با عنوان نقش علما در خشکاندن ریشه‌های تکفیری؛

یازدهمین اجلاس علمای مسلمان در سوریه برگزار شد با عنوان نقش علما در خشکاندن ریشه‌های تکفیری؛

یازدهمین اجلاس علمای مسلمان در سوریه برگزار شد با عنوان نقش علما در خشکاندن ریشه‌های تکفیری؛

یازدهمین اجلاس علمای مسلمان در سوریه برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
با عنوان نقش علما در خشکاندن ریشه‌های تکفیری؛

یازدهمین اجلاس علمای مسلمان در سوریه برگزار شد با عنوان نقش علما در خشکاندن ریشه‌های تکفیری؛

یازدهمین اجلاس علمای مسلمان در سوریه برگزار شد با عنوان نقش علما در خشکاندن ریشه‌های تکفیری؛

یازدهمین اجلاس علمای مسلمان در سوریه برگزار شد با عنوان نقش علما در خشکاندن ریشه‌های تکفیری؛

یازدهمین اجلاس علمای مسلمان در سوریه برگزار شد با عنوان نقش علما در خشکاندن ریشه‌های تکفیری؛

یازدهمین اجلاس علمای مسلمان در سوریه برگزار شد
با عنوان نقش علما در خشکاندن ریشه‌های تکفیری؛

