نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در مراسم تواصی بحق عنوان کرد:

ماه رجب ماه استغفار، راز و نیاز و عبادت است نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در مراسم تواصی بحق عنوان کرد:

ماه رجب ماه استغفار، راز و نیاز و عبادت است نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در مراسم تواصی بحق عنوان کرد:

ماه رجب ماه استغفار، راز و نیاز و عبادت است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در مراسم تواصی بحق عنوان کرد:

ماه رجب ماه استغفار، راز و نیاز و عبادت است نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در مراسم تواصی بحق عنوان کرد:

ماه رجب ماه استغفار، راز و نیاز و عبادت است نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در مراسم تواصی بحق عنوان کرد:

ماه رجب ماه استغفار، راز و نیاز و عبادت است نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در مراسم تواصی بحق عنوان کرد:

ماه رجب ماه استغفار، راز و نیاز و عبادت است نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در مراسم تواصی بحق عنوان کرد:

ماه رجب ماه استغفار، راز و نیاز و عبادت است
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در مراسم تواصی بحق عنوان کرد:

ماه رجب ماه استغفار، راز و نیاز و عبادت است

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، در مراسم تواصی بحق که در نمازخانه سازمان حج و زیارت برگزار شد، ضمن تبریک حلول ماه رجب، بر لزوم بهره گیری از برکات این ماه تاکید و ابراز امیدواری کرد خداوند تبارک تعالی، توفیق کمال بهره گیری از فیوضات این ماه عزیز را به همگان عنایت نماید.

