فصلنامه میقات‌ حج بررسی کرد؛

صورت اعمال و مناسک حج از دیدگاه مذاهب اسلامی فصلنامه میقات‌ حج بررسی کرد؛

صورت اعمال و مناسک حج از دیدگاه مذاهب اسلامی فصلنامه میقات‌ حج بررسی کرد؛

صورت اعمال و مناسک حج از دیدگاه مذاهب اسلامی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
فصلنامه میقات‌ حج بررسی کرد؛

صورت اعمال و مناسک حج از دیدگاه مذاهب اسلامی فصلنامه میقات‌ حج بررسی کرد؛

صورت اعمال و مناسک حج از دیدگاه مذاهب اسلامی فصلنامه میقات‌ حج بررسی کرد؛

صورت اعمال و مناسک حج از دیدگاه مذاهب اسلامی فصلنامه میقات‌ حج بررسی کرد؛

صورت اعمال و مناسک حج از دیدگاه مذاهب اسلامی فصلنامه میقات‌ حج بررسی کرد؛

صورت اعمال و مناسک حج از دیدگاه مذاهب اسلامی
فصلنامه میقات‌ حج بررسی کرد؛

صورت اعمال و مناسک حج از دیدگاه مذاهب اسلامی

شماره ۸۷ و ۸۸ فصلنامه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تاریخی میقات حج از سوی حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سرويس انديشه پايگاه اطلاع‌رساني حج، هشتاد و هفتمين و هشتاد و هشتمين شماره فصلنامه فرهنگي، اجتماعي، سياسي و تاريخي ميقات حج ويژه بهار و تابستان ۱۳۹۳ از سوي حوزه نمايندگي ولي‌فقيه در امور حج و زيارت چاپ و روانه بازار شد.
در اين شماره مي‌خوانيم: «نگاهي گذرا به خمس فاضل مئونه و موارد استثنا نوشته محمد رحماني زروندي»، «چگونگي انجام وضو نزد فريقين اثر علي قمي»، «صورت اعمال و مناسك حج از ديدگاه مذاهب اسلامي تأليف سيد جواد ورعي»، «خفتگان در بقيع؛ مادر شهيدان واقعه طف نوشته علي‌اكبر نوايي»، «ذراع مدينه/ فرشي اثر رسول جعفريان»، «حرمين شريفين در كتاب (الاشارات الي معرفة الزيارات تأليف احمد خامه‌يار»، «مباني هستي‌شناسي اماميه نوشته علي‌الله داشتي»، «تسامح ديني(بازخواني پيمان‌نامه مدينه منوره) ار حامد فقيهي» و «فن مناظره تأليف محمدباقر شريعتي‌سبزواري».
در ذيل موضوعي با عنوان چگونگي انجام وضو نزد فريقين آمده است: وضو، عملي است براي رسيدن به طهارت معنوي كه مسلمانان روزانه با آن سر و كار دارند و مقدمه براي برخي عبادات؛ مانند نماز است. همچنين شخص مكلف بايد پيش از طواف كعبه، مسح كلمات و خطوط قرآن كريم و… داراي وضو باشد.
گرچه فريقين؛ شيعه و سني، در اصل وجوب وضو و مواضعي كه بايدشسته شود، نظرات مشترك دارند، ليكن در فرايض، نواقض و مانند آن همچنين در شيوه و روش انجام و محدوده اعضاي وضو اختلاف آراء و نظريات وجود دارد.
اختلاف فكري و عملي مسلمانان در مسائل نظري و اكتسابي كه از شارع مقدس بيان روشني در اين زمينه وارد نشده و در عصر پيامبر خدا صلي‌الله عليه و آله هم مورد ابتلاي مسلمانان نبوده، امري عادي است ولي آنچه جاي تعجب و تأسف دارد؛ اختلاف مسلمانان در اموري است كه از آغاز اسلام و بعثت حضرت رسول، در طول شبانه‌روز، چندين بار مورد عمل ايشان بوده و در مرئي و منظر مسلمين اين عمل عبادي صورت مي‌گرفته است.
