اخبار کوتاه از برنامه‌های ۲۸ صفر؛

ویژه برنامه‌های رحلت پیامبر و شهادت امام مجتبی اخبار کوتاه از برنامه‌های ۲۸ صفر؛

ویژه برنامه‌های رحلت پیامبر و شهادت امام مجتبی اخبار کوتاه از برنامه‌های ۲۸ صفر؛

ویژه برنامه‌های رحلت پیامبر و شهادت امام مجتبی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اخبار کوتاه از برنامه‌های ۲۸ صفر؛

ویژه برنامه‌های رحلت پیامبر و شهادت امام مجتبی اخبار کوتاه از برنامه‌های ۲۸ صفر؛

ویژه برنامه‌های رحلت پیامبر و شهادت امام مجتبی اخبار کوتاه از برنامه‌های ۲۸ صفر؛

ویژه برنامه‌های رحلت پیامبر و شهادت امام مجتبی اخبار کوتاه از برنامه‌های ۲۸ صفر؛

ویژه برنامه‌های رحلت پیامبر و شهادت امام مجتبی اخبار کوتاه از برنامه‌های ۲۸ صفر؛

ویژه برنامه‌های رحلت پیامبر و شهادت امام مجتبی
اخبار کوتاه از برنامه‌های ۲۸ صفر؛

ویژه برنامه‌های رحلت پیامبر و شهادت امام مجتبی

در آستانه سالروز رحلت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) و سالروز شهادت سبط اکبرش امام حسن مجتبی (ع) مشهد الرضا سراسر سوگ و ماتم است.به همین مناسبت ویژه برنامه‌های عزاداری امشب و فردا در حرم رضوی برگزار می‌شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، آستان ملائك نشين رضوي مملو از جمعيت گسترده اي از دلدادگان خاندان عصمت و طهارت (ع) از ايران اسلامي و ديگر نقاط دنيا شده است.
جمعي از اين زائران از نقاط دور و نزديك كشور با مركب عشق و توشه دلدادگي فرسنگها راه را پياده پيموده اند تا به اين مكان قدسي مشرف شوند و غبار جان را در سقاخانه عاشقي فرو شويندوپشت ضريح معرفت اردات خالصانه خود را به خاندان نبوي ابراز و در مراسم سوگواري و عزاداري رحلت پيامبر اكرم (ص) و شهادت دو فرزند بزرگوارش امام حسن مجتبي و امام رضا عليهما السلام شركت كنند.
به همين مناسبت ويژه برنامه‌هاي عزاداري امشب و فردا در حرم رضوي برگزار مي‌شود.
معاونت تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي امروز گفت: اين برنامه هابا عنوان اشكواره، امشب از ساعت ۱۸ در رواق امام خميني حرم مطهر رضوي با سخنراني حجج الاسلام والمسلمين فرزانه
و كازروني برگزار مي‌شود و مرثيه خواني و عزاداري احمد واعظي، مهدي سروري و ابوالفضل مشكيني از ديگر برنامه‌هاي اين مراسم است.
فردا همزمان با سالروز رحلت پيامبر اكرم (ص) و شهادت فرزند بزرگوارش امام حسن مجتبي (ع) نيز مراسم سخنراني حجت الاسلام والمسلمين نظري منفرد از ساعت ۵ و ۴۵ دقيقه در همين رواق برگزار مي‌شود وبرگزاري مراسم قرائت زيارت ائمه بقيع و مرثيه خواني كاظم ذوقيان از برنامه‌هاي اين مراسم است.
به همين مناسبت صبح فردا نيز مراسم عزاداري و سوگواري در رواق امام خميني با سخنراني آيت الله علم الهدي و حجت الاسلام والمسلمين دكتر رفيعي برگزار مي‌شود و تا بعداز نماز ظهر و عصر ادامه دارد.
در اين آيين زيارت وارث قبل از نماز ظهرو عصر و زيارت پيامبر از راه دور بعد از نماز ظهر و عصر به همراه مرثيه خواني و ذكر مصيبت برگزار مي‌شود.
در عصر روز شهادت نيز فردا از ساعت ۱۶ مراسم ذكر مصيبت با سخنرانيحجت الاسلام ثمري در رواق امام خميني حرم رضوي برگزار مي‌شود.
همزمان با سالروز ارتحال پيامبر اسلام (ص) مراسم ويژه عزاداري براي زائران غير ايراني نيز در حرم مطهر رضوي برگزار مي‌شود.
مدير امور زائران غير ايراني آستان قدس رضوي نيز امروز گفت: قرائت زيارت ائمه بقيع، عاشورا، امين‌الله و دعاي صباح، مداحي و سوگواري، اقامه نماز جماعت، سينه زني و سخنراني از جمله اين برنامه‌ها براي زائران عرب، اردو و آذري زبان است.
حجت‌الاسلام علي باقري افزود: حجت‌الاسلام سيد عادل العلوي، بعد از نماز ظهر و عصر در جمع زائران عرب زبان با موضوع تبيين و بررسي آثار هجرت معصومين (ع) در اسلام و حجت‌الاسلام و المسلمين محمد يعقوب بشوي، بعد از نماز مغرب و عشاء، ويژه زائران اردو زبان در رواق كوثر حرم مطهر رضوي با موضوع نقش عظيم پيامبر (ص) در هدايت انسان‌ها سخنراني مي‌كنند.
او گفت: زيارت حضرت رسول (ص) از دور، از ديگر برنامه‌هايي است كه فردا در رواق دارالمرحمه ويژه زائران عرب زبان حرم مطهر رضوي قرائت مي‌شود.
اجراي رايگان نمايش عاشورايي «خروج» در سالن امام رضا (ع)
سيدعلي زاهدي، نويسنده و كارگردان نمايش «خروج» گفت: اين نمايش از ۲۷ آذر ماه در سالن مجتمع فرهنگي امام رضا (ع) روي صحنه رفته است و تا دوم دي ماه نيز ميزبان علاقه‌مندان به هنرهاي نمايشي است.
وي تصريح كرد: داستان اين اثر با توجه به شرايط فعلي منطقه تدوين شده است، ماجرا در مورد فردي ناصبي است كه براي رسيدن به دختر مورد علاقه‌اش بايد سر يك زائر امام حسين (ع) را براي پدر دختر ببرد، او براي اين كار وارد عمل مي‌شود كه اتفاقات نمايش را شكل مي‌دهد.
زاهدي با اشاره به اينكه هدف ما در اين نمايش به تصوير كشيدن جهل ناصبي‌ها نسبت به ائمه اطهار (ع) و اسلام است اظهار داشت: تكفير در تاريخ مسئله‌اي است كه اين روزها زمينه ساز شكل گيري گروهكي تروريستي مانند داعش است، نمايش «خروج» نگاهي به شكل گيري اين گروه وحشي نيز دارد كه چگونه جهل عده‌اي هم زندگي خودشان و هم زندگي ديگر مسلمانان را تحت تاثير قرار مي‌دهد.
عدنان شيرمحمدي، علي حيدريان، حسين زندي، مهران قمري، زهرا نداف و سيدمحمد اسطيري بازيگران اين نمايش هستند و ميلاد سبزپوشان به عنوان تهيه كننده گروه را ياري مي‌دهد.
نمايش «خروج» كاري از گروه نمايشي «چشم به راه» تا دم دي ماه به صورت رايگان هر روز ساعت ۱۹ به نشاني خيابان انقلاب، ابتداي خيابان نامجو، مجتمع فرهنگي امام رضا (ع) روي صحنه مي‌رود.
برپايي نمايشگاه جلوه‌هاي رضوي در مسجد جمكران
