اخبار کوتاه جهان اسلام؛

نابودی میراث فرهنگی اسلامی عراق از سوی داعش توطئه‌ای برنامه ریزی شده است اخبار کوتاه جهان اسلام؛

نابودی میراث فرهنگی اسلامی عراق از سوی داعش توطئه‌ای برنامه ریزی شده است اخبار کوتاه جهان اسلام؛

نابودی میراث فرهنگی اسلامی عراق از سوی داعش توطئه‌ای برنامه ریزی شده است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اخبار کوتاه جهان اسلام؛

نابودی میراث فرهنگی اسلامی عراق از سوی داعش توطئه‌ای برنامه ریزی شده است اخبار کوتاه جهان اسلام؛

نابودی میراث فرهنگی اسلامی عراق از سوی داعش توطئه‌ای برنامه ریزی شده است اخبار کوتاه جهان اسلام؛

نابودی میراث فرهنگی اسلامی عراق از سوی داعش توطئه‌ای برنامه ریزی شده است اخبار کوتاه جهان اسلام؛

نابودی میراث فرهنگی اسلامی عراق از سوی داعش توطئه‌ای برنامه ریزی شده است اخبار کوتاه جهان اسلام؛

نابودی میراث فرهنگی اسلامی عراق از سوی داعش توطئه‌ای برنامه ریزی شده است
اخبار کوتاه جهان اسلام؛

نابودی میراث فرهنگی اسلامی عراق از سوی داعش توطئه‌ای برنامه ریزی شده است

سازمان تربیتی علمی فرهنگی یونسکو اقدام گروه تروریستی داعش به ویران کردن شهر باستانی الحضر را توطئه‌ای برای نابودی میراث فرهنگی اسلامی عراق خواند.

