مراسم برائت از مشرکین در عرفات برگزار شد مراسم برائت از مشرکین در عرفات برگزار شد مراسم برائت از مشرکین در عرفات برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مراسم برائت از مشرکین در عرفات برگزار شد مراسم برائت از مشرکین در عرفات برگزار شد مراسم برائت از مشرکین در عرفات برگزار شد مراسم برائت از مشرکین در عرفات برگزار شد مراسم برائت از مشرکین در عرفات برگزار شد

مراسم برائت از مشرکین در عرفات برگزار شد

عبادی‌-سیاسی‌ترین برنامه حج ۹۳ در صحرای عرفات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع‌رساني حج، پيش از آغاز اين برنامه مناجات‌ «مولاي يا مولاي...» توسط حاج محمدرضا غلام‌رضازاده قرائت شد. پس از قرائت قرآن، مراسم به صورت رسمي آغاز شد و نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني براي قرائت پيام رهبر معمظم انقلاب در جايگاه قرار گرفت.
حجت الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر در سخنان كوتاهي پيش از قرائت پيام، ضمن تقدير و تشكر از حضور پرشور زائران كه به نداي رهبري لبيك گفته‌اند، ادامه داد: مساله برائت از مشركين ريشه در قرآن، سنت پيامبر و سيره معصومين دارد. وي با اشاره به آياتي به نقل از پيامبراني همچون حضرت نوح، هود و ابراهيم خليل، آيه «وَأَذَانٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِيءٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ وَرَسُولُهُ» را خواند و افزود: اين دستورالعمل پيامبر بود كه آيات برائت را كسي جز مردي از اهل بيت من نخواهد خواند و حضرت علي اين آيات را با صداي بلند در محل جمره عقبه خواند. اميرالحاج ايران تاكيد كرد: بر همين اساس بود كه امام خميني، برائت را ركن سياسي حج معرفي كرد و رهبر انقلاب هم بر آن تاكيد كردند. وي اضافه كرد: كعبه مركز هدايت جهانيان است و مي‌بايست برائت در اين سرزمين صورت گيرد و ما به همين دليل در اين مكان جمع شده‌ايم.
سپس حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر پيام رهبر انقلاب به كنگره عظيم حج را قرائت كرد و بعد از آن ترجمه عربي اين پيام، خوانده شد.
قطعنامه پاياني آخرين بخش اين مراسم، قرائت قطعنامه پاياني بود كه بندهاي آن با تكبير زائران همراه بود؛ متن كامل قطعنامه مراسم برائت از مشركان بدين شرح است: وَأَذَانٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِيءٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ وَرَسُولُهُ اينك كه خداوند متعال توفيق حضور در مهبط وحي و سرزمين عشق و ايثار را به ما اعطا كرده است ما زائران با لبيك به نداي قرآن، با قلبي سرشار از عشق به خدا و رسول گرامي اسلام و اهل سنت ‌آن حضرت (عليهم السلام) و با تجديد پيمان با آرمان‌هاي انقلاب و انديشه‌هاي احياگر حج ابراهيمي در عصر حاضر حضرت امام راحل (قدس سره) و خلف صالح ايشان ولي امر مسلمين جهان، حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي آمادگي خود را براي مقابله با تمامي مظاهر كفر، شرك و نفاق ابراز داشته و مواضع اصولي خويش را اعلام مي‌كنيم:
۱- ما زائران بيت‌الله‌الحرام با الهام از رهنمودهاي حيات‌بخش قرآن و با پيروي از سيره ابراهيم خليل‌الله (ع) و نبي مكرم اسلام و اهل بيت پاك آن حضرت مراتب تنفر و انزجار و برائت خود را از استكبار جهاني، مظاهر كفر، نفاق و شرك به ويژه آمريكاي جنايتكار و اسرائيل غاصب و كودك‌كش و هم‌پيمانان آن‌ها را اعلام مي‌داريم.
۲- ما با تأكيد بر مواضع حكيمانه حضرت امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري فلسطين را كشوري يكپارچه و متعلق به همه مردم اين سرزمين دانسته و هر طرحي را كه مستلزم مشروعيت‌بخشي به رژيم صهيونيستي، ناديده گرفتن حقوق فلسطيني‌ها و تجزيه فلسطين باشد مردود و مقاومت را حق مشروع فلسطين و تنها راه براي آزادسازي همه سرزمين‌هاي اشغالي مي‌دانيم.
۳- ما ريشه مشكلات امروز جهان اسلام نظير بحران‌آفريني در عراق، لبنان و سوريه و بر هم زدن آرامش در خاورميانه به منظور تضعيف جبهه مقاومت و حمايت از تروريسم و توطئه سازمان‌يافته براي دامن زدن به اسلام‌ستيزي و نقض مستمر حقوق بشر و تحقير مسلمانان بي‌دفاع را در خوي استكباري و سياستهاي سلطه جويانه آمريكا و نظامي‌گري غربي‌ها دانسته، از مسلمانان جهان مي‌خواهيم با حفظ اتحاد و انسجام اسلامي با عمل به مسئوليت‌هاي ديني و ايماني خود زمينه تحقق وعده الهي را در تحقق فروپاشي نظام‌هاي سلطه در جهان فراهم سازند.
۴- ما هر گونه تلاش براي ايجاد شكاف در صفوف مسلمانان و اهانت به نماد‌ها و شخصيت‌هاي اسلام را محكوم نموده، عقلانيت، اعتدال، تقريب مذاهب اسلامي و وحدت عملي را مهم‌ترين نياز اساسي جهان اسلام و مشاركت مؤثر در اداره جهان مي‌دانيم.
۵- اسلام ناب، اسلام قرآني و محمدي است، اسلام اشدا علي‌الكفار و رحماء بينهم است. اسلام وحدت‌بخشي و همزيستي مسالمت‌آميز مسلمانان با يكديگر و نيز ديگر مذاهب و اديان الهي است؛ ما تلاش استكبار جهاني و صهيونيزم بين الملل را در ارائه چهره مخدوش از اسلام ناب محمدي است و تبليغ اسلام آمريكايي - افراطي و تفكر تروريسم تكفيري و نزاع بين مذاهب اسلامي و امت واحده رسول‌الله (صلي الله عليه و آله) را محكوم مي‌نماييم.
۶- ما مردم‌سالاري ديني را كه بر پايه دو ركن حاكميت ارزش‌ها و انديشه‌هاي اسلامي و حق تعيين سرنوشت خود مردم استوار است تنها الگوي مطلوب دانسته و قشري‌گرايي و تحجرگرايي را مانع رشد و شكوفايي مسلمانان مي‌دانيم.
۷- ضمن تأكيد بر ضرورت ادامه پيشرفت‌هاي علمي جمهوري اسلامي ايران و مواضع اصولي آن بر حمايت از مسائل عادلانه جهان، تلاش‌هاي كنوني را در اعمال فشار، جلوگيري از دستيابي به حق برخورداري از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي، تحريم اقتصادي و تحريم و ارعاب عليه ميهن اسلاميمان را محكوم كرده و خواستار وحدت و همدلي مسئولان، پايداري بر مواضع بر حق خود، برنامه‌ريزي دقيق و همه‌جانبه براي حل مشكلات جاري و يكپارچگي آحاد مردم در پيروي از اهداف و سياست‌هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران به رهبري ولي امر مسلمين جهان حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي مي‌باشيم.


| شناسه مطلب: 48396




برائت از مشركين



نظرات کاربران