حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی: 

 امام حسین (ع) دنبال انسجام امت اسلام بودند حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی: 

 امام حسین (ع) دنبال انسجام امت اسلام بودند حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی: 

 امام حسین (ع) دنبال انسجام امت اسلام بودند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی: 

 امام حسین (ع) دنبال انسجام امت اسلام بودند حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی: 

 امام حسین (ع) دنبال انسجام امت اسلام بودند حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی: 

 امام حسین (ع) دنبال انسجام امت اسلام بودند حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی: 

 امام حسین (ع) دنبال انسجام امت اسلام بودند حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی: 

 امام حسین (ع) دنبال انسجام امت اسلام بودند
حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی:

امام حسین (ع) دنبال انسجام امت اسلام بودند

رییس دانشگاه مذاهب با اشاره به اینکه باید در فعالیت‌ها، عملکرد‌ها و عزاداری‌های خود از منبع نهضت حسینی الهام بگیریم، گفت: اگر ما شیعه، ظرف فعالیت‌های ما به اندازه دامنه امت گسترده نکنیم از فلسفه و اهداف قیام عاشورا بهره کامل را نبردیم، مبادا فعالیت‌ها و عزاداری‌های ما به گونه‌ای باشد که حضور شیعه را در فضای امت اسلام کم رنگ کند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت‌الاسلام والمسلمين احمد مبلغي در مراسم عزاداري ماه محرم در جمع كاركنان مركز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي گفت: بايد رفتار و منش ما در سه زمينه با نهضت عاشوراي حسيني تطابق داشته باشد و گر نه مسيري غير مسير قيام سيد الشهداء (ع) را در پيش گرفته‌ايم. اين سه زمينه عبارتند از: «اهداف»، «ظرف و دامنه تحقق» و «ابعاد و ارزش‌هاي فرهنگي».
تطابق با اهداف
وي با اشاره به اينكه بايد همه اهداف اين قيام را به درستي باز شناخت و پي گير آن‌ها شد، گفت: بقاء دين اسلام، احياي سنت‌ها، رونق يابي ارزش‌ها، فساد گريزي و فساد ستيزي، عمل به حق و دوري از باطل و... اين اهداف را تشكيل مي‌دهند.
ظرف و دامنه تحقق قيام عاشورا
استاد برجسته حوزه علميه قم گفت: آنحضرت قيام خود را فرا‌تر از ظرف اختصاصي شيعه، در فضاي گسترده امت و با دامنه‌اي به گستره مصالح آن به انجام رسانيد و شعار‌ها، ادبيات، ارتباطات و يارگيري براي نهضت را بر اين اساس تنظيم نمود.
حجت‌الاسلام والمسلمين مبلغي يادآورشد: در سخنان امام (ع) دو واژه امت و اسلام برجستگي خاصي به خود گرفته بود آنجا كه فرمود (علي الاسلام السلام اذ بليت الامة براع مثل يزيد) و اين نشان مي‌دهد اين امام همام شيعه به دنبال ايجاد حركتي محدود به حدود شيعه نداشته است، و نصيحت كساني هم را كه مي‌گفتند وي بجاي رفتن به كوفه به نزد شيعيان خود در يمن برود، به همين خاطر نپذيرفتند؛ بلكه با نگاهي دقيق و فراگير به «امت» از آن نظر كه داراي كيان واحد، سرنوشت واحد، دين واحد (يعني: اسلام) و انسان‌هاي واحد (يعني: فارغ از شيعه بودن آن‌ها براي حضرت يا عثماني مذهب بودنشان) هستند، مي‌انديشند.
