میزان زکات فطره امسال چقدر است میزان زکات فطره امسال چقدر است میزان زکات فطره امسال چقدر است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
میزان زکات فطره امسال چقدر است میزان زکات فطره امسال چقدر است میزان زکات فطره امسال چقدر است میزان زکات فطره امسال چقدر است میزان زکات فطره امسال چقدر است

میزان زکات فطره امسال چقدر است

برای زکات فطره امسال طبق نظر اکثر مراجع، برابر با ۶۰۰۰ تومان معادل سه کیلوگرم گندم یا ۱۵۰۰۰ تومان معادل سه کیلوگرم برنج اعلام شده است که خانواده‌ها بر اساس قوت غالب خود آن را پرداخت می‌کنند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج،‌ زمان وجوب زكات فطره از غروب شب عيد فطر است و مراجع تقليد تأخير پرداخت آن را بعد از نمازعيد جايز نمي‌دانند، اما اگر كسي نماز عيد را نخواند، بايد فطريه را تا ظهر عيد پرداخت كند.(1)
ولي اگر دسترسى به فقير ندارد، مى‌تواند مقدارى از مال خود را به نيت فطره جدا كرده و براى مستحقى كه در نظر دارد يا براى هر مستحقي كنار بگذارد و بايد هر وقت كه آن را مى‌دهد نيت فطره كند.(2)
اما اگر موقعى كه دادن زكات فطره واجب است، فطره را ندهد و كنار هم نگذارد، احتياط واجب(3) آن است كه بعداً بدون اينكه نيّت ادا و قضا كند(به قصد قربت) فطره را بدهد.(4)
به مناسبت در پيش بودن عيد سعيد فطر به ميزان پرداخت زكات فطره رمضان 1436 هجري به روايت 6 مرجع تقليد اشاره مي‌شود:

*آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي زكات فطره امسال بر مبناي قوت غالب گندم در تهران مبلغ 6 هزار تومان و در شهرستان مبلغ 5 هزار تومان و بر مبناي قوت غالب برنج، مبلغ 15 هزار تومان اعلام شده است. بر اساس مسأله 1492 رساله توضيح المسائل آيت‌الله مكارم شيرازي، زكات فطره بر تمام كسانى كه قبل از غروب شب عيد فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، يعنى بايد براى خودش و كسانى كه نان خور او هستند، هر نفر به اندازه يك صاع (تقريباً سه كيلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو يا خرما يا برنج يا ذرّت و مانند اينها به مستحق بدهد و اگر پول يكى از اينها را بدهد كافى است. در ضمن بنابر فتواي معظّم له اگر كسى تنها در افطار شب عيد فطر ميهمان ديگرى باشد فطريه او به عهده خودش است.

*آيت‌‌الله سيدموسي شبيري زنجاني بر اساس بررسي هاي انجام شده زكات فطره براي هر نفر 6 هزار تومان است، هر شخص بايد براى خودش و كسانى كه نان‌خور او هستند، هر نفر يك صاع از خوراكي‌هاى رايج در آن منطقه همچون گندم، جو، خرما، كشمش، برنج و مانند اينها به مستحق بدهد و اگر پول يكى از اينها را هم بدهد كافى است، وزن هر صاع بنا بر نظر معظم‌له، به حساب گندم حدود سه كيلو و ششصد گرم است كه مؤمنين مي‌توانند قيمت آن را حساب كنند و به مستحقين برسانند. دفتر معظم‌له مبلغ شش هزار تومان را بابت فطريه هر نفر به حساب گندم و مبلغ 18 هزار تومان را براي پرداخت زكات فطره به حساب برنج تعيين كرده است.
كفاره افطار غير عمدي براي هر روز به‌ حساب گندم 900 گرم است كه در صورت اطمينان مي‌توان قيمت آن را به مبلغ 1500 تومان به شخص مستحق داد تا به وكالت از او براي خودش اين مقدار طعام بخرد. اين مبلغ براي افطار عمدي 90 هزار تومان تعيين شده است.

*آيت‌الله محمدعلي علوي گرگاني
مبلغ زكات فطره 6 هزار تومان بابت سه كيلو گندم براي هر نفر است، ضمناً كساني كه مايل به پرداخت فطريه از برنج هستند، معادل سه كيلو برنج و مبلغ آن بسته به نوع برنج مصرفي متفاوت است، مبلغ كفاره غيرعمد نيز احتياطاً‌ براي هر نفر مبلغ دو هزار تومان پول نان براي فقرا در نظر گرفته شده است.

*آيت‌الله لطف‌الله صافي گلپايگاني مؤمنان مبلغ 5 هزار تومان معادل سه كيلوگرم گندم يا مبلغ 15 هزار تومان معادل سه كيلوگرم برنج را به عنوان قوت غالب بپردازند.

*آيت‌الله حسين نوري همداني زكات فطره امسال بر مبناي قوت غالب گندم مبلغ 6 هزار تومان و بر مبناي قوت غالب برنج، مبلغ 18 هزار تومان اعلام شده است.

*آيت‌الله حسين وحيد خراساني فطريه هر نفر يك صاع -كه تقريبا سه كيلو گرم است- گندم يا جو يا خرما يا كشمش يا برنج و مانند اينها است كه بايد به مستحق بدهد و بنابر احتياط واجب غذاي معمول محلش باشد و اگر پول يكي از اينها را هم بدهد، كافي است و مبلغ آن در ايران به حساب گندم شش هزار تومان تعيين شده است و مؤمنان ميزان قيمت برنج را براساس نوع برنج مصرفي در منطقه سكونت خود پرداخت كنند.

بر اساس اين گزارش، ميزان فطريه مدنظر رهبر معظم انقلاب متعاقباً از سوي دفتر ايشان اعلام مي‌شود.

*پي‌نوشت‌ها:
1- ر.ك: امام خمينى، سيد روح‌الله، توضيح المسائل (محشى)، ج‌2، ص 180، م 2025، دفتر انتشارات اسلامى، قم، هشتم، 1424 ه‍ ق.
2-همان، ر.ك: ذيل م 2030.
3- آيت‌الله بهجت: احتياط مستحب آن است كه بعداً قضا كند، ولى أظهر اين است كه زكات فطره ديگر بر او واجب نيست، ولى معصيت كرده است؛ آيات عظام گلپايگانى، تبريزى، صافى: بعداً بايد بدون اينكه نيت ادا و قضا كند فطره را بدهد؛ همان، ر.ك ذيل م 2031.
4-همان، م 2031.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران