رییس سازمان حج وزیارت ایران خبر داد:

تجلیل وزارت حج عربستان از نظم زایران ایرانی رییس سازمان حج وزیارت ایران خبر داد:

تجلیل وزارت حج عربستان از نظم زایران ایرانی رییس سازمان حج وزیارت ایران خبر داد:

تجلیل وزارت حج عربستان از نظم زایران ایرانی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رییس سازمان حج وزیارت ایران خبر داد:

تجلیل وزارت حج عربستان از نظم زایران ایرانی رییس سازمان حج وزیارت ایران خبر داد:

تجلیل وزارت حج عربستان از نظم زایران ایرانی رییس سازمان حج وزیارت ایران خبر داد:

تجلیل وزارت حج عربستان از نظم زایران ایرانی رییس سازمان حج وزیارت ایران خبر داد:

تجلیل وزارت حج عربستان از نظم زایران ایرانی رییس سازمان حج وزیارت ایران خبر داد:

تجلیل وزارت حج عربستان از نظم زایران ایرانی
رییس سازمان حج وزیارت ایران خبر داد:

تجلیل وزارت حج عربستان از نظم زایران ایرانی

رییس سازمان حج و زیارت بیان کرد: در جلسه‌ای که با وزیر حج عربستان داشتیم، وی تأکید کرد با توجه به نظمی که در زایران ایرانی وجود دارد، هیچ زایر ایرانی در عربستان زندانی نیست و نماینده وزیر خارجه عربستان نیز تایید کرد در بین زایران ایرانی در عمره هیچ متخلفی نداریم که این مسائل شاخصی برای موفقیت عملیات عمره است.

