پلارک بیان می‌کند:

ماجرای توقف پروژه بازسازی عتبات در نجف چه بود؟ پلارک بیان می‌کند:

ماجرای توقف پروژه بازسازی عتبات در نجف چه بود؟ پلارک بیان می‌کند:

ماجرای توقف پروژه بازسازی عتبات در نجف چه بود؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پلارک بیان می‌کند:

ماجرای توقف پروژه بازسازی عتبات در نجف چه بود؟ پلارک بیان می‌کند:

ماجرای توقف پروژه بازسازی عتبات در نجف چه بود؟ پلارک بیان می‌کند:

ماجرای توقف پروژه بازسازی عتبات در نجف چه بود؟ پلارک بیان می‌کند:

ماجرای توقف پروژه بازسازی عتبات در نجف چه بود؟ پلارک بیان می‌کند:

ماجرای توقف پروژه بازسازی عتبات در نجف چه بود؟
پلارک بیان می‌کند:

ماجرای توقف پروژه بازسازی عتبات در نجف چه بود؟

پلارک می‌گوید: در زمان بازسازی ایوان طلای حرم حضرت علی(ع) دستور اکیدی از سوی تولیت سابق حرم برای توقف کار بازسازی ایرانیان رسید؛ مشکلی که کمتر از ۱۰ روز حل شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از ايكنا، افتخار خادمي ائمه اطهار(ع) چگونه حاصل مي‌شود؟ چه كاري بايد در زندگيمان انجام دهيم كه قسمت شود در ركاب آناني باشيم كه زندگي‌سازند و نشان‌دهنده روشنايي؟ ساختن و بازسازي حرم‌ها و مضجع شريف آسمانيان زميني افتخار كمي نيست. حتما پاي كسي در ميان است؛ دعايي آسماني، خدمتي زميني از جنس نور، بركتي كه به دل‌ها جاري مي‌شود و يا ...
براي گرفتن پاسخ‌ سؤال‌هايمان به سراغ حسن پلارك، رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات رفتيم. مانند همشيه با رويي گشاده و خندان ما را پذيرفت. بدون هيچ پيرايه و رسم و رسوم معمول در گفت‌و‌گوهاي خبري. مانند هميشه خودماني احوالمان را پرسيد و براي پاسخ دادن به سؤال‌هايمان اعلام آمادگي كرد.
* «معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس هيئت عامل سازمان توسعه و نوسازي صنايع و معاون ايران» چه كاري در زندگي خود كرده بود كه خداوند افتخاري خادمي ائمه(ع) را به وي داد؟
ما آموزه‌هاي ديني داريم كه آنها را باور داريم؛ در قرآن هم آمده است كه تلاش كنيد هر كاري مي‌كنيد براي خدا باشد و در آن اخلاص داشته باشيد؛ هر قدر هم براي انجام كاري كه براي خدا انجام مي‌دهيد مشكلات وجود داشته باشد، خداوند مسير را براي شما باز مي‌كند.
مثال روز اين مسئله قضيه جنگ است. امام راحل بارها تأكيد داشتند كه وظيفه ما اجراي تكليف است و كاري به نتيجه نداريم چرا كه نتيجه با خداست. اگر خدا قبول كند امروز كه با شما صحبت مي‌كنم قريب 35 سال است كه در عرصه مديريت بود‌ه‌ام. ما نسل اول انقلابيم؛ نسل اول انقلاب به محض اينكه دست چپ و راست خود را شناخت وارد كارزار شد. كارزار مديريتي من از حضور در كردستان شروع شد. متولد سال 40 هستم و در 19 سالگي در سال 59 فرماندار مهاباد شدم. البته به قول بچه‌ها به خاطر درگيري‌هايي كه وجود داشت هر كسي جرئت مي‌كرد وارد فرمانداري شود فرماندار مي‌شد. (خنده)!
از آن مقطع وارد كار مديريتي شدم و تا سطح معاون وزير هم پيش رفتم. خدا شاهد است در طول اين 35 سال هيچ موردي به ياد نمي‌آورم كه به غير از تكليف و احساس وظيفه در قبال خدا كاري كرده باشم و به اين مسئله اعتقاد دارم.
