بهترین عمل و ذکر در ماه شعبان چیست؟ بهترین عمل و ذکر در ماه شعبان چیست؟ بهترین عمل و ذکر در ماه شعبان چیست؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بهترین عمل و ذکر در ماه شعبان چیست؟ بهترین عمل و ذکر در ماه شعبان چیست؟ بهترین عمل و ذکر در ماه شعبان چیست؟ بهترین عمل و ذکر در ماه شعبان چیست؟ بهترین عمل و ذکر در ماه شعبان چیست؟

بهترین عمل و ذکر در ماه شعبان چیست؟

ماه شعبان یکی از عزیزترین ماه‌های اسلامی و یادآور خاطره‌های بزرگ است که از همه مهمتر، خاطره میلاد مبارک سالار شهیدان کربلا، امام حسین(ع) و میلاد فرخنده حضرت بقیّة‌اللّه مهدی منتظر(ع) است که فضای این ماه را به بوی ولایت عطرآگین ساخته است.

به گزارش سرويس انديشه پايگاه اطلاع رساني حج، ماه شعبان يكي از عزيزترين ماه‌هاي اسلامي و يادآور خاطره‌هاي بزرگ است كه از همه مهمتر، خاطره ميلاد مبارك سالار شهيدان كربلا، امام حسين(ع) و ميلاد فرخنده حضرت بقيّة‌اللّه مهدي منتظر(ع) است كه فضاي اين ماه را به بوي ولايت عطرآگين ساخته است.
در فضيلت اين ماه، همين بس كه ماه پيامبر اكرم(ص) ناميده شده و هنگامي كه آن حضرت هلال ماه را مشاهده مي‌كرد، دستور مي‌داد، كسي در سراسر مدينه ندا دهد كه: اي مردم! اين ماه، ماه من است، خدا رحمت كند كسي كه مرا بر ماه من ياري دهد، يعني آن را روزه بدارد!
اعمال مشترك اين ماه
۱ روزه: درباره روزه مستحبّي در اين ماه بسيار تأكيد شده است. رسول گرامي اسلام(ص) اين ماه را روزه مي‌گرفت و آن را به ماه مبارك رمضان وصل مي‌كرد.
۲ طبق روايت امام صادق(ع) هر روز ۷۰ مرتبه بگويد: اَسْتَغْفِرُاللّهَ وَ اَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ.
۳ هر روز ۷۰ مرتبه بگويد: اَسْتَغْفِرُاللّهَ الَّذي لا اِلهَ اِلاَّ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحيمُ، اَلْحَيُّ الْقَيُّومُ، وَاَتُوبُ اِلَيْهِ. از روايات استفاده مي‌شود كه بهترين ذكرها در اين ماه استغفار است و هر كس هر روز از اين ماه ۷۰ مرتبه استغفار كند، مثل آن است كه در ماه‌هاي ديگر ۷۰ هزار مرتبه استغفار كرده است.
۴ صدقه دادن و كمك به نيازمندان در اين ماه فضيلت فراوان دارد. راوي مي‌گويد: به امام صادق(ع) عرض كردم: يابن رسول اللّه! بهترين اعمال در اين ماه كدام است؟ فرمود: صدقه دادن و استغفار. هر كس در ماه شعبان صدقه دهد، خداوند متعال، صدقه او را پرورش مي‌دهد همچنان كه شما شتربچّه‌اي را پرورش مي‌دهيد، و در قيامت به صاحبش مي‌رسد، در حالي كه به اندازه كوه اُحُد بزرگ شده باشد! در روايت ديگري از امام رضا(ع) آمده است كه صدقه در اين ماه سبب نجات از آتش دوزخ است.
۵ صلوات بر پيامبر و آلش(عليهم السلام) در اين ماه ثواب زيادي دارد. در حديثي از امام صادق(ع) نقل شده است كه پيامبر اكرم(ص) فرمود: شعبان ماه من است، در اين ماه بر من و آل من، بسيار صلوات بفرستيد.
۶ در تمام اين ماه، هزار بار بگويد: لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ، وَلانَعْبُدُ اِلاَّ اِيّاهُ، مُخْلِصينَ لَهُ الدّينَ، وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ. در روايتي از رسول خدا(ص)آمده است: كسي كه چنين كند، در قيامت در حالي از قبرش خارج مي‌شود كه چهره‌اش مثل ماه شب بدر (شب چهاردهم) مي‌درخشد.
۷ در هر پنجشنبه ماه شعبان، دو ركعت نماز بگزارد، در هر ركعت بعد از سوره «حمد» صد مرتبه، سوره «توحيد» را بخواند و پس از سلام، صد بار صلوات بفرستد. در روايتي كه امير مؤمنان(ع) از رسول خدا(ص) نقل كرده، آمده است كه هر كس اين نماز را بگزارد خداوند هر حاجتي از حاجت‌هاي ديني و دنيوي كه داشته باشد، برآورده سازد و هر كس آن روز را روزه بدارد، خداوند جسدش را بر آتش دوزخ حرام كند. در همين روايت، رسول خدا(ص) فرمود: در هر روز پنجشنبه از ماه شعبان، آسمان‌ها را زينت مي‌كنند، و فرشتگان عرض مي‌كنند: خداوندا! روزه دارانِ اين ماه را بيامرز و دعايشان را مستجاب گردان!


| شناسه مطلب: 53061




مناسبت‌ها شعبان



نظرات کاربران