اينكه امام حسين (ع) براي نهضت خود از «زهير بن قين» (كه عثماني مذهب بود) نيز دعوت كردند كه به او بپيوندد، گواهي بر اين مدعاست كه حضرت در پي حركتي در فضاي امت و با انسان‌هاي امت و براي امت بودند. وي گفت: حتي بالا‌تر امام در نهضت خود، فرا‌تر از مسلمانان به اخلاقيات براي بشريت مي‌انديشيدند، اينجالب است كه در نهضت وي ميان اصحاب وي اهل سنت و مسيحي هم وجود داشته است البته اكثريت اصحاب آن حضرت شيعه خالص او بودند. و اين نيز جالب است كه وقتي آن حضرت مي‌فرمايند «دست كم آزاده باشيد» نوعي تاييد بر ارزش بودن آزادگي با صرف نظر از بودن يا نبودن آن آزادگي در فضاي دين استفاده مي‌شود. و اتفاقا اين عنصر آزادگي بما هو هو آن قدر مهم است كه بسياري از انسان‌ها كه مسلمان نيستند از آن الهام گرفتند.
در منطق حسيني، شيعه بخشي از امت است و براي امت
رييس دانشگاه مذاهب اسلامي با اشاره به اينكه بايد در فعاليت‌ها، عملكرد‌ها و عزاداري‌هاي خود از منبع نهضت حسيني الهام بگيريم، گفت: اگر ما شيعه، ظرف فعاليت‌هاي ما به اندازه دامنه امت گسترده نكنيم از فلسفه و اهداف قيام عاشورا بهره كامل را نبرديم، مبادا فعاليت‌ها و عزاداري‌هاي ما به گونه‌اي باشد كه حضور شيعه را در فضاي امت اسلام كم رنگ كند.
حجت‌الاسلام والمسلمين مبلغي با اشاره به اينكه سيد الشهدا (ع) از تفرقه بيزار بودند و اصولا آن حضرت براي رفع خطري كه امت را از هر جهت و از جمله تفرق تهديد مي‌كرد، قيام كرد، گفت: اگر قيام امام حسين (ع) نبود امت اسلام تكه پاره مي‌شد، و جنگ‌ها به شكل نهادي شده تا اعماق لايه‌هاي اجتماعي امت اسلام نفوذ مي‌كرد به گونه‌اي كه ديگر قابل علاج ومعالجه نبود.
وي خاطرنشان كرد: چرا بين دو مقوله تفكيك نمي‌كنيم: يكي كيان شيعه و ديگر كاركرد شيعه؛ كيان شيعه البته با اعتقاد به عصمت اهل بيت (ع) و امامت آن معصومان (ع) تحقق مي‌يابد ولي اين شيعه با اين اعتقاد كه شكل گرفت بايد كاركرد خود را در جهت داشتن حضور در امت، خدمت به امت، وحدت با اجزاء ديگر امت و حفظ مناسبات ميان امت تنظيم كند دقيقا كاري كه امامان خود كردند. اصولا «امامت همراه با عصمت» ماهيتا اعتقادي شيعي است و اختصاصي شيعه مي‌باشد؛ ولي همين امامت، يكي از كاركردهاي مهم آن نظم بخشي به مسلمين بوده است (و به قول امام رضا عليه السلام: الامامة نظام المسلمين) وي گفت: اين تفكر كه در قول و سيره امامان (ع) منعكس است كجا و تفرقه افكني برخي در ماهواره‌ها به بهانه امامت كجا؟ وي افزود: اصولا شيعه در عينيت تاريخي زمان امامان، گروهي براي امت، در خدمت امت و به نفع امت بودند.
تطابق فرهنگي رفتارهاي ما با عاشورا
حجت‌الاسلام والمسلمين با اشاره به اينكه عاشورا با خميرمايه‌اي از ارزش‌هايي جدي فرهنگي شكل گرفته است، گفت: لزوم تطابق مشي و رفتارهاي ما خصوصا عزاداري‌هايمان با فرهنگ و ارزش‌هاي عاشورايي ضرورتي است كه نبود آن، ما را در غير مسير عاشورايي و‌گاه نقطه مقابل آن قرار مي‌دهد.
وي عبوديت و عبادت، نظم، عطوفت و مهرباني، فداكاري و از خودگذشتگي را از جمله ارزش‌هاي قيام عاشورا ذكر كرد و گفت: شيعه‌اي كه از عبادت و عبوديت دور باشد در مسير اهداف امام حسين (ع) نيست.
