سرپرست حجاج ایرانی در جمع کارکنان و کارمندان سازمان حج: 

جلوگیری از نفوذ تحریف‌ها در عاشورا از اهداف مهم عزاداری در محرم است سرپرست حجاج ایرانی در جمع کارکنان و کارمندان سازمان حج: 

جلوگیری از نفوذ تحریف‌ها در عاشورا از اهداف مهم عزاداری در محرم است سرپرست حجاج ایرانی در جمع کارکنان و کارمندان سازمان حج: 

جلوگیری از نفوذ تحریف‌ها در عاشورا از اهداف مهم عزاداری در محرم است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سرپرست حجاج ایرانی در جمع کارکنان و کارمندان سازمان حج: 

جلوگیری از نفوذ تحریف‌ها در عاشورا از اهداف مهم عزاداری در محرم است سرپرست حجاج ایرانی در جمع کارکنان و کارمندان سازمان حج: 

جلوگیری از نفوذ تحریف‌ها در عاشورا از اهداف مهم عزاداری در محرم است سرپرست حجاج ایرانی در جمع کارکنان و کارمندان سازمان حج: 

جلوگیری از نفوذ تحریف‌ها در عاشورا از اهداف مهم عزاداری در محرم است سرپرست حجاج ایرانی در جمع کارکنان و کارمندان سازمان حج: 

جلوگیری از نفوذ تحریف‌ها در عاشورا از اهداف مهم عزاداری در محرم است سرپرست حجاج ایرانی در جمع کارکنان و کارمندان سازمان حج: 

جلوگیری از نفوذ تحریف‌ها در عاشورا از اهداف مهم عزاداری در محرم است
سرپرست حجاج ایرانی در جمع کارکنان و کارمندان سازمان حج:

جلوگیری از نفوذ تحریف‌ها در عاشورا از اهداف مهم عزاداری در محرم است

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر، یکی از راههای تبیین درست قیام امام حسین (ع) را شناخت فلسفه عاشورا عنوان کرد و اظهار داشت: شناخت فلسفه عاشورا و عزاداری از اهمیت بسزایی برای معرفی حماسه کربلا برخوردار است