يونسكو: نابودي ميراث فرهنگي اسلامي عراق از سوي داعش توطئه‌اي برنامه ريزي شده است
به گزارش شبكه خبري اسكاي نيوز، يونسكو با اعلام اسامي ۹ آثار اسلامي باستاني عراق را كه از ژوئن (خرداد) گذشته تاكنون توسط اين گروه تروريستي ويران شده اين امر را توطئه‌اي برنامه ريزي شده براي از بين بردن آثار اسلامي كشور بين النهرين دانست.
شهر الحضر كه تاريخ ايجاد اين شهر به بيش از ۲ هزارسال برمي گردد، شهري قلعه‌اي واقع در صحراي استان نينوا شمال عراق است و يكي از ۴ اماكن اسلامي باستاني عراق بوده كه در فهرست ميراث فرهنگي جهاني يونسكو به ثبت رسيده است.
شهر باستاني آشوري نمرود در جنوب شرقي موصل كه نامزد ثبت در فهرست ميراث جهاني يونسكو است، تاريخ آن به قرن ۱۳ قبل از ميلاد برمي گردد و معروف به كلحو است.
دولت عراق اعلام كرد كه شهر تاريخي نمرود در ۵ مارس (اسفند) توسط داعش با استفاده از بلدوزر تخريب شد و يونسكو اين اقدام داعش را جنايت جنگي خواند.
شهر نمرود يكي از آثار با ارزش تاريخي كشور عراق است كه در ۳ هزار و ۳۰۰ سال پيش به عنوان پايتخت قوم آشور بنا شد و تاكنون در كتاب‌هاي ادبي و تاريخي بسياري به حكاكي‌هاي ديواري برجامانده از آن شهر به عنوان آثار جاودانه فرهنگ بشري ياد شده است. موزه موصل دومين موزه مهم عراق پس از موزه ملي بغداد است كه گروه تروريستي داعش در ۲۶ فوريه (بهمن) نوار ويديويي تخريب آثار و مجسمه‌هاي آن را پخش كرد.
آثار اسلامي باستاني موزه موصل برخي متعلق به شهر نمرود و برخي ديگر مربوط به شهر الحضر كه در فهرست ميراث فرهنگي جهاني ثبت شده است و طبق گفته مسوولان باستان‌شناسي تاكنون ۹۰ قطعه و مجسمه آن توسط داعش تخريب شده است. مرقد حضرت يونس از پيامبران الهي يكي ديگر از آثار ارزشمند عراق است كه در ۲۴ ژوئن (خرداد) توسط داعش در شهر موصل بمب گذاري و به طور كامل تخريب شد.
كتابخانه موصل يكي ديگر از اماكن اسلامي باستاني است كه هزاران كتاب ودست نوشته‌هاي خطي آن در فوريه توسط داعش سوزانده شد و يونسكو اين اقدام جنايتكارانه داعش را مرحله جديد توطئه داعش براي پاكسازي فرهنگي خواند.
قلعه تلعفر كه شبكه‌هاي اجتماعي در ژانويه (دي) تصاويري از تخريب بخش وسيعي از ديوار اين قلعه واقع درغرب موصل توسط داعش را پخش كردند و تخريب آن از سوي داعش تا پايان دسامبر يا ابتداي ژانويه طول كشيد.
مجسمه أبو تمام قديمي‌ترين شاعر عباسي در موصل كه در قرن نهم مي‌زيسته واز وي اين مجسمه عظيم ساخته و در محله الطوب نگهداري مي‌شد كه مجسمه اين شاعر بزرگ و ديوان آن به نام الحماسه در ژوئن (خرداد) گذشته توسط داعش فقط پس از چند روز از ورود اين گروه تروريستي به عراق توسط آن‌ها از بين رفت.
كليساي الخضراء كه قدمت آن به يكهزار و ۳۰۰ سال پيش در تكريت بزرگ‌ترين شهر استان صلاح الدين در شمال بغداد باز مي‌گردد و آن كليساي احوداما معروف به كليساي سبز است كه توسط داعش در اكتبر (مهر) تخريب شد.
مرقد اربعين كه در پايان سپتامبر (شهريور) در شهر تكريت توسط داعش منفجر شد واين مرقد شامل ۴۰ سرباز ارتش عمربن خطاب در فتح اسلامي كشور بين النهرين است.
گروه تروريستي داعش از تابستان گذشته بخش‌هايي از شمال عراق را به كنترل خود درآورده مرتكب جنايات زيادي شده است.
روسيا اليوم گفت يمن به تدريج درحال دو قطبي شدن است
به گزارش شبكه تلويزيوني روسيا اليوم پس از عبدربه منصور هادي رئيس جمهوري يمن كه به عدن فرار كرد اكنون نوبت محمود الصبيحي وزير دفاع يمن است كه‌‌ همان مسير را طي كند. درحالي كه الصبيحي رئيس كميته امنيتي است گروه انصارالله رفتن وي به عدن را كم اهميت توصيف كرد. انصارالله تاكيد دارد كه انقلاب در اين كشور ادامه خواهد يافت. سليمان الغولي عضو گروه انصارالله در گفتگو با اين شبكه گفت: منصور هادي پس از استعفا از رياست جمهوري به عنوان يك شهروند عادي اجازه داشته است كه به هرجايي از كشور سفر كند اما درباره الصبيحي فعلا نمي‌توان سخني گفت و بايد منتظر شد تا موضع گيري‌هاي وي مشخص شود و پس از آن مي‌توان درباره او قضاوت كرد.