حجت‌الاسلام والمسلمين مبلغي گفت: متاسفانه امروز عده‌اي به نام اسلام و مسلمين به چيزي جز كشتن انسان‌ها نمي‌انديشند و افراد بي‌گناه كوچك و بزرگ، پير و جوان را با ترور مي‌كشند و گاهي براي كشتن ديگران خود را نيز به كشتن مي‌دهند.
وي ادامه داد: امام حسين (ع) در قيام عاشورا هرگز از مرگ استقبال نكردند، آمادگي براي فداكاري تا حد مرگ (با منطق هيهات منا الذلة) چيزي است و اصالت دادن به مرگ و تمركز بر آن به ويژه مرگ ديگران چيز ديگري است.
وي گفت: امام حسين (ع) آمادگي صد درصد براي فداكاري دارد و اين فداكاري را تا آخر هم مي‌رساند ولي اين، غير از اين است كه خود بگويد دوست دارم كشته شوم، و يا اگر فرصتي براي كشته نشدن است آن را ناديده بگيرد.
امام حسين ع بار‌ها فرمودند بگذاريد من برگردم، يا حتي وقتي تمام اصحاب و عزيران امام حسين (ع) به شهادت رسيدند اگر كسي ديگري جاي امام بود از دنيا مايوس مي‌شد ولي امام حسين يكي از مطالبات جدي ايشان اين بود كه بگذاريد من برگردم.
اين به آن معنا نيست كه امام (ع) به ملاقات خداوند از رهگذر شهادت نمي‌انديشيدند و‌‌ همان زمان كه علي اكبر ايشان شهيد شد اف بر اين دنيا با تمام وجود گفتند، ولي اين يك چيز است و منطق ارزش گذار اسلامي كه مي‌گويد اصالت به كشته شدن نيست چيز ديگري است.
منطق اسلام اين است كه فداكاري كن و آماده شهادت باش، نه به آن معنا كه فضايي را ايجاد كن تا كشته شوي، شهادت اين است كه اگر دشمن بخواهد بين ذلت و عزت شما را مخير كند، زير بار ذلت نرويم و در اين راه جان خود را از دست بدهيم.
وي ادامه داد: اين منطق زيباي انساني و الهي كجا و عمليات انتحاري كجا؛ امام حسين ع هيچگونه انتحاري ندارد، براي احياي انسان‌ها قيام كرده است و ندايي كه به قاتلان خود داد، اين بود كه برگرديد، يعني براي آن‌ها هم خيرخواهي مي‌كرد.
حجت‌الاسلام والمسلمين مبلغي گفت: تروريست‌ها نه تنها براي انسان‌ها خيرخواهي ندارند بلكه انسان‌هاي بيگناه كوچه و بازار را مي‌كشند، لحن امام حسين براي دشمنان غدار خود سرشار از نگاه خيرخواهانه بود و با لحن ملاطفت و پرعطوفتي مي‌گويد، برگرديد.
وي يادآورشد: بايد ارزش‌هاي عاشورا را در خود ايجاد كنيم، بايد سلوكيات، رفتار و حركات ما كاملا اخلاقي باشد تا امام حسيني باشيم، با دشمن هم بايد اخلاقي رفتار كنيم. وي گفت: رفتارهاي ما هدفمند باشد و رفتارهاي هرج و مرجي و عزاداري‌هاي بي‌خاصيت به درد نمي‌خورد و در كنار عزاداري‌ها به عبادات، نماز و ارزش‌ها... اهميت دهيم.
وي گفت: اگر اين تطابق‌هاي سه گانه نباشد ذخيره بزرگ نهضت حسيني را تبديل به ضد خود كردن است.
وي همچنين گفت: رفتارهايي از قبيل قمه زني باعث مي‌شود كه ملت‌هاي ديگر ما را به عنوان افراد جاهل تلقي كنند. اين ظلم به شيعه و اهل بيت است. شور حسيني را بايد در ميدان عمل و داشتن اخلاق حسيني ببريم.
وي ادامه داد: در عصر ارتباطات كه هيچ تحركي در هيچ جاي جهان بدون بازتاب‌ها و انعكاس جهاني نيست بايد همه چيز ما خصوصا عزاداري‌هاي ما روي حساب و برنامه باشد.




نظرات کاربران