با حضور مقامات عالیرتبه دو کشور؛ 

رایزنی فرهنگی عراق در ایران افتتاح شد با حضور مقامات عالیرتبه دو کشور؛ 

رایزنی فرهنگی عراق در ایران افتتاح شد با حضور مقامات عالیرتبه دو کشور؛ 

رایزنی فرهنگی عراق در ایران افتتاح شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
با حضور مقامات عالیرتبه دو کشور؛ 

رایزنی فرهنگی عراق در ایران افتتاح شد با حضور مقامات عالیرتبه دو کشور؛ 

رایزنی فرهنگی عراق در ایران افتتاح شد با حضور مقامات عالیرتبه دو کشور؛ 

رایزنی فرهنگی عراق در ایران افتتاح شد با حضور مقامات عالیرتبه دو کشور؛ 

رایزنی فرهنگی عراق در ایران افتتاح شد با حضور مقامات عالیرتبه دو کشور؛ 

رایزنی فرهنگی عراق در ایران افتتاح شد
با حضور مقامات عالیرتبه دو کشور؛

رایزنی فرهنگی عراق در ایران افتتاح شد

رایزنی فرهنگی عراق در ایران، ۱۷ اردیبهشت، با حضور مسئولان عالیرتبه دو کشور، سفرای کشورهای اسلامی و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی در تهران، افتتاح شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، رايزني فرهنگي عراق، به عنوان تنها نمايندگي فرهنگي يك كشور عربي در ايران، با حضور فرياد رواندزي، وزير فرهنگ عراق، محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، انتصار الداوودي، قائم مقام سفير عراق در تهران و مظفر الربيعي، رايزن فرهنگي عراق در ايران، سفراي كشورهاي اسلامي و نمايندگان سازمان‌هاي بين‌المللي مستقر در تهران، ساعت ۱۷ امروز پنج‌شنبه، افتتاح شد. سفير مصر، سفير قطر و سفير يمن، از جمله سفراي حاضر در اين مراسم بودند. تمدن ايران در نفس عراق ريشه دوانده است
فرياد رواندزي، وزير فرهنگ عراق در ابتداي اين مراسم، در سخناني ضمن بيان اينكه ملت‌ها زبان مشتركي به نام فرهنگ دارند، گفت: جمهوري عراق خواهان افتتاح مراكز فرهنگي خود در سراسر جهان است كه پس از جنگ ۱۹۸۰ در بسياري از كشورها تعطيل شدند.
[factimage()] http://www.icro.ir/uploads/a5_219493.jpg [imagetitle()] [factimageend()] وي افزود: انتخاب تهران به عنوان پنجمين شهر در جهان براي افتتاح مركز فرهنگي عراق به اين دليل است كه ايران، كشوري بسيار بزرگ در منطقه و بسيار مهم براي مردم عراق، محسوب مي‌شود. ايران از هزاران سال پيش ريشه در تاريخ دوانده و جزو جدايي ناپذير فرهنگ ريشه دار در تاريخ است.
رواندزي ادامه داد: روابط ايران و عراق تنها تاريخي و جغرافيايي نيست؛ بلكه روابطي است كه از تمدن انساني نشأت گرفته است. فرهنگ و تمدن ايران در نفس ما و در تمدن بين النهرين، ريشه كرده است. به همين دليل مركز فرهنگي عراق در تهران را افتتاح كرديم تا پل ارتباطي باشد براي استمرار روابط فرهنگي ايران و عراق.
وزير فرهنگ عراق در پايان با اشاره به اينكه مسئوليت تبادل فرهنگي بسيار خطير است، اظهار كرد: مركز فرهنگي عراق در تهران بايد زبان پوياي عراق در جمهوري اسلامي ايران باشد كه داراي خرده فرهنگ‌ها و قوميت‌هاي مختلف است.
انتصار الداوودي، قائم مقام سفير عراق در تهران، ديگر سخنران اين مراسم بود. وي گفت: در زماني با شما سخن مي‌گويم كه آثار باستاني و ۷ هزار ساله عراق همچنان مورد حمله و تاراج داعش قرار مي‌گيرد.
وي افزود: با اين حال دولت جمهوري عراق، اهميت بخشيدن به مسايل فرهنگي را در صدر كارهاي خود قرار داده و مراكز متعدد فرهنگي را در كشورهاي مختلف افتتاح و راه اندازي مي‌كند.
