طائفه گرایی دارای سه نمود تکفیر‌گرایی، انسان گریزی دینی و خشونت گرایی است طائفه گرایی دارای سه نمود تکفیر‌گرایی، انسان گریزی دینی و خشونت گرایی است طائفه گرایی دارای سه نمود تکفیر‌گرایی، انسان گریزی دینی و خشونت گرایی است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
طائفه گرایی دارای سه نمود تکفیر‌گرایی، انسان گریزی دینی و خشونت گرایی است طائفه گرایی دارای سه نمود تکفیر‌گرایی، انسان گریزی دینی و خشونت گرایی است طائفه گرایی دارای سه نمود تکفیر‌گرایی، انسان گریزی دینی و خشونت گرایی است طائفه گرایی دارای سه نمود تکفیر‌گرایی، انسان گریزی دینی و خشونت گرایی است طائفه گرایی دارای سه نمود تکفیر‌گرایی، انسان گریزی دینی و خشونت گرایی است

طائفه گرایی دارای سه نمود تکفیر‌گرایی، انسان گریزی دینی و خشونت گرایی است

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: فهم خاطی از دین دارای سه نمود «عوام اندیشی دینی»، «جمود اندیشی دینی» و «طائفه اندیشی دینی» است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت‌الاسلام والمسلمين احمد مبلغي روز چهارشنبه در ششمين دور گفتگوي اسلام با مسيحيت در كليساي ارمني حوزه سيليسي در كشور لبنان افزود: طائفه انديشي ديني نيز خود داراي سه نمود «تكفيرگرايي ديني»، «انسان گريزي ديني» و «خشونت گرايي ديني». مي‌باشد.
وي با اشاره به مؤلفه‌هاي طائفه انديشي ديني گفت: يكي از اين مولفه‌ها عبارت از اقدام اتباع يك مذهب يا يك دين به مصادره كردن خدا به نفع خود. طائفه انديشان بر اين تصورند كه خداوند مختص به آنهاست و غيرآنان فاقد علقه وارتباط با خداوند هستند وخداوند هم عنايتي به غير آنها ندارد.
حجت‌الاسلام والمسلمين مبلغي با اشاره به بيتي از حافظ شيرازي «در هيچ سري نيست كه سري ز خدا نيست» گفت: اين سخن حافظ، نگاهي دقيق و عميق را از رابطه انسان با خداوند نشان مي‌دهد، خداوند رب همه است و هر انسان با خداي خود در ارتباط است. اتباع هر دين مي‌توانند و بايد بر درستي دين خود استدلال كنند (از باب مسوول بودن در قبال دين مقبول) اما اين پندار كه غير آنان فاقد توجه به خدا هستند ناورا ست.
وي با استناد به آيه ۶۴ سوره آل عمران خاطرنشان كرد: با مراجعه به قرآن كريم درمي يابيم كه انسان فراتر از وضعيت ديني او، طرف يا موضوع سخن خداوند قرار گرفته است. ، توجه انسان به خدا در شرايط سخت؛ مثل كشتي در حال غرق شدن (شرايطي كه قرآن به آن توجه كرده است) توجه از خاستگاه دين خاصي نيست بلكه مطلق توجه كنندگان به خداوند مقصود است.
حجت‌الاسلام والمسلمين مبلغي اظهار داشت: «يا ايها الناس» بخش مهمي از خطاب‌هاي قرآني را تشكيل مي‌دهد. اين نشان مي‌دهد كه خداوند گذشته از رابطه هايي كه با درون اشخاص مختلف از هر قوم و دين دارد، حتي در فضاي قرآن كه كتاب آسماني متعلق به دين اسلام است با انسان رابطه برقرار كرده است، ارتباطي در قالب سخن گفتن با او، نه از آن باب كه مسلمان است بلكه از آن باب كه انسان است و دليل بر اين امر آن است كه در مواردي از اين خطاب‌ها «توصيه‌هاي فراي ديني خاص» مثل توصيه به داشتن احسان نسبت به پدر و مادر (ووصينا الانسان بوالدبه حسنا) ارائه شده است.
وي گفت: خداوند دوست ندارد به بهانه تعلق داشتن به يك دين (هر چند آن دين مقبول و درست باشد)، بر سر خداوند نزاع ديني راه بيافتد.
مصادره قداست نمود ديگر طائفه انديشي حجت‌الاسلام والمسلمين مبلغي يكي ديگر از نمود‌هاي طائفه انديشي را مصادره مقدسات ديني ذكر كرد و گفت: «قداست معبد» از جلوه‌هاي مهم قداست ديني است، گاه اين قداست از سوي اتباع يك دين مصادره مي‌شود و آنها نگاه غيرقداست آميز به معابد اديان ديگر پيدا مي‌كنند در حالي كه از قرآن كريم به وضوح، قداست داشتن معابد ديني اديان سماوي به دست مي‌آيد. رييس دانشگاه مذاهب اسلامي با استناد به آيه ۴۰ سوره حج خاطرنشان كرد: در اين آيه به خوبي مي‌توان جايگاه معابد ديني متعلق به اديان را دريافت، اين آيه معابد مسيحيت، يهوديت و اسلام را در يك سياق قرار داده است و از اراده خداوند براي حفظ اين مكان‌ها سخن گفته است.
استاد برجسته حوزه علميه قم در بخش ديگري از سخنان خود گفت: به دليل اينكه اتباع مسيحيت و اسلام بيشتر از اتباع اديان ديگر است گفت و گوي اسلام و مسيحيت در ميان گفت وگوهاي ديني از اهميت بيشتري برخوردار است، دوم اينكه رابطه صميمي في مابين اين دو دين، بيش از رابطه اتباع اديان ديگر است و سوم اينكه سابقه گفت وگوي اسلام و مسيحيت در تاريخ بيشتر و گسترده‌تر بوده است.
حجت‌الاسلام والمسلمين مبلغي خاطرنشان كرد: امروز بايد و مي‌شود كه گفت وگوي اسلام و مسيحيت عمق بيشتري پيدا كند و در شرايط حساس كنوني، اين گفت و گو به مثابه يك فرصت براي خدمت به معنويت و بشريت قرار داده شود.
در اين كنفرانس كه به همت مشترك سازمان فرهنگ و ارتباطات و كليساي ارمني حوزه سيليسي در حال برگزاري است جمعي از متفكران حضور دارند.


| شناسه مطلب: 51652




وحدت



نظرات کاربران