دیدگاه حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده درباره سفر معنوی عمره دیدگاه حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده درباره سفر معنوی عمره دیدگاه حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده درباره سفر معنوی عمره بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دیدگاه حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده درباره سفر معنوی عمره دیدگاه حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده درباره سفر معنوی عمره دیدگاه حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده درباره سفر معنوی عمره دیدگاه حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده درباره سفر معنوی عمره دیدگاه حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده درباره سفر معنوی عمره

دیدگاه حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده درباره سفر معنوی عمره

در روزهای اخیر پرسشی مطرح می‌شود که آیا سفر عمره با توجه به کمک مالی که به کشور عربستان می‌شود، از «مصادیق کمک به جور» محسوب می‌شود، نگاه مراجع معظم تقلید در این زمینه چیست؟ حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح زاده پاسخ داده است.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني حج، حجت‌‌الاسلام والمسلمين فلاح‌زاده در حاشيه گفت‌وگويي با سايت تحليلي‌فكري مباحثات و در پاسخ به پرسشي، ديدگاه‌هاي مختلفي را درباره سفر به عمره با توجه به شرايط ويژه‌ پيش آمده مطرح كرده است كه متن پرسش و پاسخ بدين شرح است:
در روزهاي اخير پرسشي مطرح مي‌شود كه آيا سفر عمره با توجه به كمك مالي كه به كشور عربستان مي‌شود، از «مصاديق كمك به جور» محسوب مي‌شود، نگاه مراجع معظم تقليد در اين زمينه چيست؟
حج در طول تاريخ با توجه به عنايت و لطف خداوند و توجه ائمه عليهم‌السلام هميشه برپا بوده است، چرا كه رواياتي با اين مضامين داريم كه قوام دين به قوام كعبه است [عده من أصحابنا، عن أحمد بن محمد، عن الحسين بن سعيد، عن فضاله بن أيوب، عن أبي المغرا، عن أبي بصير، عن أبي عبد الله (عليه‌السلام) قال: لا يزال الدين قائما ما قامت الكعبه (اصول كافي ج۴ ص ۲۷۱)]
از امام صادق عليه‌السلام داريم كه به يكي از اصحاب مي‌فرمايند من از امسال تا سال آينده خود را آماده حج مي‌كنم، اين نشان‌دهنده اهميت اين واجب الهي است.
اما اين نيز مورد توجه است كه ما در فقه، تزاحم اهم و مهم را داريم، گاهي وقت‌ها اهم و مهم با هم تزاحم پيدا مي‌كنند كه در اين صورت اهم را بايد گرفت و مهم را فداي اهم كرد.
درست است كه از طريق عمره كمك مالي به آن كشور انجام مي‌گيرد، اما بايد توجه داشت كه بركات فراوني دارد و بايد آثار مثبت آن را در نظر گرفت. از اين رو اهميت انجام آن بيشتر از ترك آن است.
مراجع معظم تقليد درباره عمره فتوايي مبني بر حرمت صادر نكرده‌اند، اگرچه تذكرات و اظهارنظرهايي شفاهي بوده است مبني بر اينكه اگر صلاح بدانند، ممكن است عمره را براي مدتي تعليق كنند، اما چنين فتاوايي صادر نشده است.
البته اين بزرگوران مصالح را در نظر دارند، از سوي ديگر مردم ما به مسئولان كشور اعتماد دارند و در حال حاضر مدتي عمره تعليق شده است تا شرايط فراهم شود.


| شناسه مطلب: 52795




عمره مفرده معارف حج



نظرات کاربران