آشنایی با علائم ویروس کرونا  و راه‌های مقابله با آن آشنایی با علائم ویروس کرونا  و راه‌های مقابله با آن آشنایی با علائم ویروس کرونا  و راه‌های مقابله با آن بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آشنایی با علائم ویروس کرونا  و راه‌های مقابله با آن آشنایی با علائم ویروس کرونا  و راه‌های مقابله با آن آشنایی با علائم ویروس کرونا  و راه‌های مقابله با آن آشنایی با علائم ویروس کرونا  و راه‌های مقابله با آن آشنایی با علائم ویروس کرونا  و راه‌های مقابله با آن

آشنایی با علائم ویروس کرونا و راه‌های مقابله با آن

توصیه جدی وزارت بهداشت به حجاج و عمره گزاران، شستن مداوم دست ها و رعایت بهداشت فردی، تنها راه های مبارزه با ویروس مرگ آوری است که تاکنون تلفات زیادی در جهان و برخی کشورهای منطقه خاورمیانه بر جای گذاشته است. ویروسی که هنوز نه واکسن دارد و نه دارو.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، توصيه جدي وزارت بهداشت به حجاج و عمره گزاران، شستن مداوم دست ها و رعايت بهداشت فردي، تنها راه هاي مبارزه با ويروس مرگ آوري است كه تاكنون تلفات زيادي در جهان و برخي كشورهاي منطقه خاورميانه بر جاي گذاشته است. ويروسي كه هنوز نه واكسن دارد و نه دارو.
اخبار وزارت بهداشت حاكي از اين است كه هيچ نگراني در ارتباط با ويروس كرونا در كشور وجود ندارد و همه چيز تحت كنترل است اما مسوولان بهداشتي استان كرمان از افزايش موارد مشكوك ابتلا به اين ويروس خبر داده اند. ضمن اينكه برخي شنيده ها نيز حاكي از اينست كه ويروس كرونا در يكي ديگر از استان هاي كشور، مبتلا داشته اما وزارت بهداشت هنوز خبري اعلام نكرده است.
ويروس”كرونا” به عنوان عامل اين بيماري به سيستم تنفسي حمله مي‌كند و به تدريج اين سيستم را از كار مي‌اندازد و از علائم اين بيماري مي‌توان به سرفه، تب شديد كه به التهاب ريه و نارسايي كليه منجر مي‌شود، اشاره كرد. اما تاكنون واكسني براي جلوگيري از ابتلاي به آن ساخته نشده است.
ويروس كرونا چيست؟
ويروس‌هاي كرونا، ويروس‌هايي هستند كه اكثر افراد در طول زندگيشان به آن مبتلا مي‌شوند. ويروس‌هاي انساني كرونا معمولا منجر به بيماري‌هاي خفيف تا نيمه شديد شبكه تنفسي فوقاني مي‌شوند. ويروس‌هاي كرونا بخاطر تيغ‌هاي تاج مانند روي سطح آنها به اين نام شناخته شده‌اند و سه زير گروه اصلي براي ويروس‌هاي كرونا وجود دارد، با عنوان‌هاي”آلفا، بتا، گاما” و يك گروه چهارم كه به تازگي بوجود آمده، با عنوان”دلتا”.
ويروس‌هاي كرونا براي اولين بار در اواسط دهه 60 شناسايي شدند. پنج ويروس كرونا كه مي‌تواند افراد را مبتلا كند، عبارتند از: ويروس كروناي آلفا 229E، NL63 و ويروس كروناي بتا OC43، HKU1 و SARS-CAV. ويروس كرونا مي‌تواند به سندرم تنفسي حاد منجر شود. ويروس‌هاي كرونا ممكن است حيوانات را نيز مبتلا كند، اكثر اين ويروس‌هاي كرونا معمولا تنها يك گونه جانور را مبتلا مي‌كنند از جمله ميمون‌ها، گربه‌هاي هيماليايي، سگ‌هاي راكون، گربه‌ها، سگ‌ها و جوندگان.
