این مکان زیارتگاه چندین پیامبر خدا است؟ عکس این مکان زیارتگاه چندین پیامبر خدا است؟ عکس این مکان زیارتگاه چندین پیامبر خدا است؟ عکس بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
این مکان زیارتگاه چندین پیامبر خدا است؟ عکس این مکان زیارتگاه چندین پیامبر خدا است؟ عکس این مکان زیارتگاه چندین پیامبر خدا است؟ عکس این مکان زیارتگاه چندین پیامبر خدا است؟ عکس این مکان زیارتگاه چندین پیامبر خدا است؟ عکس

این مکان زیارتگاه چندین پیامبر خدا است؟ عکس


خانه کعبه نخستین خانه ای است که به نام خدا و به سود عموم تاسیس گردیده است و در طول تاریخ، پیامبران بسیارى پس از ساخت کعبه توسّط ابراهیم خلیل(ع) و حتى شاید پیش از آن، بدان روى آورده اند.

خانه كعبه‌ نخستين خانه اي است كه به نام خدا و به سود عموم تاسيس گرديده است و در طول تاريخ، پيامبران بسيارى پس از ساخت كعبه‌ توسّط ابراهيم‌ خليل‌(عليه‌السلام) و حتى شايد پيش از آن، بدان روى آورده‌اند.
به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج از مكه مكرمه، براساس روايات بناي كعبه به دست حضرت آدم بوده و حضرت ابراهيم (عليه‌السلام) پايه‌هاي آن را بالا بردند كه همه مسلمانان جهان ۵ مرتبه در روز در هنگام نماز رو به جهت كعبه به عنوان قبله مي‌ايستند و دور آن طواف مي‌كنند.
اين مكان مقدس داراي رمز و رموز بسيار زيادي است كه مجال بيان همه آن نيست. يكي از سوالاتي كه مطرح مي‌شود اين است كه آيا از انبياء الهي كسي در مسجد الحرام و اطراف كعبه مدفون هستند و چند پيامبر الهي دراين مكان به خاك سپرده شده اند؟
پاسخ به اين سوالات را در گفت وگويي با حجت الاسلام والمسلمين طباطبايي، كارشناس اماكن مقدسه در مكه و مدينه و كارشناس تاريخ اسلام بررسي كرده ايم.
دورتا دور كعبه مملو از پيامبران الهي است كه در اطراف خانه خدا دفن شده اند اما تعداد آن به طور دقيق مشخص نيست و روايات مختلفي وجود دارد.
يكي از نقاطي كه در اطراف خانه خدا از فضيلت بيشتري برخوردار است محدوده اي به نام حجر اسماعيل، فضايي بين ركن عراقي و ركن غربي ميان كعبه است كه زير آن محل دفن حضرت هاجر بود و امروزه به حالت نيم دايره مشخص است و زايران در زمان طواف آن را نيز طواف مي‌كنند و نمي‌توانند وارد اين نيم دايره و محدوده شوند.
حجر اسماعيل به عقيده مسلمانان، يادگار زمان حضرت ابراهيم و اسماعيل (عليه‌السلام) و هاجر و محل دفن آن بانوي بزرگوار است. بعد از فوت حضرت هاجر و دفن ايشان در اين مكان به خاطر اين كه مردم روي قبر او پا مي‌گذاشتند حضرت اسماعيل به احترام قبر مادر ديواره اي را برروي قبر بنا كرد تا اين كه مردم از فاصله دورتري نسبت به خانه خدا، طواف كنند و روي قبر مادرش پا نگذارند.
نقل‌هاي تاريخي تاريخ‌نگاران مسلمان، حكايت از آن دارد كه اسماعيل و مادرش هاجر در همين بخش زندگي مي‌كردند. از امام صادق (عليه‌السلام) نقل شده است كه "حجر، خانه اسماعيل و محل دفن هاجر و اسماعيل (عليه‌السلام) است.