خبرنگار روسيا اليوم در بخش ديگري گفت: كار‌شناسان معتقدند خروج الصبيحي از صنعا امري عادي است و وي خواسته است به رئيس جمهوري قانوني يعني منصور هادي بپيوندد.
با گذشت زمان به تدريج عزيمت افراد مختلف به عدن افزايش خواهد يافت و اين امر احتمالاً موجب دو قطبي شدن و تشديد فاصله موجود ميان صنعا و عدن خواهد شد.
هشتاد عضو حماس شب گذشته در كرانه باختري بازداشت شدند
شبكه تلويزيوني الاقصي گزارش داد: جنبش مقاومت اسلامي فلسطين حماس اعلام كرد: نيروهاي امنيتي تشكيلات خودگردان فلسطيني شب گذشته هشتاد عضو حماس را در كرانه باختري بازاشت كردند. اين جنبش افزود: اين بازداشت‌ها با همكاري تشكلات خودگردان و رژيم صهيوينستي صورت مي‌گيرد. نيروهاي امنيتي كرانه باختري با حمله به منازل مردم ساكن در شهرهاي كرانه باختري اعضاي حماس را بازداشت كرده و رايانه‌هاي شخصي آن‌ها را مصادره مي‌كنند.
آيت الله عيسي قاسم خواستار اصلاحات فوري در بحرين شد
روحاني برجسته بحريني از رژيم ال خليفه خواست پيش از آنكه دير شود در اين كشور اصلاحات انجام دهد و زندانيان سياسي را آزاد كند.
آيت الله عيسي قاسم گفته است تصور نمي‌كند كه حكومت اين كشور تداوم اوضاع فعلي در اين كشور را منطقي و معقول بداند. وي بر همين اساس خواستار اصلاح فوري امور و خودداري از موكول كردن آن به آينده شد.
وي در بيانيه‌اي كه در اين خصوص صادر كرده نوشته است: هيچ كس در اين جهان نمي‌تواند ادعا كند كه خواستار خرابكاري است و در برابر اصلاحات بايد مقاومت كرد. هيچ كس نمي‌تواند صراحتاً خواستار به تأخير افتادن اصلاحات شود و بر عمر فساد بيفزايد و به ظلم و ستم ادامه دهد زيرا در اين امر، حق حجتي عليه باطل دارد و وجدان انسان با آن آشناست.
وي در بخش ديگري به درخواست‌هاي نهادهاي حقوق بشر و بين المللي از حكومت بحرين اشاره كرده و نوشته است: بسياري از نهادهاي حقوق بشر و بين المللي دستگيري و حبس فعالان صلح جويي را كه به صورت مسالمت جويانه خواستار حقوق خود بودند و از جمله حبس شيخ علي سلمان، محكوم كرده‌اند و خواستار آزادي وي شده‌اند و اين در حالي است كه حبس وي همچنان ادامه دارد.
ليبرمن: اعراب ضدصهيونيستي را بايد گردن زد وزير امور خارجه رژيم صهيونيستي در ادامه سياست‌هاي نژادپرستانه سردمداران تل آويو، با حمله شديد به فلسطينيان ساكن اراضي اشغالي گفت: عرب‌هايي را كه مواضع ضد صهيونيستي دارند بايد گردن زد.
«آويگدور ليبرمن» در گفت‌و‌گو با تلويزيون رژيم صهيونيستي افزود: «اعرابي كه با ما هستند بايد به همه امكانات دست يابند اما كساني كه عليه ما هستند بايد با تبر گردنشان را زد، زيرا درغير اين صورت ما نمي‌توانيم در اينجا (فلسطين اشغالي) ماندگار باشيم. پيش از اين نيز، راديوي رژيم صهيونيستي به نقل از ليبرمن اعلام كرده بود كه رژيم صهيونيستي بايد برخي اسيران فلسطيني را اعدام كند؛ زيرا آزادي يا مبادله اين اسرا توان «مقابله به مثل» اين رژيم را تضعيف مي‌كند.
پايگاه صهيونيستي «والا» نيز در خبري اعلام كرد كه ليبرمن به تازگي موفق به ايجاد گشايشي در روابط با برخي كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس شده است.
اين پايگاه در عين حال اشاره‌اي به نام اين كشور‌ها و ماهيت چنين روابطي نكرده است.
وزيران امور خارجه عرب تحولات مهم جهان عرب را بررسي مي‌كنند