در حاشيه نمايشگاه زائران خدا، نمايشگاه عكسي با موضوع كرامات امام رضا (عليه السلام) برپا شده است.
اين نمايشگاه به همت مديريت آثار و آفرينش‌هاي هنري اين مكان مقدس و با همكاري روزنامه قدس از اربعين حسيني (عليه السلام) برپا شده و تا سالروز شهادت امام رضا (عليه السلام) نيز ادامه خواهد داشت.
نمايشگاه جلوه‌هاي رضوي شامل ۸۰ تابلو مرتبط با امام رضا (عليه السلام) و همچنين تابلويي ويژه در ارتباط با شهادت ايشان است
برگزاري مراسم سوگواري در ميدان امام حسين (ع)
عبادلله رمضاني با اشاره به ويژه برنامه‌هاي معاونت امور اجتماعي وفرهنگي شهرداري تهران به مناسبت رحلت نبي اكرم (ص) و امام حسن مجتبي (ع) اظهار داشت: مراسم سوگواري و سخنراني مذهبي، در ۵۰۰ مسجد منتخب و محوري شهر تهران در شب ۲۸ صفر از سوي مناطق ۲۲ گانه با همكاري مركز فعاليتهاي ديني برگزار مي‌شود.
وي برگزاري مراسم زيارت از بعيد حضرت رسول اكرم (ص) در روز ۲۸ صفر در ۱۲۰۰ مسجد شهر تهران از سوي مناطق ۲۲ گانه با همكاري مركز فعاليتهاي ديني را از جمله برنامه‌هاي ايام پاياني ماه صفر عنوان كرد.
رمضاني با اشاره به ويژه برنامه‌هاي ميدان امام حسين (ع) گفت: مراسم عزاداري رحلت رسول اكرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبي (ع) و اولين سالگرد خاكسپاري شهداي گمنام ساعت ۱۰ صبح روز سي ام آذر ماه و همچنين مراسم سوگواري شهادت امام رضا (ع) روز دوم دي ماه در ميدان امام حسين (ع) برگزار مي‌شود.
مديركل فرهنگي شهرداري تهران از برپايي نمايشگاه عكس مدينه و مكه خبر داد و افزود: نمايشگاه عكس از اماكن متبركه در مكه مكرمه و مدينه منوره و حرم مطهر نبوي و قبور ائمه اطهار عليه‌السلام در بقيع از ديگر برنامه‌هاي ۲۸ صفر به شمار مي‌رود.
رمضاني با اشاره به ويژه برنامه‌هاي شهادت امام رضا (ع) گفت: برگزاري مراسم سوگواري و سخنراني مذهبي در ۵۰۰ مسجد منتخب شهر تهران از سوي مناطق ۲۲گانه با همكاري مركز فعاليتهاي ديني، اكران صلوات خاصه حضرت امام رضا (ع) در ظرفيت‌هاي تبليغي شهر تهران، طراحي و انتشار پوستر فاخر رضوي با محوريت حرم مطهر و يكي از آموزه‌هاي امام رضا (ع) از سوي اداره كل فرهنگي، برگزاري مراسم شب شعر رضوي در ۲۲ مركز فرهنگي در ايام شهادت امام رضا (ع) در مناطق ۲۲گانه و همايش ويژه بانوان مبلغه شهر تهران در ماه صفر با عنوان احياگران نور از جمله برنامه‌هاي روز پاياني ماه صفر و همزمان با شهادت امام رضا (ع) به شمار مي‌رود.
نجات ۲۰۰ زائر پياده امام رضا (ع) از مرگ
سردار اميري مقدم فرمانده انتظامي خراسان رضوي با اعلام اين خبر گفت: با عنايت به فرا رسيدن ايام پاياني دهه صفر و شهادت امام رضا (ع) عاشقان دلسوخته به صورت كاروان‌هاي پياده به سمت مشهدالرضا حركت مي‌كنند تا درمراسم سوگواري رحلت حضرت رسول اكرم (ص) و همچنين شهادت امام حسن مجتبي (ع) و شهادت امام رضا (ع) در مشهد باشند.
