آیت الله هادوی تهرانی: 

باید راهکاری برای تأمینِ امنیت حرمین شریفین فراهم شود آیت الله هادوی تهرانی: 

باید راهکاری برای تأمینِ امنیت حرمین شریفین فراهم شود آیت الله هادوی تهرانی: 

باید راهکاری برای تأمینِ امنیت حرمین شریفین فراهم شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیت الله هادوی تهرانی: 

باید راهکاری برای تأمینِ امنیت حرمین شریفین فراهم شود آیت الله هادوی تهرانی: 

باید راهکاری برای تأمینِ امنیت حرمین شریفین فراهم شود آیت الله هادوی تهرانی: 

باید راهکاری برای تأمینِ امنیت حرمین شریفین فراهم شود آیت الله هادوی تهرانی: 

باید راهکاری برای تأمینِ امنیت حرمین شریفین فراهم شود آیت الله هادوی تهرانی: 

باید راهکاری برای تأمینِ امنیت حرمین شریفین فراهم شود
آیت الله هادوی تهرانی:

باید راهکاری برای تأمینِ امنیت حرمین شریفین فراهم شود

جمهوری اسلامی ایران برای صیانت از زایران، اعزام به عمره مفرده را تعلیق کرد که به شکل موقت، کاری خوب است؛ ولی باید با رایزنی بین کشورهای اسلامی، تدبیری اندیشید که حرمین بر اساس ضوابط اسلامی اداره شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، در پي حوادث اخير كشور عربستان سعودي، اهانت به زايران بيت الله الحرام و لغو موقت سفر عمره مفرده، كنفرانسي خبري با حضور «آيت الله مهدي هادوي تهراني» عضو شوراي عالي مجمع جهاني اهل‏ بيت (ع) در محل خبرگزاري ابنا در شهر مقدس قم برگزار شد.
زمينه‌هاي حوادث منطقه عضو شوراي عالي مجمع جهاني اهل بيت (ع) در ابتداي اين نشست كه ظهر چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ برگزار شد به زمينه‌هاي حوادث منطقه اشاره كرد و گفت: به لحاظ تاريخي، انقلاب اسلامي ايران در زماني رخ داد كه به اعتقاد تحليل گران غربي، ايران امن‌ترين منطقه حفاظت از منافع غرب بود؛ اما اين منطقه جزيره امن غرب، گرفتار تلاطمي شد كه قابل پيش بيني نبود.
استاد هادوي تهراني افزود: پس از پيروزي انقلاب و خارج شدن ايران از سلطه غرب، فرصتي براي بعضي كشورهاي منطقه ايجاد شد تا ژاندارم منطقه و حافظ منافع غرب در خاورميانه باشند. از طرف ديگر برخي مثل رژيم صهيونيستي كه از منافع ايران شاهنشاهي محروم شده بودند به دنبال جايگزيني براي آن بودند. اين فضاي جديد، نوعي همكاري ناپيدا بين اين دو مجموعه شكل داد چون هر دو مي‌خواستند از فرصت و تهديدي كه با رفتن شاه ايجاد شده بود، استفاده كنند.
جمهوري اسلامي؛ فراتر از يك مذهب و مليت اين استاد سطوح عالي حوزه علميه قم ادامه داد: انقلاب اسلامي ايران با شعار احياي دين به معناي گسترده و احياي اسلام به معناي خاص به ميدان آمد. هرچند مردم و رهبران انقلاب، همگي شيعه و از پيروان اهل بيت (ع) بودند ولي انقلاب با شعار صيانت از منافع همه مستضعفان جهان به ميدان آمد. لذا مخالفان انقلاب اسلامي تلاش كردند تا انقلاب ايران را فرقه اي و شيعي معرفي كنند و به منافع گروه، فرقه و مذهبي خاص محصور نمايند.
وي عنوان كرد: آنچه كه انقلاب اسلامي ايران از خود نشان داد اين بود كه از مظلومان دفاع كند و جمهوري اسلامي ايران به مشكلات جهان نگاه كلان داشت و از مستضعفين جهان و لو افكار ديگري داشتند، حمايت مي‌كرد.
هادوي تهراني خاطرنشان كرد: در داخل جمهوري اسلامي ايران، قانون ايران از يك سو و تجربه عملي بيش از سه دهه از سوي ديگر نشان داد كه اين نظام، نماد همزيستي بين اديان و مذاهب است. پس جمهوري اسلامي ايران به عنوان كارنامه عيني نشان داد كه فراتر از مسائل فرقه اي و عقيدتي، حافظ منافع مستضعفين در جهان است.
وي در مورد تاثير انقلاب اسلامي بر نظام بين الملل گفت: انقلاب اسلامي ايران صادر شد. اين صدور، به معناي توسعه مفاهيم آن بود. يعني تفكرات انقلاب اسلامي از طريق روشنفكران به توده مردم رسيد و باعث تحولاتي شد كه نمونه بارز آن در بيداري اسلامي كشورهاي منطقه در سالهاي اخير بود.
تأثير انقلاب اسلامي بر بيداري ملت‌ها عضو شوراي عالي مجمع جهاني اهل بيت (ع) مثالي نيز از كشورهاي متأثر از بيداري اسلامي زد: براي نمونه، «كشور تونس» در واقع يك قريه تابع فرانسه محسوب مي‌شد و تفريحگاه غربي‌ها و فرانسوي‌ها بود كه از آن براي حفظ منافع خود استفاده مي‌كردند. «زين العابدين بن علي» در تونس خفقان و حكومت پليسي برقرار كرد. در زمان اين حكومت، نشاني از اسلام نبود؛ حجاب تقريباً وجود نداشت؛ غرب زدگي در آن موج مي‌زد؛ و ممنوعيت‌هاي گسترده اي براي ظهور و بروز تفكرات و احكام اسلامي وجود داشت.