رجبيون چه كساني هستند ؟ به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر سپس به عظمت ماه رجب از منظر آيات و روايات اشاره كرد و اظهار داشت: در زمينه عظمت اين ماه مطالب بسياري در روايات مطرح شده است. در يكي از روايات آمده است فرداي قيامت در صحراي محشر، منادي ندا مي دهد" َاين الرجبيون؟ كجايند آنان كه ماه رجب را گرامي داشتندو از فيوضات اين ماه بهره گرفته اند؟در پاسخ آن ندا، عده اي بر مي خيزند و تعبير روايت اين است كه نور جمال اين افراد، صحراي محشر را روشن مي كند، اينان كساني هستند كه از بركات ماه رجب بهره گرفته اند و مضمون روايت اين است كه خداوند جايگاه رفيع و والايي را در بهشت براي اين افراد در نظر گرفته و به فرشتگانش امر مي كند كه آنها را به بهشت برده و در آن جايگاه، جاي دهند .
ايشان در ادامه به روايت ديگري از پيامبر اسلام (ص) در خصوص اهميت ماه رجب استناد كرد كه مي فرمايد :"خدا در آسمان هفتم فرشته اي دارد كه نامش " داعي " است. با آغاز ماه رجب اين فرشته از شب تا صبح اين ندا را سر مي دهد كه "خوشا به حال كساني كه به ذكر خدا مشغولند" و مردم را ترغيب مي نمايد تا از خواب برخيزند و از فرصت پيش آمده استفاده كنند و به ذكر خدا مشغول گردند، زيرا بنا به روايات خداوند مي فرمايد " من همنشين آن كسي هستم كه با من همنشين باشد"، لذا كسي كه در راه نزديكي به خداوند تبارك و تعالي تلاش كند، خداوند نيز زمينه قرب بيشتر را براي او فراهم مي كند. ماه رجب، شهر الله الاصم : سرپرست حجاج ايراني افزود: ماه رجب را شهر الله الاصم هم نامگذاري كرده اند، زيرا فيوضات الهي با آغاز اين ماه افزايش مي يابد و لبريز گشته وبه ماه مبارك رمضان منتهي مي شود. اولين شب جمعه ماه رجب، ليله الرغائب و شب جوائز نام دارد و آنان كه اهل معرفت و سير و سلوك اند، در اين شب ها با راز و نياز و عبادت در تلاشند تا بهترين بهره را ببرند.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر، ماه رجب را ماه انس با پيامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار عليهم سلام دانست و افزود : ولادت امام راحل (ره)، ولادت امام هادي (ع) ، ولادت امير المومنين (ع) ، شهادت امام موسي كاظم (ع) و مبعث پيامبر (ص) از جمله مناسبت هاي بسيار مهمي هستند كه در ماه رجب قرار دارند و اين مناسبت ها، اهميت و عظمت خاصي براي اين ماه ايجاد كرده اند.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت اظهار داشت: ايام البيض و اعمالي كه در نيمه رجب صورت مي گيرند بسيار مهم هستند و ويژگي هاي خاص خود را دارند، لذا هر كسي كه مي خواهد در ماه رجب درست عمل كند و به نتيجه مطلوب برسد، بايد از قبل خود را آماده كند.
ايشان تصريح كرد: در روايات همواره بر روزه گرفتن و صدقه دادن در ماه رجب تاكيد شده است و پيامبر اسلام (ص) در اين باره مي فرمايد: "رجب، شهر الله و شعبان، ماه رسول الله و رمضان، ماه امت من است". باز در روايت ديگري آمده " رجبُ نهرٌ في الجنّةِ أشدُّ بياضاً مِنَ اللّبنِ، وأحلى منَ العسلِ مَنْ صامَ يوماً من رجب سقاهُ اللهُ عزَّ وجلَّ منْ ذلكَ النّهر...: " رجب نهري در بهشت است و رنگش سفيد تر از شير و طعمش شيرين تر از عسل است، هركسي كه يكروز از ماه رجب را روزه بگيرد خداوند او را از اين نهر سيراب مي گرداند". خوشا آنان كه مي توانند از اين ماه بهره گرفته و روزه بگيرند . تعبير ديگري از امام موسي بن جعفر(ع) نقل شده "اگر كسي يك روز از ماه رجب را روزه بگيرد به اندازه يك سال آتش از او دور مي شود و اگر كسي سه روز در ماه رجب روزه بگيرد، بهشت بر او واجب مي شود"
