اخبار ماجرای جدهِ و آثار سوء آن اخبار ماجرای جدهِ و آثار سوء آن اخبار ماجرای جدهِ و آثار سوء آن بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اخبار ماجرای جدهِ و آثار سوء آن اخبار ماجرای جدهِ و آثار سوء آن اخبار ماجرای جدهِ و آثار سوء آن اخبار ماجرای جدهِ و آثار سوء آن اخبار ماجرای جدهِ و آثار سوء آن

اخبار ماجرای جدهِ و آثار سوء آن

تجربه ورود یک خبر حساس به رسانه های اجتماعی و تولید انبوه مطالب پیرامون آن، به جز آن که به تدریج آثار سوءش آشکار می شود، نشان از آسیب پذیری جدی این رسانه ها و جنبه های منفی آن دارد، امری که اگر درست هدایت نشود، می تواند آسیب های جدی به فرهنگ عمومی وارد کند.

وبلاگ، رسول جعفريان - تجربه ورود يك خبر حساس به رسانه هاي اجتماعي و توليد انبوه مطالب پيرامون آن، به جز آن كه به تدريج آثار سوءش آشكار مي شود، نشان از آسيب پذيري جدي اين رسانه ها و جنبه هاي منفي آن دارد، امري كه اگر درست هدايت نشود، مي تواند آسيب هاي جدي به فرهنگ عمومي وارد كند.
اين روزها به خاطر خبر تجاوز به دو نوجوان ايراني در فرودگاه جده، به قدري فضاي مجازي ـ تبليغاتي در ايران عجيب و غريب و پيچ در پيچ شده كه تشخيص حق از باطل و اقدام درست از نادرست بسيار مشكل شده است.
در اين ماجرا، رسانه هاي اجتماعي و به خصوص منابع غير حرفه اي و غير مسؤول، زمينه بي سابقه اي را در كشاندن افكار عمومي در اين زمينه كه هميشه احتمال ميل به خطا در آن زياد است و به راحتي مي تواند بستر شايعاتي باشد كه زمينه انتشار جدي دارد، فراهم كرده اند. چنان كه مديريت نكردن اخبار درست اين ماجرا و اظهار نظرهاي متفاوت از سوي مقامات و غير مقامات مختلف نيز در مخدوش كردن وضعيت خبري در ماجراي مزبور، تأثير داشته است. جالب است كه بسياري براي عقب نيفتادن از اين فضاي عمومي، حرفهاي شگفتي زدند كه به صراحت از سوي برخي از مسوولان رسمي نقد شد، اما آنها آثارش را از خود برجاي گذاشته بود.
از سوي ديگر، جنگ عربستان با يمن هم كه بر اساس تبليغات خارجي و دشمنانه، به نوعي جنگ با ايران تلقي مي شود، حساسيت اين موضوع را بيشتر كرده و همه چيز در شرايط حساس كنوني دست در دست هم داده است تا فضا مه آلودتر و تشخيص حقيقت از ناحقيقت و رفتار درست از نادرست دشوارتر باشد.
يكي از نشانه ها بلكه آثار سوء اين اين وضعيت، بروز احساسات ضد عربي و حتي ضد اسلامي در برخي از افراد است كه در ايران از قديم الايام تاكنون زمينه داشته و دارد. در اين ميانه، طنزهاي مختلف در قالب نظم و نثر، گاه به راحتي جنبه ضد عربي و حتي ضد اسلامي به خود گرفته و در پرده دفاع از عزت ايراني كه حرف حقي است، بي دليل به بسياري از معتقدات ديني حمله مي شود.
به علاوه كه حمله بر ضد عرب نيز، صرف از نظر نامعقول بودن و مبتني بودن بر روحيه نژادپرستي، براي خود ما يك امري ضد ملي است، چرا كه مي دانيم تعداد قابل توجهي از عزيزان عرب ايراني ما در خوزستان زندگي كرده و هم ميهنانان ما هستند.
بايد علاوه كنيم كه در عراق نيز، قلب ميليون شيعه عرب عراقي براي ما مي تپد، علاوه بر اين كه ما براي دفاع از مرز و بوم خود نيازمند آن هستيم تا با دقت به منافع ملي خود توجه كنيم و بي دليل در وضعيتي قرار نگيريم كه بازگشت از آن دشوار، و آثار سوء آن دراز مدت خواهد بود.
در سايت Hajj.ir از قول حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكر آمده است: « در اين حادثه با هوشياري دو نوجوان عزيز و عكس العمل به موقع آنان تجاوزي انجام نگرفته است».
ايشان از اين زاويه كه گسترش اين وضعيت سبب حمله به حج، كعبه، مكه، و برخي از مقدسات اسلامي شده، گفتند: « شيطنت‌هاي بسيار گسترده اي در اين زمينه رخ داد و عده اي شعر سروده و به خانه خدا و مسجدالحرام اهانت كردند، برخي حج كه به عنوان ركن دين است را به سخره گرفتند و برخي ديگر عنوان مقدس حاجي را زير سئوال برده و به حاجيان اهانت كردند.»
طبيعي است كه نفس اقدام به تجاوز و مسأله اي كه صورت گرفته بايد محكوم و از طرف دستگاه سياست خارجي و مراكز مسوول در حج دنبال شود؛ همچنان كه مي بايست رفتار جنگ طلبانه عربستان هم در نسل كشي در يمن محكوم شود، اما مهم آن است كه بتوانيم صبورانه، هم به منافع ملي خود فكر كنيم، هم اخلاق و عفت عمومي را حفظ نماييم، هم از گسترش شايعاتي كه خود در مظان اشاعه فحشا و توهين به ايراني است، جلوگيري نماييم و هم اجازه دهيم مسؤولان با دقت و احساس مسووليت مسأله را تعقيب نمايند.


| شناسه مطلب: 52409




جده قاضي عسكر



نظرات کاربران