هنرآئینی؛

شب های ماه مبارک رمضان چه کتابی بخوانیم؟ هنرآئینی؛

شب های ماه مبارک رمضان چه کتابی بخوانیم؟ هنرآئینی؛

شب های ماه مبارک رمضان چه کتابی بخوانیم؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
هنرآئینی؛

شب های ماه مبارک رمضان چه کتابی بخوانیم؟ هنرآئینی؛

شب های ماه مبارک رمضان چه کتابی بخوانیم؟ هنرآئینی؛

شب های ماه مبارک رمضان چه کتابی بخوانیم؟ هنرآئینی؛

شب های ماه مبارک رمضان چه کتابی بخوانیم؟ هنرآئینی؛

شب های ماه مبارک رمضان چه کتابی بخوانیم؟
هنرآئینی؛

شب های ماه مبارک رمضان چه کتابی بخوانیم؟

بی شک فرارسیدن ماه مبارک رمضان؛روزه دار می کوشد علاوه بر شرکت در مجالس مناجات خوانی به مطالعه کتب بزرگان پیرامون ماه خدا هم بپردازد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، بي شك فرارسيدن ماه مبارك رمضان؛روزه دار مي كوشد علاوه بر شركت در مجالس مناجات خواني به مطالعه كتب بزرگان پيرامون ماه خدا هم بپردازد.روضه نيوز نيز در ادامه به معرفي چند كتاب مفيد و مناسب اب اين ايام خوب خدا مي پردازد:
كتاب بر درگاه دوست اين كتاب برگرفته از سخنرانى هاى حضرت آيت الله مصباح يزدي درباره گزيده هايى از دعاهاى افتتاح، ابوحمزه و مكارم الاخلاق است كه به قلم آقاى عباس قاسميان تحقيق و نگارش شده، و براي نخستين بار در سال 1376 به كوشش مركز انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى(رحمه الله) چاپ و منتشر گرديد. اين كتاب به گونه اى است كه خواننده با آگاهى از مفهوم و فلسفه دعا و شرايط استجابت آن و نيز با يافتن پاسخ هاى روشنى براى برخى شبهات درباره دعا مشتاق دعا مى شود؛ سپس با گزيده هايى از ادعيه نورانى و معتبر مانند دعاى افتتاح، ابوحمزه و مكارم الاخلاق آشنا مى شود، و به اين ترتيب كيفيت سخن گفتن و ارتباط با حضرت حق را درمى يابد. در اين كتاب مي خوانيم: «وقتى انسان به اين حقايق توجه كند جاذبه اى كه بين او و خدا وجود دارد تقويت مى‌شود و محبتش نسبت به خدا بيشتر مى‌گردد. لذا، دوست دارد كه بيشتر با خدا حرف بزند و با او انس بگيرد و آماده مى‌شود كه از كارهاى زشت خويش دست بكشد و از تعلقاتى كه به امور مادى و دنيوى دارد، صرف نظر نمايد؛ چرا كه مى‌فهمد تنها كسى كه با او رابطه حقيقى دارد خداست و بس. تنها كسى كه مى‌تواند اميدها را تحقق بخشد خداست و تنها او مى‌تواند حاجات انسان را برآورد. توجه به اين معانى لطيف موجب مى‌شود كه به تدريج، پرده هايى كه بين انسان و خدا وجود دارد از ميان برداشته شود و به قدر ظرفيت خويش، احساس كند كه به خدا نزديك است. خداوند نيز صداى او را مى‌شنود و آماده است كه به خواسته هاى او پاسخ مثبت دهد. در دعاى افتتاح، در توصيف خداوند مى‌فرمايد: «...اَلْباسِطِ بِالْجُودِ يَدَهُ» ساده ترين و طبيعى ترين رابطه انسان با خدا ياد اوست كه در نتيجه آن، دل انسان اختياراً متوجه خدا مى‌گردد و بر روح او اثر مى‌گذارد و احياناً اثر آن توجّه در زبان متجلّى مى‌شود.
دعا سلاح مؤمن و وسيله تقرب الى الله و حقيقت عبادت و ياد حق و گفتگو با رب العالمين است. حاجت خواستن بهانه رفتن در خانه دوست و راز و نياز با يكتاى بى نياز است. دعا مايه نشاط روح و حيات جان و كليد عطاياى الهى است. دعا كوفتن در رحمت حق و موجب نزول بركات خداوندى است.
دعا از مسائلى است كه در فرهنگ اسلام نسبت به آن توجّه بسيار شده و مورد تأكيد فراوان قرار گرفته است؛ لذا شايسته است كه حقيقت آن روشن گردد.
