عمارحکیم:

آیت‌الله سیستانی در بسیاری از پیچ‌های خطرناک عراق نقش اساسی داشتند عمارحکیم:

آیت‌الله سیستانی در بسیاری از پیچ‌های خطرناک عراق نقش اساسی داشتند عمارحکیم:

آیت‌الله سیستانی در بسیاری از پیچ‌های خطرناک عراق نقش اساسی داشتند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
عمارحکیم:

آیت‌الله سیستانی در بسیاری از پیچ‌های خطرناک عراق نقش اساسی داشتند عمارحکیم:

آیت‌الله سیستانی در بسیاری از پیچ‌های خطرناک عراق نقش اساسی داشتند عمارحکیم:

آیت‌الله سیستانی در بسیاری از پیچ‌های خطرناک عراق نقش اساسی داشتند عمارحکیم:

آیت‌الله سیستانی در بسیاری از پیچ‌های خطرناک عراق نقش اساسی داشتند عمارحکیم:

آیت‌الله سیستانی در بسیاری از پیچ‌های خطرناک عراق نقش اساسی داشتند
عمارحکیم:

آیت‌الله سیستانی در بسیاری از پیچ‌های خطرناک عراق نقش اساسی داشتند

رییس مجلس اعلای اسلامی عراق با بیان اینکه آمریکایی‌ها می‌خواستند که بر مردم ما حکومت کنند اما آیت الله سیستانی فرمودند که مردم عراق باید برای این کشور تصمیم بگیرند، اظهار داشت:در بسیاری از پیچ‌های خطرناک، آیت الله سیستانی و دیگر مراجع نقش اساسی داشتند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از ايرنا، سيد عمار حكيم با حضور در برنامه گفت وگوي ويژه خبري كه سه شنبه شب از شبكه دوم سيما پخش شد با بيان اينكه عراق كشوري دموكرات است، افزود: همه مي‌دانيم آمريكايي‌ها در ۸۰ كشور دنيا حضور دارند و آنها هرجايي پا گذاشتند بيرون نرفته اند اما عراق تنها كشوري است كه آمريكا از آن بيرون رفته و حاكميت امروز به داست مردم است.
وي دليل اين مهم را اسلام، ملي گرايي، اهميت به آموزه‌هاي اهل بيت و مكتب و درس امام حسين (ع) دانست و توضيح داد: شور و شعور حسيني مي‌تواند امت اسلامي را زنده نگه دارد.
رييس مجلس اعلاي اسلامي عراق با اشاره به اتفاقات ناشي از حضور داعش و افراطي گرايان در جهان اسلام اظهار كرد: افراط گرايان ضعف منطق دارند و حاميان و پدرخوانده‌هاي آنان تلاش كردند با حضور افراطي گرايان در منطقه موجبات تغيير چهره منطقه و فشار بر عقلانيت را ايجاد كنند.
حكيم گفت: حاميان تكفير و افراد كوردل خودشان هم در خطر هستند. وقتي از داعش در عراق و سوريه حرف مي‌زنيم بايد به اين نكته توجه كنيم كه آنان از ۸۰ كشور عضو دارند و براي بمب گذاري و عمليات انتحاري آموزش ديدند.
وي ادامه داد: اگر اين افراد به كشورهاي خود برگردند مي‌توانند به راحتي آنجا بمب گذاري كرده و آن كشورها نيز نمي‌توانند به راحتي اين افراد را كنترل كنند.
رييس مجلس اعلاي اسلامي عراق تاكيد كرد: داعشي‌ها بسياري از كشورها را در نقشه خود قرار دادند و هدف آنان تنها فتنه انگيزي مذهبي نيست.
حكيم يادآور شد: تلاش براي فتنه انگيزي مذهبي از سوي داعش باعث همدلي گروه‌هاي مختلف مذهبي شد. داعشي‌ها كاري كردند شيعيان اهل تسنن، مسيحيان و گروه‌هاي مختلف براي مقابله با آنان متحد شدند.
به گفته وي، برخي رسانه‌ها از اين گروه‌هاي تروريستي در ابتدا به عنوان انقلابي ياد مي‌كردند كه اين تاسف برانگيز است.
رييس مجلس اعلاي اسلامي عراق با بيان اين كه امروز همه يك دشمن را نشانه گرفتند كه آن افراطي گري است افزود: در آستانه هفته وحدت هستيم و بايد به خاطر بياوريم كه افراطي گري‌ها باعث وحدت مسلمانان شده است.
