پیامبری که ۳۵ هزار مرده را زنده کرد پیامبری که ۳۵ هزار مرده را زنده کرد پیامبری که ۳۵ هزار مرده را زنده کرد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پیامبری که ۳۵ هزار مرده را زنده کرد پیامبری که ۳۵ هزار مرده را زنده کرد پیامبری که ۳۵ هزار مرده را زنده کرد پیامبری که ۳۵ هزار مرده را زنده کرد پیامبری که ۳۵ هزار مرده را زنده کرد

پیامبری که ۳۵ هزار مرده را زنده کرد

زمانی که امام علی‌بن موسی‌الرضا (ع) به مرو هجرت کردند، مأمون برای تضعیف جایگاه حضرت رضا (ع) به فضل‌بن سهل امر کرد که اندیشمندانی مثل جاثلیق، رأس‌الجالوت، بزرگان صابئی، هربز بزرگ، زردشتیان، نسطاس رومی و متکلمان را فرا بخواند و آنان با هشتمین پیشوای شیعیان مناظره کنند.

زماني كه امام علي‌بن موسي‌الرضا (ع) به مرو هجرت كردند، مأمون براي تضعيف جايگاه حضرت رضا (ع) به فضل‌بن سهل امر كرد كه انديشمنداني مثل جاثليق، رأس‌الجالوت، بزرگان صابئي، هربز بزرگ، زردشتيان، نسطاس رومي و متكلمان را فرا بخواند و آنان با هشتمين پيشواي شيعيان مناظره كنند.
مأمون براي آغاز مناظره خطاب به بزرگ مسيحيان گفت: «اي جاثليق! ايشان پسرعمويم علي‌بن موسي‌بن جعفر، از فرزندان فاطمه، دختر پيامبرمان و پسر علي‌بن ابيطالب (ع) است. دوست دارم با ايشان سخن بگويي و مناظره كني و انصاف را رعايت كني. »
محدثان بزرگي همچون شيخ طبرسي، شيخ صدوق و علامه مجلسي متن مبسوط اين مناظره را نقل كرده و آورده‌اند كه جاثليق خطاب به مأمون پاسخ داد: «اي اميرالمؤمنين! چگونه با شخصي مناظره كنم كه دلايلش از كتابي است كه من آن كتاب را قبول ندارم و نيز به پيامبري معتقد است كه من به او ايمان ندارم.»
در اين هنگام امام رضا (ع) لب به سخن گشودند و در پاسخ فرمود: «اي نصراني! اگر من از انجيلت دليل بياورم قبول مي‌كني؟» و بدين ترتيب مناظره ميان ايشان و بزرگ مسيحيان آغاز مي‌شود.
جاثليق در بخشي از اين مناظره مي‌گويد: «هر كس كه مرده‌ها را زنده كند، كور‌ها و جذامي‌‌ها را شفا دهد، او پروردگاري است كه مستحق پرستش است.»
امام رضا (ع) براي اصلاح اين عقيده غلط مسيحيان نمونه‌هاي تاريخي را مثال مي‌زنند. آن حضرت خطاب به جاثليق مي‌فرمايند: «يَسَع» هم كار عيسي را انجام داد. بر روي آب راه رفت، مرده‌ها را زنده كرد و كورها و جذامي‌ها را شفا داد. اما امتش او را پروردگار خود قرار ندادند و هيچ‌كس او را عبادت نكرد. «حزقيل نبي» (۱) نيز كار عيسي‌بن مريم را انجام داد. ۳۵ هزار نفر را زنده كرد، بعد آنكه ۶۰ سال از مرگشان مي‌گذشت.
امام رضا (ع) مثال‌هاي ديگري در اين باره ذكر مي‌كنند و پس از بيان اين نمونه‌ها خطاب به رقيب خويش در مناظره مي‌فرمايند: نمي‌تواني اين مواردي را كه برايت بيان كردم، رد كني؛ چون تورات، انجيل، زبور و فرقان دربارة آن سخن گفته‌اند. پس اگر هر كسي‌كه مرده زنده مي‌كند و كور و خوره‌دار را شفا مي‌دهد، پروردگاري غير از خداست، بايد همة آنها را پروردگار بداني!
پي‌نوشت: حزقيل يا حزقيال (متولد ۶۲۷ قبل از ميلاد) از پيامبران بني‌اسرائيل بود. مشهور مورّخان و مفسّران گفته‌اند كه حزقيل همان ذوالكفل است كه نامش در قرآن كريم (آيه ۸۵ سوره انبياء) بعد از نام اسماعيل و ادريس آمده است. هر چند آرامگاهي در شهر دزفول به نام حزقيل نبي موجود است اما اكثر مورخان مدفن اين پيامبر الهي را در منطقه كفل واقع در جنوب عراق ذكر كرده‌اند.
منبع: كتاب «ترجمه و شرح چند احتجاج امام رضا (ع) »، انتشارات بنياد بين‌المللي فرهنگي هنري امام رضا (ع)


| شناسه مطلب: 50938




امام رضا



نظرات کاربران