پای درس اخلاق حجتالاسلام رفیعی؛
«یوسف آل محمد» کیست زنی که ۶۰۰۰بار ختم قرآن کرد
امام حسن (ع) در نماز بودند که زنی را برای امری نامشروع خدمت ایشان فرستادند، ایشان نماز را سلام دادند و از زن خواستهاش را پرسیدند و بعد که فهمیدند زن چه درخواستی دارد، شروع به گریه کردند... .
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از فارس، حجتالاسلام ناصر رفيعي (كارشناس مذهبي رسانه): ويژگي زنهاي قرآني در خود قرآن كريم تشريح شده است، يك زن با سيره قرآني فردي است مؤمن، مسلمان، قانع، عابد و صالح است، يعني به تعبير علامه طباطبايي اين زن قرآني فردي است كه در صفات خداوند سير ميكند.
زنان قرآني بر اساس آيات، الگوي ساير زنان معرفي شدهاند، يكي از اين زنان آسيه زن فرعون است، زني كه بسيار فهيم بود، حتي بلقيس ملكه سبا هم انساني با درايت و فهميده بود به همين دليل خدمت سليمان نبي(ع) رسيد و كشورش را نجات داد نمونه اين زنان در تاريخ زياد ديده شدهاند، البته دربارهشان كمتر نوشته شده است، از جمله ديگر نمونههاي زنان معتقد و مؤمن، نفيسه خاتون در مصر است كه در زندگي خود 6 هزار ختم قرآن خواند و با دهان روزه نيز از دنيا رفت.
يكي از كتابهايي كه درباره زنان شايسته مؤمن نوشته شده «رياحين الشريعه» نوشته ذبيحالله محلاتي است.
از مهمترين راهكارهاي جلوگيري جامعه از فحشا استحكام خانوادهها، قويشدن زنان و توجه زنان و مردان به يكديگر است.
تقويت معنويت در جامعه نيز بسيار با اهميت است در جلد 43 بحارالانوار مرحوم مجلسي ميگويد كه امام حسن (ع) در نماز بودند كه زني را براي امري نامشروع خدمت ايشان فرستادند، ايشان نماز را سلام دادند و از زن خواستهاش را پرسيدند و بعد كه فهميدند زن چه درخواستي دارد، شروع به گريه كردند، اين حركت امام، زن را نيز به خود آورد و او نيز توبه كرد، به همين دليل است كه امام حسن مجتبي (ع) را «يوسف آل محمد» ميخوانند، ايشان حتي حضرت يوسف (ع) را در خواب ديدند كه حضرت را برتر از خود معرفي كرد چرا كه باعث ايجاد ايمان و معنويت در آن زن بدكاره شدند.
متأسفانه بسياري از ناهنجاريهاي اجتماعي و ديني در جامعه ما تبديل به مسائل سياسي شده است مردم از دغدغهمندان ديني انتظار دارند كه معضلات فرهنگي و اجتماعي را رفع كنند ولي خودشان عامل بيحجابي و بدحجابي نشوند چرا كه اين مسائل است كه اركان جامعه و خانواده را سست ميكند.
در نهايت بايد بگويم كه به طور خلاصه نخست بايد كانون خانواده گرم باشد تا در جامعه فساد ايجاد نشود، دوم معنويت و سوم حلال بايد در جامعه تقويت شود، متأسفانه امروز ما براي حرامها، قبح قائل نيستيم ولي براي حلال خدا قبح ايجاد ميكنيم در حالي كه ادعا ميكنيم تابع دين و قرآن هستيم اما سختگيريمان براي ازدواج دو جوان با هزينه اندك، زياد است. بايد اين سختگيريها را نسبت به ازدواج و سطح جهيزيه و بسياري مسائل ديگر كم كنيم.
يك فردي به بنده ميگفت كه 200 ميليون جهيزيه دخترش شده است، آيا اين انصاف است؟ اين تجملات را كنار بگذاريم تا كمتر دچار چالش شويم، ريشه مشكلات را اگر به دست آوريم ساير جزئيات رفع شدني است.