مکه‌مکرمه در حال خلوت‌شدن  آخرین طواف‌ها مکه‌مکرمه در حال خلوت‌شدن  آخرین طواف‌ها مکه‌مکرمه در حال خلوت‌شدن  آخرین طواف‌ها بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مکه‌مکرمه در حال خلوت‌شدن  آخرین طواف‌ها مکه‌مکرمه در حال خلوت‌شدن  آخرین طواف‌ها مکه‌مکرمه در حال خلوت‌شدن  آخرین طواف‌ها مکه‌مکرمه در حال خلوت‌شدن  آخرین طواف‌ها مکه‌مکرمه در حال خلوت‌شدن  آخرین طواف‌ها

مکه‌مکرمه در حال خلوت‌شدن آخرین طواف‌ها

اتوبوس‌‌های بزرگ و خوش‌ آب و رنگی که مقابل هتل‌های ایرانیان ایستاده‌اند، از رفتن حکایت می‌کنند؛ جدهِ یا مدینه.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع‌رساني حج به سرزمين وحي، كمتر از ۱۰ روز ديگر فعاليت‌هاي ستاد مكه‌مكرمه به پايان مي‌رسد و اين به‌معناي خالي‌شدن اين شهر، از حجاج ايراني است.
حاجيان ايراني كه در قالب ۴۵۱ كاروان از چهاردهم شهريور تا هفتم مهر ماه وارد فرودگاه‌هاي جده و مدينه‌ شده‌اند، حالا جايشان را عوض كرده‌اند؛ اولي‌ها به مدينه‌منوره مشرف مي‌شوند و دومي‌ها به ايران بازمي‌گردند.
اعزام حجاج مدينه‌بعد از چهارشنبه هفته گذشته آغاز شده و آن‌ها هم كه به وطن بازمي‌گردند از ظهر پنج‌شنبه به ايران رفته‌اند. ۶۳ هزار و ۸۹۸ زائر ايراني در ايام تشريق در مكه‌مكرمه حضور داشتند.
خلوتي خيابان‌ها و پاكيزه‌شدن آن‌ها در مكه، نشانه‌اي از آن است كه حجاج ديگر كشور‌ها هم در حال خروج از عربستان سعودي‌اند، به‌نحوي كه در مطاف، ديگر خبري از دسته‌هاي بزرگ مسلمانان نيست. گفته مي‌شد كه امسال سه ميليون حاجي در مكه حضور داشته‌اند؛ يك ميليون و ۳۷۰ هزار خارجي.
پرده كعبه‌معظمه در روز جمعه هفته قبل، ‌ روز عرفه تعويض گشته و به‌زودي تا بالاي شاذروان پايين كشيده خواهد شد.
در روز عيد قربان و يكي دو روز بعد از آن، بارش باران (كه معمولا در وب‌سايت‌هاي هوا‌شناسي پيش‌بيني نشده بود) هواي مهم‌ترين شهر مذهبي مسلمانان را پاكيزه كرد.
حاجيان ايراني گروه گروه به مسجدالحرام مي‌آيند تا طواف وداع را انجام دهند؛ با چشماني اشك‌بار از اين‌كه آيا ديگر بدين سرزمين مشرف مي‌شوند يا نه.


| شناسه مطلب: 48662




مكه حج۹۳



نظرات کاربران