رییس پژوهشکده حج وزیارت:

شکل گیری بسیج علمی برای مقابله با داعش ضرروی است رییس پژوهشکده حج وزیارت:

شکل گیری بسیج علمی برای مقابله با داعش ضرروی است رییس پژوهشکده حج وزیارت:

شکل گیری بسیج علمی برای مقابله با داعش ضرروی است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رییس پژوهشکده حج وزیارت:

شکل گیری بسیج علمی برای مقابله با داعش ضرروی است رییس پژوهشکده حج وزیارت:

شکل گیری بسیج علمی برای مقابله با داعش ضرروی است رییس پژوهشکده حج وزیارت:

شکل گیری بسیج علمی برای مقابله با داعش ضرروی است رییس پژوهشکده حج وزیارت:

شکل گیری بسیج علمی برای مقابله با داعش ضرروی است رییس پژوهشکده حج وزیارت:

شکل گیری بسیج علمی برای مقابله با داعش ضرروی است
رییس پژوهشکده حج وزیارت:

شکل گیری بسیج علمی برای مقابله با داعش ضرروی است

رییس پژوهشکده حج و زیارت،‌اظهار داشت: در حال حاضر استراتژی و رویکرد برادران عراقی، بیشتر متمرکز بر فضای نظامی شده که البته حق دارند زیرا اگر داعش را به حال خود رها کنند، پیشروی خواهد کرد از همین رو برنامه ریزی نظامی برای مقابله با داعش ضروری است، بنابراین باید به شدت در برابر آنها ایستادگی کرد و جلوی شان را گرفت اما مهمتر از مقابله نظامی با داعش، مقابله علمی با اندیشه های داعش است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام والمسلمين سيد مهدي عليزاده موسوي، رئيس پژوهشكده حج و زيارت و مسئول ميز وهابيت در دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم كه چندي قبل براي شركت در همايش مقابله با داعش به نجف اشرف سفر كرده بود، گفت: عرايض من در آن همايش اين بود كه آيا داعش در ضمن مذاهب اسلامي تعريف مي شود يا خير و با اشاره به گروه بندي هاي سلفيه مانند تكفيري ها، جهادي ها، تنويري ها و تبليغي ها توضيح دادم كه داعش، سلفيه را هم قبول ندارد و آيا با اين وضعيت مي توانيم داعش را متصل به اهل سنت كنيم؟
وي با اشاره به استقبال ميهمانان شركت كننده در همايش از اين اظهارات گفت: بعد از سخنراني، روساي دانشگاه هاي عراق مانند دانشگاه مستنصريه و دانشگاه كوفه آمدند و خواستار تبيين اين موضوعات در مجامع علمي به ويژه دانشگاه هاي عراق شدند.
حجت الاسلام والمسلمين عليزاده موسوي با بيان اينكه "همايش مقابله با داعش" در عراق را مي توان نقطه عطفي در اين زمينه دانست گفت: اين همايش مي تواند به يك نقطه آغاز براي مقابله علمي با داعش و انديشه هاي داعش قلمداد شود.
مهمتر از مقابله نظامي، مقابله علمي با داعش است وي خاطر نشان كرد: در حال حاضر استراتژي و رويكرد برادران عراقي، بيشتر متمركز بر فضاي نظامي شده كه البته حق دارند زيرا اگر داعش را به حال خود رها كنند، پيشروي خواهد كرد از همين رو برنامه ريزي نظامي براي مقابله با داعش ضروري است، بنابراين بايد به شدت در برابر آنها ايستادگي كرد و جلوي شان را گرفت اما مهمتر از مقابله نظامي با داعش، مقابله علمي با انديشه هاي داعش است.
رييس پژوهشكده حج و زيارت افزود: داعش ترفندهاي مختلفي را از طريق بدعت و انحراف فكري از مباني اسلامي مانند توحيد و جهاد به كار بسته و از اين طريق به دنبال يارگيري و جذب اهل سنت عراق است. يعني اگر چند ماه گذشته نگراني از شكاف مذهبي و جنگ طائفي در عراق داشتيم امروز، دغدغه اصلي است كه جريان اعتدالي اهل سنت جذب داعش شوند.
وي به ديدرهاي خود با تعدادي از علماي اهل سنت در حاشيه همايش مزبور اشاره كرد و اظهار داشت: علماي اهل سنت عراق نگران جذب طيف اعتدالي از اهل سنت به داعش هستند و بايد براي جلوگيري از قرائت داعشيه تلاش كنيم و بحث شيعه و سني نيست.
حجت الاسلام والمسلمين عليزاده موسوي ادامه داد: شايد اين پرسش پيش بيايد كه اهل سنت عراق نگاهشان اين گونه است اما وقتي درون داعش را بررسي مي كنيم مي بينيم كه عالم فرهيخته اي از علماي اهل سنت در ميان آنها نيست و بيشتر، فرماندهي داعش تبديل به فرماندهي جهادي شده است تا علمي. فقط يك نفر به نام الرفاعي دارند كه حتي در عراق هم حضور ندارد. و چهره هايي مانند عدنان عرعور كه ايدئولوگ انديشه تكفيري بودند، خطر را احساس كردند و از اين جريان كنار كشيده اند.