قائم مقام سفير عراق در تهران در پايان گفت: مركز فرهنگي و سفارت عراق در تهران، فعاليت‌هاي فرهنگي خود را ادامه خواهد داد و براي براي فعاليت‌هاي فرهنگي اقوام مختلف عراقي كه مقيم ايران هستند، تلاش خواهد كرد.
[factimage()] http://www.icro.ir/uploads/a8_219495.jpg [imagetitle()] [factimageend()] نداي آزادي از عراق به جهان صادر شد در ادامه برگزاري اين مراسم، محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، در سخناني ضمن با اهميت خواندن افتتاح مركز فرهنگي عراق در تهران، گفت: بين ملت ايران و عراق، يك سابقه تاريخي و فرهنگي بسيار عميق و ناگسستني وجود داشته است. ما انقلاب خود را با ندايي كه از كربلا برخاست شروع كرديم. نداي آزادي و بشردوستي.
وي ادامه داد: بهترين ندايي كه از قلب بشريت خارج شد، همين نداي آزادي است كه از عراق به تمام جهان صادر شده است. بنابراين پيوند ما با مردم عراق، يك پيوند اعتقادي، حقيقي و واقعي است و اين پيوند، استكبار و صهيونيسم را به وحشت انداخته است؛ چون مي‌دانند كه اگر اين ارتباط در جهان نشر پيدا كند، يك فرهنگ واقعي شكل خواهد گرفت.
رضايي، وحدت جهان اسلام را از جمله موارد مورد هدف استكبار و صهيونيسم دانست و در ادامه اظهار كرد: آنها تفرقه و ناامني را در جهان اسلام مي‌خواهند تا جلوي ظهور مجدد تمدن نوين اسلامي در اين منطقه را بگيرند. تصور كنيد كه كشورهاي اسلامي با هم متحد شوند با توجه به اقتصاد و تجارت و دانش و تكنولوژي و انرژي و نفت كه در اختيار دارند، بخواهند در عالم فرهنگ سازي كنند.
وي افزود: پس ما نگراني‌هاي استكبار را درك مي‌كنيم و متوجه مي‌شويم كه چرا رييس جمهوري فرانسه در اوج بمباران يمن به منطقه سفر مي‌كند و ميلياردها دلار اسلحه و ميراژ به كشورهاي منطقه مي‌فروشد؛ ولي مطمئن باشيد كه آنها شكست خواهند خورد. مسلمانان آزادي، اختيار و حاكميت خود را به عهده خواهند گرفت و دست دشمن را از سرنوشت خويش كوتاه خواهند كرد.
وي در ادامه اين بخش از سخنان خود، گفت: ارتباطات فرهنگي، بهترين ابزار براي خنثي سازي توطئه‌هاي استكبار و صهيونيسم در سرزمين‌هاي اسلامي است و بار ديگر پيروزي خون بر شمشير را در سوريه و عراق و يمن، خواهيم ديد.
سخنان دبير مجمع تشخيص مصلح نظام در اين مراسم، اينگونه پايان يافت: از سوي رهبر معظم انقلاب و دولت جمهوري اسلامي ايران، افتتاح مركز فرهنگي عراق در تهران را تبريك مي‌گويم. ملت و دولت عراق بدانند كه ايران از عراق يكپارچه، سرافراز و مقتدر، حمايت خواهد كرد.
مظفر الربيعي، رايزن فرهنگي عراق در ايران به عنوان آخرين سخنران اين آيين، در سخنان كوتاهي ضمن قدرداني از اشخاص و نهادهاي عراقي و ايراني براي راه اندازي مركز فرهنگي عراق در تهران، گفت: اشتياقي كه از حاضران در آيين براي استقبال از اين مركز فرهنگي مشاهده كردم، انگيزه ما را براي تداوم فعاليت‌هاي مركز فرهنگي عراق در تهران و گسترش برنامه‌هاي آن افزود.
[factimage()] http://www.icro.ir/uploads/a10_219496.jpg [imagetitle()] [factimageend()] الربيعي ادامه داد: اميدوارم كه اين تعاملات به توسعه روابط فرهنگي ايران و عراق منجر شود و بدانيد كه اين مركز تمام تلاش خود را براي تحقق اين مهم، انجام خواهد داد.
بنا بر اعلام اين خبر، آيين افتتاحيه رايزني فرهنگي عراق در ايران با اجراي شعر «اسراء» توسط كودك عراقي، نمايش فيلم مستند كوتاه «تمدن بلاد الرافدين»، اجراي شعر توسط رضا السيد جعفر، شاهر عراقي، نوازندگي عود توسط مجيد ناظم، هنرمند ايراني، اجراي برنامه تواشيح توسط گروه فجر و بازديد از نمايشگاه نقاشي و عكاسي، ادامه يافت.
همچنين مراسم افتتاحيه رايزني عراق در ايران، فردا، جمعه ۱۸ ارديبهشت، با اجراي برنامه‌هاي هنري و نمايش فيلم‌هاي عراقي، با حضور چهره‌هاي فرهنگي و هنري دو كشور، ادامه مي‌يابد. محل رايزني فرهنگي عراق در ايران، با عنوان «المركز الثقافي العراقي» در تهران، خيابان شهيد بهشتي، واقع شده است.
ابراهيمي‌تركمان: فرهنگ ايران و عراق مشحون از احترام به كرامت انساني است رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، در آيين افتتاحيه رايزني فرهنگي عراق در ايران، گفت: داشته‏هاي فرهنگي غني هر دو كشور ايران و عراق به دليل عجين شدن با فرهنگ متعالي اسلامي، مشحون از معنويت و صلح دوستي و احترام به كرامت انساني است.
ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در سخناني در اين مراسم، گفت: خوشبختانه امروز با حضور جناب آقاي فرياد رواندزي، وزير محترم فرهنگ عراق، مركز فرهنگي عراق در اين مكان گشايش مي‏يابد. اقدام مهمي كه امضاكنندگان موافقتنامه فرهنگي دو كشور در ۳۸ سال پيش، هرگز تصور نمي‏كردند كه اجراي رسمي اين موافقتنامه اين مدت به طول بيانجامد.
وي افزود: اشتراكات فرهنگي بين دو كشور جمهوري اسلامي ايران و عراق آنقدر متنوع و فراوان است كه حتي جنگ ناخواسته ۸ ساله نيز نتوانست اين اشتراكات را به فراموشي بسپارد. اشتراكات ديني و مذهبي، اشتراكات در آداب و رسوم، اشتراك زباني نسبي و درهم تنيدگي تاريخي دو كشور، عقبه مستحكمي براي پشتيباني از تعاملات امروز به شمار مي‌روند.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي، ادامه داد: حضور جناب آقاي رواندزي كه خود شخصيت فرهيخته و اهل فرهنگ هستند در مراسم افتتاح مركز فرهنگي عراق در ايران نشان از اهميت دولت عراق به گسترش تعاملات فرهنگي دارد؛ چنانچه جمهوري اسلامي ايران نيز چند سال پيش با افتتاح رايزني فرهنگي در عراق، اراده خود بر توسعه اين روابط را به فعليت رساند.
وي همچنين با بيان اينكه داشته‏ هاي فرهنگي غني هر دو كشور ايران و عراق به دليل عجين شدن با فرهنگ متعالي اسلامي، مشحون از معنويت و صلح دوستي و احترام به كرامت انساني است، گفت: به يقين هر دو فرهنگ، توانايي عميق در تأثيرگذاري بر فرهنگ جهان را در درون خود دارا هستند. شمار بزرگان و شخصيت‌هاي فرهنگي دو كشور و جهاني شدن آنها، گواه بر اين ادعا است.
ابراهيمي‌تركمان، در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به فعاليت گروه‌هاي تروريستي در عراق، اظهار كرد: متأسفانه حضور گروه‌هاي نوظهور و بي‌اساس تكفيري در منطقه، تهديد جدي براي فرهنگ هر دو كشور به شمار مي‏آيد. داعش و گروهاي تكفيري در كنار آسيب‌هاي اجتماعي و سياسي كه به مردم منطقه خواهند زد، بيم آن مي‏رود كه داشته‌هاي فرهنگي ملت‏هاي منطقه را نيز بربايند و به جاي آن، فرهنگ مشحون از خشونت را در بين مردم رواج دهند.
وي در پايان سخنان خود تأكيد كرد: اين نگراني آنچنان عميق است كه مي‏طلبد اختلافات جزيي به كنار گذاشته شده و هم‌صدايي و هم‌گرايي فرهنگي پديد آيد. شكي نيست كه در گرو هم‌گرايي فرهنگي، هر دو ملت ايران و عراق سود خواهند برد.
بنا بر اعلام اين خبر، مراسم افتتاحيه رايزني عراق در ايران، فردا، جمعه ۱۸ ارديبهشت، با اجراي برنامه‌هاي هنري و نمايش فيلم‌هاي عراقي، با حضور چهره‌هاي فرهنگي و هنري دو كشور، ادامه مي‌يابد.
محل رايزني فرهنگي عراق در ايران، با عنوان «المركز الثقافي العراقي» در تهران، خيابان شهيد بهشتي، واقع شده است.


| شناسه مطلب: 52852




عراق فرهنگي



نظرات کاربران