موج روشنگری در جهان اسلام موج روشنگری در جهان اسلام موج روشنگری در جهان اسلام بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
موج روشنگری در جهان اسلام موج روشنگری در جهان اسلام موج روشنگری در جهان اسلام موج روشنگری در جهان اسلام موج روشنگری در جهان اسلام

موج روشنگری در جهان اسلام

مسلمانان در یک‌صد سال اخیر با رهبری علمای بزرگ، نهضت‌های رهایی بخش در جهان اسلام را علیه استبداد و استکبار جهانی همراهی کردند. نتیجه این مبارزات، پنجه در پنجه کفر جهانی انداختن و رها شدن بلاد اسلامی از نفوذ دشمنان اسلام بوده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، سيد مسعود علوي در سرمقاله رسالت نوشت: ۳۱۵ عالم اسلامي از ۸۰ كشور جهان به همراه علماي بزرگ شيعه و سني در ايران اسلامي با برگزاري يك كنگره عظيم كه در تاريخ اسلام بي سابقه است موج جديدي از روشنگري را در جهان اسلام پديد آورده اند، فردا آخرين روز برگزاري اين كنگره عظيم است. «كنگره جهاني بررسي خطر جريان‌هاي افراطي و تكفيري از ديدگاه علماي اسلام» با حضور انديشمندان و علماي جهان اسلام در قم برگزار شد. اين كنگره صبح يك‌شنبه در مؤسسه امام كاظم (ع) آغاز شد و مراجع و مفتيان كشور‌هاي مختلف اعم از شيعه، اهل سنت و ساير فرق با هدف مقابله با تكفير در اين همايش شركت كردند. آيت الله العظمي ناصر مكارم شيرازي رياست اين كنگره را بر عهده داشت. آيت الله العظمي جعفر سبحاني نيز عهده دار دبيري علمي اين كنگره بود.
امروز قم مركز بيداري و روشنگري جهان اسلام است و همان گونه كه ذكر شد دو تن از مراجع بزرگ شيعه كه آثار قلمي آنها در فقه، اصول، كلام، فلسفه، تفسير و تاريخ اسلام در ابعاد جهاني مطرح است باني برپايي اين كنگره عظيم بوده اند.
مسلمانان در يك‌صد سال اخير با رهبري علماي بزرگ، نهضت‌هاي رهايي بخش در جهان اسلام را عليه استبداد و استكبار جهاني همراهي كردند. نتيجه اين مبارزات، پنجه در پنجه كفر جهاني انداختن و رها شدن بلاد اسلامي از نفوذ دشمنان اسلام بوده است. ايران اسلامي همواره كانون الهام بخش نهضت‌هاي اسلامي بوده است. از ۳۵ سال پيش تا كنون ملت ايران موفق شده است يك نظام الهي را با تكيه بر قرآن كريم با زعامت يكي از مراجع عظام تقليد و با همراهي ديگر عالمان و فرهيختگان، چه سني و چه شيعه، در ايران اسلامي مستقر كند.
ايران هميشه الهام بخش مبارزات رهايي بخش اسلامي بوده و به جريان‌هاي اسلامي اصيل در جهان اسلام كمك رسانده است. با ظهور انقلاب اسلامي، رژيم صهيونيستي در مرزهاي خود محصور شد و جلوي تعرضات و تصرفات ارضي آنها گرفته شد. امروز صهيونيست‌ها زير ضربات حزب الله شيعي و حماس سني، دست و پا مي‌زنند و طعم تلخ شكست را در نبردهاي ۳۳ روزه، ۲۲ روزه و ۵۵ روزه، خوب چشيده‌اند.
مسلمانان در جهان اسلام با موج بيداري، حكام مستبد و خودفروخته را يكي پس از ديگري از تخت به زير كشانده اند. در عراق، لبنان، بحرين، افغانستان، ليبي، تونس، يمن، مصر و… جهانيان شاهد فروپاشي نظام‌هاي وابسته به غرب بودند. غرب به ويژه آمريكا براي جلوگيري از موج بيداري اسلامي، دست به كاري خطرناك و ضد بشري زد و جريان تكفيري را براي انحراف از مسير انقلاب‌هاي اسلامي به وجود آورد. امروز جهان اسلام گرفتار پديده تكفير و تروريسم است. پشت اين پديده، آمريكا، انگليس و رژيم صهيونيستي، تمام قد ايستاده اند.
