از ۲۴ تا ۲۹ آبان؛

مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت از ۲۴ تا ۲۹ آبان؛

مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت از ۲۴ تا ۲۹ آبان؛

مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
از ۲۴ تا ۲۹ آبان؛

مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت از ۲۴ تا ۲۹ آبان؛

مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت از ۲۴ تا ۲۹ آبان؛

مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت از ۲۴ تا ۲۹ آبان؛

مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت از ۲۴ تا ۲۹ آبان؛

مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت
از ۲۴ تا ۲۹ آبان؛

مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت

انتصاب مسئولان دفاتر نمایندگی بعثه‌ مقام معظم رهبری در مکه مکرمه و مدینه منوره، دیدار سفیر جدید ایران در یمن با سرپرست حجاج ایرانی، نشست مشترک رییس سازمان حج و زیارت با استانداران نجف و کربلا در رابطه با راهپیمایی عظیم اربعین، افتتاح قرارگاه شلمچه برای اعزام زائران اربعین و راه‌اندازی کتابخانه کاربردی عتبات، برخی از مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته گذشته است که در ادامه گزارش کاملی از آن خواهید خواند.

حجت الاسلام والمسلمين سيد علي ‌قاضي عسكر‌ نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت و سرپرست حجاج ايراني، در احكام جداگانه، حجج اسلام والمسلمين مجتبي عبدخدايي و مرتضي خادمي دستجردي را به ترتيب به عنوان مسئولان دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در مكه مكرمه و مدينه منوره منصوب كرد.
سيد ‌ناصر نيكنام‌ سفير جديد ايران در يمن، با نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني ديدار كرد. تصاوير اين ديدار را مي‌توانيد در صفحه خبر مشاهده كنيد.
نشست مشتركي‌ با حضور رييس سازمان حج و زيارت، استانداران نجف و كربلا، سفير ايران در عراق،‌ سركنسول ايران در شهر نجف و كربلا و مديران شوراي اجرايي اربعين در عراق، ۲۳ آبان برگزار شد و آخرين اقدامات چندجانبه در زمينه راهپيمايي عظيم اربعين مورد بررسي قرار گرفت.
سعيد اوحدي‌ رييس سازمان حج و زيارت كه هفته گذشته در راس هيئتي از مسئولان اين سازمان به عراق سفر كرده است، ۲۸ آبان از روند آماده‌سازي مواكبي كه قرار است در مسير پياده‌روي زائران اربعين از نجف تا كربلا برپا شود، بازديد كرد. امسال براي اولين بار، ۶ موكل ايراني در مسير پياده‌روي اربعين فعال خواهد بود.
رييس ‌سازمان حج‌ و زيارت همچنين در گفتگو با خبرنگار پايگاه اطلاع‌رساني حج، به تشريح برنامه‌هاي سازمان حج و زيارت در اربعين حسيني پرداخت و خواستار توجه هر چه بيشتر زائران حسيني به پيام‌ها و اطلاعيه‌هاي اين سازمان شد.
رييس سازمان حج و زيارت همچنين در خبر ديگري اعلام كرد: هزينه و تعرفه عمره مفرده، ‌۴ درصد افزايش‌ خواهد يافت. وي همچنين گفت: در صورت پذيرش شرايط پذيرايي در عربستان، ۹۰۰ هزار زائر ايراني به عمره مفرده اعزام خواهند شد.
افتتاح قرارگاه شلمچه براي اعزام زائران