وزيران امور خارجه اتحاديه عرب در نشست امروز در قاهره تازه‌ترين تحولات منطقه خاورميانه را بررسي مي‌كنند.
احمد بن حلي معاون دبير كل اتحاديه عرب گفت در نشست امروز وزراي امور خارجه عرب اوضاع اسف بار در يمن، ليبي، سوريه، عراق و سومالي برخي مسايل ديگر مورد بررسي قرار مي‌گيرد.
صد و چهل و سومين نشست سالانه نمايندگان دايم اعضاي اتحاديه عرب به رياست بشر الخصاونه سفير اردن در مصر و نماينده دايم اين كشور در اتحاديه عرب ديروز در مقر اين اتحاديه برگزار شد.
اين نشست به رياست اردن به عنوان رياست دوره‌اي شوراي نمايندگان دايم اتحاديه عرب تشكيل شد.
وزيرخارجه اردن: بايد با دخالت‌هاي خارجي درامور كشورهاي عربي مقابله كرد
وزيرخارجه اردن مدعي شد: بايد با دخالت‌هاي خارجي درامور كشورهاي عربي مقابله كرد شبكه تلويزيوني الحدث گزارش داد: ناصر جوده كه كشورش رياست دوره‌اي نشست وزراي امور خارجه اتحاديه عرب را برعهده دارد در نشست اين اتحاديه در قاهره افزود: بايد خط مشي مشترك نظامي بين كشورهاي عربي براي مبارزه با تروريسم تدوين شود. توافقنامه دفاع مشترك بين كشورهاي عربي بايد توسعه پيدا كند.
وزير امور خارجه اردن همچنين بر لزوم حمايت از تلاش‌هاي دولت عراق براي مقابله با گروه‌هاي تروريستي و بيرون راندن داعش از اين كشور تاكيد كرد.
ناصر جوده گفت: ما بايد به سرعت براي بازگرداندن ثبات به ليبي تلاش كنيم، زيرا اين كشور شاهد تسلط فزاينده گروه‌هاي تروريستي بر مناطقي از ليبي است كه تهديدي براي كشورهاي همسايه هم محسوب مي‌شود
در روز جهان زن اعلام شد: بيش از ۳۴ هزار زن فلسطيني در نتيجه جنايات اسرائيل بي‌خانمان شدند
يك نهاد فلسطيني اعلام كرد در نتيجه حمله اخير رژيم اسرائيل به نوار غزه، بيش از ۳۴۰۰۰ زن فلسطيني آواره شدند و ۷۹۰ نفر همسران خود را از دست دادند.
مركز حقوق بشر «الميزان» در بيانيه خود به مناسبت روز جهاني زن اعلام كرد: رژيم صهيونيستي مرتكب جنايت جنگي عليه زنان غزه شده است.
اين مركز اعلام كرد: بنابر اطلاعاتي كه از نظارت‌ها و اسناد به دست آورده‌ايم، حمله تابستان گذشته صهيونيست‌ها به نوار غزه موجب كشته شدن ۲۹۳ زن شده است.
اين بيانيه افزود: تعداد ۲۶۰۴ خانه متعلق به بانوان نيز از سوي نيروهاي اسرائيلي تخريب شده‌اند.
مركز حقوق بشر الميزان اعلام كرد: زنان غزه به خاطر محاصره رژيم اسرائيل از سال ۲۰۰۷ تاكنون و حملات مكرر اين رژيم به نوار غزه، تحت شرايط بسيار سختي زندگي مي‌كنند.
اين مركز حقوق بشري از نهادهاي بين‌المللي حقوق بشر خواست تا با حمايت از زنان غزه از آنان در برابر جنايت‌هاي مداوم اسرائيلي‌ها محافظت كنند.
نگراني فرانسه از افزايش داوطبان پيوستن به گروههاي تروريستي
نخست وزير فرانسه با ابراز نگراني از اينكه شمار داوطبان فرانسوي و اروپايي پيوستن به گروههاي تروريستي در حال افزايش است گفت: تنها در فرانسه شمار اين افراد در يك سال دو برابر شده است.
مانوئل والس افزود: شمار داوطبان پيوستن به گروههاي تروريستي در اروپا تا آخر سال گذشته به حدود ۱۰ هزار نفر رسيد و هم اكنون حدود سه هزار نفر از شهروندان اروپايي در چارچوب گروههاي تروريستي در عراق و سوريه مي‌جنگند.
افزايش محدوديت‌ها عليه مسلمانان «سين‌كيانگ» چين
با افزايش محدوديت‌ها عليه مسلمانان در منطقه خودگردان «سين‌كيانگ»، رهبر يكي از احزاب كمونيست شهر «كاشغر»، در مورد داشتن حجاب به مسلمانان هشدار داد.
شهر كاشغر به عنوان مركز فرهنگ اسلامي در چين شناخته مي‌شود و. مسلمانان ۹۸٪ جعميت اين شهر را تشكيل مي‌دهند.