مهندس سعيد اوحدي رييس سازمان حج و زيارت كه هم اكنون براي ديدار با مقامات عربستاني در اين كشور به سر مي‌برد روز گذشته در گفت وگو با خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به مكه با تشريح اهداف و برنامه‌هاي سفر چند روزه هيئت ايراني به عربستان و نتايج ديدارها و ملاقات هايش با همتاي سعودي، اظهار كرد: نظارت برعمليات عمره سال جاري و حضور ميداني در صحنه اين عمليات يكي از اهداف اين سفر بود.
وي افزود: عمليات عمره امسال از زمان شروع تا به امروز بسيار روان بوده و براساس گزارشاتي كه از بعثه مقام معظم رهبري و دفاتر نمايندگي سازمان حج و زيارت داريم شرايط به مراتب بهتر از سال گذشته است.
شرايط عمره سال جاري در مقايسه با سال گذشته وضعيت مناسب‌تري دارد
رييس سازمان حج و زيارت كشورمان گفت: براساس گزارش‌هاي رسيده رفتار عوامل كشور ميزبان نيز در مبادي ورودي كاملا نسبت به سال قبل تحول اساسي پيدا كرده است لذا در مجموع براساس ارزيابي‌ها شرايط عمره سال جاري در مقايسه با سال گذشته وضعيت مناسب‌تري دارد.
اوحدي با بيان اين كه هرساله بعد از شروع عمليات عمره بازديدي از روند عمليات داريم و آخرين تصميمات را رصد مي‌كنيم، گفت: امسال بعد از موسم حج يك تلاقي با حماسه بزرگ اربعين و شروع عمليات عمره داشتيم كه از دهه اول صفر عمليات عمره شروع شد، لذا اين تلاقي باعث شد شايد خيلي در فضاي عمره قرار نگيريم، البته به صورت مرتب گزارش‌ها را داشتيم و برنامه ريزي خوبي صورت گرفته بود با اين كه امسال عمليات عمره يك هفته زودتر شروع شده بود.
وي ادامه داد: در جريان اين سفر از ستادهاي مكه و مدينه بازديد كرديم و گزارشات و ارزيابي‌هاي ميداني را دريافت مي‌كنيم.
رييس سازمان حج و زيارت هدف اصلي سفر خود را بررسي تحولات و برنامه‌هاي مربوط به حج سال ۹۴ و امضاي تفاهم نامه در اين خصوص با همتاي عربستاني خود عنوان كرد و گفت: هر ساله براي بررسي برنامه‌هاي حج آن سال در قالب يك تفاهم نامه اي از طرف وزرا و مجموعه‌هاي مسؤول حج كشورهاي اسلامي با وزير حج عربستان تشكيل مي‌شود و تفاهم نامه سال بعد منعقد مي‌گردد.
ديدارها و جلسات با مقامات سعودي در فضاي بسيار خوبي انجام شد
مهندس اوحدي ادامه داد: در جريان اين سفر جلسه و ديداري از طرف بنده و هيئت همراه ايراني و طرف عربستاني انجام شد كه تغييري در ساختار افراد شركت كننده در جلسه شكل گرفته بود و علاوه بر وزير حج و معاونان وي، نماينده وزير كشور عربستان و نماينده وزارت خارجه آن كشور در جلسه حضور داشتند.
وي اظهار داشت: علي رغم اين كه استكبار جهاني براي ايجاد تفرقه بين كشورهاي اسلامي تلاش مي‌كند جلسات و ديدارهاي خوبي در يك فضاي خوب برگزار شد.
تجليل وزير حج و نماينده وزير كشور عربستان از نظم ويژه زايران ايراني
رييس سازمان حج و زيارت خاطرنشان كرد: در اين ديدارها هم وزير حج عربستان و هم نماينده وزارت كشور بر نظم زايران ايراني در عمره و حج خصوصا در دو سال گذشته تاكيد جدي داشتند و اعلام كردند كه شروع عمليات عمره و اعزام زايران ايراني از اوايل ماه صفر بيانگر نظم جامعي است و خدمات اجرايي به زايران از سوي طرف ايراني را مطلوب ارزيابي كردند.
مهندس اوحدي با اشاره به برخي نكات مد نظر كشور ميزبان و انتظاراتي كه آنها دارند، گفت: نكاتي از سوي طرف عربستاني مطرح شد كه نكات درستي بود وما بايد در موضوعات آموزشي اين نكات را با زايران، مديران راهنما و روحانيون كاروان‌ها در ميان بگذاريم وحتما اين مباحث را مدنظر داشته باشيم به عنوان مثال اشاره داشتند كه زايران ايراني در ايام تشريق در روز عيد قربان تا طلوع آفتاب در وادي محسر وقوف مي‌كنند كه اين تجمع زايران مشكلاتي را براي تردد زايران ديگر كشورها ايجاد مي‌كند كه در اين خصوص بايد آموزش لازم به زايران داده شود.
رييس سازمان حج و زيارت در ادامه اين گفت وگو با اشاره به تمهيدات وزارت حج عربستان براي حج سال آينده، تصريح كرد: نگاه دو طرف اين بود كه با تعامل و همكاري مستمر بستر خدمت رساني بهتر به زايران خانه خدا را به صورت مناسبتري فراهم كنيم.
انتظارات دو جانبه در اين ديدارها نيز مطرح شد
اوحدي ياد آورشد: با توجه به اين كه متوسط سن زايران ايراني بالاي ۶۰ سال است ما در اين نشست تاكيد كرديم كه اين عدد بالايي است، لذا انتظار مي‌رود خواسته‌ها و مطالبات زايران بويژه در فرودگاه‌ها و مبادي ورودي كشور عربستان مورد توجه قرار گيرد كه ايشان هم اين مباحث را خيلي منطقي پذيرفتند كه ممكن است مشكلاتي هم به دليل گسترده بودن كار در ايام حج ايجاد شود.