مأموريت تكفير، شكستن كمر مقاومت در منطقه و برگرداندن لوله‌هاي تفنگ از رژيم صهيونيستي به سوي زن، مرد، كودك و جوان مسلمان در بلاد اسلامي است. آنها كار خود را از سوريه آغاز كردند و به عراق و ديگر كشورهاي اسلامي بسط دادند. مأموريت جريان تكفيري آن است كه يك چهره كريه و مشوه از اسلام به نمايش بگذارند كه هيچ كس جرأت نكند بگويد مسلمان است.
آنها چهره زيباي رسول الله (ص) و قرآن كريم را زشت ترسيم كرده اند تا كسي به سمت و سوي آموزه‌هاي آخرين پيامبر الهي نرود. آنها از همان تيره و تباري هستند كه در مسجد كوفه، كار خود را با ترور شروع كردند و در كربلا با قتل عام اهل بيت پيامبر اسلام (ص) و بريدن سرهاي مقدس آنان، اولين موجوديت پليد تاريخي خود را اعلام كردند. پديده تكفير، نه تنها در جهان اسلام، دين و آموزه‌هاي قرآني را هدف قرار داده است، بلكه مي‌خواهد جلوي پيشرفت دين در خارج از جهان اسلام را نيز بگيرد. آمريكايي‌ها با حمله به عراق و افغانستان، تخم «تكفير» و «تروريسم» را كاشتند و امروز محصولات آن را مي‌خواهند در جهان اسلام برداشت كنند.
جنايات تكفيري‌ها در بلاد اسلامي نه تنها شيعه بلكه ديگر مذاهب اسلامي را هدف قرار داده است. تعداد علما و بزرگان اهل سنت كه توسط اين جريان تروريستي سر بريده شده يا توسط بمب و گلوله تكه تكه شده اند، اگر بيشتر از شيعه نباشد، كمتر نيست. پديده تكفير كه امروز در قالب تئوري داعش، عملياتي مي‌شود، يك خدعه و نيرنگ براي مصادره دستاوردهاي الهي مبارزات يكصد ساله مسلمانان در مقابله با استعمار است. اگر علماي اسلام دير بجنبند از مسجد و محراب و مزار صحابه پيامبر، حتي مرقد پاك و منور رسول گرامي اسلام (ص) در مدينه چيزي باقي نخواهد ماند. آنها به كعبه هم رحم نخواهند كرد. سابقه به آتش كشيدن كعبه با منجنيق در دوره حكومت يزيد ملعون، از خاطر تاريخ، زدودني نيست. امروز جوانان عراق و سوريه سلاح به دست گرفته اند تا از شرف اسلام و حريم قرآن دفاع كنند.
جهان اسلام در حال آمادگي و ايستادگي در برابر اين پديده شوم است. مسلمانان در اين جهاد مقدس اجازه نخواهند داد دستاوردهاي مبارزه با كفر جهاني توسط تكفيري‌ها مصادره شود. در اين ميان وظيفه علما در حفظ كيان اسلام و مرزهاي فكري و علمي، خطيرتر از وظيفه جواناني است كه اكنون سلاح گرفته و با قصابي و بي رحمي تكفيري‌ها در جهان اسلام مبارزه مي‌كنند.
امروز قم، پرچم بيداري و روشنگري عليه پديده تكفير را برافراشته و مراجع عظام تقليد و اساتيد حوزه‌هاي علميه در سراسر كشور، با رشادت، گام در اين راه مقدس نهاده اند و فردا بايد در ديگر بلاد اسلامي نظير همين كنگره‌ها براي تداوم بيداري و روشنگري برپا شود. بر اساس اطلاعات واصله، قرار است الازهر به طور جدي قدم در اين طريق مقدس بگذارد و دومين چراغ روشنگري را برافروزد و سپس در هند، پاكستان، اندونزي، عراق، افغانستان، يمن و… اين روشنگري با سرعت و شتاب بيشتري استمرار يابد.
بدون شك كنگره جهاني بررسي خطر جريان‌هاي افراطي و تكفيري از ديدگاه علماي اسلام، در قم به اجماع علماي جهان اسلام در زمينه ايستادگي در برابر پديده شوم تكفير، منجر خواهد شد و اين يك نقطه عطف در پاسداشت اسلام و قرآن و عبور از پيچ بزرگ تاريخ معاصر است. ان شاء الله.


| شناسه مطلب: 49462




تكفيري‌ها



نظرات کاربران