رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات؛

 نیزه شکسته‌های عاشورا را پیدا کردیم رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات؛

 نیزه شکسته‌های عاشورا را پیدا کردیم رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات؛

 نیزه شکسته‌های عاشورا را پیدا کردیم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات؛

 نیزه شکسته‌های عاشورا را پیدا کردیم رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات؛

 نیزه شکسته‌های عاشورا را پیدا کردیم رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات؛

 نیزه شکسته‌های عاشورا را پیدا کردیم رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات؛

 نیزه شکسته‌های عاشورا را پیدا کردیم رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات؛

 نیزه شکسته‌های عاشورا را پیدا کردیم
رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات؛

نیزه شکسته‌های عاشورا را پیدا کردیم


رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات از کرامات و اتفاقات خاص بازسازی‌ حرم‌های مطهر ائمه(ع) سخن گفت و عنوان کرد: آب از طرف خیمه‌گاه تا جلوی حرم آقا ابوالفضل‌(ع) می‌آید و از آنجا می‌چرخد و به حالت سرگردان به شدت روبه بالا حرکت می‌کند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، كساني كه توفيق تشرف‌هاي متعدد به عتبات عاليات را دارند، شاهد تغييرات محسوس و قابل توجهي در حرم‌هاي شريف بوده‌اند و در طي زيارت قدر مسلم مهندسان، معماران، كاشي كاران، هنرمندان و ... زيادي را مشغول كار مشاهده كرده‌اند.
معمولاً هنگام مشاهده افرادي كه توفيق خدمت به حرم‌هاي شريف ائمه(ع) را يافته‌اند، اين سؤال به ذهن مردم مي‌آيد كه طي اين خدمت آيا شاهد عنايات خاصي از سوي ائمه(ع) بوده‌اند و يا خاطره ويژه‌اي از اين خدمت دارند يا خير.
ما هم كنجكاو دريافت پاسخ اين پرسش بوديم، بر همين اساس بخش دوم مصاحبه با حسن پلارك، رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات را به دريافت اين پرسش اختصاص داده از وي خواستيم از خاطره‌هاي خاصي كه اين مدت مشاهده كرده، براي ما تعريف كنند.
پلارك با اشاره به اينكه نمي‌خواهد در اين خصوص از عنايت‌هاي خاص به افراد سخن بگويد، گفت: دكتر ساحلي، استاد دانشگاه و داراي سه دكتري از كشور آمريكا است. وي در رشته‌هاي ژئوفيزيك، باستان شناسي و تاريخ تحصيل كرده و براي گمانه‌زني در كربلا در بحث ژئوفيزيك با ما همكاري دارد و متبرع نيز هست.
كربلا؛ تنهايي جايي در جهان كه آب سربالا حركت مي‌كند ايشان با محاسبات ژئوتكنيك مي‌گفت كه تنها نكته‌اي از جهان كه آب در آن باز مي‌گردد و برعكس حركت مي‌كند كربلا است(آب رو به بالا حركت مي‌كند). آب از طرف خيمه‌گاه تا جلوي حرم آقا ابوالفضل‌(ع) مي‌آيد و از آنجا مي‌چرخد و به حالت سرگردان به شدت روبه بالا حركت مي‌كند. چون آب نمي‌خواهد به حرم وارد شده و باعث تخريب حرم شود اگر چه سطح آب در خود حرم بالا است.
دكتر صالحي به ما مي گفت كه وقتي اين حركت آب را بررسي كرديم ديديم اين حركت آب طبيعتاً ماسه بادي‌هاي زير حرم را با خود مي‌برد و شن‌ها را از زير حرم تخليه كرده است پس چرا اين سازه (حرم امام حسين(ع تخريب نمي‌شود و و پايين نمي‌آيد؟
تا اينكه در ستاد متوجه شديم دو سال پيش براي تقويت ستون‌هاي زير حرم بتن تزريق شده است. مسئولان اين كار مي گفتند آن زمان هر قدر بتن تزريق مي كرديم مي ديدم باز هم نياز است و پر نمي‌شود تا اينكه 20 برابر حد نياز بتن تزريق كرد‌يم؛ بعدها متوجه شديم اين بتن‌ها جاي ماسه‌بادي‌ها را گرفته و مانع تخريب سازه شده است.