حكيم در ادامه به نقش مهم مرجعيت مقابله با افراطي گري‌ها اشاره كرد و توضيح داد: مرجعيت ديني ريشه تاريخي در عراق دارد و مسير ايجاد حوزه نجف اشرف كه به دست شيخ طوسي تاسيس شد ادامه يافت و در پيچ‌هاي خطرناك تاريخ مرجعيت نقش تعيين كننده خود را حفظ كرد.
وي با اشاره به پيروي مسلمانان از مراجع يادآور شد: در خيلي از كشورها از جمله عراق مراجع نقشي اساسي دارند. در عراق نقش آيت الله سيستاني بسيار برجسته است و ايشان جلوي فتنه انگيزي و برادر كشي را گرفتند.
به گفته رييس مجلس اعلاي اسلامي عراق، عده اي خواستند فتنه مذهبي را در عراق شعله ور كنند اما آيت الله سيستاني اعلام كردند كه همه بايد از هم دفاع كنيم و برادران سني خود ما هستند.
وي اظهار كرد: آمريكايي‌ها مي‌خواستند كه بر مردم ما حكومت كنند اما آيت الله سيستاني فرمودند كه مردم عراق بايد براي اين كشور تصميم بگيرند.
حكيم يادآور شد: در بسياري از پيچ‌هاي خطرناك، آيت الله سيستاني و ديگر مراجع نقش اساسي داشتند.
وي با بيان اين كه داعشي‌ها همانند اموي‌ها عمل مي‌كنند گفت: داعشي‌ها همانند امويان سر مي‌برند و طايفه‌ها را به اسارت مي‌برند و در اين شرايط، باز فتواي آيت الله سيستاني براي دفاع از مقدسات و ناموس موجب شد هزاران نفر براي مقابله با داعش بسيج شوند.
رييس مجلس اعلاي اسلامي عراق با اشاره به نقش مهم جمهوري اسلامي ايران در مقابله با داعش و افراطي گري اظهار كرد: كاخ سفيد مي‌خواست اين نقش را كمرنگ كند اما در اين راه موفق نبود.
حكيم تاكيد كرد: از آمرلي تا دياله، بيجي و ديگر مناطق پيروزي‌ها يكي پس از ديگري رقم خورده و روز به روز داعشي‌ها در حال عقب نشيني هستند و در اين راه نقش مرجعيت كاملا مشهود است.
وي افزود: اين جنگ فقط براي عراقي‌ها نيست و جهان با افراطي گري مي‌جنگد. برخي كشورهاي مدعي به داعشي‌ها كمك كرده و در حق جمهوري اسلامي كه در مبارزه با تروريست فعاليت مي‌كند، جفا كردند.
رييس مجلس اعلاي اسلامي عراق يادآور شد: تاريخ انقلاب ايران نشان مي‌دهد تحريم ها، جنگ‌ها و تمام جفاها نتيجه اي ندارد از اين رو ما هم اين راه را مي‌رويم و از جمهوري اسلامي ايران و انقلاب الگو مي‌گيريم.
حكيم تصريح كرد: كساني كه ادعاي مبارزه با تروريست دارند بايد ادعاي خود را ثابت كنند؛ ايران در مقابله با اين امر جدي است اما برخي سياستمداران خارجي با بازي‌هاي جنجالي سياسي، شعارهاي فريب دهنده سر مي‌دهند.
وي با اشاره به تشكيل ائتلاف ضد داعش گفت: ائتلاف ضد داعش به برخي مناطق نتوانست برسد و از طرفي برخي مناطق را بمباران كرد؛ آنها در جاهايي داعش را آزاد مي‌گذارند و قطعا براي منافع مردم به منطقه نيامدند.
به گفته رييس مجلس اعلاي اسلامي عراق، گفته ايم هركسي كه مي‌خواهد با داعش مقابله كند در عمل اين امر را به اثبات برساند.
حكيم در ادامه درباره طرح ايالتي كردن عراق اظهار كرد: ايالتي كردن از نظام‌هاي مورد اعتماد است كه در ۸۰ كشور پيشرفته جهان وجود دارد اما اجراي آن در عراق بايد ضوابطي داشته باشد.
وي در اين باره توضيح داد: ايالتي كردن عراق بايد تمركز زدايي داشته باشد اما نبايد موجب چند دستگي بشود.
رييس مجلس اعلاي اسلامي عراق گفت: بحران‌هاي داخلي، داعش و ديگر شرايط فضاي خاصي را در عراق به وجود آورده و در شرايط كنوني نمي‌توان اين سيستم را در عراق پياده كرد.
حكيم تصريح كرد: ما با فدرالي كردن عراق موافقيم اما زمينه براي اين امر آماده نيست و بايد استقرار امنيتي، سياسي و اقتصادي در عراق وجود داشته باشد تا اين مهم به اجرا برسد.