استاد هادوي به مشاهدات عيني خود هم اشاره كرد و گفت: هم در زمان «بن علي» و هم پس از انقلاب تونس، به اين كشور سفر كردم. در سفري كه در زمان حكومت «بن علي» داشتم با لايه‌هاي مختلف مردم ديدار كردم در زير لايه پيداي اين كشور، تفكر اسلامي را ديدم و احساس كردم كه اين تقكر، خود را در اشكال مختلف نشان خواهد داد. در سفر بعد از انقلاب تونس نيز آنچه كه ديدم، گرايش فوق العاده به اسلام و مفاهيم اسلامي بود.
وي اضافه كرد: اما همين تونس كه آغازگر بيداري اسلامي بود بر اثر فعاليت مجموعه‌هاي امنيتي، سياسي و عقيدتي كه با حمايت مالي بعضي كشورهاي منطقه و امكانات نظامي و اطلاعاتي كشورهاي غربي عمل كردند، از مسير اصلي منحرف شد و جريان افراطي در اين كشور رشد پيدا كرد.
انحراف بيداري اسلامي به وسيله جريانات تكفيري اين استاد سطوح عالي حوزه علميه قم عنوان كرد: پول كشورهاي عربي، سياست‌هاي كشورهاي غربي و توطئه‌هاي رژيم صهيونيستي زمينه هايي ايجاد كردند تا در تونسي كه سكولار و غير انقلابي بودند و تفكر افراطي در آن طرفدار نداشت، تونس را به يكي از اصلي‌ترين كشورهايي تبديل كرد كه به سوريه نيرو مي‌فرستادند. جهاد نكاح هم از تونس آغاز شد و يكي از علماي تونس اولين عكس العمل را نسبت به اين بدعت داشت و آن را محكوم كرد.
وي ادامه داد: تلاش‌ها در سوريه به گونه اي دشمنان بيداري اسلامي را به وجد آورد كه فكر مي‌كردند در مدت كوتاهي به نتيجه مي‌رسند. سوريه محل تولد يكي از خطرناك نرين جريان‌هاي تكفيري در تاريخ بشر به نام «داعش» شد. تحليل گران در مورد داعش مي‌گفتند كه داعش گروهي ديوانه، غير معقول و بي ربط‌ترين گروههاست. حوادث بعدي مباحث را عوض كرد و داعش قسمتي از سوريه و عراق را اشغال كرد.
عضو شوراي عالي مجمع جهاني اهل بيت (ع) در مورد ناكامي‌هاي دشمنان در منطقه گفت: اما با توجه به سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران و حمايت‌هاي مردم از سياست‌هاي كلان جمهوري اسلامي ايران، رخدادها تغيير كرد و دشمنان به اهداف خود در سوريه و عراق نرسيدند. پس از چندين سال دولت سوريه با مقاومت مردم سوريه و حمايت جمهوري اسلامي باقي ماند. در عراق هم با اينكه داعش تا ۱۵ كيلومتري بغداد آمده بودند اما با هدايت مرجعيت، مقاومت مردم، مديريت مسئولين عراقي و حمايت جمهوري اسلامي اين جريان متوقف و زمينگير شد.
يمن؛ تبديل «جريان قومي نظامي حوثي» به جنبش ملي سياسي انصارالله" آيت الله هادوي تهراني در بخش بعدي سخنان خود به بحران يمن پرداخت و گفت: حوثي‌ها قبيله بزرگي از قبايل شيعه زيدي يمن هستند. جريان وابسته به اين قبيله، يك حركت قومي و نظامي بودند كه بارها با دولت «علي عبدالله صالح» درگير شدند.
وي اضافه كرد: اما در برهه اخير، اين جريان از يك «حركت نظامي قومي» به يك «جنبش سياسي ملي» تبديل شدند. جريان انصارالله وقتي به جريان مردمي تبديل شد قدرت را به دست گرفت و توسعه پيدا كرد.
هادوي تهراني در بخش آخر سخنان خود، در مورد رخداد تلخ جده و اهانت به زايران سرزمين وحي خاطرنشان كرد: مكه و مدينه شهرهاي جهان اسلام و متعلق به همه مسلمانان هستند؛ هر چند به لحاظ جغرافيايي در كشور عربستان قرار دارند. متاسفانه دولت عربستان برخلاف اسلام و بر خلاف قوانين و حقوق بين الملل، با اعمال نظرات، محدوديت‌هاي ايجاد كرده است.
وي ادامه داد: ايجاد مشكلات براي زايران در مكه و مدينه وجود داشت؛ اما در شرايط جديد، ناامني‌هاي عقيدتي كه وجود داشت تشديد شد و اينك شاهد نا امني جاني و حيثيتي هستيم!
وي ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران براي صيانت از زايران، اعزام به عمره مفرده را تعليق كرد كه به شكل موقت، كاري خوب است؛ ولي بايد با رايزني بين كشورهاي اسلامي، تدبيري انديشيد كه حرمين بر اساس ضوابط اسلامي اداره شود و راهكاريي براي تأمين امنيت حرمين شريفين فراهم شود، بنابراين بايد علماي جهان اسلام يا سازمان همكاري اسلامي به كمك همديگر راه حل‌هاي اجرايي براي مديريت حرمين عرضه كنند.
گفتني است، آيت‌الله هادوي‌تهراني در پايان اين نشست مطبوعاتي به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.


| شناسه مطلب: 52412




حوادث عربستان ايران



نظرات کاربران