درباره دعا بحثهاى فراوانى مطرح است از جمله: حقيقت دعا چيست؟ آيا دعا سبب مستقلّى براى اجابت است يا سببى است در كنار ساير اسباب و علل طبيعى و عادى؟ اگر سبب مستقلّى است آيا موجباستثنا در سنّتهاى تكوينى الهى نمى‌شود؟ آيا دعا موجب سستى و تنبلى افراد نمى‌گردد؟ اثرات دعا چيست و تا چه حدّى است؟ فايده دعا چيست؟ از نظر تربيتى چه نقشى در زندگى انسان مى‌تواند داشته باشد؟ آيا آن گونه كه برخى افراد مى‌گويند، اثر دعا فقط همان مضمون دعاست؛ يعنى دعا جنبه تلقينى دارد و همين است كه موجب حركت فرد به سوى مطلوب مى‌شود يا اثرات ديگرى نيز دارد؟ چرا با آنكه خداوند در قرآن وعده داده كه دعاى بندگان خود را اجابت كند، دعاهاى ما كمتر به اجابت مى‌رسد؟ آيا دعا آداب و شرايطى دارد؟ اگر بلى شرايط دعا و استجابت آن چيست؟ استكبار از دعا كه قرآن از آن نهى فرموده يعنى چه؟ و ... اينها مسائلى است كه در اين بخش مورد بررسى قرار خواهد گرفت.» شرح دعاي سحر كتاب "مختصر في شرح الدعاء المتعلق بالأسحار" كه با ترجمه آقاي فهري به نام شرح دعاي سحر معروف شد، اولين تأليف امام خميني مي باشد و تأليف آن به سال 1347 ه.ق يعني وقتي كه از عمر امام (ره) فقط بيست وهفت بهار مي گذشت برمي گردد.
كتاب شرح دعاي سحر در همان سالي تأليف شده است كه مرحوم شاه آبادي به قم آمد و نوشتن اين كتاب در اولين سال آشنايي امام با ايشان نشان مي دهد كه امام قبل از آيت الله شاه آبادي فلسفه و عرفان خوانده بود و استاد ديده بود. انگيزه تأليف شرح دعاي سحر حضرت امام (ره) غرض از تدوين كتاب را چنين بيان مي دارند: ...از آنجايي كه يكي از بزرگ ترين نعمت ها بر بندگان و رحمت گسترده در ميان اهل شهرها، دعاهايي است كه از گنجينه هاي وحي و شريعت و حاملان دانش و حكمت نقل شده؛ زيرا همين دعاهاست كه رابطه معنوي ميان خالق و مخلوق و رشته پيوند ميان عاشق و معشوق است، و وسيله اي است براي درآمدن به اندرون قلعه محكم، و چنگ زدن به آن دستاويز استوار و ريسمان پرتوان...پس خواستم كه آن را از بعضي جهات به مقدار آمادگي خويش، با تواني اندك و آگاهي ناچيزي كه دارم شرح كنم.» ساختار كتاب
كتاب شرح دعاي سحر بر محور فصل بندي و ابواب خاصي تنظيم نشده است بلكه بر اساس جملات دعاي سحر تدوين يافته، و در ذيل هر يك از 22 فقره اي كه نام هاي خداوند بيان شده است شرحي پيرامون آن جملات به نگارش در آمده است . درسايه سار رمضان «در سايه سار رمضان» شهرالله الاكبر در بيان رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت الله خامنه اي، با همكاري مركز اطلاع رساني غدير تهيه و تدوين گشته است و دفتر نشر فرهنگ اسلامي چاپ دوم آن را در سال ۱۳۸۶ در قالب ۱۷۱ صفحه راهي بازار نشر گردانيده است. اين كتاب در ۵ فصل «احكام و تبليغ»، «فضائل رمضان»، «نتايج روزه داري»، «قرآن و دعا در رمضان» و «جشن رمضان» به تبيين ديدگاه‌هاي مقام معظم رهبري پرداخته است. عادت به استهلال در همه‌ي ماه‌ها، ضرورت انقلاب اخلاقي، عدم سياسي‌گري افراطي يا اخلاقي‌گري منهاي مسائل روز در منبرها، پرهيز از گناه مهم‌ترين مسئله در ماه مبارك، گناه جلو گيرنده از رسيدن به مغفرت در ماه مبارك، ضرورت آماده كردن خود براي اطاعت، ضرورت انجام عبادت‌هاي فردي اجتماعي براي ايمان‌يابي، روي كاغذ آوردن بيماري‌هاي روحي و تلاش براي علاج با اوليت فوتي‌تر‌ها، مطالعه‌ي كتب اخلاق، كنترل هوي و هوس، اخلاص و حفظ ذخيره‌ي رمضان بعضي از نكات مهم اين كتاب است.


| شناسه مطلب: 53972




ماه رمضان دعا



مطالب مرتبط

نظرات کاربران