به گفته وي، بايد حكومت مركزي عراق قوي بشود از اين رو فدرال‌ها در وقت، زمان و ساختار اداري خوب تشكيل شود.
رييس مجلس اعلاي اسلامي عراق ادامه داد: عراق جزيره اي نيست بلكه يك منظومه منطقه اي و جهاني است و روابط بايد با عراق صميمانه باشد. جمهوري اسلامي دست برادري به سوي ما دراز كرد و بسياري از كشورها اين كار را نكردند. با اين حال امروز ما از روابط دوستانه با همسايگان بر اساس احترام متقابل استقبال مي‌كنيم.
رابطه راهبري ايران و عراق
حكيم تاكيد كرد: روابط ايران و عراق يك رابطه راهبردي و تاريخي است و فرهنگ و مرز طورلاني دو كشور و تداخل ديني و منافع ميان ايران و عراق وجود دارد و اين امر به تقويت روابط ميان ما كمك مي‌كند.
وي ادامه داد: وقتي اشغالگران آمريكايي در عراق بودند همه ديديم ايران اسلامي چقدر به عراق كمك و از بسياري مسائل چشم پوشي كرد.
رييس مجلس اعلاي اسلامي عراق گفت: اراده جدي سياسي بين ايران و عراق وجود دارد و اميدواريم روابط ايران و عراق الگوي خوبي ميان دو كشور باشد.
حكيم به همايش اربعين حسيني با حضور ۲۰ ميليون نفر از مسلمانان اشاره كرد و يادآور شد: بايد اين همايش در كتاب گينس به دلايل تاريخي و تنوع و تعدد افراد و طول مسير ثبت شود.
همايش اربعين، معجزه الهي و امداد غيبي
وي به ديدار خود با رهبر انقلاب اسلامي اشاره كرد و توضيح داد: معظم له در اين ديدار فرمودند كه همايش اربعين يك معجزه الهي بود. معتقدم اين يك امداد غيبي بود و كمترين تلفات را در اين همايش داشتيم.
رييس مجلس اعلاي اسلامي عراق اظهار كرد: نقش عراق در جهان عرب و اسلام تاريخي بوده اما اين نقش در سايه صدام دچار درگيري‌ها و زخم‌هاي عميقي شد.
پس از تشكيل نخستين حكومت دموكراتيك عراق، متاسفانه نگذاشتند معادلات سياسي درست جاي بگيرد از اينرو عراق هنوز نقش خود را در منطقه درست نيافته و اراده جدي داريم كه دوباره جايگاه خود را پيدا كنيم.
حكيم اظهار كرد: همه فهميدند كه عراقي‌ها گاو صندوق تجربه مقابله با تروريست هستند و بايد از اين تجربيات استفاده كنند.
وي افزود: سياست پير استعمار اين است كه بين مردم تفرقه بي اندازد و در كشور‌ها در مذاهب، اديان و ديگر بخش‌ها آشوب ايجاد كند و در سال اخير ديديم اين فتنه‌ها بيشتر شده است.
ضربه كج فهمي و افراطي گري به اسلام
رييس مجلس اعلاي اسلامي عراق توضيح داد: اختلاف مذاهب بوده و خود برادران اهل تسنن چهار گروه مجزا دارند كه بين خودشان اختلاف دارند اما برخي به دنبال بهره برداري سياسي از اين اختلافات هستند.
حكيم تاكيد كرد: متاسفانه هيچ چيزي جز وحشي بازي‌هاي افراد نفهم و كج فهم از دين، به اسلام ضربه نزده است. اين افراد عنوان لا اله الاالله را در پرچم‌هاي خود دارند و اين شرايط موجب شد موضوع فلسطين به حاشيه برود و اين امر از اهداف استعمار پير است.
وي گفت: بايد وحدت داشته باشيم و امام راحل براي بيداري دنياي اسلام موضوع وحدت را پايه گذري فرمودند.
حكيم يادآور شد: موضوع ستيز فلسطيني يك ستيز اسلامي با محوريت مبارزه با استعمار است از اين رو همه مسلمانان از مردم فلسطين دفاع كنند. علما مي‌توانند مردم را با يكديگر متحد كنند و وحدت بايد روز به روز بيشتر شده و روح آن در كالبد جهان اسلام دميده شود.
وي اظهار كرد: بعضي حكومت‌ها مي‌خواهند خشونت و افراطي گري را فرهنگ سازي كنند كه اين خطر بزرگي است بايد ببينيم چه كسي اين آتش را روشن كرده تا افراط وجود داشته باشد.




نظرات کاربران