ماه رجب ماه استغفار و طلب آمرزش: ايشان در بخش ديگري از سخنان خود به مسئله استغفار و اهميت توجه به آن درماه رجب اشاره كرد و اظهار داشت: انسان در ماه رجب هر مقدار كه مي تواند بايد استغفاركند و كسي كه اين مهم را بدرستي انجام دهد، موفقيت بزرگي را نصيب خود كرده است.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت افزود: البته استغفار و طلب آمرزش گناهان، تنها اختصاص به ماه رجب يا رمضان و امثال اين ها ندارد، هر گاه كه انسان گناهي مرتكب شود، بايد همان لحظه از خداوند تبارك وتعالي طلب مغفرت كند، چون خداوند بندگان خويش را بسيار دوست مي دارد. اگر انسان كار ثوابي را انجام دهد خداوند به فرشتگان درگاهش امر مي كند تا همان لحظه در نامه اعمال فرد نوشته شود. اما اگر خداي ناكرده انسان گناهي مرتكب شود، خداوند به فرشتگانش مي فرمايد تا مدت زمان معيني گناه فرد نوشته نشود تا اگر در اين فاصله توبه و استغفارنمود، آثارثبت گناه بر نامه اعمال او قرار نگيرد. وقتي كه روي صحفه اي مطلبي نوشته مي شود، حتي بعد از پاك كردن، اثر آن باقي مي ماند، لذا در روايت آمده است با ارتكاب انسان به گناه، لكه سياهي روي قلب او قرار مي گيرد و با تكرار آن، كار به جايي مي رسد كه تمام قلب سياه مي شود، ولي اگر انسان بعد از ارتكاب گناه استغفاركرد، قلب او باز هم سفيد باقي مي ماند.
ايشان در ادامه به روايتي از پيامبر اسلام در خصوص اهميت استغفار در ماه رجب استناد كرد كه مي فرمايد : رجب شهر الاستغفار لامّتي، فأكثروا فيه الاستغفار فانّه غفورٌ رحيم: رجب ماه استغفار و طلب مغفرت است، فراوان استغفار كنيد زيرا خداوند آمرزنده و مهربان است.
اهميت دعا در ماه رجب آقاي قاضي عسكر دعاهاي ايام رجب را انسان ساز دانسته و افزود : دردعاي روزانه اين ماه مي خوانيم،"خاب الوافدون علي غيرك ... خدايا آنها كه بر غير تو اميد بستند، نا اميد شدند."اگر انسان در راهي غير از راه خدا قدم گذارد، به نتيجه اي نمي رسد، اگر انسان به خدا متكي باشد و در راه او گام بردارد مايوس و نا اميد نمي شود. "وَخَسِرَ المُتَعَرِّضُونَ اِلاَّ لَكَ ... وآنها كه به غير تو روي آورند حتما دچار خسران و زيان خواهند شد" ، لذا انسان همواره بايد ارتباط خود را با خدا بيشتر كند، زيرا همه عزت و ذلت انسان به دست اوست.
ايشان افزود : ويژگي هايي كه در اين دعا براي خدا وند تبارك و تعالي بيان شده بسيار شگفت آور و تكان دهنده است ، "بابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبينَ، خدايا در رحمت تو براي آنهايي كه مشتاق تو هستند باز است" . هيچ گاه در رحمت خداوند بسته نمي شود و هر لحظه كه به درگاهش روي آوريم ما را مي پذيرد. "خَيْرُكَ‏ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبينَ خدايا خير و بركتت شامل حال آناني كه بدنبال بخشش تو هستند، مي گردد"،فَضْلُكَ مُباحٌ لِلسَّآئِلينَ، وَرِزْقُكَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصاكَ، و سائلين را دست خالي بر نمي گرداني و روزيت حتّى براى كسانى كه نافرمانيت كنند گسترده است. اين گونه نيست كه اگر كسي نافرماني كرد از عنايات خداوند بدور باشد . خداوند به گناهكاران هم روزي مي دهد كه برگردند و توبه كنند، وَحِلْمُكَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ ناواكَ و صبر و بزرگواري تو هم شامل حال آنهايي مي شود كه با تو دشمني مي كنند . عده اي با خدا دشمني مي كنند، اما خداوند تبارك و تعالي باز هم نعمت خود را از آنها دريغ نمي كند." عادَتُكَ الْإِحْسانُ اِلَى الْمُسيئينَ،عادت تو اين است كه به گناهكاران نيز نيكي مي كني وَسَبيلُكَ الإِبْقآءُ عَلَى الْمُعْتَدينَ، اَللّهُمَ‏ فَاهْدِنى‏ هُدَى الْمُهْتَدينَ، وَارْزُقْنىِ اجْتِهادَ الْمُجْتَهِدينَ، وَلاتَجْعَلْنى‏ مِنَ‏ الْغافِلينَ الْمُبْعَدينَ، واغْفِرْلى‏ يَوْمَ‏ الدّينِ‏. و كساني كه بد عمل مي كنند باز به آنها زندگي عطا مي كني ،خدايا مارا از غافليني كه از درگاهت دور افتاده اند قرار مده . خدايا فرداي قيامت مرا ببخش و بيامرز ." هرچه قدر اين دعاها بيشتر خوانده شوند انسان به خدا نزديك تر مي شود و عنايات باري تعالي بر او بيشتر مي شود.
نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني افزود: ماه رجب بايد سبب شود تا بيشتر با خدا باشيم زيرا هيچ كس بهتر و مهربان تر نيست. اوست كه عيوب انسان را مخفي مي نمايد و همگان بر سر خوان گسترده او مي نشينند و روزي مي خورند و نعمتش را از كسي دريغ نمي كند.


| شناسه مطلب: 52514




قاضي عسكر



نظرات کاربران