یازدهمین اجلاس علمای مسلمان در سوریه برگزار شد

با همکاری رایزنی فرهنگی ایران و دفتر مقام معظم رهبری در سوریه، مجمع علمای شام، وزارت اوقاف سوریه و نمایندگی دانشگاه جهانی المصطفی، یازدهمین اجلاس علمای مسلمان در سوریه با نام «نقش علما در خشکاندن ریشه‌های تندروی و تکفیر» برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از اداره‌كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، اين اجلاس از روز دوشنبه پانزدهم دي و به مدت دو روز در تالار اجتماعات كتابخانه ملي اسد و همچنين تالار المتنبي هتل داماروز دمشق، برگزار شد.
روز نخست در نخستين روز برگزاري اين نشست در تالار اجتماعات كتابخانه ملي اسد در دمشق، آيت‌الله سيد مجتبى حسيني، نماينده مقام معظم رهبري در سوريه، آيت‌الله جزايري، نماينده مقام معظم رهبري در خوزستان و امام جمعه اهواز، محمد عبدالستار السيد، وزير اوقاف سوريه، شيخ محمد يزبك، وكيل شرعي مقام معظم رهبري در لبنان، رييس‌زاده، رييس نمايندگي جامعه المصطفى العالميه در سوريه، توفيق محمد سعيد رمضان البوطي، رييس مجمع علماي بلاد شام، شيخ شريف الصواف، رييس آموزشگاه علوم ديني مرحوم شيخ كفتارو در دمشق، انور حبيبي، وابسته فرهنگي و سرپرست رايزني فرهنگي ايران در سوريه و جمع كثيري از روحانيون حضور داشتند.
آيت‌الله سيد مجتبي حسيني، نماينده مقام معظم رهبري در سوريه، در سخنان خود با اشاره به اينكه در اين ايام ما با بحران حمله استكبار جهاني بر اين منطقه مواجه هستيم، گفت: با اين حال توانسته‌ايم با ايستادگي و مقاومت خود، استكبار جهاني را رسوا كنيم و چهره شوم تكفيريون را كه ساخته و دست‌نشانده آنها هستند را برملا كنيم.
آيت‌الله حسيني همچنين به فعاليت كانال‌هاي ماهواره اي اشاره كرد و گفت: بعضي از كانال‌ها در برنامه‌هاي خود تكفيريون را به اسم گروه‌هاي اسلامي مي‌نامند و اين امر كاملاً اشتباه است و باعث تنفر و دوري مردم از اسلام مي‌شود. ما به هيچ وجه اين گروه‌هاي تكفيري را گروه‌هاي اسلامي نمي‌ناميم؛ بلكه آنها را منافقين يا افراد منحرف و يا تكفيريون مي‌ناميم.
سخنران بعدي اين سمينار علمايي، شيخ محمد يزبك، نماينده حزب‌الله لبنان و نماينده ولي فقيه در لبنان بود. وي در سخنان خود مسلمانان را به پيروي از خط و مكتب صحيح پيامبر (ص) توصيه داد و افزود: اگر مسلمانان و جهان عرب در مقابل اسرائيل از همان اول مي‌ايستادند و آن را نابود مي‌كردند، امت ما دچار اين وضع و حال نمي‌شد.
وي ادامه داد: امام خميني (ره) سالروز ميلاد پيامبر اسلام (ص) را هفته وحدت ناميد و مردم را به اتحاد و يكپارچگي دعوت كرد. حتي وقتي انقلاب اسلامي ايران پيروز شد، ايشان شعار «راه قدس از كربلا» مي‌گذرد را سر داد و ما حالا متوجه معني دقيق اين شعار شديم؛ چرا كه تروريسم در عراق، مردم را به خاك و خون مي‌كشد و تكفيري‌ها كه دست‌نشانده مستكبرين هستند؛ امت اسلامي را به خاك و خون مي‌كشند. [factimage()] http://icro.ir/uploads/so3_203923.jpg [imagetitle()] [factimageend()]
سخنران ديگر نشست، آيت‌الله جزايري، نماينده مقام معظم رهبري در خوزستان و امام جمعه اهواز در ايران بود كه به تأسيس كانال‌هاي ماهواره‌اي مغرض و فتنه‌انگيز اشاره كرد و گفت: اين كانال‌ها باعث ايجاد فتنه در بين مسلمانان مي‌شوند. بر همين اساس، مراجع در ايران، بحث در مورد مسايل فتنه‌برانگيز و نزاع را تحريم كردند و همواره مردم را به وحدت دعوت كرده و هرگونه اهانت به رموز مسلمانان را تحريم مي‌كنند.
پس از وي محمد عبد الستار السيد، وزير اوقاف سوريه، در سخنان خود به نمايندگي از علماي سوريه از مقام معظم رهبري تقدير كرد و حمايت و كمك جمهوري اسلامي ايران به كشور سوريه را ستود.
وي همچنين گفت: در اين كنفرانس به جاست كه سلام و درود به روح امام خميني (ره) بفرستيم چرا كه ايشان علت اجتماع ما در اين مناسبت است. معتقدم كه ما در اين اجلاس و يا در غير اين اجلاس، لازم نيست از اسلام دفاع كنيم؛ چرا كه اسلام خودش از ما دفاع مي‌كند. ما امتي هستيم كه خداوند متعال ما را به وسيله اسلام، عزير كرد.
روز دوم
بنا بر اعلام اين گزارش، جلسه دوم و علمي اين كنفراس، در تالار المتنبي هتل دامارز دمشق، برگزار شد و در آن آيت‌الله سيد مجتبي حسيني، نماينده مقام معظم رهبري در سوريه، محمدرضا شيباني، سفير ايران در سوريه، رستم قاسمي، مسئول كميته اقتصادي مشترك سوريه و ايران، رييس‌زاده، رييس نمايندگي جامعه المصطفى در سوريه، شيخ شريف الصواف، رييس آموزشگاه علوم ديني مرحوم شيخ كفتارو، دكتر نبيل سليمان، معاون وزير اوقاف سوريه و انور حبيبي، وابسته فرهنگي و سرپرست رايزني فرهنگي ايران در سوريه و جمع كثيري از روحانيون حضور داشتند.
