مسجد النبی چگونه ساخته شد؟ مسجد النبی چگونه ساخته شد؟ مسجد النبی چگونه ساخته شد؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مسجد النبی چگونه ساخته شد؟ مسجد النبی چگونه ساخته شد؟ مسجد النبی چگونه ساخته شد؟ مسجد النبی چگونه ساخته شد؟ مسجد النبی چگونه ساخته شد؟

مسجد النبی چگونه ساخته شد؟

مسجد النبی نخستین مسجدی است که به دستور پیامبر (ص) و یاری صحابه ساخته شده است که نخستین تجربه جمعی اعراب در ساخت و معماری یک مکان مقدس به شمار می‌رود. پیامبر اکرم(ص) بعد از نیت به ساخت مسجد با دست خود خطی بر روی زمین به صورت مستطیل کشیدند و حد مسجد را در آن زمان تعیین کردند.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، مسجد النبي نخستين مسجدي است كه به دستور پيامبر (ص) و ياري صحابه ساخته شده است كه نخستين تجربه جمعي اعراب در ساخت و معماري يك مكان مقدس به شمار مي‌رود.
مي‌توان گفت تمامي صحابه پيامبر (ص) در ساخت آن دخيل بودند و هركس به نوعي تلاش مي‌كرده است تا بيشترين سهم را در ساخت اين مسجد داشته باشد زيرا در احاديث اسلامي آورده اند كه رسول خدا (ص) مي‌فرمايد: آنكه مسجدي را بنا نهد و هدف او رضايت خداوند باشد، خداوند برايش در بهشت خانه‌اي مانند آن مي‌سازد. از اين رو صحابه پيامبر تمام تلاش خود را براي ساخت مسجدي در مدينه به كار گرفتند كه امروز به مسجد النبي شهرت دارد.
پيامبر اكرم (ص) بعد از نيت به ساخت مسجد با دست خود خطي بر روي زمين به صورت مستطيل كشيدند و حد مسجد را در آن زمان تعيين كردند كه اين مسجد كاملا در مجاورت خانه پيامبر (ص) قرار داشت و به تعبيري زندگي مادي و معنوي را براي پيامبر (ص) فراهم ساخت هرچند كه زندگي پيامبر اكرم (ص) سراسر نور و معنويت است.
از حضرت محمد (ص) به عنوان طراح و ناظر بر ساخت مسجد ياد مي‌شود و در روايات آورده اند كه پيامبر خود در ساخت مسجد مشاركت مستقيم داشت و مهاجران و انصار نيز خشت‌ها و سنگ‌ها را تا كنار ديوار مسجد مي‌آوردند و در بين راه شعرهايي را زمزمه مي‌كردند.
از نكات جالب توجه در ساخت مسجد توجه به اقليم گرم بادهاي سوزان عربستان و استفاده از مصالح موجود در آن منطقه بوده است به طوريكه از چوب نخلستان‌هاي خرما براي برپايي ستون ها، و برگ درختان نخل براي پوشش سقف استفاده شده است تا نور خورشيد از لا به لاي برگ‌ها وارد فضاي مسجد شود و موجب روشنايي مسجد در روز گردد.
پس از ساخت مسجد النبي رسول گرامي اسلام (ص) از مسجد نه تنها براي انجام عبادت، بلكه جهت برگزاري امور قضاوت، مجالس مشورتي، آموزش‏‌هاي فني و حل و فصل ديگر امور مسلمانان استفاده مي‏‌كردند.
مسجد النبي پس از وفات پيامبر (ص) محل دفن ايشان گرديد و به دليل علاقه مسلمانان و شيعيان به زيارت پيامبر رحمت و مهرباني، به يكي از پر رفت آمد‌ترين مساجد دنيا تبديل شد و در طي سالهاي متمادي كه از ساخت آن مي‌گذرد بارها دستخوش تغيير و تحول گرديد كه اين تغييرات حتي در زمان حيات پيامبر (ص) در سال هفتم هجرت نيز اتفاق افتاده است.




نظرات کاربران