بهترین توصیه برای کسانی که می‌خواهند سفری خوبی در حج داشته باشند بهترین توصیه برای کسانی که می‌خواهند سفری خوبی در حج داشته باشند بهترین توصیه برای کسانی که می‌خواهند سفری خوبی در حج داشته باشند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بهترین توصیه برای کسانی که می‌خواهند سفری خوبی در حج داشته باشند بهترین توصیه برای کسانی که می‌خواهند سفری خوبی در حج داشته باشند بهترین توصیه برای کسانی که می‌خواهند سفری خوبی در حج داشته باشند بهترین توصیه برای کسانی که می‌خواهند سفری خوبی در حج داشته باشند بهترین توصیه برای کسانی که می‌خواهند سفری خوبی در حج داشته باشند

بهترین توصیه برای کسانی که می‌خواهند سفری خوبی در حج داشته باشند


احادیث و روایات زیادی از بزرگان و پیشوایان دینی در خصوص "اخلاق نیکو" به ما رسیده که عمل به آنها در هرجا که باشیم زندگی را برای ما راحت و سهل‌تر کند. از جمله این توصیه‌ها از رسول عزیز و مکرم اسلام است که می‌فرمایند:" مسلمان با اخلاق نیکویش مقام روزه دار و برپادارنده نماز را در می یابد" این سخن زیبا جایگاه و اهمیت این صفت را در زندگی انسان ها نشان می‌دهد.

به گزارش سرويس انديشه پايگاه اطلاع رساني حج؛ احاديث و روايات زيادي از بزرگان و پيشوايان ديني در خصوص "اخلاق نيكو" به ما رسيده كه عمل به آنها در هرجا كه باشيم زندگي را براي ما راحت و سهل‌تر كند. از جمله اين توصيه‌ها از رسول عزيز و مكرم اسلام است كه مي‌فرمايند:" مسلمان با اخلاق نيكويش مقام روزه دار و برپادارنده نماز را در مي يابد" اين سخن زيبا جايگاه و اهميت اين صفت را در زندگي انسان ها نشان مي‌دهد.
توجه به اين توصيه در تمامي مراحل سخت وآسان و تلخ و شيرين زندگي و حتي در زماني كه بدترين اتفاقات براي او مي‌افتد و بدترين رفتار‌ها را در قبال خود مشاهده مي كند، ضروري است و مي‌تواند مشكلات را بر ما راحت كند علاوه براين كه ثواب و احجر معنوي در نزد خداوند و اولياء الهي دارد.
يكي از موقعيت‌هايي كه انسان آزموده مي‌شود و به عبارتي مي‌توان دوست را شناخت "مسافرت" و در زمان "سفر" است آنهم سفري معنوي وعبادي مانند "سفرحج" كه از اقوام و طوايف و رنگ ها و نژاد ها و روحيات و تفكرات گوناگون دور هم جمع مي‌شوند، اساسا بايد نمود و نماد اخلاق نيكو و تمرين اين صفت و تقويت آن باشد.
خوش خلقي در سفر، از جمله مهم ترين آداب و دستورهاي پيشوايان معصوم عليه السلام است. انساني كه ويژگي هاي ذاتي نيكويي مانند خوشرويي، تواضع و ادب را داراست، نه تنها سفر را به كام خود شيرين خواهد كرد، براي همراهان خود نيز سفري به ياد ماندني و خاطره برانگيز به جاي مي گذارد.
در آموزه هاي دين اسلام، از بدخلقي در سفر به شدت نهي شده است، چنان كه پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله در سفري كه عازم مكه بود، به همسفرانش فرمود: «مَن كانَ سَيِّيُ الخُلقِ فَلا يَصحَبُنا؛ هر كس بدخلق است، با ما مصاحبت و همراهي نكند».
امام صادق عليه السلام نيز مي فرمايد:"لَيسَ مِنّا مَن لَمْ يُحَسِّنل صُحْبَتَه مَن صَحِبَهُ وَ مُرافَقَةَ مَن رافَقَهُ وَ مُمالَحَةَ مَن مالَحَهُ وَ مُخالَقَةَ مَن خالَقَهُ".از ما نيست كسي كه با همراهانش حسن معاشرت نداشته باشد و با دوستانش دوستي و مدارا نكند و نمك كسي را مي خورد، نمك شناسي صاحبش نباشد و با آن كه همراه است، حسن خلق نداشته باشد.
در حديثي ديگر از حضرت امير(ع) آمده است كه فرمودند:"بدكار را (يا كسى را كه به تو بدى كرده است) با كردار نيكت اصلاح كن، و با گفتار نيك و زيبايت به خوبى رهنمون شو. اين توصيه‌ها مي‌تواند مهمترين سلاح ما در اين سفر باشد تا مسافرتي شيرين و بدون خطر را تجربه كرده و در برابر رفتارهاي ناپسندي كه ممكن است در اين سفر روبرو شويم، مي‌توانيم به راحتي آن را هضم كرده و مانع از خدشه دار شدن روحيه معنوي خود و آثار و بركات مهماني خانه خدا باشيم.


| شناسه مطلب: 54681




معارف حج تمتع



مطالب مرتبط

نظرات کاربران