پرده برداری از ضریح شیخ کلینی و آشکار شدن محل زندان امام کاظم(ع) + عکس پرده برداری از ضریح شیخ کلینی و آشکار شدن محل زندان امام کاظم(ع) + عکس پرده برداری از ضریح شیخ کلینی و آشکار شدن محل زندان امام کاظم(ع) + عکس بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پرده برداری از ضریح شیخ کلینی و آشکار شدن محل زندان امام کاظم(ع) + عکس پرده برداری از ضریح شیخ کلینی و آشکار شدن محل زندان امام کاظم(ع) + عکس پرده برداری از ضریح شیخ کلینی و آشکار شدن محل زندان امام کاظم(ع) + عکس پرده برداری از ضریح شیخ کلینی و آشکار شدن محل زندان امام کاظم(ع) + عکس پرده برداری از ضریح شیخ کلینی و آشکار شدن محل زندان امام کاظم(ع) + عکس

پرده برداری از ضریح شیخ کلینی و آشکار شدن محل زندان امام کاظم(ع) + عکس

در فاصله کوتاهی از بقعه شیخ کلینی خانه زندان‌بان حضرت امام موسی کاظم(ع) و زندان تاریکی که سالیان دراز آن حضرت در آن زندانی بودند قرار دارد که مقدمات آماده سازی آن برای زیارت علاقمندان در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاري اهل‌بيت(ع) ـ ابنا ـ شهر بغداد از اهميت ويژه‌اي در تاريخ اعتقادي شيعه برخوردار است و همواره شيعيان بخشي از ساكنين اين شهر را تشكيل مي‌داده‌اند. در قرن‌هاي سوم و چهارم و پنجم هجري ساكنين يكي از دو محله بزرگ بغداد يعني محله كرخ را شيعيان تشكيل مي‌داده‌اند كه حوزه علميه شيعي مهمي را در خود جاي داده بود و بزرگاني همچون شيخ كليني و شيخ مفيد و سيد رضي و سيد مرتضي و شيخ طوسي و گروه بزرگي از فقهاء شيعه در آن به تدريس مشغول بودند.
امروزه نيز پس از گذشت دوازده قرن از تاسيس اين شهر همچنان شيعيان بخش گسترده‌اي از ساكنين آن به شمار مي‌آيند بر طبق آمار بيش از هشتاد درصد مردم بغداد بزرگ را شيعيان تشكيل مي‌دهند.
شهر بغداد از دير باز محل تردد امامان شيعه و محدثين و فقهاي اماميه بوده است. آثار چندي از آنان در گوشه و كنار اين شهر بر جاي مانده است بر طبق گفته «دكتر ساعدي» مدير كل زيارتگاه‌هاي شيعه در عراق در بخش كهن بغداد (به استثناي كاظمين كه شهري در حومه بغداد است) نوزده زيارتگاه شيعه قرار دارد. مراقد نواب اربعه و قبر شيخ كليني و مرقد اسماعيل بن موسي بن جعفر و مسجد براثا و زندان حضرت موسي بن جعفر(ع). و آرامگاه قنبر علي و مرقد سيد ادريس از نوادگان حضرت كاظم(ع) جز اين‌ها قرار دارد.
در دوره‌هاي گذشته بر اثر سنيان متعصب برخي از اين زيارتگاه‌ها به تصرف آنان درآمده بود كه در سال‌هاي پس از سقوط صدام و به همت شيخ سامي مسعودي معاون وقف شيعه عراق مراكز ياد شده به حوزه اداره وقف شيعه باز گردانيده شد.
در غرب شهر بغداد عباسي مهم‌ترين اثر باقيمانده از دوره پاياني خلافت عباسي مدرسه المستنصريه مي‌باشد كه توسط المستنصر بالله عباسي در سال ۶٣١ هجري ساخته شد كه تاكنون پابرجا مي‌باشد.
پيرامون اين جايگاه تاريخي مهم چندين زيارتگاه شيعي برقرار است. در غرب مدرسه مسجدي به نام جامع الاصفي قرار دارد كه نام اصلي آن جامع الصفوي يا مسجد صفوي مي‌باشد كه عثمانيان آن‌را به اصفيه تغيير دادند. در بخشي از اين مسجد محدث جليل القدر شيخ محمد بن يعقوب كليني رازي نويسنده كتاب شديف كافي متوفاي ٣٢٩ هجري مدفون است.
در مشرق مدرسه مذكور قبر اسماعيل بن موسي بن جعفر(ع) است كه او هم در جوار مسجدي كهن از دوره ايلخانيان قرار دارد.
در شمال مدرسه ياد شده و در برابر سر درب تاريخي آن قبر علي بن محمد سمري متوفاي ٣٢٩ هجري نايب و وكيل چهارم امام زمان(عج) در دوره غيبت صغري قرار دارد.
پيش‌تر بقعه داراي صحن و سرايي بود ليكن در سال ١٩٧٠ ميلادي تمامي زمين‌هاي اين بقعه به بهانه توسعه بازار كفاش‌ها مصادره گرديد و مرقد مرحوم سمري در اتاقي ۴ در ٢ متر محصور گرديد.
اخيرا به شيخ سامي المسعودي معاون وقف عراق تمامي اين بقعه و پيرامون آن كه به انبار و قهوه خانه تغيير يافته بود باز پس گرفته شد و روند باز سازي آن در جريان است.
روز شنبه يكم محرم الحرام ١۴٣۶ هجري كه براي شركت در كنگره جهاني غدير به نجف اشرف مشرف شده بوديم با دعوت رئيس مزارات و نيز معاون وقف شيعه عراق به بغداد رفته و طي مراسمي كه با حضور جمعي از مسوولين دولت عراق و شخصيت‌هاي مذهبي و اجتماعي پايان بازسازي مرقد شيخ كليني و پرده برداري از ضريح نقره‌اي زيباي آن كه توسط هنرمندان اصفهاني ساخته شده بود صورت پذيرفت.
در فاصله كوتاهي از بقعه شيخ كليني و در زاويه شمال غربي مدرسه مستنصريه خانه سندي بن شاهك زندان‌بان حضرت امام موسي كاظم(ع) و زندان تاريكي كه ساليان دراز آن حضرت در آن زنداني بودند قرار دارد كه مقدمات آماده سازي آن براي زيارت علاقمندان در حال انجام است.
بر طبق گفته كهنسالان و ساكنين منطقه در حدود يك قرن گذشته اين بخش مسدود بوده و از ورود افراد به آن جلوگيري به عمل مي‌آوردند اين زندان در فاصله اندكي از جسر الشهداء كه سمت مشرق بغداد (محله رصافه) به محله‌هاي غرب بغداد و محله كرخ و توابع آن وصل مي‌كند قرار دارد.
اين پل در جاي‌‌ همان پلي بوجود آمده است كه پيكر مبارك حضرت موسي بن جعفر(ع) پس از آن بر روي آن قرار داده شد.




نظرات کاربران