کتاب عکس اربعین به چاپ دوم رسید کتاب عکس اربعین به چاپ دوم رسید کتاب عکس اربعین به چاپ دوم رسید بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کتاب عکس اربعین به چاپ دوم رسید کتاب عکس اربعین به چاپ دوم رسید کتاب عکس اربعین به چاپ دوم رسید کتاب عکس اربعین به چاپ دوم رسید کتاب عکس اربعین به چاپ دوم رسید

کتاب عکس اربعین به چاپ دوم رسید

کتاب عکس «اربعین» که چندی پیش توسط انتشارات خانه فرهنگ گویا، منتشر شده بود، در کمتر از یک ماه به چاپ دوم رسید.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از ايرنا، اين كتاب روايتي است ناب و تصويري از اربعين ۱۴۳۶ (ه. ق) در ۱۶۸ صفحه و با مقدمه احمد مسجدجامعي به سه زبان فارسي، انگليسي و عربي كه به مناسبت اعياد شعبانيه، منتشر شد و به دليل استقبال علاقه مندان، به چاپ دوم رسيد.
اين كتاب حاصل سفر احمد مسجدجامعي عضو شوراي شهر تهران و گروهي از عكاسان و خبرنگاران رسانه‌هاي جمعي به عتبات عاليات در اربعين سال گذشته است كه ۱۵۴ عكس از عكاسان خبري مطرح و اهالي رسانه كه در چهار بخش «باب ولايت و محبت»، «صفاي جان و مروه دل»، «در حريم يار» و «از پنجره اي كوچك» منتشر شده است.
اين عكس‌ها از سوي يك هيات داوران متشكل از مجتبي آقايي، محمد خوشرو، يونس شكرخواه، محمد فرنود، عبدالله گيويان و حسين نمكدوست انتخاب و داوري شده است.
در اين كتاب، عكس هايي از حميد فروتن، جواد گلزار، محسن سجادي، داوود قهردار، مهدي نصرتي، رضا يوسفي، سيد بهاء الدين بني طبا، سعيد برآبادي، عليرضا تابش، محبوبه حقيقي، زهرا گلشن، محمد مرادخاني، بهروز شجاعي، سمانه جعفرزاده، محسن دليلي، معصومه اصغري، معصومه اميني، الهه ابراهيمي، نرگس رييسي، سارا كريميان، مونا اسلامي، حجت مسجد جامعي و كاظم مسجدجامعي منتشر شده است.
عكس‌هاي كتاب «اربعين» روايتي است از پياده روي عظيم اربعين در سال ۱۴۳۶ هجري قمري و ۱۳۹۳ هجري شمسي كه زائران حسيني از نجف تا كربلا را به تصوير مي‌كشد.
در اين كتاب عكس‌هاي نابي از حرم امام حسين (ع)، حرم امام علي (ع)، حرم حضرت عباس (ع) و مسجد كوفه ثبت شده است.
هر كدام از عكس‌ها همراه با شعري متناسب با حال و هواي آن عكس از ۳۲ شاعر نام آشنا از جمله سعدي، حافظ، مولانا، محتشم كاشاني، محمدرضا شفيعي كدكني، اقبال لاهوري، عليرضا قزوه، سعيد بيابانكي، صابر خراساني و محمد علي بهمني به انتخاب سيدجمال الدين هاديان و عباس نوريان منتشر شده است.
اين كتاب با مديريت اجرايي زهرا گلشن و مديريت هنري آيدين قشلاقي در ۱۵۰۰ نسخه از سوي خانه فرهنگ گويا منتشر شد.
احمد مسجد جامعي، در بخشي از مقدمه اين كتاب نوشته است:
«اربعين سال ۹۳ بيش از هميشه ذهن و زبان افكار عمومي را به دلايل رسانه اي و سياسي به خود مشغول كرد؛ زيرا گروهي از تندروها با دست آويزهاي مذهبي تهديد به كشتار زائران حسيني در خاك عراق كرده بودند تا از رفتن آن‌ها به زيارت آستان حضرت سيدالشهدا (ع) جلوگيري كند، اما اين لاف به جاي كاستن از شمار زائران، افزايش بي سابقه ارادتمندان ساحت حسين بن علي (ع) را در پي آورد. حال كه اين تب وتاب سياسي در دل روزمرگي فرو خوابيده، وقت به ميدان آمدن هنر است تا نشان بدهد كه برگزاري اربعين در كربلا، سنتي دست كم هزارساله است؛ بگذريم از اينكه نخستين زائر اربعين در همان سال واقعه، صحابي بزرگوار پيامبر گرامي اسلام (ص) جابر بن عبدالله انصاري به همراه عطيه كوفي بود و اين آمد و شد از زمان امام صادق (ع) آدابي ويژه پيدا كرد و عموميت يافت.
هنرمندان عكاس در اين سال فرصتي يافته اند تا جلوه هايي از اين سنت ديرپاي تاريخي را نشان دهند. اين رابطه آن چنان عاشقانه، خالصانه و عميق است كه براي نوشيدن ذره اي از آن درياي بزرگ، بايد در آنجا باشي تا به قدر تشنگي از آن بچشي. آداب و آيين‌ها چندان زياد است كه هر زائري از بسياري از آن‌ها بازمي ماند و مي‌گذرد؛ براي ديدن اين همه زيبايي نياز به كمك هنرمندان داريم. عكاسان زيباشناس اين مجموعه با تصاويرشان به ما چنين كمكي مي‌كنند.
عكس يك درنگ و مكث است. زيارت، ديدن و ديدار تماشاگران، هرچند تسلي قلب است اما غالباً گذراست ولي هنرمند صاحب نگاه، ما را در قاب و قالب عكس به درنگ و تأمل در ديدني‌ها فرامي خواند. تحفه ما جز راه رفته و قلب سوخته، همين تصاويري است كه ثبت كرده ايم و به ارمغان آورده ايم. »
عكس‌هاي اين كتاب با همكاري موسسه فرهنگي و هنري آل البيت (ع)، العتبه الحسينيه المقدسه و التعبه العباسيه المقدسه تهيه شده است.




نظرات کاربران