ابتلا به ويروس‌هاي انساني كرونا چقدر شايع است؟
افراد در سراسر دنيا عموما به ويروس انساني كرونا مبتلا مي‌شوند. البته يك استثنا وجود دارد و آن ويروس SARS-COV است كه البته از سال 2004 تاكنون هيچ مورد شناسايي شده از ابتلا به ويروس SARS-COV در هيچ جاي دنيا گزارش نشده است.
چه كساني به اين بيماري مبتلا مي شوند؟
اكثر افراد در طول زندگيشان به اين ويروس مبتلا مي‌شوند. احتمال ابتلاي كودكان از همه بيشتر است. هرچند در طول زندگيتان ممكن است چندين بار مبتلا شويد.
چگونه مبتلا مي‌شويم؟
تاكنون درباره راه‌هاي شيوع ويروس‌هاي انساني كرونا مطالعات چنداني صورت نگرفته است، غير از ويروس SARS. با اين حال احتمال اين وجود دارد كه ويروس‌هاي انساني كرونا از يك فرد مبتلا به فردي ديگر، از طريق هوا بوسيله عطسه يا سرفه و تماس نزديك فردي مانند لمس كردن يا دست دادن انتقال يابد. اين ويروس‌ها ممكن است از طريق لمس اشيا يا سطوح آلوده و سپس تماس با دهان، بيني يا چشم نيز انتقال يابد.
چه زماني مبتلا مي‌شويم؟
در آمريكا افراد معمولا در فصل‌هاي پاييز و زمستان به ويروس انساني كرونا مبتلا مي‌شوند، هر چند احتمال ابتلا در هر زمان از سال وجود دارد.
علائم آن چيست؟
ويروس‌هاي انساني كرونا معمولا منجر به بيماري‌هاي موقتي شبكه فوقاني تنفسي خفيف و نيمه خفيف مي‌شود.
علائم آن ممكن است شامل آبريزش بيني، سرفه، گلودرد و تب باشد. گاهي اوقات اين ويروس‌ها ممكن است منجر به بيماري‌هاي شبكه تنفسي تحتاني مانند ذات‌الريه شود. اين بيماري در افرادي كه عارضه قلبي يا سيستم‌هاي ايمني ضعيف دارند و افراد مسن شايع‌تر است. SARS-COV ممكن است منجر به بيماري‌هاي شديد شود.
چگونه مي‌توانيم در برابر اين بيماري از خود محافظت كنيم؟
در حال حاضر واكسني براي حفاظت از شما در برابر ابتلا به ويروس انساني كرونا وجود ندارد. مي‌توانيد از طرق زير، خطر ابتلاي خود را كاهش دهيد: دست ها را چندين بار در طول روز با آب و صابون بشوييد، به چشم‌ها، بيني و دهانتان دست نزنيد، از تماس نزديك با افراد مبتلا خودداري كنيد.
در صورت ابتلا چه بايد بكنيم؟
اگر در اثر ويروس‌هاي انساني بيمار شده‌ايد، مي‌توانيد مانع ابتلاي ديگران به اين بيماري شويد: هنگامي كه بيمار هستيد، در خانه بمانيد، از تماس نزديك با ساير افراد خودداري كنيد، هنگام سرفه و عطسه، جلوي دهان خود را بگيريد، اشيا و سطوح را تميز و غير آلوده نگهداريد.
بيماري ما چگونه تشخيص داده مي‌شود؟
مي‌توان تست‌هاي آزمايشگاهي را براي تاييد اينكه آيا بيماري شما در اثر ويروس انساني كرونا بوده يا خير، انجام داد. هرچند، اين تست‌ها هميشه استفاده نمي‌شود، زيرا افراد معمولا علائم بيماري خفيف را دارند، همچنين ممكن است انجام اين آزمايش‌ها تنها به چند آزمايشگاه تخصصي محدود شود.