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر، نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در مراسم تواصي بحق با اشاره به فرارسيدن ايام محرم گفت: اين ماه فرصت عظيمي را براي شيعيان و محبين اهل بيت (ع) مهيا مي‌كند تا با برگزاري جلسات عزاداري علاوه بر ارتقاي معلومات ديني، بتوانند به بركات و اجر و ثوابي كه در اين ماه وجود دارد دست يابند.
وي افزود: برگزاري مراسم و مجالس عزاداري براي حضرت اباعبدالله الحسين (ع) و حالت بكاء و گرياندن مردم در اين مجالس ارزش و ثواب بسياري در نزد خداوند تبارك و تعالي دارد. البته اين گريستن و گرياندن نيز شرايط خاص خود را دارد. در روايت آمده است «مَنْ بَكى او أَبْكى او تباكي وجيت له الجنه.
حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر افزود: گريستن در مجالس عزاداري امام حسين (ع) وسيله‌اي براي حركت در مسير ترسيم شده توسط آن حضرت است كه فرمودند:» روش من براي شما اسوه و الگو است «اين گونه نيست كه فكر كنيم امام حسين وظيفه‌اي برعهده داشتند كه انجام دادند و تمام شد و ديگر ما چنين و ظيفه‌اي نداريم بلكه قيام عاشورا الگويي منحصر به فرد براي همه آزاديخواهان جهان به ويژه براي پيروان اهل بيت عليهم السلام محسوب مي‌شود.
تبيين فلسفه قيام عاشورا
وي يكي از راههاي تبيين درست قيام امام حسين (ع) را شناخت فلسفه عاشورا عنوان كرد و اظهار داشت: شناخت فلسفه عاشورا و عزاداري از اهميت بسزايي براي معرفي حماسه كربلا برخوردار است. اينكه چرا عاشورا بوجود آمد و چرا امام حسين (ع) قيام كرد و چرا زن و فرزندانش را همراه خود به كربلا برد؟ و چه شرايطي براي اسلام ايجاد شد كه حضرت احساس تكليف كرد و اين اتفاقات رخ داد؟ از جمله مسائلي هستند كه اگر بدرستي تبيين نشوند، ممكن است مردم به بيراهه بروند. كما اينكه نمونه‌هايي از اين انحرافات را مي‌توان در برخي افراد مشاهده كرد برخي افراد كه مبالاتي در دين ندارند تصورشان اين است كه اگر براي امام حسين (ع) گريه كنند همه گناهان آن‌ها بخشيده خواهد شد و به بهشت مي‌روند. اين تفكر غلط و خطرناك موجب شده كه عده‌اي از اين طريق در انجام گناه و معصيت جري شوند.
سرپرست حجاج ايراني از قرآن به عنوان بهترين سند براي درك بهتر فلسفه عاشورا ياد كرد واظهار داشت: قرآن در اين باره آيات بسياري دارد و مي‌فرمايد:» يا أي‌ها الذين آمنوا ما لكم إذا قيل لكم انفروا في سبيل الله اثاقلتم إلى الأرض... وقتي كه بايد از قرآن دفاع كنيد، چرا به زمين چسبيده‌ايد؟ به گونه‌اي كه زمين شما را بخود جذب كرده و حاضر به جهاد در مسير خداوند نيستيد. «و در جايي ديگر مي‌فرمايد» إِنَّ اللّهَ اشْتَرَي مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ... «و يا اين آيه كه مي‌فرمايد» إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُم بُنْيَانٌ مَّرْصُوصٌ».
وي در ادامه به سخني از امام حسين (ع) در خصوص يكي از دلايل قيام عاشورا استناد كرد كه مي‌فرمايند» اِذْ قَدْ بُلِيَتِ الاُمَّةُ بِراع مِثْل يَزِيد.... «حالكه حكومت و مديريت جامعه در دست كسي مانند يزيد قرار گرفته است ديگر زنده ماندن ننگ است و بايد همه قيام كنند و در مقابل اين ديكتاتور فاسد بايستند تا حكومت حق برقرار شود.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر، تصريح كرد: سخنان امام حسين (ع) از مدينه تا كربلا، همسو با آيات قرآني است كه هدف و فلسفه قيام عاشورا را تبيين مي‌كند. لازم است اين مسائل نسل به نسل براي مردم بيان شود تا همگان به شكل صحيحي با نهضت امام حسين (ع) آشنا شده و بفهمند كه اين نهضت الگو براي تحقق اسلام و مقابله با ظالمان و ستمگران است.
توجه به موضوعات سخنراني و اشعار مداحي در مجالس عزاداري
وي بر لزوم دقت در موضوعات سخنراني و اشعار مداحي در مجالس عزاداري ماه محرم تاكيدكرد و اظهار داشت: مداحان بايد اشعار خود را حساب شده و درست انتخاب نمايند زيرا اين اشعار بايد معرفت افزا بوده و جايگاه ائمه را تبيين نمايند. اشعار مداحي همچنين بايد به ابعاد حماسي واقعه كربلا توجه ويژه‌اي داشته باشند تا روحيه حماسي را در مردم تقويت نمايند. نه اينكه خداي ناكرده، نهضت عاشورا را يك نهضت ذليلانه معرفي نمايند و با خواندن مصيبت‌هاي غلط و نادرست مردم را گمراه كنند.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت افزود: علماي بزرگ و تيز بين ما همواره در طول تاريخ مراقبت كرده‌اند تا نهضت عاشورا از تحريف مصون بماند و از مسير صحيح منحرف نگردد. مرحوم شيخ عباس قمي رضوان الله تعالي عليه در اواخر جلد اول منتهي الامال توصيه‌هاي جدي به خطبا و مداحان دارد و آن‌ها را از دروغ و تحريف در واقعه عاشورا بر حذر مي‌دارد.