وي افزود: پليس خراسان رضوي براي تامين امنيت زائران طرح‌هاي ويژه اي را به اجرا گذاشته و در اين راستا ماموران انتظامي شهرستان نيشابور ساعت ۲۳:۳۰ شب بيست وششم آذرماه با سركشي به مكان‌هاي استقرار و استراحت كاروان‌هاي پياده اقدام موثري در پيشگيري از يك حادثه انجام دادند.
وي گفت: تيم‌هاي گشتي پليس نيشابور كه با هدايت مستقيم از سوي سرهنگ حسيني فرمانده انتظامي اين شهرستان انجام وظيفه مي‌كردند با حضور در مسجد چهارده معصوم (ع) بخش زبرخان كه محل استراحت كاروان پياده از روستاي انداده و زرقان شهرستان جوين، متوجه صداي ناله يك زن درحال استراحت شدند كه در اين لحظه موضوع با حساسيت بررسي كه در نتيجه مشخص شد به علت سهل انگاري در نصب بخاري، لوله از مسير خروج دود خارج شده و گازسمي در مكان منتشر شده است.
فرمانده انتظامي خراسان رضوي اظهار داشت: بلافاصله هماهنگي‌هاي لازم با مركز فوريت‌هاي پزشكي ۱۱۰و نيروهاي امدادي به عمل آمد و اعضاي كاروان پياده كه دچار مسموميت شده بودند از محل استراحت خارج شدند. ۷۵ تن از سوگواران كاروان پياده به بيمارستان‌هاي حكيم و ۲۲ بهمن نيشابور اعزام و خوشبختانه با انجام اقدامات سريع و به‌موقع، هم اكنون حال همگي آنها رضايت بخش مي‌باشد.
اميري مقدم از اقدام هوشمندانه و حس وظيفه شناسي فرمانده انتظامي شهرستان نيشابور و رئيس كلانتري خروين اين شهرستان تشكر و قدرداني كرد.
وي گفت: اعضاي اين كاروان پياده براي برپايي مراسم سوگواري ميليوني روزهاي آخر ماه صفر به سوي مشهد روانه شده اند.
ادامه ورود زوار عراقي مراسم شهادت امام رضا (ع)
ناصر حويزاوي اظهار كرد: بر اساس گزارش‌هاي رسيده تا كنون حدود يك هزار عراقي از مرز شلمچه در خوزستان وراد كشور شده‌اند و پيش‌بيني مي‌شود هر چه به ايام شهادت امام رضا (ع) نزديك شويم، اين آمار افزايش يابد.
وي با بيان اين كه دو هزار زائر عراقي نيز از طريق مرز شلمچه وارد كشور شده‌اند، ادامه داد: به دليل پروازهايي كه از آبادان به سوي مشهد، تهران و شيراز انجام مي‌شود، تعداد آمار زوار وارد شده از مرز شلمچه بيشتر است.
مديرحج و زيارت خوزستان افزود: پيش‌بيني مي‌شود ورود عراقي‌ها از دو مرز شلمچه و چذابه به منظور شركت در مراسم شهادت امام رضا (ع) تا دوشنبه شب ادامه داشته باشد. اين افراد عمدتا با قطار از خرمشهر و اهواز به تهران و مشهد سفر مي‌كنند و برخي نيز از طريق پروازهايي كه در فرودگاه‌هاي آبادان و اهواز انجام مي‌شود، به مشهد سفر مي‌كنند. در مشهد مقدس نيز معمولا در هتل‌ها و مسافرخانه‌ها اسكان مي‌يابند و به دليل ظرفيت خوبي كه شهر مشهد در بحث اسكان زوار دارد، عراقي‌ها مشكلي در اين زمينه در اين شهر نخواهند داشت.
