عمره مستحبی، فراغت شیرین حجاج عمره مستحبی، فراغت شیرین حجاج عمره مستحبی، فراغت شیرین حجاج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
عمره مستحبی، فراغت شیرین حجاج عمره مستحبی، فراغت شیرین حجاج عمره مستحبی، فراغت شیرین حجاج عمره مستحبی، فراغت شیرین حجاج عمره مستحبی، فراغت شیرین حجاج

عمره مستحبی، فراغت شیرین حجاج

شب‌ها دسته‌های کوچک و بزرگ مردان و زنان سفیدپوش، بیرون هتل‌ها تجمع می‌کنند،‌ آن‌هم چندین روز پس از عید قربان.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع‌رساني حج، با خلوت‌تر شدن مكه‌مكرمه، برخي حجاج ايراني و غيرايراني درصدد برمي‌آيند كه يك عمره مستحبي انجام دهند.
براي رفتن به مسجد تنعيم كه سعودي‌ها اصطلاحا بدان مي‌گويند عمره، دو راه وجود دارد: يكي رفتن به باب ملك‌فهد مسجدالحرام و سوارشدن بر اتوبوس‌ها يا ماشين‌هايي كه ۲ تا ۱۰ ريال مي‌گيرند و به تنعيم مي‌روند يا دربست‌گرفتن يك تاكسي به مقصد مسجد.
فاصله تقريبا از تمامي نقاط به مسجد تنعيم، حدود ۱۵-۲۰ دقيقه است و براي رسيدن به اين نقطه بايد از منطقه شهدا گذشت؛ جايي كه مدفن شهداي واقعه فخ است و اكنون برخي با اسپري‌هاي رنگ‌پاش روي تابلوهاي مُعرف نام منطقه را پوشانده‌اند.
تنعيم مسجدي چهارگوش و بزرگ است كه پيش از رسيدن به آن، علامت‌هاي حد حرم خودنمايي مي‌كند.
مسجد داراي ورودي است؛ دو تا در چپ و راست و يكي در وسط. وسطي براي مردان و گوشه‌اي‌ها براي زنان. عمره‌گزاران معمولا بعد از خواندن چند ركعت نماز، تلبيه مي‌گويند و بيرون مي‌آيند.
ماشين‌ها براي ورود مجدد به مكه تا زير پلي مي‌روند و دور مي‌زنند؛ تا فاصله رسيدن به امتداد تنعيم كه حد ورود به حرم است، شيعيان تلبيه را تكرار مي‌كنند. البته اگر ترافيك نباشد كه معمولا در آخرين ساعت شب از آن خبري نيست، مسير رسيدن به حرم سريع طي مي‌شود و زائران به مقابل باب ملك عبدالعزيز مي‌رسند.
هفت دور گرد خانه چرخيدن، سعي كردن و دوباره گرديدن، در كمتر از آني تمام مي‌شود. اگر ورود حول و حوش ۱۲ نيمه شب باشد، قبل از سه و چهار بامداد، همه اعمال به انت‌ها رسيده. حس خوردن آب زمزم، صلوات‌فرستادن بر نبي و آل او، زمزمه ادعيه اشواط و مسعا و درهم‌شدن با جماعت طواف‌كننده، در عمق جان مي‌نشيند.
روزهاي طولاني حضور در مكه، فراغتي شيرين‌تر و تكرارناشدني‌تر از عمره مستحبي ندارد؛ به نيابت همه آن‌هايي كه دوستشان داريم و بدان‌ها مديون هستيم.




نظرات کاربران