تست‌هاي آزمايشگاهي خاص ممكن است شامل موارد زير باشد: ايزوله نمودن ويروس در كشت سلولي، آزمايش واكنش زنجيره تركيب شده (PCR) كه كاربردي‌تر و از لحاظ اقتصادي قابل دسترسي‌تر است، و آزمايش سرم شناسي براي آنتي‌بادي‌هايي براي ويروس هاي انساني كرونا نمونه‌برداري از بيني و گلو بهترين انواع نمونه‌برداري براي شناسايي ويروس‌هاي انساني كرونا شايع است. آزمايش سرم شناسي نيازمند جمع‌آوري نمونه‌هاي خوني است.
آيا درماني براي آن وجود دارد؟
درمان خاصي براي بيماري‌هايي كه بر اثر ويروس كرونا ايجاد مي‌شود، وجود ندارد. اكثر افرادي كه مبتلا به بيماري كرونا هستند، پس از مدتي، خود، بهبود مي‌يابند، هرچند كارهايي هست كه با انجام آن مي‌توان از علائم آن خلاصي يافت، مانند: مصرف داروهاي مسكن و تب بر (مراقب باشيد، نبايد آسپرين را براي كودكان استفاده كنيد) و استفاده از مرطوب كننده‌هاي هواي اتاق يا دوش آب گرم براي التيام گلودرد و سرفه. اگر بيمار هستيد، بايد زياد مايعات بنوشيد، در خانه بمانيد و استراحت كنيد و اگر نگران علائم بيماريتان هستيد، به مراكز درماني مراجعه كنيد.
توصيه هاي بهداشتي براي مقابله با كرونا
رئيس مركز مديريت بيماري هاي واگير وزارت بهداشت با اعلام اينكه منبع اين بيماري بر اساس آنچه كه تاكنون معلوم شده، شتر بوده است، گفت: اما هنوز نقش ساير حيوانات معلوم نيست و راههاي انتقال بيماري نيز به صورت قطعي مشخص نشده است. به هر حال نكته مسلم اين است كه تماس خيلي نزديك با شتر، استفاده از لبنيات پاستوريزه نشده شتر بخصوص شير و خوردن گوشت خوب پخته نشده شتر باعث ابتلا به اين بيماري شده است.
گويا تاكيد كرد: اين بيماري همچنين مي تواند از طريق فرد مبتلا در بعضي موارد باعث انتقال به ديگران به خصوص اطرافيان نزديك و كادر درماني كه وظيفه مراقبت از بيماران را دارند، شود. اين موارد به خصوص هنگامي رخ مي دهد كه هنوز ابتلا به بيماري قطعي نشده و كادر درماني رعايت نكات حفاظت از خود را نكرده باشند.
وي گفت: موارد خفيف اين بيماري بهتر است در منزل تحت مراقبت قرار گيرند. موارد شديد و توام با اختلال تنفسي بايد حتما در بيمارستان و در شرايط ايزوله بستري شوند. ولي به هر حال تجربه نشان داده مراقبت در منزل در موارد خفيف به مراتب بهتر از بيمارستان بوده و احتمال انتقال بيماري را كمتر مي كند. به شرط آنكه نكات ضروري رعايت شود در غير اين صورت بهتر است بيمار در بيمارستان بستري گردد.
رئيس مركز مديريت بيماري هاي واگير وزارت بهداشت ادامه داد: وظيفه مراقبت از بيمار در منزل تنها به يك نفر سپرده شود و بقيه اطرافيان در صورت امكان از رفت و آمد به اتاق بيمار حتي الامكان خودداري كرده و يا فاصله حداقل يك متر را هنگام تماس با بيمار رعايت كنند.
