ویزای همه زائران مدینه قبل صادر شد ویزای همه زائران مدینه قبل صادر شد ویزای همه زائران مدینه قبل صادر شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ویزای همه زائران مدینه قبل صادر شد ویزای همه زائران مدینه قبل صادر شد ویزای همه زائران مدینه قبل صادر شد ویزای همه زائران مدینه قبل صادر شد ویزای همه زائران مدینه قبل صادر شد

ویزای همه زائران مدینه قبل صادر شد

رئیس سازمان حج و زیارت صبح امروز در توضیح ویژگی های حج امسال گفت: امسال در راستای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل 67 قلم از اقلام تدارکاتی حج از داخل کشور تأمین‌ می شود و امسال و سال گذشته در حج 300 درصد افزایش تأمین‌ اقلام تدارکاتی از داخل کشور صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني سازمان حج و زيارت، مهندس سعيد اوحدي صبح امروز (پنجشنبه) در برنامه پيك بامدادي راديو ايران ضمن تكذيب شايعه كاهش سهميه حجاج ايراني گفت: بر اساس مصوبه سازمان كنفرانس اسلامي سهميه حجاج كشورها يك هزارم جمعيت آن ها است كه البته در دو سه سال گذشته به دليل اجراي طرح توسعه مسجدالحرام سهميه حج همه كشورهاي اسلامي كاهش يافته است.
رئيس سازمان حج و زيارت در خصوص روند صدور ويزاي زائران حج بيان كرد: خوشبختانه تاكنون رواديد كليه زائران مدينه قبل صادر شده است.
وي در خصوص نحوه تخصيص پروازهاي حج به شركت هاي هواپيمايي ايراني و سعودي اظهار داشت: بر اساس تفاهم نامه كميسيون مشترك دو كشور كه به تصويب دولت و مجلس نيز رسيده است، 50 درصد پروازهاي حج به شركت هاي هواپيمايي ايراني و نيمي از پروازها به شركت هواپيمايي سعودي تعلق مي گيرد كه البته از آنجايي كه شركت هواپيمايي سعودي توان انجام نيمي از پروازها را ندارد بخشي از پروازهاي مربوط به آن توسط شركت هواپيمايي ماهان انجام مي گيرد.
مهندس اوحدي همچنين اعلام كرد: 62 درصد پروازهاي حج امسال مدينه قبل است كه اين اقدام رضايت زائران را در پي داشته است.
رئيس سازمان حج در خصوص صدور ويزاي الكترونيك براي زائران حج توضيح داد: امسال همه خدماتي كه به زائران ارائه مي گردد در قالب نرم افزاري تحت عنوان مسار الكترونيكي ارائه مي شود كه ايران جز معدود كشورهايي است كه در بهره برداري از اين نرم افزار موفق بوده است و مشكلي از اين بابت وجود ندارد.
رئيس سازمان حج و زيارت گفت: هفته گذشته مشكل جزئي در صدور ويزاي زائران پيش آمد كه همكاران ما در بخش ويزا 24 ساعته تلاش كردند تا مشكل مرتفع شود.
وي به مشكلات سيم كارت هاي عربي كه زائران در سال هاي گذشته در حج براي تماس با ايران تهيه مي كردند اشاره كرد و گفت: مبلغ اين سيم كارت ها و تعرفه تماس آنها گران بود و امسال طي تفاهم نامه اي كه با دو شركت ايرانسل و رايتل داشته ايم، اين دو شركت به زائران سيم كارت رايگان ارائه مي دهند كه هزينه تماس آن يك چهارم تا يك پنجم سيم كارت هاي عربي است و هزينه اينترنت آن رايگان است كه زائران از همين امروز مي توانند با مراجعه به مديران كاروان ها سيم كارت هاي خود را دريافت نمايند.
