سمینار‌«حج،نمادوحدت مسلمین»درتانزانیا‌ برگزار شد سمینار‌«حج،نمادوحدت مسلمین»درتانزانیا‌ برگزار شد سمینار‌«حج،نمادوحدت مسلمین»درتانزانیا‌ برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سمینار‌«حج،نمادوحدت مسلمین»درتانزانیا‌ برگزار شد سمینار‌«حج،نمادوحدت مسلمین»درتانزانیا‌ برگزار شد سمینار‌«حج،نمادوحدت مسلمین»درتانزانیا‌ برگزار شد سمینار‌«حج،نمادوحدت مسلمین»درتانزانیا‌ برگزار شد سمینار‌«حج،نمادوحدت مسلمین»درتانزانیا‌ برگزار شد

سمینار‌«حج،نمادوحدت مسلمین»درتانزانیا‌ برگزار شد

سمینار «حج، نماد وحدت مسلمین» با حضور شخصیت‌ها و علمای اهل تسنن و تشیع در تانزانیا برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از به نقل از روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، ۲۳ شهريور ماه، سمينار «حج، نماد وحدت مسلمين» با حمايت و همكاري جماعت شيعيان خوجه، مركز بلال مسلم مي‌شن، مركز شيعيان اثناعشري بومي (TIC)، حوزه امام جعفر صادق (ع)، رايزني فرهنگي ايران و نيز موسسه حج تانزانيا، با حضور شخصيت‌ها و علماي اهل تسنن و تشيع و زائرين سال جاري بيت‌الله الحرام، در حسينيه جماعت شيعيان خوجه برگزار شد.
«عظيم دوجي» رئيس جماعت خوجه دارالسلام در سخنان كوتاهي به اهداف برگزاري اين گردهمايي با تاكيد بر اطلاع رساني به حجاج نسبت به شرايط امروز جهان اسلام و لزوم وحدت و همبستگي مسلمانان اشاره كرد.
مرتضي صبوري رايزن فرهنگي ايران در تانزانيا بعنوان سخنران اين همايش پيرامون «حج از ديدگاه امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري» سخنراني كرد. وي با تشكر از كميته برگزاري اين همايش، به اختصار به فلسفه حج از ديدگاه امام (ره) اشاره و با استناد به برخي فرمايشات مقام معظم رهبري، نگاه معظم له را هم در خصوص حج همانند حضرت امام دانست و تاكيدي كه ايشان به لزوم بهره‌برداري از فرصت حج براي تبادل نظر مسلمانان در شئون مختلف جهان اسلام و بررسي مشكلات مسلمانان و توجه به توطئه‌هاي استعمارگران و استكبار و گروههاي خودفروخته دارند.
مرتضي علي دينا امام مسجد شيعيان جماعت خوجه و مدرس حوزه، پيرامون معني و مفهوم امت واحده در قرآن مجيد سخنراني داشت. وي با ذكر آيات شريفه، امت واحده را فرا‌تر از صرفا امت اسلامي دانست و تاكيد كرد: اين امت شامل حال همه امت‌هاي اديان الهي مي‌شود كه در مسير حقيقي پيامبران هستند، و اشاره خداوند به كلمه «ناس» در آيات مربوط به حج نيز چنين بما مي‌فهماند كه حج فرا‌تر از تعلق آن صرفا به مسلمانان است و لازم است مسلمانان در فرصت حج اين پيام وحدت و امت واحده را كه خداوند بيان فرموده است، تبليغ كنند و خود عامل به وحدت و همبستگي باشند.
شيخ خليفه خميسي از علماي اهل تسنن و رئيس بنياد امام بخاري در سخنان خود به قضيه فعاليت گروههاي افراطي نظير بوكوحرام، الشباب، گروه داعش و وهابيون اشاره كرد و اظهار داشت: اين گروه‌ها و فرق كه خود را مدعي اسلام اصيل مي‌دانند با اقدامات خلاف اسلام و جنايات وحشيانه خود چهره تابناك اسلام را در نزد مردم سائر ملل مخدوش ساخته‌اند و بر مسلمانان است كه در فرصت‌هاي مقتضي از جمله حج تلاش نمايند كه واقعيت اسلام را به ديگران معرفي نمايند و اين امر مستلزم آن است كه امت اسلامي متحد و يكپارچه باشد.
وي اقدامات و عقايد اين گروه‌هاي افراطي را فتنه و بدعت بزرگي دانست كه ضربات سنگيني به چهره اسلام و پيامبر عزيز اسلام (ص) وارد ساخته است.
شيخ خميسي با ذكر نام امام خميني (ره) ايشان را منادي واقعي اسلام دانست كه تلاش بسياري براي معرفي اسلام اصيل و وحدت امت اسلامي داشتند.
شيخ جلال مدير حوزه امام جعفر صادق (ع) نيز در سخنان خود به اهميت توجه به مراد و معاني واقعي اعمال حج پرداخت و با ذكر احاديث شريف از اهل بيت (ع)، رعايت ورع و پرهيزگاري و صبر و متانت و حسن مصاحبت با ديگر حاجيان را در مراسم حج مورد تاكيد قرار داد.
وي با ذكر اينكه ممكن است در طول مراسم حج عده‌اي با رفتارهاي ناشايست خود موجب تحريك ديگران شوند، بر لزوم هوشياري و صبوري و حفظ احترام اماكن مقدسه و شريفه و رعايت حال مومنين و حجاج توصيه كرد.
با پايان سخنراني‌ها، گروه تواشيح حوزه امام جعفر صادق (ع) قصيده‌اي را درخصوص سفر معنوي حج اجرا كردند و همچنين از سوي جماعت شيعيان خوجه به پنج نفر از جوانان، بورسيه تحصيلي كوتاه مدت براي تحصيل در موسسه عالي آموزشي شيعيان خوجه اعطا شد.
گفتني است پس از اقامه نماز جماعت، دوره فشرده آموزش مناسك حج با استفاده از ماكت بيت الله الحرام براي زائرين سالجاري برگزار شد. اين سمينار از سوي رسانه‌هاي مختلف مانند تلويزيون ملي TBC و تلويزيون IBN و تلويزيون ITV و راديو خير پوشش خبري داده شد.




نظرات کاربران