پیام رهبرانقلاب به همایش مرحوم آیت‌الله نجف‌آبادی پیام رهبرانقلاب به همایش مرحوم آیت‌الله نجف‌آبادی پیام رهبرانقلاب به همایش مرحوم آیت‌الله نجف‌آبادی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پیام رهبرانقلاب به همایش مرحوم آیت‌الله نجف‌آبادی پیام رهبرانقلاب به همایش مرحوم آیت‌الله نجف‌آبادی پیام رهبرانقلاب به همایش مرحوم آیت‌الله نجف‌آبادی پیام رهبرانقلاب به همایش مرحوم آیت‌الله نجف‌آبادی پیام رهبرانقلاب به همایش مرحوم آیت‌الله نجف‌آبادی

پیام رهبرانقلاب به همایش مرحوم آیت‌الله نجف‌آبادی

رهبر معظم انقلاب اسلامی گفتند: اهتمام به امر دین در میدان‌های دشوار و پرخطر از قبیل حضور در مجاهدت علمای مشهد در مسجد گوهرشاد ازنقاط برجسته زندگی مرحوم آیت الله حاج سیدهاشم نجف آبادی بود که تحمل زندان و تبعید ازسوی دستگاه رضاخانی نیز نتیجه قهری آن بشمار می‌رفت.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي در پيامي به همايش بزرگداشت عالِمِ جامع، عامِل و مراقب، مرحوم آيت الله حاج سيد هاشم نجف آبادي (جدّ مادري حضرت آيت الله خامنه اي)، تجليل از اين عالم رباني را اقدامي شايسته خواندند و به برخي وجوه شخصيتي و تلاشهاي قرآني و حديثي آن فقيه و مفّسر پارسا اشاره كردند.
متن پيام رهبر انقلاب اسلامي كه صبح امروز (پنجشنبه) از سوي حجت الاسلام و المسلمين محمدي گلپايگاني رييس دفتر مقام معظم رهبري در اين كنگره در مشهد مقدس قرائت شد، به شرح زير است:
بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله ربّ العالمين و صلّي الله علي محمّد و آله الاكرمين
تجليل و تكريم نام و ياد عالم ربّاني، فقيه و مفسّر پارسا و پرهيزگار، مرحوم آيت الله آقاي حاج سيّدهاشم نجف آبادي (رضوان الله عليه) كار شايسته ئي است كه به توفيق و هدايت الهي، دفتر تبليغات بدان همّت گماشته است. اين روحاني عالي مقام كه مراتب علمي را در نجف و در محضر اساتيد بنام آن روزگار طي كرده و مفتخر به اجازه و شهادت علمي از آنان بود، در مدّت نزديك به چهل سال اقامت در مشهد مقدّس، بيشترين تلاش خود را به تفسير قرآن منعطف ساخته و محفل گرم و بي وقفهٔ تفسيريِ جذّابي در مسجد گوهرشاد (شبستان شمال غربي) برپا نموده بود. هر شب پس از اقامهٔ نماز جماعت، جمعي از ارادتمندان مشتاق، گِرد منبر بي پيرايهٔ اين عالمِ عامل، مجتمع گشته و از بيان شيرين و نفس گرم او سخن خدا را مي‌شنيدند، و اين سفرهٔ گستردهٔ معرفت و حكمت، ده‌ها سال، مائدهٔ الهي و قرآني را نصيب دوستداران ميكرد. ثبت و نگارش همين درسهاي شبانه، تلاش ديگر اين عالم قرآنيِ بااخلاص بود كه اكنون بحمدالله در اختيار همگان قرار گرفته است. (۱) در كنار اين تلاش ارزشمند قرآني كه در محيط عمومي آن روزِ مشهد، نظيري براي آن ديده نميشد، توغّل (۲) و تبحّر در كلمات اهل بيت (عليهم السّلام) نيز خصوصيّت برجستهٔ ديگر اين عالم متّقي و متعبّد بود. تسلّط او بر حديث چنان بود كه در هر مجلس و محفل، حتّي در جمع خانوادگي كه اين حقير در دوران كودكي و نوجواني تا اوائل جواني از اقبال حضور در آن برخوردار بودم رشحه ئي از آن كلمات نوراني را به كام حاضران ميريخت و مجلس را با ذكر كلمات امامان هدايت (سلام الله عليهم) منوّر ميساخت.
رفتار و منش عملي ايشان در زندگي شخصي به گونه ئي بود كه گفتارش را نافذ و اثرگذار ميكرد. حضور و استفاضهٔ او از محضر علماي بزرگ اخلاق و سلوك توحيدي در نجف از قبيل عالمِ سالكِ واصلِ الي الله مرحوم سيّداحمد كربلائي، از او متعبّدي مراقب و اهل تضرّع و بكاء و خشوع، پديد آورده بود؛ تمتّعات متعارف زندگي از قبيل خوراك و پوشاك و شئون اجتماعي و امثال آن، در زندگي او نمودي نداشت. درعين حال اهتمام به امر دين در ميدانهاي دشوار و پر خطر، از قبيل حضور در مجاهدت علماي مشهد در مسجد گوهرشاد در سال ۱۳۱۴ شمسي، از نقاط برجستهٔ زندگي او بود كه تحمّل زندان و تبعيد شش ساله از سوي دستگاه رضاخاني در سمنان و شهرري نتيجهٔ قهري آن به شمار ميرفت.
مرحوم آيت الله نجف آبادي، عالِمي جامع و عامل و مراقب بود، و در مشهدِ آن روز ارادتمندان و مخلصان فراوان داشت، و هنگامي كه خبر وفات ايشان در سال ۱۳۸۰ قمري به قم رسيد و اينجانب در آن سالها در قم اقامت داشتم مرحوم آيت الله العظمي بروجردي مجلس ترحيم مجلّلي در مدرسهٔ فيضيّه اقامه فرمود و اين حقير و برادر بزرگ و مكرّم مرا مورد تفقّد قرار داد.
شايسته ميدانم كه در اين مناسبت از فرزند فاضل ايشان مرحوم حجّت الاسلام والمسلمين آقاي حاج سيّدحسن ميردامادي ياد كنم كه پس از پدر، رشتهٔ تفسير را به شيوهٔ آن مرحوم ادامه داد و سالها محفل گرم تفسيري پدر را حفظ كرد. رحمت خدا بر همهٔ آنان و بر ما.
سيّد علي خامنه اي
۲۵ فروردين ۱۳۹۴


| شناسه مطلب: 52423




رهبر انقلاب



مطالب مرتبط

نظرات کاربران