گويا تاكيد كرد: همچنين فردي كه مراقبت از بيمار را بعهده دارد، نبايد جزو گروه افراد پرخطري باشد كه از آنها ياد شد. شستشوي دست ها بخصوص قبل از تماس با بيمار و بعد از تماس با او اجباري بوده و اهميت بسياري در جلوگيري از انتقال بيماري به ديگران دارد. گويا با اشاره به اين كه سطوح داخل اتاق بيمار لازم است روزانه ضدعفوني و تميز شود، خاطرنشان كرد: مدفوع و ادرار بيمار مي تواند براي ديگران آلوده كننده باشد. خود بيمار و فرد بايد به دقت نكات بهداشتي را در اين رابطه رعايت كرده و دست هاي خود را مكررا شستشو دهند.
وي توضيح داد: كساني كه از مسافرت حج يا يكي از كشورهاي يادشده باز مي گردند، به خصوص زائران حج تا 14 روز بعد از بازگشت لازم است تحت مراقب بوده و چنانچه علائمي از يك سرماخوردگي يا بيماري اسهالي پيدا كردند، از خود درماني اكيدا پرهيز و به پزشك يا نزديك ترين مركز بهداشتي درماني مراجعه كنند. همچنين اين افراد بايد اعلام كنند كه از سفر حج بازگشته اند.
گويا با بيان اينكه زايري كه دچار چنين علائمي مي شود، حدالامكان از ديده بوسي و تماس نزديك با ديگران پرهيز كند، گفت: اين بيماري در حال حاضر واكسن ندارد. دارويي نيز در دنيا براي درمان آن در دسترس نيست. علاوه بر اين بهترين راه پيشگيري از ابتلا به كرونا ويروس، رعايت نكات بهداشتي ياد شده است.

درمان “كرونا” امكان‌پذير شد
تاكنون هيچ دارويي براي مبارزه با خانواده كرونا ويروس ها كه عامل شيوع بيماري هاي مهلك سارس و مرس يا كرونا هستند، كشف نشده اما به تازگي يك تيم بين المللي از دانشمندان ماده اي كشف كرده اند كه مي تواند با خانواده ويروسي كرونا مبارزه كند.
كرونا ويروسي است كه دستگاه تنفسي فوقاني و تحتاني را در انسان ها درگير مي كند و عامل يك سوم سرما خوردگي هاي شايع هستند. يك گونه شديدتر اين ويروس كه تصور مي شود از “خفاش” ناشي شده باشد در سال 2002 اپيدمي جهاني سارس را موجب شد كه حدود 800 نفر را به كام مرگ كشاند. پزشكان تاكنون عوامل مختلفي را به عنوان منشا اين بيماري مطرح كرده اند كه ميمون و شتر از جمله آنها هستند.
سندرم نارسايي تنفسي خاورميانه (Middle East respiratory syndrome coronavirus) يك گونه جديد است كه در سال 2012 در عربستان سعودي كشف شد و گمان مي رود كه از شتر نشات گرفته است.
تاكنون هيچ درماني براي مبارزه با اين ويروس كشف نشده بود اما اكنون گروهي از دانشمندان به رهبري “ادوارد تريبالا” از دانشگاه گوتنبرگ در سوئد و “ولكر تيل” از دانشگاه برن در آلمان ماده اي به نام “K22″ كشف كرده اند كه به نظر مي رسد توانايي اين ويروس ها را براي گسترش در انسان ها مسدود مي كند.
دانشمندان متوجه شدند كه “K22″ در مقابله با كرونا ويروس هاي بي ضرري كه در انسان علائم سرماخوردگي ايجاد مي كنند، موثر است. آزمايش هاي ديگر نشان داد “K22″ در مبارزه با همه كرونا ويروس ها حتي، كرونا ويروس هاي عامل بيماري مهلك سارس و مرس نيز موثر است.
محققان در نشريه تخصصي “پولوس پاتوژنس” (PLOS Pathogens) اعلام كردند: “K22″ تكثير كرونا ويروس​ها را در سلول هاي پوششي دستگاه تنفسي انسان مهار مي كند. به گفته آنها، تاثير اين ماده در مراحل اوليه تكثير ويروس در سلول هاي ميزبان انسان مشاهده مي شود.
