یادداشت رسیده؛

اربعین و فروپاشی هیمنه داعش یادداشت رسیده؛

اربعین و فروپاشی هیمنه داعش یادداشت رسیده؛

اربعین و فروپاشی هیمنه داعش بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
یادداشت رسیده؛

اربعین و فروپاشی هیمنه داعش یادداشت رسیده؛

اربعین و فروپاشی هیمنه داعش یادداشت رسیده؛

اربعین و فروپاشی هیمنه داعش یادداشت رسیده؛

اربعین و فروپاشی هیمنه داعش یادداشت رسیده؛

اربعین و فروپاشی هیمنه داعش
یادداشت رسیده؛

اربعین و فروپاشی هیمنه داعش

ین حادثه که پیش از این جنبه مذهبی و عقیدتی داشت اکنون به یک رویداد سیاسی بزرگ تبدیل شده است، پیام‌های این حادثه بود. در این خصوص در گفت و گویی با دکتر علی اصغر زرگرنژاد استاد روابط بین الملل، پیامدهای این حادثه را در توقف ماشین جنگی و نظامی تروریسم مورد بحث قرار داده ایم.

نيكنام ارشدنيا در روزنامه ايران نوشت: اربعين حسيني امسال با حضور بيش از ۲۰ميليون عاشق اهل بيت (ع) در ميان موج تهديد تروريست‌ها و افراط گرايان برگزار شد. اين حادثه كه پيش از اين جنبه مذهبي و عقيدتي داشت اكنون به يك رويداد سياسي بزرگ تبديل شده است، پيام‌هاي اين حادثه بود. در اين خصوص در گفت و گويي با دكتر علي اصغر زرگرنژاد استاد روابط بين الملل، پيامدهاي اين حادثه را در توقف ماشين جنگي و نظامي تروريسم مورد بحث قرار داده ايم.
چه دلايل و عواملي زمينه ساز حضور ۲۰ ميليوني شيعيان در اربعين حسيني امسال شد؟
بدون توجه به عقبه تاريخي فهم حضور ميليوني شيعيان در كربلاامكانپذير نيست. آرزوي ديرينه شيعيان براي زيارت اماكن مقدس كربلاو نجف از مهم‌ترين دلايل گسيل شدن شيعيان كشورهاي همجوار به خاك عراق است. طي هزار و ۴۰۰ سال اخير منطقه شامات و بخصوص عراق تحت سلطه و حاكميت‌هاي خاص بوده است. اختلافات عقيدتي سياسي با شيعيان اجازه ورود شيعيان را به اماكن مقدس كربلاو نجف نمي‌داد. از اين حيث تحول در اين منطقه اين امكان را امروزه براي شيعيان دنيا و بخصوص كشورهاي همجوار فراهم كرده كه آرزوي ديرينه خود را جامه عمل بپوشانند.
در مرحله بعدي اين امر به نگاه خصمانه قدرت‌هاي منطقه اي برمي گردد. كشورهايي همچون عربستان و شيخ نشينان خليج فارس با طرح هلال شيعي در منطقه، نگراني‌هاي خود را از رهبري و نفوذ ايران در منطقه به انحاي گوناگون ابراز داشته اند. امروزه شيعيان با غنيمت شمردن فرصت به دست آمده در تلاش براي نشان دادن عكس العمل خود هستند. در آخر هم وضعيت يك سال گذشته عراق و چنگ اندازي داعش به عراق و تلاش براي تخريب اماكن مقدسه كربلاو نجف موثر بوده است.
شيعيان امروزه با حضور عظيم اولاً آمادگي خود را براي دفاع از مقدسات مذهبي نشان داده و در ثاني انزجار و نفرت خود را از جنايت‌هاي ضد بشري داعش نشان دادند. آنها همچنين نشان دادند كه بدون هرگونه ترس و واهمه آمادگي مبارزه با تروريست‌هاي تكفيري را داشته و اين گروه در صورت زياده طلبي، با پاسخ شيعيان مواجه خواهد شد.
برگزاري آرام و امن مراسم اربعين امسال چه تاثيري بر روند مبارزه با داعش خواهد داشت؟
قبل از هر چيز هيمنه و فضاي رعب افكني و وحشت آفريني داعش فرو ريخت. عمق جنايت‌هاي داعش در منطقه فضاي تهديدزايي در منطقه ترسيم كرده بود به اين شكل كه هر گروه در صورت مقاومت و مبارزه با داعش عقوبت وحشتناكي در پيش خواهد داشت. داعشي‌ها با ترور‌ها و گردن زني‌هاي گسترده و بي محابا اين پيام را به مخالفان خود مي‌رسانند كه تسليم ناپذيري و مقاومت در برابر آنها نتيجه اي جز نابودي و مثله شدن در پي نخواهد داشت. از اين حيث شركت ميليوني عزاداران حسيني فضاي رواني موجود در عراق را به زيان داعش تغيير مسير داد. تهديدات داعش مبني بر بمبگذاري و حملات انتحاري در اماكن مقدس كربلاو نجف مانع از حضور ميليوني شيعيان در عراق نگرديد. از اين رو امروز هم در ميان قدرت‌هاي غربي و هم تروريست‌ها فضاي رعب و وحشتي ايجاد شده كه چه بسا در صورت ادامه دار شدن جنايات، با انتفاضه شيعيان در منطقه مواجه خواهند شد.
تاثيرات اربعين حسيني را در نگاه و استراتژي قدرت‌هاي منطقه اي و فرامنطقه اي نسبت به نقش جريان شيعه چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
قدرت‌هاي منطقه اي و فرامنطقه اي در حال تطبيق سياست‌هاي خود با واقعيت‌هاي سياسي منطقه هستند. حادثه امسال اربعين حسيني و اعلان انزجار از حركت‌هاي افراطي و تكفيري واقعيت وجود آگاهي و بيداري و انزجار ملت‌هاي منطقه از تندروي كشورهاي حامي تروريسم را اثبات كرد. از اين رو كشورهاي عربي و غربي بايد با درك شرايط منطقه و وجود پتانسيل‌هاي نهفته در آن با رشد افراط گرايي و تروريسم مقابله كنند. افراط گرايي و تروريسم در فضاي رقابتي قدرت‌ها رشد مي‌يابد. به عنوان مثال عربستان سعودي به عنوان پرچمدار تكفيريسم در منطقه بنا به اهداف استراتژيك از حركت‌هاي تكفيري در منطقه به انحاي گوناگون حمايت به عمل مي‌آورد.
اين سياست‌ها بعضاً با منافع قدرت‌هاي بزرگ نيز همخواني پيدا مي‌كند كه نمونه آن را در سوريه شاهد بوديم كه در آنجا گروه‌هاي تروريستي از قبل حمايت‌هاي مالي و لجستيكي قدرت‌هاي منطقه اي و فرامنطقه اي فجايع انساني را در منطقه رقم زدند. از اين رو با بيداري ملت ها، قدرت‌هاي منطقه اي و فرامنطقه اي به دنبال تطبيق استراتژي‌هاي خود در منطقه خواهند بود.


| شناسه مطلب: 50043




يادداشت اربعين



نظرات کاربران