نشست افتتاح ‌قرارگاه شلمچه، با حضور نمايندگان سازمان حج و زيارت و جمعي از مسئولان و نمايندگان دستگاه‌هاي همكار در امر اعزام زائران عتبات، و همچنين امام جمعه محترم خرمشهر و فرماندار اين شهرستان در شلمچه برگزار شد. ناصر خدرنژاد معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج و زيارت در اين نشست گفت: همه دستگاه‌ها تلاش كنند تا زمان توقف زائران در مرزها، به حداقل ممكن كاهش يابد.
ناصر خدرنژاد‌ همچنين تاكيد كرد: براي جلوگيري از ايجاد ناهماهنگي، لازم است تدابيري اتخاذ شود تا ويزاي افراد در سه راهي منتهي به شلمچه بررسي شود.
سردار سرتيپ پاسدار ‌علي فضلي‌ جانشين رييس سازمان بسيج مستضعفين هم در اين نشست با اعلام آمادگي اين سازمان براي خدمت‌رساني به زوار اربعين حسيني گفت: مرزهاي مهران، شلمچه و چزابه براي تردد زوار اربعين حسيني مهيا شده است.
هماهنگي و برنامه‌ريزي پياده‌روي اربعين
نخستين جلسه بعثه مقام معظم رهبري در كربلاي معلي، با موضوع بررسي ‌فعاليت‌هاي فرهنگي‌ در ايام اربعين حسيني تشكيل شد. حجت‌الاسلام احساني كارشناس نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در عراق، خدمت خوب به زائران در اين ايام را بسيار تاثيرگذار دانست.
حسن دانايي‌فر‌ سفير ايران در عراق با بيان اينكه امنيت زائران حسيني در اربعين نسبت به سالهاي گذشته بهتر شده است گفت: با برنامه‌ريزي‌هايي كه از سوي دولت عراق صورت گرفته، هيچ نگراني امنيتي براي زائران اربعين وجود ندارد.
در همين زمينه، سردار ‌علي دولتي‌ فرمانده انتظامي استان ايلام، از آمادگي و تمهيدات ويژه پليس در مرز مهران براي تردد زوار اربعين حسيني خبر داد و از مردم خواست تنها با در دست داشتن ويزا به مرز مهران وارد شوند. وي تاكيد كرد: پليس در كنار ساير دستگاه‌هاي دولتي، آماده استقبال از زائران عتبات عاليات در اربعين حسيني است.
نشست ‌ساماندهي زائران‌ اربعين در مرز شلمچه هم ۲۵ آبان با حضور مسئولان بعثه مقام معظم رهبري در عراق، نمايندگان سازمان حج و زيارت، شركت شمسا و مسئولان استان كربلا برگزار شد. در اين نشست اعلام شد كه ۲۶ نهاد براي برگزاري هر چه بهتر راهپيمايي عظيم اربعين امسال همكاري خواهند كرد.
حجت‌الاسلام ‌مهدي شهسواري‌ مدير كل حوزه رياست و روابط عمومي سازمان حج و زيارت هم در بازديد از مرز مهران و روند فراهم‌سازي امكانات در اين مرز براي استقبال از زائران حسيني گفت: زائران عتبات عاليات براي خروج از كشور حتما ويزا به همراه داشته باشند.
همچنين دكتر سيد ‌علي مرعشي‌ رييس مركز پزشكي حج با بيان اينكه قرار است سه بالگرد در سه مرز كشور براي امداد هوايي به گشت‌زني بپردازند گفت: اگر بتوانيم مجوزهاي لازم را از دولت عراق بگيريم، پرواز بالگردهاي امداد هلال احمر در خاك عراق نيز انجام خواهد شد. وي همچنين از استقرار ۲۵ دستگاه آمبولانس در مسير پياده‌روي اربعين خبر داد.