يكي از اعمال و تكاليف مورد اختلاف ميان مسلمانان وضو است كه مقدمه و لازمه نمازهاي واجب به شمار مي‌رود؛ در حالي كه آنان روزانه چندين مرتبه شاهد وضوي پيامبر خدا صلي‌الله عليه و آله بوده‌اند و حضرت هم براي هر نماز وضو مي‌گرفته است. تا جايي اين عمل در برابر ديدگان مسلمين بوده كه گفته‌اند هنگام وضوگرفتن آن حضرت، مسلمانان بر سر آبي كه از اعضاي مباركشان به زمين مي‌ريخت، نزاع نموده و به ان تبرك مي‌جستند و طلب شفا مي‌كردند.
بنابراين شك نيست كه مسلمانان در عصر رسالت پيامبر صلي‌الله عليه و آله، از اعمال و افعال عبادي ان حضرت تبعيت مي‌كردند و شارع مقدس به واسطه حضور ميان مسلمين، از اختلاف و انحراف ايشان جلوگيري مي‌كرد. پس اختلاف مسلمانان در وضو بعد از رحلت پيامبر خدا صلي‌الله عليه و آله آغاز گرديد و اجتهادها و تأويل‌ها و تفسيرهاي به رأي از ناحيه غيرمعصومين بر اين امر دامن زده و يكي از واضح‌ترين و بديهي‌ترين اعمال عبادي در هاله‌اي از ابهام باقي مانده است.
از اين رو يكي از راه‌هاي دستيابي به وحدت اسلامي، بررسي آراء و نظريات فقهي مسلمانان است كه به صورت مقارن، نقد منصفانه علمي و عرضه آن به كتاب و سنت با اتفاق‌نظر انجام بگيرد تا اين حجاب از چهره احكام واقعي اسلام برداشته و مسلمانان با وحدت به آن عمل نمايند؛ زيرا ريشه اكثر اختلاف‌هاي آنان از ناآگاهي به احكام واقعي اسلام سرچشمه مي‌گيرد.
تسامح ديني (بازخواني پيمان‌نامه مدينه منوره) از ديگر موضوعات مطرح‌شده در اين فصلنامه است كه ذيل آن آمده است: «جهان امروز به مدد انقلاب رسانه و ارتباطات، بسان دهكده‌اي كوچك شده است. اين موضوع به نزديكي ملت‌ها در حوزه‌هاي مختلف فرهنگي، سياسي، اقتصادي انجاميده است. اكنون هر موضوعي، معنايي جهاني يافته و تنها منحصر به يك كشور نيست. به عنوان مثال، معضل تروريسم در كشور الجزاير در سال‌هاي آغازين دهه گذشته، منحصر به اين كشور نمي‌شد، بلكه به خارج از اين كشور نيز سرايت كرد تا جايي كه به يك آفت بين قاره‌اي تبديل شد.
اين معضل و معضلات مشابهي مانند بيماري ايدز، آنفلوآنزاي مرغي و بيماري‌هاي ديگر، دعوت به تسامح ديني را كه معناي گفت‌و گو، همكاري و هماهنگي به همراه خود دارد، امري ضروري و غير قابل انكار مي‌كند در اين راستا آنچه كه تأسف‌برانگيز است، ترويج نظريه «جنگ تمدن‌ها» و تلاش براي جنگ‌هاي پيشگيرانه است.
جنگ‌هايي كه امروزه بزرگ‌ترين سردمداران آنها صاحبان تمدن‌هاي معاصر هستند. اين موضوع هشداري است كه بسياري از انديشمندان؛ از جمله مالك بن نبي، ابوالعلاء مودودي و ديگر انديشمندان غربي، در اواخر قرن گذشته نسبت به سقوط اين تمدن‌ها داده‌اند.
هشتاد و هفتمين و هشتاد و هشتمين شماره فصلنامه فرهنگي، اجتماعي، سياسي و تاريخي ميقات حج ويژه بهار و تابستان ۱۳۹۳ به صاحب‌امتيازي حوزه نمايندگي ولي‌فقيه در امور حج و زيارت و با مديرمسؤولي سيد علي قاضي‌عسگر در ۲۷۲ صفحه منتشر شده است.
شايان ذكر است، حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج وزيارت تاكنون حدود ۱۰۰۰ عنوان كتاب با موضوع حج وزيارت منتشر كرده است كه تمامي اين كتاب‌ها به صورت الكترونيكي به نشاني http://lib.hajj.ir/ قابل دسترسي است.




نظرات کاربران