صحنه‌هاي مجسم كربلا؛ نيزه شكسته‌هاي روز عاشورا را پيدا كرديم پلارك خاطره‌اي ديگر براي ما تعريف كرد و گفت: در كف‌العباس در عمق هفت تا هشت متري در حفاري به فلزات اكسيده (تجمعي از فلزات اكسيده در خاك) رسيديم كه بدون شك همان نيزه ‌شكسته‌هاي بوده است. اينجا صحنه‌هاي كربلا كاملاً براي ما مجسم است.
در حرم امام حسين(ع) براي ترفيع گنبد ناچار بوديم 200 تن بار برگنبد فعلي اضافه كنيم كه طبيعتاً بايد ستون‌ها تقويت مي‌شد تا اين بار را تحمل كنند همزمان با اين كار تصميم گرفتيم ستون‌ها را لاغر كنيم تا فضاي اطراف ضريح بيشتر شود. طرح‌هاي مختلفي براي اين مسئله ارائه شد و ما براي اطمينان از موفقيت طرح ها نمونه ستون‌هاي حرم را ساختيم و همان اندازه وزن بر روي آن گذاشتيم و امتحان كرديم تا در نهايت به طرح فعلي كه با تكنيك‌هاي برتر دنيا طراحي شده است رسيديم كه توسط دو شيعه متعهد ايراني مدرس در آمريكا (دو برادر پروفسور بنان) ارائه شده بود.
وقتي آب در حرم امام حسين(ع) به مرخصي مي‌رود اما يكي از مشكلات اساسي ما بعد از دو سال مطالعه بالا بودن سطح آب‌هاي زيرزميني در حرم امام حسين(ع) بود، يعني يك متر و نيم از بالاي ستون‌هاي حرم حضرت سيدالشهدا(ع) وقتي حفاري مي شد به آب مي‌رسيديم و اين مشكل بزرگي براي انجام پروژه بود اما به محض شروع عمليات تا هشت متر حفاري، ذره‌اي با آب بر نخورديم، انگار آب يكدفعه مرخصي رفته است تا ما كارمان را انجام دهيم و دوباره بازگردد. همين باعث شده زمان‌بندي ساخت هر ستون كه شش ماه پيش‌بيني شده بود به سه ماه كاهش پيدا كند چون ديگر آب مزاحمتي براي ما ندارد.
جالب اينكه وقتي چند سال پيش سنگ حرم را عوض مي‌كرديم حتي در عمق يك متري هم به آب مي‌خورديم اما اكنون خبري از آب نيست كه نيست و اين‌ها از معجزاتي است كه اكنون در كارمان مشاهده مي‌كنيم. البته بچه‌هايي كه مخلصانه كار مي‌كنند كراماتي را مشاهده مي‌كنند و نصيبشان مي‌شود.
از رئيس ستاد بازسازي عاليات در مورد آرزوهايش سؤال كرديم پاسخ داد: اتمام صحن حضرت زهرا(س) كه اگر همينگونه پيش برود تا يك سال و نيم ديگر آماده است. اين صحن از مسجد‌النبي(ص) هم بزرگ‌‌تر است و با ساخت آن حرم امام علي(ع) 20 برابر بزرگ‌تر مي‌شود، اتمام صحن حضرت زينب(س) كه 180 هزار متر است. شش سال هم براي اين طرح زمان ديده شده كه سعي مي‌كنيم پنج ساله ساخته شود، در كاظمين هم صحن صاحب‌الزمان 70 هزار متر است كه با صحن امام رضا(ع) 80 هزار متر مي‌شود و سعي مي‌كنيم كه سه ساله ساخته شود. در سامرا نيز كه غريب و مظلوم است شعاع 300 متري اطراف حرم را ديده‌ايم و در حال تملك هستيم و اميدواريم ظرف پنج تا شش سال آينده طرح توسعه سامرا را هم به اتمام برسانيم.
البته من هم يك كارگر و كارمند هستم و وقتي همه اين كارها تمام شود به اسم جمهوري اسلامي ايران و مردم خواهد بود چرا كه مردم كار كرده‌اند. بسياري از افرادي كه با ما كار مي‌كنند علي‌رغم مشكلات مالي يك ريال از ما حقوق نمي‌گيرند. برخي مشكل مالي ندارند و رايگان كار مي‌كنند اما عده‌اي مشكل مالي دارند اما باز هم براي اجر و ذخيره آخرت كار مي‌كنند.
به خصوص وقتي مردم مي‌روند و مي‌بينند كه كار خوب پيش رفته و اصولي صورت مي‌گيرد تمايل پيدا مي‌كنند كه توسط ستاد بازسازي عتبات عاليات به حرم ها كمك كنند به خصوص ايرانيان مقيم آمريكا و اروپا هم مدام به ما سر مي‌زنند.
مثلاً در مناقصه تأمين سنگ صحن حضرت زهرا(س) كنسرسيومي متشكل از چند شركت برنده شدند. خواست ما، سنگ و اجراي باكيفيت، طرح‌هاي پيچيده، ستون‌هاي گرد داراي پايه ستون و بالاي ستون و سيستم‌هاي تهويه از پايين مثل مسجد النبي(ص) بود كه آخرين قيمتي كه به آن رسيدم 95 ميليارد تومان بود. ما در همه قراردادهاي خود اين بند را داريم كه در صورت پيدا شدن متبرع بخش‌هاي تبرعي از قرارداد حذف مي‌شود.