حجت‌الاسلام ‌روزبه بركت‌رضايي‌ مدير پايگاه اطلاع‌رساني بعثه مقام معظم رهبري، از راه‌اندازي كتابخانه كاربردي عتبات، ويژه زائران ايراني همزمان با نزديك شدن همايش بزرگ پياده‌روي اربعين خبر داد. وي گفت: به منظور دسترسي آسان و استفاده بهينه از توليدات و منشورات حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت، كتابخانه كاربردي عتبات، در فضاي مجازي منتشر شده است.
اخبار عمره مفرده و دانشگاهيان
سازمان حج و زيارت‌ با صدور اطلاعيه‌اي، نحوه ثبت‌نام در عمره مفرده را تشريح كرد. جزئيات اين اطلاعيه را مي‌توانيد در صفحه خبر مطالعه كنيد.
حسن سرخوش‌ مدير كل برنامه‌ريزي، پذيرش و اعزام سازمان حج و زيارت، با اعلام قيمت‌هاي جديد عمره مفرده، از اعزام نخستين كاروان زائران ايراني به سرزمين وحي، در ۱۳ آذرماه سال جاري خبر داد. وي گفت: مرحله نخست عمره از ۱۳ آذر تا ۲۰ اسفند انجام مي‌گيرد و قيمت عمره براي هر نفر بين يك ميليون و ۸۷۲ تا ۲ ميليون و ۶۷۷ هزار تومان تعيين شده است.
وي همچنين گفت: بر اساس اعلام قبلي سازمان، قرار بود ‌نام‌نويسي از متقاضيان‌ عمره مفرده از ۲۹ آبان در كاروان‌هاي استان‌هاي آذربايجان شرقي، اصفهان، چهارمحال و بختياري، زنجان، مركزي، يزد، خراسان جنوبي و شمالي، كرمان و شهر كاشان آغاز شود، اما اين زمان به يكشنبه ۲ آذرماه تغيير يافته است.
در همين حال ‌ابوالقاسم صاحبي‌ نماينده ستاد عتبات دانشگاهيان در كربلاي معلي گفت: از ۱۴ آبان تاكنون، ۱۴ كاروان دانشجويي وارد كربلا شده و از اين تعداد ۵ كاروان از استان تهران و ۳ كاروان از استان قم بوده است.
حجت‌الاسلام سيد ‌محمدرضا فقيهي‌ رييس ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان با اشاره به اهميت آموزش مناسك و آداب زيارت به دانشجويان، از تبديل نرم‌افزارهاي آموزشي اين ستاد به سيستم عامل اندرويد خبر داد.
شيخ ‌عبدالرحمن بن عبدالعزيز‌ السديس مدير كل امور حرمين شريفين از آمادگي عربستان براي موسم جديد عمره خبر داد و گفت: تدابير اجرايي موسم عمره از يكشنبه آينده آغاز مي‌شود و تا چهاردهم شوال ۱۴۳۶ ادامه مي‌يابد.
روابط عمومي ‌ستاد بازسازي‌ عتبات عاليات اعلام كرد كه همراهي عموم مردم در اجراي طرح‌هاي بازسازي و توسعه‌اي اين ستاد در عتبات مقدسه، بيش از ۲۰ برابر افزايش يافته است.
دكتر عبدالناصر همتي مدير عامل بانك ملي ايران، در حكمي ‌علي رحيمي‌ را به عنوان نماينده ويژه بانك ملي ايران در امور حج و زيارت منصوب كرد.
حجت‌الاسلام سيد ‌مهدي عليزاده‌ رييس ستاد اجرايي كنگره جهاني جريان‌هاي افراطي و تكفيري از ديدگاه علماي اسلام، در نشست رسانه‌اي اين كنگره كه با حضور آيت‌الله اراكي رييس مجمع تقريب مذاهب اسلامي برگزار شد گفت: اين كنگره يكي از مهمترين رويدادهاي جهان اسلام و شايد يكي از بينظيرترين اتفاقات جهان تشيع است. وي همچنين گفت: ۶۰۰ عالم اسلامي از ۸۳ كشور دنيا در اين كنگره حاضر مي‌شوند.
حجت‌الاسلام سيد ‌حسن موذني‌ معاون فرهنگي و امور اجتماعي بنياد شهيد و امور ايثارگران با تاكيد بر اولويت اعزام خانواده‌هاي شاهد و ايثارگر به سفر عمره مفرده گفت: والدين و فرزندان شاهد و جانبازان ۲۵ تا ۷۰ درصد، به همراه همسران‌شان و همچنين همسران جانبازان متوفي ۲۵ تا ۷۰ درصد، از اولويت اعزام برخوردارند.




نظرات کاربران