لزوم توجه به مقتل خواني در ماه محرم از روي كتابهاي معتبر
وي هدف از برگزاري مجالس عزاداري براي امام حسين (ع) را شناساندن هرچه بيشتر هدف حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) از قيام عاشورا دانست و افزود: بايد سعي شود تا مانند گذشته مقتل خواني از روي كتاب‌هايي كه مستند و صحيح هستند انجام گيرد. مقام معظم رهبري نيز بار‌ها در خطبه‌هاي نماز جمعه و يا سخنراني‌هاي خود متن مقتل را مي‌خواندند كه در بسياري از مردم تاثيرگذار بود.
لزوم بهره گيري از جلسات عزاداري
آقاي قاضي عسكر جلسات عزاداري حضرت ابي عبدالله الحسين (ع) را فرصتي مغتنم جهت آشنايي هرچه بيشتر مردم با آموزه‌هاي ديني عنوان كرد و اظهار داشت: هيچ ديني غني‌تر از اسلام نيست، اما متاسفانه امروزه دين اسلام حتي در ميان مسلمانان نيز غريب است. و آموزش‌هاي لازم عقيدتي كمتر مورد توجه قرار مي‌گيرد.
وي تاكيد كرد: توحيد، نبوت معاد و... از اصول و مباني دين اسلام به شمار مي‌روند و در مجالس مختلف بايد با استفاده از آيات و احاديثي كه وجود دارد در اين خصوص بيشترصحبت شود تا اقشار مختلف جامعه بويژه جوانان اطلاعات مناسبي در اين زمينه كسب نمايند و مجالس عزاداري حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) بهترين فرصت براي تبيين اين گونه مطالب است.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت دو موضوع را در خصوص جلسات عزاداري محرم مورد تاكيد قرار داد و افزود: يكي مراقبت از عدم نفوذ تحريف‌ها در مساله عاشورا و تبيين فلسفه آن و ديگري استفاده از جلسات عزاداري براي تبيين عقايد ديني و اخلاقيات است.
وي تنها راه برون رفت جوامع اسلامي از بحران‌هاي موجود را روي آوردن به فرهنگ اصيل اسلامي دانست و افزود: بايد فرهنگ اسلامي براي جامعه تبيين شود تا بتواند برمردم تاثير گذار باشد. اگر اين مهم رخ ندهد، آن هنگام بايد از تهاجم فرهنگي هراسيد. اماوقتي انسان با تقوا شد ديگر نمي‌ترسد زيرا تقوا او را از گناه و معصيت مصون مي‌دارد. ولي وقتي افراد جامعه در اخلاق و عقايد ضعيف باشند، آن هنگام بايد نگران بود كه ماهواره و امثال آن بتوانند جامعه را دچار بحران نمايند.
سرپرست حجاج ايران،ي وظيفه خطبا و مداحان مجالس عزاداري را بسيار مهم دانست و اظهار داشت: هر مداح و خطيبي در هر جايي كه مداحي و يا سخنراني مي‌كنند، بايد موضوعات مهم را براي مردم بيان و بحث را كاملا شكافته و متناسب با مخاطب خود مطالب را به او منتقل نمايد.
چند آسيب در مجالس عزاداري
وي بر لزوم جلوگيري از برخي رفتار‌هايي كه جلسات عزاداري را لوث مي‌كنند تاكيد كرد و افزود: بانوان محترم در هنگام حضور در جلسات عزاداري حضرت ابا عبدالله (ع) بايد حجاب را رعايت نمايند.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر افزود: متاسفانه برخي از سبك‌هاي مداحي كه شكل ترانه به خود گرفته و وارد جلسات عزاداري شده نيز از ديگر معضلات و آسيب‌هاي مبتلابه است كه بايد در مورد آن‌ها چاره انديشي شود. اين گونه كار‌ها نه تنها ثوابي ندارد بلكه سبب بهره برداري دشمنان عليه تشيع و مراسم عزاداري حضرت ابا عبدالله (ع) نيز مي‌شود.
وي تصريح كرد: مداحان بايد در اين گونه مسائل دقت بسيار داشته باشند. زيرا اين گونه كار‌ها از نظر شرعي مسئوليت دارد. هم مداحان و هم مردم بايد در اين زمينه احساس مسئوليت كنند. مردم بايد هوشيار باشند تا اگر روش و سبكي در مداحي منافي روح عزاداري حضرت اباعبدالله الحسين (ع) است تذكر دهند.
سرپرست حجاج ايراني، آموزش صحيح دين به مردم را داراي اهميت بسيار دانست و اظهار داشت: يكي از فتنه‌هايي كه امروزه جهان اسلام به آن مبتلا شده انجام اعمال قساوت آميزي همچون سربريدن مسلمانان به اسم اسلام و با تمسك به آيات قرآني است. اين گونه اعمال چيزي جز برداشت اشتباه از دين نيست. بنابراين مراسم و مجالس عزاداري در ماههاي محرم و صفر، فرصت مناسبي براي تشيع و تبيين معارف ديني و مقابله با تهديد‌هايي است كه اسلام و جامعه اسلامي را تهديد مي‌كند.


| شناسه مطلب: 48855




قاضي عسكر



نظرات کاربران