ظرف حدود 40 روز بعد از اعلام برنده مناقصه شركت آذرنوش استان مركزي كه بزرگ‌ترين كارخانه سنگ‌بري در ايران است، به صورت متبرعي انجام 60 ميليارد تومان اين پروژه را متقبل شد و هزينه اين پروژه به 25 ميليارد تومان كاهش يافت.
ما هم به عنوان امانت‌دار مردم از اهل بيت (ع) مي‌خواهيم به ما طول عمر بدهند كه اين امانت‌هاي مردم را به سرانجام برسانيم و تحويل صاحبانشان بدهيم.
آيا ما ايراني ها بقيع را بازسازي خواهيم كرد؟ آيا بازسازي بقيع از آرزوهاي شما نيست؟ پلارك پاسخ داد: حتي صحبت كردن در اين مورد هم سخت است و نفس آدم را بند مي‌آورد. اين كار از پاداش‌هاي بزرگ اهل بيت(ع) مي‌تواند باشد كه البته مطمئن هستم محقق خواهد شد اما قصه بقيع مثل قصه ظهور است كه من اين دو را از هم منفك نمي‌دانم. ما اميدواريم كه ظهور زودتر محقق شود و هر زمان اين اتفاق افتاد قصه بقيع حل خواهد شد.
و آيا باز هم ما ايراني‌‌ها آن را خواهيم ساخت؟ پلارك گفت: تا آقا چه كسي را لايق بداند، ما اميدواريم كه قسمت ما ايراني‌ها و همين بچه‌هايي كه عتبات را مي سازند، باشد.
تا زماني كه شيعه هست كار ستاد بازسازي ادامه دارد از رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات سؤال كرديم: آيا وقتي توسعه حرم‌هاي عتبات تمام شد، كار ستاد پايان مي‌يابد و بايد تعطيل شود؟
پلارك پاسخ داد: تا شيعه هست ستاد كار دارد و به هر حال يكي از وظايف ستاد جمع‌آوري نذورات است اما اين حجم كار را نخواهد داشت. تعميرات، مرمت، سازماندهي نذورات مردم، نماينده ايرانيان در عتبات بودن و ارائه كمك مشاوره در عتبات ادامه خواهد داشت.
پلارك در پاسخ به اين سؤال كه آيا از وقتي اين سمت را بر عهده گرفته ايد انتظارات اطرافيان زياد نشده است؟ گفت: خير. تمام توقعاتي كه قبلاً مردم از ما داشته اند همچنان باقي است البته اغلب درخواست زيارت دارند كه ما آنها را راهنمايي مي كنيم به سازمان حج و زيارت. مسئولان هم انتظار دارند تحفه‌هاي ويژه به آنها بدهيم.
زماني حتي عكس حرم شش گوشه امام حسين(ع) را نداشتيم اما اكنون! آخرين حرف‌هاي پلارك يك توصيه به مردم ايران و همه شيعيان جهان بود. وي گفت: من مي خواهم حرفي به مردم و شيعيان بزنم. يك سفره پركرامت پهن شده است. ما در ايران قريب به 50 سال دسترسي‌مان به حرم هاي ائمه (ع) كوتاه بوده و آرزوي ما اين بود كه عكس ضريح امام حسين(ع) را ببينيم يعني فقط شنيده بوديم كه قبر امام حسين(ع) شش گوشه است اما حتي عكس آن را نديده بوديم. در زمان جنگ بچه هاي قرارگاه رمضان نفوذي به كربلا رفته بودند و مهري از كربلا آورده بودند اين مهر در جنگ غوغا كرده بود و در يگان‌ها مي چرخيد.
اما امروز اهل بيت به شيعيان و عاشقانشان يك فرصتي داده اند كه من فكر مي كنم به پاس فداكاري شيعيانشان و زحمات امام و حضرت آقا و خون شهدا اين پاداش را به ما داده شده است.
هر كسي به هر طريق كه مي تواند نبايد اين فرصت را از دست بدهد. زيارت امام علي(ع)، زيارت امام حسين(ع) و ... شفاعت در روز قيامت است. با توجه به شرايط منطقه معلوم نيست مردم ايران اين فرصت را اينگونه هميشه در دسترس داشته باشند. اين بزرگواران نه تنها راه را براي زيارت باز كرده اند بلكه حرم و خانه‌شان را در اختيار ما قرار دادند و اين افتخار ماست كه خانه هايشان را جارو بكشيم و تميز كنيم. نبايد در اين كار كوتاهي كنيم و اين فرصت را از دست بدهيم.
بخش اول مصاحبه را اينجا بخوانيد! منبع: ايكنا




نظرات کاربران