شما با وضعيت بازي‌هاي سياسي آشنا هستد و مي‌دانيد كه در زمان‌هاي مختلف و به تناسب موقعيت‌هاي مختلف چه رفتارهايي صورت مي‌گيرد و چه زيرآب‌زني‌هايي صورت مي‌گيرد؛ اما وقتي اين حرف‌ها را به من مي‌زدند من مي‌گفتم مهم نيست و بگذاريد بقيه با كارهايشان گناه من را پاك كنند. من با اين نيت رفتم و بَدِ كسي را نخواستم و هميشه خدا را ناظر خودم مي‌دانستم.
از وقتي كه وارد عرصه مديريت شدم قصدم خدمت‌رساني به مردم بوده و هست. به ياد نداريم موردي به من مراجعه شده باشد كه «نه» بگويم از كمك و درخواست مالي گرفته تا مشاوره و ... . براي اين كار هم وقت و انرژي‌ گذاشته‌ام و بعضاً هم مسائلي در اين راه برايم پيش آمده است اما هيچ وقت از خدمت‌رساني به مردم عقب نشيني نكرده‌ام و هيچ وقت پرسنل و همكارم را زيردست نديده‌ام. فكر مي‌كنم نتيجه و پاداش همين كارهايي كوچك كه سخت هم نبوده به دست آوردن افتخار نوكري ائمه(ع) بوده است.
عهدي كه با حضرت علي(ع) بستم
اين كار بر هر عنوان و سمتي براي من ارجح‌تر است. آدم‌هايي هستند كه اينجا مي‌آيند و به محض اينكه سمت ديگري به آنها پيشنهاد مي‌شود، مي‌روند اما من براي اينكه شيطان بر من غلبه نكند سال 88 كه وارد اين عرصه شدم رفتم روبه‌روي ايوان نجف و با امام علي(ع) عهد بسته و نذر كردم كه تا موقعي كه اين خاندان من را از درب خانه‌شان نرانده‌اند جاي ديگري نروم.
خدا را شكر مي‌كنم كه پس از آمدن من حواشي‌هاي اجتماعي قبلي هم به صفر رسيده و با كم‌ترين هزينه و شفافيت كامل و زمانبندي خوب پروژه‌ها در حال انجام است و پروژه‌هاي ماندگار تاريخي هم به نام جمهوري اسلامي در عتبات در حال ساخت است.
* نقش ما ايراني‌ها در طول تاريخ در بازسازي عتبات عاليات چگونه بوده است و اكنون در چه جايگاهي قرار دارد؟ بازسازي عتبات در طول تاريخ هميشه به نام ايراني‌ها بوده است اما ما هميشه نارحت بوديم كه صفويه و قاجاريه در ساخت حرم‌ها نقش داشت اما جمهوري اسلامي در اين خصوص نقشي نداشته و خدا را شكر كه اين توفيق را يافتيم.
روزي كه به اينجا آمدم بودجه نداشتيم؛ اما همه چيز را به ائمه(ع) سپردم و اكنون هيچ مشكل مالي نداريم چون مردم را داريم. فردي اعتراض كرده بود كه ما اين همه مستضعف داريم چرا شما در عراق كار مي‌كنيد كه آقاي «ماندگاري» گفته بود همين مستضعفان هستند كه همين پول‌‌ها را مي‌دهند.
كسي هم تا به حال به ما «نه» نگفته؛ نه ثروتمندان و نه مستضعفان، البته ما به سراغ افراد معلوم‌الحال هم نمي‌رويم. اما بسياري به سراغ ما مي‌آيند.
* وضعيت بازسازي در عراق در چه شرايطي صورت مي‌گيرد؟ پروژه‌هاي ما خوب در حال پيشرفت است و اين در حالي است كه در كشور جنگ‌زده و در حال جنگ، ناامن، با تضاد فرهنگي بالا كار مي‌كنيم. ما با اين كشور هشت سال جنگيده‌ايم و 30 سال رژيم صدام بر عليه ايران تبليغ كرده است و بحث عرب و عجم نيز در آن مطرح است ولي علي‌رغم همه اين مسائل كارها روان پيش‌ مي‌رود و حتي مسئولاني كه براي بازديد مي‌آيند شگفت‌زده مي‌شوند ما با بالاترين كيفيت و پايين‌ترين قيمت، كارها را پيش مي‌بريم.
* آيا از ائمه(ع) براي انجام پروژه‌ها اجازه مي‌گيريد؟ ما معتقديم كه صاحبان اين اماكن كاملاً با چشم و گوش باز شاهد كار ما هستند و نمي‌خواهند كارشان به دست هر كسي انجام شود. به راستي سجده شكر به جا مي‌آورم و خودم را مديون ائمه مي‌دانم عراقي‌ها شش سال بود كه مي‌خواستند پروژه ساخت صحن حضرت زهرا(س) را شروع كنند، شعار آن را دادند، حرف زدند، پروتكل‌ها را امضاء كردند اما موفق نشدند؛ اما از ماه سومي كه من در ستاد بازسازي كارم را شروع كردم، اين پروژه را كليد خورد.
با 300 ميليون تومان پروژه 600 ميليارد توماني را امضا كرديم زماني كه صحن حضرت زهرا(س) را شروع كرديم كمتر از 300 ميليون تومان پول در حساب ما بود رفتيم و پروژه 600 ميليارد توماني را امضاء كرديم و به دوستان گفتم كه ما فقط يك عمله هستم.
توسل كرديم به امام علي(ع) و گفتيم كه آقا شما خوب شاهد هستيد كه بي‌بي ما مظلوم است و بارگاهي از ايشان نيست. ما به عنوان بچه شيعه اراده كرده‌ايم كه اين صحن را بسازيم و از حضرت زهرا(س) خواستيم كه به ما كمك كند. گفتيم كه ما جانمان را در اين راه گذاشته‌ايم شما ما را ياري كنيد.
با شروع پروژه نه تنها تا به امروز مشكل مالي نداشته‌ايم بلكه تا پايان پروژه بودجه آن ذخيره شده در بانك است. براي اين پروژه‌ها مردم، دولت، مجلس همه و همه كمك مي‌كنند و در كمك كردن هم از هم سبقت مي‌گيرند.
گاهي مخالفت‌هاي شديدي هم از سوي برخي شاهد هستيم توليت قبلي حرم حضرت علي(ع) وقتي بر سر كار آمد به شدت اعلام كرد كه چه معني دارد از درب حرم كه وارد مي‌شويم مي‌بينيم نوشته شده ايران، پا بر روي فرش مي‌گذاريم مي‌بينيم نوشته استان فارس، جلوتر مي‌رويم نوشته جمهوري اسلامي، روي درب نوشته اصفهان و همه جا مي‌گويند كوثر كوثر(ما در عراق به عنوان مؤسسه كوثر شناخته مي‌شويم).
دستور اكيد براي توقف پروژه‌هاي بازسازي وي دستور اكيد داد كه كارها متوقف شود؛ دوستان ما كه مشغول كار بودند به شدت ناراحت شدند و بسياري گريه كردند، اما من گفتم كه خودتان را ناراحت نكنيد اين اخبار كه به گوش حضرت علي(ع) و حضرت زهرا(س) كه رسيد خودشان مشكل را حل مي‌كنند.
در اين زمان مشغول بازسازي ايوان طلاي حرم حضرت علي(ع) بوديم كه دستور توقف داده بودند، اما بازسازي اين حرم فقط 10 روز متوقف شد و دوباره با عنايت ائمه(ع) آغاز شد. ائمه(ع) خودشان اين كار را اداره مي‌كنند؛ اين باور ماست.
در كمتر از 10 روز ايشان به قم آمدند و ما را به قم دعوت كردند. در ديداري كه با ايشان داشتيم كارهايي كه در حرم‌ها انجام داده‌ بوديم را اعلام كرديم تا 55 كار را برشمرديم؛ پرسيد چه كسي به شما گفته اين كارها را انجام دهيد؟ گفتم توليت‌هاي حرم و تمام توافق‌نامه‌ها را به وي نشان دادم. پرسيد يعني شما به زور به عراق نيامديد؟ گفتم خير! گفت ولي به من گفته بودند كه شما را به زور براي بازسازي آورده‌اند. بعد عذرخواهي كرد و در كمتر از يك ماه پروژه‌هاي ما دوباره آغاز شد.
ادامه دارد ...




نظرات کاربران