نيازمند شكل گيري بسيج علمي براي مقابله با داعش هستيم وي با تاكيد بر اينكه اين خطر نياز به استراتژي جديد دارد گفت: در حوزه مقابله فرهنگي، عراق دچار يك اشتباه استراتژيك شده است و آن اشتباه اين است كه در مقابله با داعش در حوزه فرهنگ دارد بر تبيين جرايم و جنايات داعش تكيه مي كند و حس انتقام در ميان مردم عراق را تحريك مي كند كه چه نشسته ايد كه داعش سر مي بُرد و افراد را مي سوزاند و مانند اينها در واقع حس انتقام و هيجانات را تحريك مي كند اما توجه به اين نكته ندارند كه اولا خود داعشي ها جنايات خودشان را تبليغ و نشان مي دهند و مي خواهند حس ارعاب ايجاد كنند ثانيا تحريك هيجانات و حس انتقام، اثر مقطعي داشته و ويژگي اش اين است كه در دراز مدت سرد مي شود. در حقيقت، تحريك هيجانات براي مقابله نظامي عالي است اما همزمان بايد مراقب رشد و تعميق انديشه داعش در ميان اهل سنت عراق باشيم.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه پيشنهاد داد: به نظرم در عراق بايد به موازات بسيج مردمي (الحشد الشعبي) كه مقابله فيزيكي با داعش را دنبال مي كند يك بسيج علمي (الحشد العلمي) هم ايجاد شود كه مقابله با رشد و گسترش انديشه اش را دنبال كند.
وي تصريح كرد: اگر چه داعش در عرصه نظامي برنامه هاي خودش را دنبال مي كند اما اين تغافل است كه فكر كنيم آنها فقط در زمينه نظامي دارند كار مي كنند و اين در حالي است كه از نظر نظريه پردازانه هم دارند كار مي كنند. به عنوان مثال كتابي به نام "الدولة الاسلاميه في العراق و الشام مشروع خلافة الموعود" منتشر كرده اند و در آن، ابعاد خلافت خود را مشخص كرده اند.
داعش مفاهيمي چون جهاد، امت و خلافت را مصادره كرده است حجت الاسلام والمسلمين عليزاده موسوي گفت: ما در مقابله فرهنگي مي آئيم جنايات داعش را معرفي ميكنيم اما انها براي جرايم و جنايات خود مبناي علمي درست مي كنند؛ كتابي بنام ادارة التوحش تاليف ابوبكر الناجي دارند كه مي گويد "از داعش اشكال نگيريد كه سرها را مي بُري زيرا اين كار، مباني علمي ديني دارد وقتي دولت اسلامي در جايي وارد مي شود بايد تجاوز و كشتار امنيت ايجاد كند و سپس چهره رافت اسلامي را به نمايش بگذارد"!!!
وي مصادره كردن مفهوم جهاد از سوي داعش را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به اينكه اينها نص محرو هستند، نصوص را به جنگ با مسلمين نسبت مي دهد و لازم است كه ما مباني صحيح ديني درباره جهاد را تبيين كنيم. البته تاليفات و نوشته هاي زيادي درباره آيات الجهاد وجود دارد اما اينها ناظر به شبهات داعش نيست.
رئيس پژوهشكده حج به مساله خلافت در انديشه داعش و تلاش براي مصادره آن اشاره و تصريح كرد: خلافت در نگاه اهل سنت، نمونه آرماني حكومت است. اما تفاوت هاي فراواني ميان خلافت داعشي و خلافت اسلامي و حتي خلافت راشده وجود دارد كه ما اينها را تبيين نكرده ايم.
وي ادامه داد: خلافت داعشي ريشه در انديشه خوارج دارد اما خلافت راشده در انديشه متفكراني چون رشيدرضا و مانند آن ذكر شده است كه تفاوت هاي زيادي با خلافت داعشي دارد؛ خلافت در انديشه اهل سنت بيشتر شورا محور است تا خليفه محور در حالي كه داعش خليفه محور است و اين مساله در انديشه هاي رشيد رضا و مودودي مشاهده مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين عليزاده موسوي نسبت به تلاش داعش براي مصادره مفهوم امت هشدار داد و گفت: اينها فيلمي با عنوان "خير امة" ساخته اند و يا فيلمي به نام "كسر الحدود" (شكستن مرزها) ساخته اند كه همگي بيانگر نظريه پردازي از سوي اين پديده است از همين رو جوامع علمي و حوزه هاي علميه عراق بايد در برابر اين اقدامات تدبير كنند.
وي با بيان اينكه خطر داعش محدود به عراق نيست گفت: علت سر برآوردن داعش در ليبي، افغانستان، پاكستان، آسياي مركزي و... به خاطر اقدامات داعش در زمينه فكري است مقابله علمي با داعشيسم بايد كل جهان اسلام را پوشش دهد از همين رو شكل گيري الحشد العلمي العالمي يا بسيج جهاني علمي در مقابل انديشه هاي داعش ضروري است.
وي با بيان اينكه اگر به موقع به وظيفه خود عمل نكنيم، اهل سنت جهان به تدريج جذب داعش خواهند شد گفت: الان نشسته ايم و بر مزار شهدايمان گريه مي كنيم در حالي كه اگر نجنبيم، فردا بايد بر مزار اعتقادي مسلمانان گريه كنيم.




نظرات کاربران