تصميم دانمارك درباره آموزش كاريكاتورهاي موهن نژادپرستانه است به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني «آيسسكو»، عبدالعزيز بن‌عثمان التويجري دعوت اتحاديه معلمان دانمارك براي آموزش روش ترسيم كاريكاتورهاي موهن به پيامبر اسلام (ص) و مقدسات اسلامي در واحدهاي درسي را محكوم كرد. التويجري بيانيه اتحاديه معلمان دانمارك مبني بر اينكه درج تصاوير و كاريكاتورهاي موهن به مقدسات ديني و پيامبر اسلام (ص) به شناخت ارتباط ميان مسائل ديني، اجتماعي و سياسي كمك كننده خواهد بود (!)، ادعايي كذب خواند. مديركل آيسسكو حمايت برخي سياستمداران دانماركي از اين بيانيه را محكوم كرد و دعوت حزب راست‌گرا و افراطي «خلق» دانمارك را كه خواستار الزامي شدن آموزش ترسيم اين كاريكاتورهاي توهين‌آميز در مدارس شد، مورد انتقاد قرار داد.
التويجري گفت: اعلاميه درج اين تصاوير و كاريكاتورهاي موهن در شيوه‌هاي آموزشي دانمارك، رفتاري نژادپرستانه و غيراخلاقي است كه هدف از آن تحريك احساسات مسلمانان و انتخاب شيوه تربيتي ناسالمي است.
وي گفت: اين تصميم حركتي در مخالف تشويق دانش‌آموزان به گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و هم‌پيماني ميان تمدن‌ها و احترام به تنوع فرهنگي و اديان و همزيستي ميان پيروان اديان است و آنان را به تنفر و نژادپرستي تشويق مي‌كند.
وي از كشورهاي عضو سازمان اسلامي آيسسكو، سازمان يونسكو، سازمان ملل متحد، واتيكان و پارلمان اروپا خواست كه اين پيشنهاد تحريك‌كننده را كه مغاير با اعلاميه جهاني حقوق بشر و قطعنامه سازمان ملل در زمينه عدم تعرض به اديان و نمادهاي ديني است، محكوم كنند.
در لوگوي روز جهاني زن؛ گوگل به ارزش بانوان در اسلام اعتراف كرد
شركت گوگل هم‌زمان با روز جهاني زن، لوگوي خود را در حالي از نقش زنان در جايگاه‌هاي مختلف نشان داد كه با درج تصويري از يك بانوي محجبه به ارزش بانوان در اسلام اعتراف كرد.
به گزارش پايگاه خبري Ajib، شركت گوگل روز يكشنبه، ۱۷ اسفند (۸ مارس)، مصادف با روز جهاني زن را با تصويري از زنان در جايگاه‌هاي مختلف گرامي داشت.
اين تصوير زنان ورزشكار، دانشمند، هنرمند، فضانورد و... را نشان مي‌دهد و هدف از آن ارج نهادن به برابري زن و مرد و مبارز، با كليشه‌هاي متداول است.
اين زنان از هر رنگ و سن و طبقه‌اي، نماينده تنوع هستند؛ آن‌ها نشان مي‌دهند كه توانايي مردان را داشته و مي‌توانند در هر شغلي ايفاي نقش كنند.
در ميان اين بانوان، زني با حجاب مشاهده مي‌شود و گوگل خواسته است؛ تنوع ديدگاه زنان را به تصوير بكشد. اين حركت رسانه‌اي اعتراف به ارزش بانوان در اسلام و حضور آن‌ها در جامعه است.
عربستان مانع سخنراني وزيرخارجه سوئد در نشست قاهره شد
وزير خارجه سوئد گفت عربستان سعودي مانع سخنراني وي در نشست سران عرب در قاهره شد.
به گزارش گروه بين‌الملل خبرگزاري فارس، «مارگوت وال‌استورم» وزير خارجه سوئد گفته است عربستان سعودي از سخنراني وي در نشست سران اعراب در قاهره جلوگيري كرده است.
اسكاي نيوز با اعلام اين خبر نوشت، ‌ خانم وال‌استورم امروز (دوشنبه) به نشست سران عرب در قاهره دعوت شده بود تا در اين نشست سخنراني كند اما وي در گفت‌وگو با راديوي عمومي سوئد گفت به دليل اعتراض عربستان سعودي، جلوي سخنراني‌اش گرفته شد.
خانم وال‌استورم افزود عربستان سعودي به دليل سخناني كه قرار بود وي درباره وضعيت دموكراسي و حقوق بشر در عربستان بگويد، به شدت با سخنراني وي مخالفت كرد.
وال‌استروم از جمله كساني است كه درباره نقض حقوق بشر در عربستان سعودي و نقض حقوق زنان پيش از اين اعتراض كرده بود. وزير خارجه سوئد ادامه داد، از اين‌كه سخنراني وي لغو شده است، ناخشنود شد وافزود اين مساله «اتحاديه عرب را نيز با مشكل مواجه كرده است چرا كه نشان مي‌دهد يك كشور به تنهايي مي‌تواند بر يك مراسمي اين چنين، تاثير بگذارد.»




مطالب مرتبط

نظرات کاربران