حويزاوي اظهار كرد: نكته مهمي كه در اين ميان وجود دارد اين است كه بايد براي سال آينده، با ايجاد يك تعادل دوسويه، تسهيلات لازم در دو طرف مرز فراهم شود تا هم زوار ايراني در ايام اربعين به راحتي عتبات عاليات در عراق مشرف شوند و هم مردم عراق در ايام شهادت امام رضا (ع) از طريق مرزهاي چذابه و شلمچه به خوزستان وارد كشور شوند. تعامل بين دو كشور در اين زمينه مي‌تواند در ساماندهي بسيار خوب زوار در دو طرف مرز موثر باشد.
تشريح برنامه‌هاي شهرداري به مناسبت ايام پاياني صفر
عبادلله رمضاني با اشاره به ويژه برنامه‌هاي معاونت امور اجتماعي وفرهنگي شهرداري تهران به مناسبت رحلت نبي اكرم (ص) و امام حسن مجتبي (ع) گفت: مراسم سوگواري و سخنراني مذهبي در ۵۰۰ مسجد منتخب و محوري شهر تهران در شب ۲۸ صفر از سوي مناطق ۲۲ گانه با همكاري مركز فعاليت‌هاي ديني برگزار مي‌شود.
وي همچنين اعلام كرد مراسم زيارت از بعيد حضرت رسول اكرم (ص) در روز ۲۸ صفر در ۱۲۰۰ مسجد شهر تهران از سوي مناطق ۲۲ گانه با همكاري مركز فعاليتهاي ديني برگزار مي‌شود.
رمضاني با اشاره به ويژه برنامه‌هاي ميدان امام حسين (ع) گفت: مراسم عزاداري رحلت رسول اكرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبي (ع) و اولين سالگرد خاكسپاري شهداي گمنام، ساعت ۱۰ صبح روز سي‌ام آذر ماه و همچنين مراسم سوگواري شهادت امام رضا (ع) روز دوم دي ماه در ميدان امام حسين (ع) برگزار مي‌شود.
مديركل فرهنگي شهرداري تهران از برپايي نمايشگاه عكس مدينه و مكه خبر داد و افزود: نمايشگاه عكس از اماكن متبركه در مكه مكرمه و مدينه منوره و حرم مطهر نبوي و قبور ائمه اطهار (ع) در بقيع از ديگر برنامه‌هاي ۲۸ صفر به شمار مي‌رود.
وي ادامه داد: همچنين مراسم سوگواري در نمازخانه‌هاي ستادي سازمان سازمان ميادين ميوه و تره بار، مراسم عزاداري اربعين حسيني و ۲۸ صفر به مناسبت رحلت حضرت رسول (ص) و شهادت امام حسن مجتبي (ع) در شركت شهر سالم، مراسم عزاداري و سوگواري با مداحي و سخنراني از سوي سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني، فضاسازي تبليغي سطح شهر با محوريت آموزه‌هاي پيامبر اكرم (ص) و امام حسن مجتبي (ع) برگزار مي‌شود.
رمضاني با اشاره به ويژه برنامه‌هاي شهادت امام رضا (ع) گفت: برگزاري مراسم سوگواري و سخنراني مذهبي در ۵۰۰ مسجد منتخب شهر تهران از سوي مناطق ۲۲گانه با همكاري مركز فعاليتهاي ديني، اكران صلوات خاصه حضرت امام رضا (ع) در ظرفيت‌هاي تبليغي شهر تهران، طراحي و انتشار پوستر فاخر رضوي با محوريت حرم مطهر و يكي از آموزه‌هاي امام رضا (ع) از سوي اداره كل فرهنگي، برگزاري مراسم شب شعر رضوي در ۲۲ مركز فرهنگي در ايام شهادت امام رضا (ع) در مناطق ۲۲گانه و همايش ويژه بانوان مبلغه شهر تهران در ماه صفر با عنوان احياگران نور از جمله برنامه‌هاي روز پاياني ماه صفر و همزمان با شهادت امام رضا (ع) به شمار مي‌رود.


| شناسه مطلب: 50126




مشهد امام رضا



مطالب مرتبط

نظرات کاربران