سالروز وفات گردآورنده نهج البلاغه سالروز وفات گردآورنده نهج البلاغه سالروز وفات گردآورنده نهج البلاغه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سالروز وفات گردآورنده نهج البلاغه سالروز وفات گردآورنده نهج البلاغه سالروز وفات گردآورنده نهج البلاغه سالروز وفات گردآورنده نهج البلاغه سالروز وفات گردآورنده نهج البلاغه

سالروز وفات گردآورنده نهج البلاغه

امروز ششم محم مصادف است با سالروز وفات سید رضی ، گردآورنده نهج البلاغه در سال ۴۰۶ قمری.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، سيد محمد بن حسين، معروف به سيدرضي در سال ۳۵۹ قمري چشم به دنيا گشود. پدرش ابواحمد حسين بن موسي نام دارد كه نَسَبَش با چهار واسطه به امام موسي بن جعفر (ع) مي‌‏رسد. سيدرضي از بزرگان شيعه و داراي مقام و منزلت در دولت بني ‏عباس و دولت آل‏ بويه بود و برادرش، سيد مرتضي، از بزرگان علما و فقهاي شيعه در قرن پنجم هجري قمري و صاحب تأليفات فقهي و اصولي است.
سيدرضي از‌‌ همان اوايل كودكي با اشتياق فراوان به محضر درسِ شيخ مفيد حاضر شد و به همراه برادر، مراتب ترقي و كمال را پيمود. وي علاوه بر جدّيت و پشتكار زياد، از نبوغي ذاتي و خدادادي برخوردار بود كه پيشرفت‏‌هاي علمي و ادبي او را سرعت مي‌‏ بخشيد. سيدرضي از بزرگ‏‌ترين صاحبان فصاحت و بلاغت بود كه از دركي صحيح و ذوقي سليم بهره داشت. او در ۹ سالگي چنان مهارتي در شعر از خود نشان داد و باعث شگفتي همگان شد.
وي در ۳۰ سالگي، كل قرآن را در مدت كوتاهي حفظ نمود. سيد، همه خلفاي بني‏ عباس را غاصبان خلافت و ولايت مي‌‏دانست و با اشعار خود، سعي در بيان حقايق و طرح عقايد انقلابي خود داشت. او در كنار فعاليت‏‌هاي سياسي، به تدريس و تاليف همت گماشت و شاگرداني فاضل و آثاري ماندگار از خود به جاي گذاشته است. شيخ طوسي، مفيد نيشابوري، مهيار ديلمي و ابوالحسن هاشمي و... از شاگردان سيدرضي هستند.
معاني القرآن، تَلخيصُ البَيان عن مجازاتِ القرآن از جمله تاليفات اوست. سيد رضي در اقدامي بي‏ نظير، كلمات، خطابه‏‌ها، نامه‏‌ها و مواعظ امام علي (ع) را گردآوري كرد و با نام «نهج البلاغه» به جامعه بشري اهدا نمود.
سيدرضي اولين كسي است كه مكاني براي تحصيل طلاب علوم ديني تهيه كرد و آن را دارالعلم ناميد. وي از جمله علماي جامع شيعه است كه در زمينه‏‌هاي مختلف علمي و اسلامي، مجتهد مسلّم و صاحب نظر بود و در شعر و ادبيات عربي، هماورد نداشت. سرانجام، سيدرضي اين عالم شهير اسلامي در محرم سال ۴۰۶ قمري در ۴۷ سالگي جان به جان آفرين تسليم كرد. بدن پاك سيد را پس از تشييعي با شكوه در منزلش به امانت به خاك سپرده و بعد‌ها به حرم امام حسين (ع) در كربلا منتقل كردند.
هم اكنون در كاظمين مجاور حرم حضرت موسي بن جعفر(ع) مدرسه و يادبود وي موجود است كه تصاويرش در پي مي آيد:


| شناسه مطلب: 49014




مناسبت‌ها كاظمين



نظرات کاربران