در باره تعداد انبياء الهي كه در اطراف خانه كعبه مدفون هستند، شايد نتوان به طور دقيق اظهار نظر كرد چون چيزي به طور دقيق ذكر نشده است اما به عنوان مثال براساس روايتي در بحارالانوار «از ركن يماني تا ركن حجرالاسود در كنار خانه خدا ۷۰ پيامبر و نبي الهي مدفون هستند» همچنين براساس روايتي ديگر از اين كتاب " داخل حجر اسماعيل همان نقطه اي كه به صورت نيم دايره در حال حاضر موجود است و زير ناودان طلاي بيت خدا محسوب مي‌شود، ۷۰ پيامبر ديگر از جمله حضرت اسماعيل (عليه‌السلام)، دختران آنحضرت و حضرت هاجر (س) مدفون هستند.
براساس روايتي از واقدي از علماي اهل سنت نيز" از ركن حجرالاسود تا چاه زمزم ومقام ابراهيم و حجر اسماعيل ۹۹ پيامبر الهي دفن شده اند.
در روايت ديگري اينگونه نقل شده كه حضرت يعقوب (عليه‌السلام) پدر بزرگوار حضرت يوسف (عليه‌السلام) مقابل باب كعبه در منطقه حطيم مدفون شده است.
همچنين بنا به روايت اهل سنت اكثر انبياء بني اسرائيل در اطراف خانه خدا دفن شده اند، لذا معلوم مي‌شود كه نقطه به نقطه اين مكان مقدس مملو از قبور و اجساد مطهر انبياء الهي است.
در اينجا شايد ذكر اين نكته خالي از لطف نباشد كه برخي گروه‌هاي افراطي اقدام به شبهه افكني در قبال شيعيان مبني بر حرام بودن زيارت قبور ائمه (عليه‌السلام) و بزرگان ديني و شرك دانستن آن براي شيعيان مي‌كنند اشاره كنيم. اكنون كه معلوم شد تعداد زيادي از انبياء الهي در اطراف خانه خدا مدفون هستند اين سوال پيش مي‌آيد كه چگونه خود آنها دور تا دور اين مكان طواف مي‌كنند و در جايي كه قبور انبياء الهي است نماز مي‌خوانند؟ چرا آن شرك نيست اما زيارت قبور ائمه (عليه‌السلام) و امامزادگان و…را براي ما شرك مي‌دانند.
شايد پاسخ آنها به اين پرسش ما اين باشد كه چون آنها انبياء الهي هستند پس زيارت و نماز خواندن در كنار قبور آنان اشكالي ندارد اما باز مي‌پرسيم پس چرا اجازه نمي‌دهيد مسلمانان قبر مطهر پيامبر (ص) را در مدينه زيارت كنند! ؟
گفتنى است استحباب نماز در حجر اسماعيل مربوط به غير از نماز طواف واجب است؛ چه آنكه نماز طواف واجب بايد در نزد مقام بجا آورده شود.
شايان ذكر است كه زير ناودان در حجر اسماعيل، يكى از بهترين و با فضيلت‌ترين مكان‌ها شمار مى آيد وروايات بسيارى در اين باره به دست ما رسيده است، از آن جمله روايتى است از حضرت زين العابدين، على بن حسين بن على (عليه السلام) كه فرمود: «بهترين مكان استجابت دعا و نيايش، زير ناودان كعبه است» و نيز حضرت فرمودند: «هركس در زير مجرى ناودان كعبه بايستد و دعا كند، خداوند دعا و استغاثه او را استجابت مى كند و گناهان گذشته اش را همانند روز ولادتش پاك مى كند».
در روايتى از نبى مكرم اسلام (صلى الله عليه وآله) آمده است كه فرمودند: «ما مِنْ أحد يَدْعُوا تَحْت الْميزابِ، الاّ استجيب له»، «كسى نيست كه در زير ناودان دعايى كند و خداوند دعاى او را به مرحله استجابت و قبولى نرساند.


| شناسه مطلب: 50898




مكه اماكن



نظرات کاربران