رئيس سازمان حج و زيارت به موضوع تغذيه و اقلام تداركاتي حج اشاره كرد و اظهار داشت: پيرو فرمايش رهبر معظم انقلاب اسلامي مبني بر تهيه حداكثري مايحتاج تداركاتي زائران از داخل كشور، امسال و سال گذشته تا 300 درصد افزايش تهيه اقلام تداركاتي از داخل كشور را داشته ايم و امسال در حج براي حمايت از توليد ملي و اجراي سياست اقتصاد مقاومتي 67 قلم كالا از داخل كشور تهيه مي شود.
مهندس اوحدي خاطر نشان كرد: از سال گذشته چمدان هايي براي بار به زائران ارائه مي شود كه با طراحي و تهيه اين چمدان ها تا يك سوم بار زائران كاهش يافته است.
وي در خصوص خريد سوغات از سوي زائران و سياست گذاري در اين خصوص افزود: دو مجموعه در داخل كشور در اين خصوص اعلام آمادگي كردند تا در فرودگاه هاي 19 گانه حج با مشاركت بخش خصوصي فروشگاه هايي براي تهيه سوغات برپا شود كه در فرودگاه هاي مشهد، تبريز و اروميه اين فروشگاه ها راه اندازي شده است.
رئيس سازمان حج در خصوص تعليق سفرهاي عمره تصريح كرد: متاسفانه مجموعه اجرايي دو لت عربستان علي رغم وعده مديران ارشد آن كشور و با توجه به اينكه دو جلسه دادگاه آن دو مامور انجام شده، هنوز حكم اين دو پليس را اجرا نكرده اند و قطعاً اگر حكم اجرا نشود و رأي دادگاه صادر نشود، برنامه اي براي عمره نخواهيم داشت.
وي با بيان اينكه مسئوليت اين مسأله به معاونت كنسولي وزارت امور خارجه سپرده شده است، توضيح داد: معاونت كنسولي دستگاه ديپلماسي كشور ، سفير جمهوري اسلامي ايران در رياض و سركنسول ايران در جده با جديت پيگير مسائل هستند و در راستاي صيانت از حقوق زائران انتظار ما اين بود كه حكم اين دو مأمور خاطي هر چه زودتر اجرا شود.
رئيس سازمان حج و زيارت در اين گفتگو صراحتاً شايعه پرداخت غرامت به آسيب ديدگان حادثه فرودگاه جده را بشدت تكذيب كرد و گفت: اخيراً ديداري را با خانواده اين دو نوجوان با هوش و شجاع ايراني داشته ايم.
رئيس سازمان حج در خصوص بيماري هاي واگيردار در حج توضيح داد : قطعاً فضاي حج با عمره متفاوت است، زائران از اقصي نقاط دنيا با فرهنگ هاي مختلف به حج مي آيند و با توجه به ازدحام جمعيت و گرد و خاك ناشي از ساخت و سازهاي اطراف حرم، بهتر است زائران از ماسك استفاده كنند و حتما پيش از صرف غذا دست هاي خود را شستشو دهند.
وي با بيان اينكه خدمات پزشكي ايران در حج قابل مقايسه با هيچ كشوري نيست، به عفونت هاي چشمي زائران در موسم حج اشاره كرد و گفت: مشاهده شده كه زائران بويژه در ايام تشريق به علت اينكه دست هاي آلوده خود را به چشمشان مي مالند، دچار مشكل عفونت هاي چشمي شده اند.
رئيس سازمان حج در ادامه گفت: امسال متوسط سن زائران ايراني 58 سال و نيم است كه يكسال جوانتر از سال گذشته است كه البته 70 درصد زائران ما بالاي 50 سال هستند.
وي در ادامه سخنانش ضمن تأكيد به زائران بر رعايت مسائل بهداشتي بمنظور پيشگيري از بروز بيماري ها گفت: زائران اگر داروي خاصي را مصرف مي كنند، حتما در سفر نسخه انگليسي داروي خود را همراه داشته باشند.
رئيس سازمان حج با اشاره به ساخت و سازهاي مسجدالحرام به زائران توصيه كرد: از آنجايي كه از آخرين ايستگاه اتوبوس زائران تا مسجدالحرام يك كيلومتر فاصله است، زائران قبل از سفر خود را براي پياده روي هاي اين چنيني آماده كنند.


| شناسه مطلب: 55083




سعيد اوحدي حج۹۴



نظرات کاربران