با انتشار کتابی؛

توحید عبادی از دیدگاه شیعه و وهابیت بررسی شد با انتشار کتابی؛

توحید عبادی از دیدگاه شیعه و وهابیت بررسی شد با انتشار کتابی؛

توحید عبادی از دیدگاه شیعه و وهابیت بررسی شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
با انتشار کتابی؛

توحید عبادی از دیدگاه شیعه و وهابیت بررسی شد با انتشار کتابی؛

توحید عبادی از دیدگاه شیعه و وهابیت بررسی شد با انتشار کتابی؛

توحید عبادی از دیدگاه شیعه و وهابیت بررسی شد با انتشار کتابی؛

توحید عبادی از دیدگاه شیعه و وهابیت بررسی شد با انتشار کتابی؛

توحید عبادی از دیدگاه شیعه و وهابیت بررسی شد
با انتشار کتابی؛

توحید عبادی از دیدگاه شیعه و وهابیت بررسی شد

کتاب توحید عبادی از دیدگاه شیعه و وهابیت تألیف مهدی نکوئی سامانی از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سرويس انديشه پايگاه اطلاع‌رساني حج، كتاب توحيد عبادي از ديدگاه شيعه و وهابيت اثر مهدي نكوئي ساماني با تدوين پژوهشكده حج و زيارت از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت به تازگي منتشر و راهي بازار نشر شده است.
شناخت و اعتقاد به توحيد حقيقي، مهم‌ترين و ضروري‌ترين معرفت براي انسان است. انديشمندان اسلامي با الهام از آموزه‌هاي كتاب و سنت، به مراتب چهارگانه توحيد ذاتي، صفاتي، افعالي و عبادي اعتقاد دارند و بي‌شك، هيچ مسلماني، غير از خدا را شايسته پرستش نمي‌داند و نمي‌تواند منكر توحيد عبادي باشد، زيرا انكار توحيد، مستلزم شرك و خروج از دين است.
اما فرقه وهابيت با برداشت نادرست از مفهوم شرك و مصاديق آن، برخي از باورها و اعمال مسلمانان همچون توسل و اعتقاد به شفاعت انبيا و اولياي الهي را از مصاديق شرك عبادي مي‌دانند؛ از اين‌رو بيشتر مسلمانان به ويژه شيعيان را مشرك مي‌پندارند و قتل آنان را جايز مي‌شمارند.
با توجه به اهميت مسأله توحيد عبادي و تفسير ناروايي كه وهابيان از اين اصل مهم دارند، نويسنده اين اثر تلاش كرده است تا موضوع توحيد عبادي را از نگاه وهابيت و شيعه تحليل و بررسي كرده و با وارد كردن نقدهاي متعدد بر عقايد وهابيت در اين زمينه، بي‌اساس بودن تفسير آنان را در اين بحث ثابت كند. [factimage()] /_Shared/_Sites/Site(14)/jamali/08_0009.jpg [imagetitle()] [factimageend()]
اين كتاب در دو بخش كليات و مفاهيم و توحيد عبادي از منظر شيعه و وهابيت تدوين شده است كه در بخش نخست آن چهار فصل كليات، توحيد و اقسام آن، شرك و اقسام آن و معيارهاي ايمان و اسلام، مفهوم و اهميت توحيد عملي تبيين و برخي از عقايد وهابيت در اين زمينه ارائه شده است.
در بخش دوم نيز چهار فصل عبادت، توحيد عبادي از ديدگاه انديشمندان اسلامي، معيارهاي تشخيص شرك عبادي از نظر شيعه و وهابيان، نقد ديدگاه‌هاي وهابيت در بحث توحيد عبادي به چشم مي‌خورد كه در اين فصل، بيست و نه نقد بر ديدگاه‌هاي اين گروه تكفيري وارد شده است.
اشكال به تقسيم توحيد به توحيد ربوبي و الوهي، تفسير نادرست از مفهوم <إله>، باطل بودن انحصار دعوت پيامبران الهي به توحيد عبادي، تعريف ناقص از عبادت، عدم درك معناي دقيق توسل و طولي بودن فاعليت غيرخدا، تفاوت مفهوم تعظيم و پرستش، غفلت از دو ركن اصلي عبادت، ظاهرگرايي در فهم دين، انكار قرآن و سنت با حربه شرك‌زدايي برخي از اين نقدهاي وارد به ديدگاه وهابيت است.
در پايان كتاب توحيد عبادي از ديدگاه شيعه و وهابيت، لوازم و پيامدهاي اعتقادي و عملي اتهام كفر و شرك ارائه شده است كه تكذيب كلام خدا و رسول گرامي اسلامي، افترا و كذب، تفسير به رأي حرام، بدعت در دين و توسعه حكم و موضوع شرك، تضعيف اسلام و ايجاد تفرقه ميان امت و سخن گفتن بدون آگاهي و دخالت در كار خدا و پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله از آن جمله است.
در بخش پاياني كتاب آمده است: با مشخص شدن مرز توحيد و شرك، نمي‌توان بي‌دليل كسي را مشرك دانست. بي‌شك اعمال و رفتار مسلمانان مانند توسل، نذر، تبرك و زيارت، منافي توحيد نيست؛ زيرا مسلمانان در اين اعمال، صالحان و معصومان عليهم السلام را مستقل در نفع و زيان نمي‌دانند.
مسلمانان با تمام وجود به توحيد ذاتي، صفاتي، اسمائي، ربوبي و عبادي اقرار دارند و سوگند مي‌خورند كه جز خداي يگانه را سزاوار پرستش نمي‌دانند. بنابراين متهم كردن اين مسلمانان به كفر و شرك، كاري جز ايجاد تفرقه و خدمت به بيگانگان و دشمنان نيست.
كتاب توحيد عبادي از ديدگاه شيعه و وهابيت اثر مهدي نكوئي ساماني در قطع رقعي، ۱۹۵ صفحه، شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و به قيمت ۵ هزار تومان از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت منتشر و راهي بازار نشر شده است.
گفتني است كتابخانه تخصصي حج و زيارت در پايگاه اطلاع رساني حج (lib.hajj.ir) متن كامل كتاب هاي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت را با فرمت هاي گوناگون در اختيار عموم كاربران قرار داده است.




نظرات کاربران