ويروس ها براي توليد مثل بايد غشاي سلول هاي انساني جداگانه اي در اختيار بگيرند تا در آن نوعي پايه نگهدارنده درست كنند و ماشين توليد ويروس خود را در آن مستقر كنند و ماده “K22″ اين روند را غير ممكن مي كند. اين پژوهشگران اعلام كردند: نتايج اين تحقيقات تاييد مي كند كه استفاده از غشاي سلول ميزبان مرحله اي مهم در چرخه حيات كرونا ويروس ها است.
تحقيقات آنها نشان مي دهد اين روند بسيار حساس است و مي تواند تحت تاثير داروهاي ضد ويروس قرار گيرد. پژوهشگران تاكيد كردند: اكنون كشف ماده “K22″ و روش عملكرد آن تنها در مرحله آزمايشگاهي موفق بوده است.
توصيه جهت پيشگيري
بيشتر افرادي كه سيستم ايمني ضعيف يا مبتلا به بيماري زمينه‌اي هستند اگر مبتلا به اين بيماري شوند علائم اين بيماري براي آنها شديدتر و خطرناك‌تر است.
ماموران بهداشتي در فرودگاه‌ها و مبادي ورودي كشور نسبت به اطلاع‌رساني درباره اين ويروس اقدام كرده‌اند و علائم اين بيماري به مسافران و استقبال‌كنندگان توضيح داده مي‌شود تا چنانچه علائمي شبيه بيماري سرماخوردگي دارند خود درماني نكنند و سريع‌تر به پزشك مراجعه كنند.
كساني كه به استقبال زائران و مسافران خارج از كشور مي‌روند بايد نكات پيشگيري بهداشتي را رعايت كنند.
افرادي كه در فاصله‌ي كمتر از يك متر با بيماران صحبت كرده‌اند، در معرض عطسه و يا سرفه بيماران باشند و وسائل مشترك نوشيدني و خوراكي استفاده كنند، افرادي كه دستشان با سطوح آلوده به قطرات تنفسي بيماران برخورد داشته و سپس به چشم ، بيني و يا دهان خود بزنند هم‌چنين پزشكان و ديگر پرسنل بيمارستان كه در معاينه، ساكشن ترشحات تنفسي و درمان نقش دارند در معرض اكتساب اين ويروس هستند.
استفاده از ماسك N95 در برخورد با اين بيماران توصيه مي‌شود، هم‌چنين شست‌وشوي دست نيز حرف نخست را در كنترل اين بيماري دارد كه بايد همه‌ي مردم به اين مساله بهداشتي توجه كنند.
افراد مشكوك به بيماري تنفسي ناشي از «كرونا» ويروس، كساني هستند كه به تازگي به يكي از كشورهاي حاشيه خليج فارس يا كشورهايي كه مواردي از اين بيماري در آنها ديده شده است سفر داشته‌اند و بيش از 10 روز است كه سرفه آنها قطع نشده است. اين افراد چه به بخش خصوصي و چه مراكز بهداشتي- درماني دولتي مراجعه كنند بايد براي انجام آزمايش به مراكز تعيين شده وزارت بهداشت ارجاع داده شوند.
ويروس به عنوان عامل اين بيماري به سيستم تنفسي حمله مي‌كند و بتدريج اين سيستم را از كار مي‌اندازد از علائم اين بيماري سرفه، تب شديد كه به التهاب ريه و نارسايي كليه منجر مي‌شود علائم معدوي و روده‌اي مانند اسهال نيز در اين بيماري مشاهده مي‌شود.
بيماري «كرونا» ويروس كه از بيماري‌هاي ويروسي است و در كشورهاي حاشيه خليج‌فارس و عربستان سعودي مشاهده شده و نگراني‌هايي را براي برخي از ايراني‌هايي كه رفت و آمد فراواني به اين كشورها دارند به وجود آورده است




نظرات کاربران