رييس سازمان حج و زيارت داشتن تعامل و همكاري بين دو كشور را مهمترين راهكار براي برطرف شدن مشكلات عنوان كرد و افزود: به هر حال ما فقط ماموريت مديريت ۶۴ هزار زاير ايراني را در حج به عهده داريم ولي كشور عربستان بايد حجاج همه كشورها را در عمليات حج مديريت كند، بنابراين با توجه به اين مسأله وجود برخي مسائل قابل پيش بيني است كه راهكار آن تنها تعامل و همكاري است كه وزير حج عربستان هم براين مساله تاكيد داشت.
وي خاظرنشان كرد: البته در سفري كه وزير حج عربستان به ايران داشت در خصوص بسياري از مسائل حج به تفاهم رسيديم و در جلسه ديروز مسائل عديده اي براي بحث وجود نداشت كه مثل سال گذشته روي آن بحث بكنيم.
رييس سازمان با اشاره به دستور وزير حج عربستان براي تشكيل كميته اي در مدينه جهت رفع مشكلات زايران، اظهار داشت: اين كميته با حضور نمايندگاني از امر به معروف و وزارت حج عربستان و نماينده سازمان حج و زيارت كه همان رييس ستاد مدينه است، تشكيل شود كه از ابتداي عمليات عمره اين كميته ۴ جلسه داشته و بدين ترتيب با تشكيل جلسات اين كميته از برخي سوء تفاهمات بويژه در بقيع جلوگيري مي‌شود.
رييس سازمان حج و زيارت بيان كرد: در جلسه‌اي كه با وزير حج عربستان داشتيم، وي تأكيد كرد با توجه به نظمي كه در زايران ايراني وجود دارد، هيچ زاير ايراني در عربستان زنداني نيست و نماينده وزير خارجه عربستان نيز تاييد كرد در بين زايران ايراني در عمره هيچ متخلفي نداريم كه اين مسائل شاخصي براي موفقيت عمليات عمره است.
۶۴ هزار نفر سهميه زايران ايراني در حج سال۹۴
اوحدي با اشاره به اينكه سال آينده آخرين سال اجراي پروژه توسعه مسجدالحرام است گفت: سهميه زايران ايراني در حج سال آينده نيز همان خواهد بود و با توجه به اينكه فضاي مسجدالحرام با توجه به طرح توسعه كمتر شده است، قطعا افزايشي در سهميه حجاج نخواهيم داشت.
رييس سازمان حج و زيارت همچنين به مسأله ندادن ويزاي حج به زايران ايراني خارج از كشور به عنوان يكي از محورهاي ديدار خود با مقامات سعودي ياد كرد و گفت: در نرم افزار جديد مسار الكترونيكي براي گذرنامه‌هاي ايراني كه خارج از ايران صادر شده باشد، سال گذشته امكان صدور ويزا وجود نداشت كه نماينده وزير خارجه عربستان قول داد اين مشكل نيز برطرف شود.
اوحدي بيان كرد: وزير حج عربستان همچنين در اين ديدار مطرح كرد كه امكانات خوبي در منا و عرفات براي زايران فراهم شده است و فرودگاه مدينه تا دو ماه آينده به بهره برداري خواهد رسيد و توسعه فرودگاه جده نيز بزودي در برنامه است.
وي ابراز اميدواري كرد: با همكاري و تعامل طرفين خدمات مطلوبي به زايران ارائه شود تا بستري مناسب براي فراهم آمدن اقتدار معنوي كه مورد تأكيد مقام معظم رهبري است، فراهم شود.
بايد برروي آموزش زايران بيشتر كار كنيم
رييس سازمان حج و زيارت اشاره كرد: امروز ثبت نام در كاروان‌هاي حج سال ۹۴ آغاز شده است و اميدواريم در مدت زمان ۷ ماهه باقيمانده تا عمليات حج بتوانيم زمينه را براي آموزش مطلوب زايران و بستر مناسب معنوي و فرهنگي آنان فراهم آوريم.
وي ادامه داد: مركز پزشكي حج نيز براي خدمات دهي به حجاج آماده است و بزودي معاينات حجاج آغاز خواهد شد.
رييس سازمان حج ادامه داد: مهندس پرورش مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران نيز ما را در اين سفر همراهي مي‌كند و مسائل پروازي حج نيز با حضور ايشان در جلسه با سعودي‌ها مطرح و بررسي خواهد شد.
وي بيان كرد: جلسات كارشناسي هيئت اعزامي به عربستان از روز دوشنبه آغاز خواهد شدو در اين جلسات مسائلي از جمله بستن برنامه پروازها، مقررات پروازي و فرودگاه‌ها مورد بررسي قرار خواهد گرفت، همچنين مركز پزشكي حج و زيارت نيز با هلال احمر عربستان جلساتي برگزار خواهد كرد.
تفاهم نامه حج سال آينده ظرف هفته جاري به امضاء مي‌رسد
رييس سازمان حج در خصوص زمان امضاي تفاهم نامه حج سال ۹۴ گفت: جلسه در سطح مسؤولان عالي رتبه دو كشور روز گذشته برگزار شده و اميدواريم پس از برگزاري جلسات كارشناسي، تفاهم نامه حج سال آتي ظرف هفته آينده به امضاء برسد.
اوحدي در خصوص روند عمليات عمره نيز بيان كرد: شرايط بصورت نسبي نسبت به سال گذشته بهتر است و مشكلات موجود نيز رصد و آسيب شناسي مي‌شود و موارد لازم را با طرف سعودي مطرح خواهيم كرد.
وي در پايان اظهار داشت: در جلسات امروز در مكه مكرمه به اين نتيجه رسيديم كه هر دو هفته يكبار جلسه هماهنگي با حضور سركنسول ايران در جده، ستادهاي ما و نمايندگان و كارشناسان بعثه مقام معظم رهبري در عربستان داشته باشيم تا مسائل زايران را در مكه و مدينه مورد بررسي و پيگيري قرار دهد تا بدين طريق حقوق زايران حفظ شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران