تبادل تجربیات حج ایران در جلسه با رئیس شورای عالی حج و عمره عراق تبادل تجربیات حج ایران در جلسه با رئیس شورای عالی حج و عمره عراق تبادل تجربیات حج ایران در جلسه با رئیس شورای عالی حج و عمره عراق بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تبادل تجربیات حج ایران در جلسه با رئیس شورای عالی حج و عمره عراق تبادل تجربیات حج ایران در جلسه با رئیس شورای عالی حج و عمره عراق تبادل تجربیات حج ایران در جلسه با رئیس شورای عالی حج و عمره عراق تبادل تجربیات حج ایران در جلسه با رئیس شورای عالی حج و عمره عراق تبادل تجربیات حج ایران در جلسه با رئیس شورای عالی حج و عمره عراق

تبادل تجربیات حج ایران در جلسه با رئیس شورای عالی حج و عمره عراق

رئیس شورای عالی حج و عمره عراق که همراه هیئتی عراقی به ایران سفر کرده است، عصر روز گذشته طی جلسه ای با مسئولان سازمان حج و زیارت دیدار و در جریان تجربیات ایران در خدمات رسانی به حجاج و معتمرین قرار گرفت.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، شيخ خالد اباذر العطيه رئيس شوراي عالي حج و عمره عراق روز گذشته (دوشنبه) در جلسه اي كه در محل سازمان حج و زيارت برگزار شد، ضمن ديدار با مسئولان سازمان حج و زيارت در جريان تجربيات جمهوري اسلامي ايران در حوزه خدمات رساني به حجاج و معتمرين قرار گرفت.
بر اساس اين گزارش در ابتداي اين جلسه حميد محمدي معاون توسعه مديريت و منابع سازمان حج و زيارت ضمن خوشامدگويي به هيئت عراقي در توضيح برنامه هاي سازمان حج و زيارت براي زائران خانه خدا گفت: شما عزيزان تا حدودي با سيستم حج و عمره ايران اعم از فرآيند ثبت نام از متقاضيان، آموزش زائران در ايران پيش از اعزام، ساماندهي زائران در كاروان ها و تأمين متمركز تغذيه و تداركات زائران و برنامه ريزي پروازها آشنايي داريد.
وي ادامه داد : يكي از ويژگي هاي عمليات حج و عمره ايران بهره گيري از نرم افزارهاي يكپارچه و منسجم است كه كار برنامه ريزي را براي ما آسان مي‌كند و توانسته ايم بدين طريق اطلاعات جامعي از زائران براي برنامه ريزي سفر آنان و خدمات دهي بهتر به آنان داشته باشيم.
معاون سازمان حج و زيارت افزود: از ديگر ويژگي هاي عمليات حج و عمره زائران ايراني اين است كه ثبت نام متقاضيان داراي اولويت اعزام در كاروان هاي حج و عمره بصورت اينترنتي صورت مي‌گيرد كه در اين ثبت نام زائران مي توانند خودشان كاروان مورد نظر را بر اساس گروه قيمتي انتخاب كنند كه مزيت مهم اين ثبت نام اين است كه زائران تنها يكبار براي ارائه مدارك خود لازم است به دفاتر زيارتي مراجعه كنند و بدين ترتيب به ميزان قابل توجهي از مراجعات فيزيكي زائران به دفاتر كاسته شده است.
در ادامه اين جلسه محمدتقي قادري مديركل دفتر بودجه،تحول اداري و فناوري اطلاعات سازمان حج و زيارت به توضيحاتي در خصوص بهره مندي از تكنولوزي جديد و دانش فناوري اطلاعات در حوزه خدمات رساني بهتر به زائران پرداخت و گفت: ما بايد بتوانيم با استفاده از تكنولوژي تسهيلات بهتر و بيشتري به زائران ارائه دهيم و مسير خدمات به زائران را از ثبت نام اوليه تا اعزام به صورت شفاف در معرض ديد آنان قرار دهيم .
وي ادامه داد: سيستم هاي نرم افزاري سازمان به صورت منسجم و يكپارچه و مرتبط با هم طراحي شده و از اين طريق با استفاده از اطلاعاتي كه از زائران در اختيار داريم، به مشكلات و نيازهاي آنان پاسخ داده مي شود.
حسن سرخوش مديركل برنامه ريزي پذيرش و اعزام سازمان حج و زيارت نيز كه در اين ديدار حضور داشت، در ادامه گفت : سال گذشته نرم افزار مسار الكترونيكي براي اولين بار در حج مورد استفاده قرار گرفت كه تنها دو بخش آن شامل ايجاد حساب و ثبت قراردادهاي مسكن در آن به اجرا در آمد اما امسال تأكيد وزارت حج عربستان اين است كه همه كشورهاي اسلامي كه به حج مي آيند، تمام فرآيندهاي چهارگانه اين نرم افزار را كاملاً ثبت نمايند.
وي به سفر اخيرش به عربستان در خصوص هماهنگي در اين خصوص اشاره كرد و افزود: مراحل ابتدايي ثبت اطلاعات زائران در نرم افزار مسار الكترونيكي براي زائران ايراني حج امسال انجام شده است و باقي مراحل نيز در حال انجام است.
با توجه به اينكه ايران در سال گذشته در استفاده از نرم افزار مسار الكترونيكي بر خلاف بسياري از كشورها با مشكلي مواجه نشد، طرف عراقي در اين ديدار برخي از مشكلات خود را در كار با اين نرم افزار مطرح كرد و در خصوص رفع اين مشكلات مشورت خواست.
آقاي سرخوش در ادامه به توضيحاتي در خصوص پذيرش و اعزام زائران پرداخت و گفت : زائران در صف انتظار حج بر اساس تاريخ ثبت نام و زائران در صف اعزام به عمره بر اساس اولويت هايي كه با قرعه كشي براي آنان مشخص شده، به سرزمين وحي اعزام مي شوند.
وي ادامه داد: بر اساس ظرفيت اعزام در حج و عمره و همچنين بر اساس تعداد زائران ثبت نام شده در هريك از استان ها، ظرفيت اعزام هر استان در حج و عمره مشخص مي شود.
وي به تنظيم جداول پروازي براي اعزام زائران اشاره كرد و گفت: عمره گزاران از 21 ايستگاه پروازي و حجاج از 19 ايستگاه پروازي ايران به عربستان اعزام مي شوند.
مدير كل برنامه ريزي پذيرش و اعزام سازمان حج در پاسخ به سوال طرف عراقي در خصوص نحوه اولويت بندي زائران براي اعزام به عمره و حج توضيحاتي به ايشان ارائه كرد.
وي همچنين در ادامه در خصوص صدور ويزا و برنامه ريزي براي پرواز زائران توضيحاتي داد.
در ادامه اين ديدار ناصر خدرنژاد مشاور عالي رئيس سازمان حج و زيارت در امور حج و عمره، به توضيحاتي در خصوص برنامه ريزي براي اسكان حجاج و معتمرين پرداخت و گفت: تمام امور در سازمان حج و زيارت در قالب تشكيل كميته هاي تخصصي هر بخش همچون تغذيه ، اسكان و نقل و ... برنامه ريزي و تصميم گيري مي شود. به عنوان مثال در حوزه اسكان زائران كميته اي متشكل از كارشناسان بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت و متخصصين اين حوزه و افرادي آگاه از شرايط عربستان برنامه ريزي ها را انجام مي دهند.
وي افزود: كيفيت هتل ها توسط مهندسين مورد بررسي قرار گرفته و به ما اعلام مي شود و ما قبل از اينكه هتلي را اجاره كنيم ، بررسي مي كنيم كه اين هتل چه درجه اي دارد و در چه منطقه اي قرار گرفته، دسترسي هاي آن چگونه است، براي چه تعداد زائر ظرفيت دارد و بر اساس اينگونه موارد هتل ها قيمت گذاري مي شوند.
مهندس خدرنژاد در خصوص تخصيص هتل ها به كاروان ها توضيح داد: در مدينه منوره در حج 4 و نيم متر مربع و در مكه مكرمه 4 متر مربع براي هر زائر در نظر گرفته مي شود كه بر اين اساس اتاق ها بين زائران تقسيم مي شود.
وي ادامه داد: با برنامه ريزي هاي مناسبي كه در دو سال گذشته در حوزه اسكان صورت گرفته ، صرفه جويي قابل توجهي در هزينه هاي اين حوزه انجام گرفته است.
در ادامه سيد عباس حسيني مديركل اسكان و تغذيه زائرين نيز در خصوص تغذيه زائران خانه توضيح داد: در اين خصوص برنامه ريزي توسط هيئت و كميته تخصصي صورت مي گيرد . برنامه غذايي زائران برنامه ملي و متناسب با ذائقه تمام زائران از استان ها و اقوام سراسر كشور است.
وي ادامه داد: نيروهاي آشپز ما بر اساس بانك اطلاعاتي موجود توسط هيئتي گزينش و از ميان بهترين آشپزها انتخاب مي شوند.
وي در خصوص خريد مايحتاج تداركاتي حج و عمره توضيح داد: در اين خصوص فراخواني در ايران و عربستان صورت مي گيرد و سعي مي كنيم با توليدكننده هاي اصلي كار كنيم و در سال هاي اخير سعي شده بخش قابل توجهي از لبنيات، مواد غذايي و اخيراً گوشت از داخل كشور تأمين شود و در حج گذشته توانستيم بخشي از ميوه فصل را از ايران تأمين كنيم.
در ادامه آقاي خدر نژاد در اين باره توضيح داد: صبحانه، نهار و شام زائران به عهده سازمان حج و زيارت است و همچنين براي رفاه حال زائران بيمار، در برنامه غذايي ، درصدي غذاي رژيمي هم در نظر گرفته شده است.
طرف عراقي در خصوص تهيه غذاي زائران سوالاتي مطرح كرد كه طرف ايراني اعلام آمادگي كرد تا تجربيات خود را در اختيار برادران عراقي قرار دهد.
شيخ خالد اباذر العطيه رئيس شوراي عالي حج و عمره در اين ديدار گفت: همه ما هدف مشتركي را دنبال مي كنيم، هدف ما ارائه خدمات خوب به حجاج و معتمرين است. ما علاقمنديم هزينه ها كاهش و سطح كيفي خدمات را افزايش دهيم و قطعا شما در انتقال تجربيات اجر بالايي خواهيد برد و اميدواريم جلسات متعدد ديگري با شما عزيزان در ايران و عراق داشته باشيم.
حميد محمدي معاون سازمان حج و زيارت نيز در پايان گفت: خدمت به زائران براي ما افتخار است و خوشحاليم كه در تبادل اطلاعات و تجربيات با برادران عراقي دامنه اين خدمات افزايش مي يابد. سازمان حج و زيارت داراي 20 سال تجربه آموزش در حوزه زيارت و داراي مراكز آموزشي است و مي تواند در اين حوزه به برادران عراقي ياري دهد.
شايان ذكر است هيئت عراقي شب گذشته طي مراسم شام كاري با حضور حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكر نماينده محترم ولي فقيه در امور حج و زيارت، با مهندس اوحدي رئيس سازمان حج و زيارت ديدار و در خصوص مسائل مشترك گفت و گو كردند.
گفتني است حسين كاظم، مدير كل حقوقي شوراي عالي حج و عمره عراق، حسين رئوف هادي، مديركل برنامه‌ريزي و پيگيري شوراي عالي حج و عمره عراق، عبدالحكيم نصرت عبدالرحمن، مدير كل خدمات شوراي عالي حج و عمره عراق و عبدالستار جبار عدنان، معاون مدير كل ارشاد ديني شوراي عالي حج و عمره عراق؛ شيخ خالد اباذري العطيه، رييس جديد شوراي عالي حج و عمره عراق را همراهي مي‌كردند.




نظرات کاربران