در آستانه محرم مطرح شد:

توصیه‌های مهم آیت الله مکارم به مداحان در آستانه محرم مطرح شد:

توصیه‌های مهم آیت الله مکارم به مداحان در آستانه محرم مطرح شد:

توصیه‌های مهم آیت الله مکارم به مداحان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
در آستانه محرم مطرح شد:

توصیه‌های مهم آیت الله مکارم به مداحان در آستانه محرم مطرح شد:

توصیه‌های مهم آیت الله مکارم به مداحان در آستانه محرم مطرح شد:

توصیه‌های مهم آیت الله مکارم به مداحان در آستانه محرم مطرح شد:

توصیه‌های مهم آیت الله مکارم به مداحان در آستانه محرم مطرح شد:

توصیه‌های مهم آیت الله مکارم به مداحان
در آستانه محرم مطرح شد:

توصیه‌های مهم آیت الله مکارم به مداحان

یکی از مراجع تقلید شیعیان جهان در جمع تعدادی از مداحان سپاه پاسداران توصیه‌های مهمی داشت و با بیان اینکه مداحی برای امام حسین (ع) افتخار بزرگی است، بر استفاده از منابع معتبر توسط مداحان تاکید کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، آيت الله العظمي ناصر مكارم شيرازي، در ديدار تعدادي از پاسداران مداح، در مدرسه اميرالمومنين(ع) در سخناني با اشاره به جريان مباهله اظهار داشت: روز مباهله در واقع روز حقانيت شيعه و اسلام است كه در اين روز پيامبر(ص)، اهل بيت عصمت و طهارت را با خود به مباهله آورد و مسيحيان نيز با ديدن اين همراهي از ادامه كار خود منصرف شدند.
وي همچنين به خاتم بخشي اميرالمومنين(ع) در موقع ركوع اشاره كرد و افزود: اين موضوع ولايت و امامت امام علي(ع) را به اثبات مي‌رساند چرا كه خداوند در قرآن فرمود كه ولايت از آن خداوند، پيامبر(ص) و آن كسي است كه در هنگام ركوع انگشتر خود را به نيازمندي بخشيد كه علماي شيعه و سني بر اين امر معتقدند كه حضرت علي(ع) اين كار را انجام داده است.
اين مفسر قرآن كريم در ادامه با بيان اينكه طبق روايات شعله عشق و ارادت شيعيان به امام حسين(ع) رنگ ابديت با خود به همراه دارد، افزود: مداحان در پيشگاه ائمه معصومين(ع) ارزش و منزلت والايي داشتند و در طول تاريخ اين مداحان بودند كه توانستند شعله عشق و ارادت به شيدالشهدا(ع) را در دل‌هاي محبين اهل بيت(ع) شلعه ور و زنده نگه دارند.
وي عنوان كرد: من نمي‌دانستم كه در بين پاسداران هم اين تعداد مداح اهل بيت(ع) وجود دارد كه اين امر نشان مي‌دهد سپاه ما يك سپاه ارزشي، مومن و ولايي است.
مداحي براي امام حسين (ع) افتخار بزرگي است
آيت الله مكارم شيرازي تأكيد كرد: مداحي براي اهل بيت عصمت و طهارت(ع) بخصوص امام حسين(ع) افتخار بزرگي است و در طول تاريخ نيز اهل بيت(ع) برخورد بسيار خوبي با مداحان داشتند و براي آنها احترام زيادي قائل بودند.
وي در توصيه به مداحان اهل بيت(ع) عنوان داشت: بايد جنبه‌هاي مثبت برنامه‌هاي مداحي خود را تقويت و جنبه‌هاي منفي آن را تا جايي كه امكان دارد حذف كنيد و مداحي‌ها بايد به گونه‌اي باشد كه مورد رضايت امام زمان(عج) باشد.
تاكيد بر استفاده از محتواي صحيح توسط مداحان
استاد برجسته حوزه علميه قم، خطاب به مداحان آنها را بر استفاده از محتواي صحيح سفارش كرد و ابراز داشت: مداحان بايد در اجراي مجالس خود با مراجعه به كتب معتبر و مستند اشعاري مناسب با شأن و جايگاه اهل بيت(ع) بخوانند و از اشعاري كه منابع آن ضعيف است استفاده نكنند و از خواندن آن خودداري كنند.
وي با تأكيد بر اينكه بايد در مداحي‌ها و اشعاري كه خوانده مي‌شود شكوه و عظمت امام حسين(ع)، خاندان و اصحاب حضرت نمايان باشد، افزود: بايد توجه داشت در كنار عزاداري اهداف نيز مشخص باشد و اينكه مطرح كنيم هر كسي هر كاري انجام داد و با عزاداري امام حسين(ع) همه چيز درست مي‌شود اين گفته نادرست است.
مكتب عاشورا اسلام و تشييع را زنده نگه داشته است
آيت الله مكارم شيرازي، با بيان اينكه مكتب عاشورا اسلام و تشيع را زنده نگه داشته است، افزود: مداحان بايد جايگاه خود را بدانند كه مي‌توانند در مسير ترويج فرهنگ مكتب اهل بيت(ع) و اشاعه انوار مقدس سيدالشهدا(ع) گام بردارند.
در مجالس عزاداري به مقدسات ساير اديان و فرق توهين نشود
وي به مداحان توصيه اكيد كرد تا در مجالس عزاداري به مقدسات ساير اديان و فرق توهين نشود كه نتيجه‌اي جز ريختن خون شيعيان در نقاط مختلف جهان، نتيجه‌اي نخواهد داشت.
مرجع تقليد شيعيان جهان با اشاره به ماجراي دستگيري ريگي و اينكه از وي پرسيدند كه چگونه افراد خود را تربيت مي‌كند كه حاضرند عمليات انتحاري انجام دهند، گفته بود ما گفته‌هايي كه برخي عليه مقدسات ما به كار مي‌برند را براي نيروهاي خود مي‌گذاشتيم و به آنها مي‌گفتيم كه اين‌ها به مقدسات ما توهين مي‌كنند و شما مي‌توانيد با از بين بردن آنها به بهشت برويد.
وي تصريح كرد: بايد در بيان گفته‌هاي خود در مجالس ‌‌نهايت دقت را داشته باشيم چرا كه در دنياي امروز خبر‌ها و گفته‌ها به سرعت منتشر مي‌شود.
آيت الله مكارم شيرازي ادامه داد: نبايد در شرايط فعلي كه تكفيري‌ها بوجود آمده‌اند و مي‌خواهند شيعيان و اهل سنت را به جان هم بيندازند در مسير اهداف دشمنان گام برداريم.
مردم از مداحان انتظار ديگري دارند
وي با بيان اينكه مردم از مداحان انتظار ديگري دارند افزود: وقتي مداحان كار خلافي انجام مي‌دهند مردم مي‌گويند كه فلان مداح امام حسين(ع) اين كار را انجام داده، مداحان ما بايد داراي حسن برخورد باشند.
مرجع تقليد شيعيان جهان، عنوان كرد: برگزاري دوره‌هاي آموزشي براي مداحان به منظور بهره‌مندي آن‌ها از ‏منابع صحيح مداحي و مرثيه‌سرايي لازم و ضروري است. ‏
آيت الله مكارم شيرازي، پيروزي انقلاب اسلامي را به تأسي از فرهنگ عاشورا دانست و افزود: تظاهرات‌هاي ميليوني كه مردم پس از مراسم عزاداري در محرم و صفر انجام مي‌دادند توانست كاخ حكومت ستم شاهي را به لرزه در آورد و در ‌‌نهايت انقلاب اسلامي را به پيروزي برساند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران