رییس سازمان حج وزیارت اعلام کرد:

بازگشت یک میلیون و ۱۵۰ هزار زائر اربعین به کشور رییس سازمان حج وزیارت اعلام کرد:

بازگشت یک میلیون و ۱۵۰ هزار زائر اربعین به کشور رییس سازمان حج وزیارت اعلام کرد:

بازگشت یک میلیون و ۱۵۰ هزار زائر اربعین به کشور بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رییس سازمان حج وزیارت اعلام کرد:

بازگشت یک میلیون و ۱۵۰ هزار زائر اربعین به کشور رییس سازمان حج وزیارت اعلام کرد:

بازگشت یک میلیون و ۱۵۰ هزار زائر اربعین به کشور رییس سازمان حج وزیارت اعلام کرد:

بازگشت یک میلیون و ۱۵۰ هزار زائر اربعین به کشور رییس سازمان حج وزیارت اعلام کرد:

بازگشت یک میلیون و ۱۵۰ هزار زائر اربعین به کشور رییس سازمان حج وزیارت اعلام کرد:

بازگشت یک میلیون و ۱۵۰ هزار زائر اربعین به کشور
رییس سازمان حج وزیارت اعلام کرد:

بازگشت یک میلیون و ۱۵۰ هزار زائر اربعین به کشور

رییس سازمان حج و زیارت گفت: تا این لحظه یک میلیون و ۱۵۰هزار نفر از زائران اربعین حسینی وارد کشور شده‌اند و تا غروب امروز پایان فعالیت قرارگاه‌های اربعین در مرز شلمچه و چزابه را اعلام خواهیم کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، سعيد اوحدي در نشست خبري امروز (چهارشنبه) با اصحاب رسانه كه در محل سازمان حج و زيارت برگزار شد با تشريح اقدامات انجام شده از سوي اين سازمان در ايام اربعين حسيني در خصوص خدمت‌رساني به زائران اربعين حسيني گفت: تا اين لحظه يك ميليون و ۱۵۰هزار نفر از زائران و راهپيمايان اربعين حسيني وارد كشور شدند و پيش‌بيني ما اين است كه تا روز جمعه تمام زائران به كشور بازگردند.
۶۵۰هزار نفر از مرز مهران و ۵۰۰هزار نفر از مرز شلمچه و چذابه وارد كشور شده‌اند
وي ادامه داد: از چهار روز گذشته تا كنون ۶۵۰هزار نفر از مرز مهران و ۵۰۰هزار نفر از دو مرز شلمچه و چذابه وارد كشور شده‌اند و امروز در آخرين اطلاعيه قرارگاه مركزي اربعين پايان عمليات قرارگاه‌هاي مرز شلمچه و چذابه را اعلام مي‌كنيم.
وي افزود: قرارگاه اربعين در مرز مهران همچنان تا بعد از نماز مغرب و عشاي روز پنجشنبه به كار خود ادامه مي‌دهد و در صورت ادامه ورود زائران به كشور فعاليت اين قرارگاه تا روز جمعه تمديد خواهد شد.
اوحدي تصريح كرد: بر اثر سه تصادفي كه در اين ايام رخ داد متأسفانه ۸نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند و ۲۱نفر نيز زخمي شدند كه اجساد اين افراد روز گذشته وارد كشور شد و مصدومان نيز به بيمارستان سوسنگرد منتقل شدند.
رييس سازمان حج و زيارت اظهار داشت: با توجه به اينكه تمام زائران اربعين حسيني تحت پوشش بيمه رايگان قرار گرفته‌اند اين مصدومان نيز از بيمه خود براي خدمات درماني استفاده خواهند كرد.
وي ادامه داد: در ميان زائران اربعين حسيني افرادي نيز به دليل بيماري‌هاي قلبي و مشكلات ديگر متأسفانه فوت كردند كه در مجموع آمار فوت‌شده‌ها در ايام اربعين حسيني حدود ۲۴ نفر است.
پيش بيني سه ميليون زائر ايراني در راهپيمايي اربعين حسيني سال آينده
رييس سازمان حج و زيارت، گفت: پيش‌بيني ما اين است كه آمار زائران اربعين حسيني براي سال آينده حدود ۲ برابر شود و به اين ترتيب سال آينده سه ميليون زائر ايراني در راهپيمايي اربعين حسيني شركت خواهند كرد.
وي با اشاره به آسيب‌شناسي مراسم راهپيمايي اربعين امسال گفت: مهمترين آسيبي كه بايد حتماً بر روي آن سرمايه‌گذاري كرد، توسعه و ايجاد زيرساخت‌ها در مرزهاست. همچنين يكي ديگر از مشكلات اصلي روشنايي جاده‌ها منتهي به مرز است به عنوان مثال جاده مرز چذابه در بدترين وضعيت ايمني قرار دارد و ما به عنوان دولت بايد از هم‌اكنون زيرساخت‌هاي لازم را براي اربعين سال آينده فراهم كنيم.
وي همچنين به تشريفات ورود زائران به كشور اشاره كرد و گفت: زائراني كه بدون گذرنامه از كشور خارج شده بودند مي‌توانند از مرز چذابه وارد كشور شوند تا به لحاظ تشريفات امنيتي به شدت افرادي كه وارد كشور مي‌شود در حال كنترل هستند.
اوحدي افزود: يكصد هزار نفر نيز از طريق مرزهاي هوايي براي زيارت اربعين به كشور عراق اعزام شده بودند كه در حال بازگشت به كشور هستند و در اين ميان تعداد زيادي نيز از زائران عراقي در حال ورود به كشور هستند تا براي ايام شهادت امام رضا (ع) تا مشهد مقدس راهپيمايي داشته باشند كه با هماهنگي اداره كل حج و زيارت در استان خراسان رضوي هماهنگي‌ها براي اين راهپيمايان نيز در حال انجام است.
رييس سازمان حج و زيارت همچنين به اقدامات انجام شده در مراسم اربعين امسال اشاره كرد و گفت: در مرز شلمچه ۳۵هزار اقامت شب، در مرز چذابه ۲۵هزار اقامت و در مرز مهران نيز ۳۵هزار اقامت شب در نظر گرفته بوديم كه اگر زائران با مشكلي مواجه شدند و گره ترافيكي ايجاد شد، بتوانند در آنجا استراحت كنند.
اوحدي افزود: تا امروز امكانات اقامتي راهيان نور و هلال‌احمر به صورت كامل در اختيار زائران قرار گرفته است و با قاطعيت و صادقانه اعلام مي‌كنم تا اين لحظه يك قطره آب و يك لقمه غذا در مرزها كم نداشتيم و زائران با عزت به كشور بازگشتند.
وي خاطرنشان كرد: در حوزه درمان چادرهاي هلال‌احمر و وزارت بهداشت داير بود و هوافضاي سپاه نيز سه درمانگاه بسيار استاندارد با امكانات خوب را براي زائران در بازگشت ايجاد كردند.
رييس سازمان حج و زيارت افزود: دولت ايران تمام تلاش خود را كرد تا براي خروج زائران از كشور هيچ نقطه ايستايي در مرزها وجود نداشته باشد و به همين دليل تمام عوارض حذف شده بود و بيمه زائران را سازمان حج و زيارت متقبل شد و با هماهنگي‌هاي صورت گرفته با هلال احمر جمهوري اسلامي ايران خدمات درماني نيز به صورت رايگان به زائران اربعين ارائه مي‌شد.
اوحدي ادامه داد: نكته مهم ديگر افزايش ظرفيت گذرنامه‌ها در مبادي خروجي كشور بود كه مي‌توان گفت: اين مبادي در اربعين امسال ۵ برابر شده بودند. در مرز مهران ۵۰ گيت گذرنامه طراحي شده بود در مرز چذابه نيز سال گذشته تنها ۴ گيت داشت كه امسال به ۱۸ گيت افزايش پيدا كرده است.
اوحدي گفت: ۲۵ آمبولانس هلال‌احمر در هر ۵ كيلومتر در مسير نجف تا كربلا مستقر شده بودند و زائران را تحت پوشش درماني رايگان قرار مي‌دادند.
وي ادامه داد: ۳۰موكب توسط سازمان حج و ۳۰ موكب ديگر توسط شهرداري‌ها، ستاد بازسازي عتبات عاليات و هيأت‌هاي مذهبي در مسير كربلا تا نجف ايجاد شده بود كه همه اين مواكب مزين به نام امام رضا (ع) بود.
وي با بيان اينكه بحث ويزا يكي از گلوگاه‌هاي جدي ما در ايام اربعين حسيني است، ادامه داد: يك نرم‌افزار در ۲هزار دفتر خدمات زيارتي تحت نظر سازمان حج و زيارت بمنظور ساماندهي زائران اربعين نصب شد كه روزانه ۴۵هزار ويزا از كنسولگري عراق اخذ مي‌كرديم كه دولت عراق به يكباره اعلام كرد در مرزها ويزاي يك دلاري مي‌دهد و اعلام اين موضوع مانند فراخواني براي مردم ايران براي حضور در همايش اربعين بود.
اوحدي تصريح كرد: پس از اعلام اين خبر مردم به سمت مرزها روانه شدند و در همان شب بحران جدي‌اي را در مرز شلمچه داشتيم چرا كه تمهيدات دولت عراق در حد اين ميزان از زائران نبود و از سوي ديگر ظرفيت مرزهاي ما روزانه ۲۵ هزار نفر است اما روزهايي را داشتيم كه بيش از ۱۵ برابر ظرفيت مرزها زائران از مرزهاي كشور خارج مي‌شدند.
وي گفت: از يك و نيم ميليون زائر اربعين حسيني ۱۰۰هزار نفر اتباع كشورهاي ديگر بودند كه از مرز كشور ما خارج شدند و براي بازگشت اين افراد يك گيت مخصوص در نظر گرفته شده است.
رييس سازمان حج و زيارت گفت: اگر ستاد دائمي اربعين تشكيل نمي‌شد، با مشكلي جدي‌اي در اعزام زائران اربعين مواجه مي‌شديم. به عنوان مثال امسال در چذابه ۱۸۰ سرويس بهداشتي داشتيم و در مهران نيز ۲۲۰ سرويس بهداشتي براي رفاه حال زائران در نظر گرفته شده بود.
اوحدي گفت: براي برگشت زائران از نقطه صفر مرزي امكانات حمل و نقل رايگان قرار داديم تا مردم را به شهر بستان يا ميدان مقاومت شهر خرمشهر منتقل كنند و متأسفانه ۴۰هزار خودرويي كه در شهر ۱۵هزار نفري مهران پارك شده بود گره ترافيكي را در مرز مهران در بازگشت زائران اربعين به شهرهاي خود به وجود آورد كه با همكاري سپاه يك جاده فرعي به خارج از مهران كشيده شد تا اتوبوس‌ها بتوانند تردد كنند.
بليت هواپيما در اربعين تا سه برابر گرانتر شد
رييس سازمان حج و زيارت با بيان اينكه تا اين لحظه ۱۴هزار اتوبوس مسير، زائران را از مرزها منتقل كرده‌اند، گفت: قطعاً مشكلاتي نيز در اين مسير وجود داشته است اما خدماتي كه انجام شد بسيار بيشتر از كاستي‌ها بود. به عنوان مثال در مقطعي متأسفانه بليت هواپيما تا سه برابر گرانتر شد و همچنين برخي از اتوبوس‌ها نيز ممكن بود در مرز قيمت‌هايي بالاتر از قيمت‌هاي در نظر گرفته شده را از زائران دريافت مي‌كردند كه البته نظارت بر اين موضوع برعهده سازمان حمل و نقل و راهداري است.
رييس سازمان حج و زيارت گفت: اميدوار هستيم براي سال آينده بتوانيم با آسيب‌شناسي اربعين امسال نقاط ضعف را برطرف كرده و اقدامات خوبي را براي زائران انجام دهيم.
اوحدي ادامه داد: حماسه اربعين حسيني امسال پاسخ سنگيني به داعش بود و سيلي محكمي به ياوه‌گويي‌هاي داعش در طول ماه‌هاي گذشته زده شد و مردم نشان دادند هميشه پاي اعتقادات خود مي‌ايستند.


| شناسه مطلب: 50072




سعيد اوحدي اربعين



نظرات کاربران