رستم قاسمي، مسئول كميته اقتصادي مشترك سوريه و ايران، در سخنان خود در اين همايش، گفت: از شواهد عيني در گوشه و كنار جهان به اين باور رسيده‌ام كه بسياري از پيشرفت‌هاي تكنولوژي، برگرفته از قرآن كريم است؛ بنابراين ما مسلمانان بايد دست به دست هم دهيم و براي شناخت و معرفي تعاليمي كه در قرآن وجود دارد، تلاش مضاعف كنيم.
سخنران بعدي شيخ شريف الصواف، رييس آموزشگاه علوم ديني مرحوم شيخ كفتارو بود. وي راجع به تأثير اختلاف در رشد پديده تكفير صحبت كرد و با اشاره به مفهوم امت در اسلام، گفت: مفهوم امت اين است كه با تمام وجود اختلافات مذهبي در امت اسلام، اين اختلاف فكري و علمي قابل قبول است. اختلاف علمي در مسايل جزيي يك امر طبيعي است. همه ما مي‌دانيم كه ممكن نيست مردم همه يك نسخه از همديگر باشند. با همه اينها خداوند متعال از همه ما خواست كه «واعتصموا بحبل الله جميعا ولا تفرقوا» بايد به ريسمان خداوند چنگ بزنيم و متحد شويم.
رييس‌زاده، رييس نمايندگي جامعه المصطفى در سوريه هم به موضوع فلسطين پرداخت و با اشاره به اينكه در سال‌هاي اخير در منطقه خاورميانه، شاهد جنگ بين حق و باطل بوده‌ايم و جنگ در منطقه با ظهور رژيم صهيونيسيتي و اشغال فلسطين شروع شد، گفت: اين جنگ تا پيروزي انقلاب اسلامي ايران ادامه داشت؛ ولي با پيروزي انقلاب به رهبري امام خميني (ره) موضع‌گيري ايران نسبت به فلسطين باعث شد تا مسأله فلسطين تقويت يابد و عليرغم محاصره و تحريم اقتصادي بر عليه ايران، ما از مسأله فلسطين دست نكشيديم.
وي همچنين با اشاره به اهداف تشكيل گروه‌هاي تكفيري، گفت: هدف از تشكيل گروه‌هاي تكفيري ايجاد فتنه در جهان اسلام و غارت كردن ثروت‌هاي مسلمانان است و باعث عقب ماندن كشورهاي اسلامي و تخريب آن به دست خود مسلمان‌ها مي‌شود.
رييس‌زاده، پيشنهادهايي در خصوص روياروي با تكفيريون مطرح كرد. از جمله اين پيشنهادها مي‌توان به تشخيص صحيح حد و مرز مسايل اسلامي، موضع‌گيري عليه حاميان تكفير، دانستن مسأله فلسطين به عنوان اولين مسأله مهم مسلمانان، تشكيل جبهه مقاومت عليه شيطان بزرگ آمريكا و رژيم صهيونيستي و همچنين تشويق دانشجويان به مطالعه و بررسي كتاب‌هاي ديني صحيح و بدور از فتنه و تفرقه‌انگيزي بين مسلمانان، اشاره كرد.
سخنران بعدي اين كنفرانس، شيخ محمود عكام، مفتي شهر حلب بود. وي در سخنان خود به موضوع رحمت تأكيد كرد و گفت: عنوان و مفهوم جامع دين اسلام عنوان رحمت است؛ چرا كه خداوند به پيامبر خود فرمود: «و ما ارسلناك الا رحمة للعالمين» ما تو را رحمت به تمام جهانيان فرستاديم. ما بايد براي رحمت به خلق عمل كنيم؛ زيرا اگر رحمت در قلب مسلمانان نباشد، ديگر مسلمان نخواهند بود.
شيخ كميل نصر كه از علماي معروف دروزي‌ها در سوريه است، هم در سخنان خود اظهار كرد: امت اسلام محتاج تلاش تمامي افراد آن است تا دين اسلام منتشر شود و پيشرفت كند. همچنين رفتار نيك انسان باعث وجود نتايج مثبت در جامعه مي‌شود؛ اما رفتار بد كه برگرفته از تطرز تفكر اشتباه و غلط افراد است، باعث تخريب و قتل عام مردم مي‌شود و اينگونه افراد باعث ايجاد فتنه در جامعه خواهند شد.
سخنران بعدي شيخ عبدالقادر الشهابي، مدير اوقاف شهر حلب بود. وي گفت: هدف از برگزاري اين كنفرانس جمع كردن مسلمانان و ايجاد وحدت بين امت اسلام است. بنابراين ما بايد مردم را به قبول كردن همديگر دعوت كنيم و باعث ايجاد محبت و الفت بين مردم شويم.
شيخ حسام‌الدين فرفور، رييس آموزشگاه ديني مجمع فتح اسلامي، نيز در سخناني در اين همايش، راجع به مفهوم مذهب در اسلام صحبت كرد و گفت: مذهب در اسلام به معني فهم معيني از اسلام است. در صورتي كه متأسفانه بسياري از مردم فكر مي‌كنند كه معناي مذهب اين است كه فقط من برحق هستم! پس ما بايد مفهوم مذهب را بازنگري كنيم.
سخنران بعدي اين كنفرانس، سيد عبدالله نظام، رييس انجمن علماي اسلام بر وفق مذهب اهل بيت (ع) در سوريه بود. وي با تأكيد به اينكه خداوند متعال در قرآن مسلمانان را به وحدت دعوت مي‌كند، گفت: چرا افراد تندرو و تكفيريون خودشان را قانع كرده‌اند كه رفتارشان صحيح است؟
وي به نقش رسانه‌ها در اين امر تأكيد كرد و گفت: مخصوصاً در اين ايام، رسانه‌ها نقش مؤثري در آگاهي يا گمراهي مردم دارند و اين امر بايد به شدت پيگيري شود.
اين اجلاس با قرائت بيانيه پاياني توسط شيخ مأمون رحمه، امام و خطيب مسجد اموي دمشق، به پايان رسيد.




نظرات کاربران