به زیور طبع آراسته شد؛  

 پژوهشی فقهی پیرامون نماز زیارت به زیور طبع آراسته شد؛  

 پژوهشی فقهی پیرامون نماز زیارت به زیور طبع آراسته شد؛  

 پژوهشی فقهی پیرامون نماز زیارت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
به زیور طبع آراسته شد؛  

 پژوهشی فقهی پیرامون نماز زیارت به زیور طبع آراسته شد؛  

 پژوهشی فقهی پیرامون نماز زیارت به زیور طبع آراسته شد؛  

 پژوهشی فقهی پیرامون نماز زیارت به زیور طبع آراسته شد؛  

 پژوهشی فقهی پیرامون نماز زیارت به زیور طبع آراسته شد؛  

 پژوهشی فقهی پیرامون نماز زیارت
به زیور طبع آراسته شد؛

پژوهشی فقهی پیرامون نماز زیارت

حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، کتاب پژوهشی فقهی پیرامون نماز زیارت را به قلم رضا سلم آبادی را با تدوین پژوهشکده حج و زیارت منتشر کرد که این اثر در چهار فصل کلیات و مفاهیم، مشروعیت نماز زیارت و حکم فقهی آن، کمیت و کیفیت نماز زیارت و زمان و مکان نماز زیارت به زیور طبع آراسته شده است.

به گزارش خبرنگار سرويس انديشه پايگاه اطلاع‌رساني حج، حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت، كتاب پژوهشي فقهي پيرامون نماز زيارت را به قلم رضا سلم آبادي را با تدوين پژوهشكده حج و زيارت منتشر كرد كه اين اثر در چهار فصل كليات و مفاهيم، مشروعيت نماز زيارت و حكم فقهي آن، كميت و كيفيت نماز زيارت و زمان و مكان نماز زيارت به زيور طبع آراسته شده است.
نماز زيارت، به عنوان يك عمل عبادي، موضوعي فقهي تلقي مي‌شود كه محل ابتلاي هر زائري است. بنابراين پاسخ به مسائل آن راهگشاي همه زائران مؤمن خواهد بود.
سؤال اصلي درباره اين موضوع كه نگارنده در پي پاسخ آن است، اين است كه آيا نماز زيارت، مشروعيت دارد؟ البته سؤالات متعدد ديگري نيز درباره اين موضوع، مطرح است؛ از جمله: •حكم نماز زيارت از ادله متقن استفاده مي‌شود يا از باب تسامح و ادله سنن مي‌باشد؟
•نماز زيارت براي چه كساني خوانده مي‌شود؟ معصوم يا غير معصوم؟
•زمان آن چه وقت است؟ قبل از زيارت يا بعد از آن؟
•نيت نماز زيارت چگونه است؟
•نماز زيارت چند ركعت است؟ (كميت) •كيفيت نماز زيارت چگونه است؟ (چه سوره‌هايي در آن خوانده مي‌شود؟) •نيابت و تطوع در نماز زيارت، چگونه است؟
اين تحقيق پاسخگوي نياز هزاران زائر مؤمني است كه همه روزه، با شور و شعور، به زيارت‌گاه‌هاي مذهبي مشرف مي‌شوند. همچنين روحانيان كاروان‌هاي حج، عمره، عتبات و سوريه، با مطالعه اين نوشتار، مي‌توانند انواع سؤالات زائران را درباره اين موضوع، به طور كامل، پاسخ‌گو باشند.
از آنجا كه اين نوشتار، نخستين تحقيق منسجم در اين موضوع است، مي‌تواند زمينه تتبع بيشتر را براي محققان فراهم آورد.
درباره پيشينه اين تحقيق، مي‌توان گفت كه با بررسي پايگاه‌هاي اسلامي در اينترنت و نرم‌افزارهاي علوم اسلامي، مشخص گرديد هيچ كتاب يا مقاله مستقلي درباره اين موضوع، نگاشته نشده يا دست‌كم به چاپ نرسيده است.
اما در منابع حديثي، در ضمن كتاب المزار، روايات فراواني درباره اين موضوع، مي‌توان يافت؛ از اين‌رو برخي از فقهاي عظام نيز، به تناسب، درباره موضوع و مسائل آن، اظهار نظر كرده‌اند.
روش و نوع اين تحقيق، كتابخانه‌اي است. در اين تحقيق، سعي شده است با توجه به محدوده بحث و جوانب آن، از روايات و متون فقهي استفاده شود. در طرح بحث نيز، از شيوه تحقيق مسئله محور، بهره گرفته شده و در بررسي هر يك از مطالب نيز از روش نقد و استدلال، استفاده شده است.
البته در دسته‌بندي روش تحقيق، از آنجا كه اين موضوع، حكم فقهي است و نتايج حاصل از آن، استفاده كاربردي دارد، مي‌توان آن را كاربردي نيز دانست.
كتاب پژوهشي فقهي پيرامون نماز زيارت اثر رضا سلم آبادي در قطع رقعي، شمارگان 500 نسخه و به قيمت 5500 تومان با تدوين پژوهشكده حج و زيارت از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت منتشر شده است.
گفتني است، تاكنون متن كامل حدود يكهزار عنوان كتاب حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت با فرمت هاي گوناگون از سوي كتابخانه تخصصي پايگاه اطلاع رساني حج به نشاني lib.hajj.ir منتشر شده است.




نظرات کاربران