یادداشت

حجاج کمپین «نه به گشت و گذار در بازار» راه بیندازند یادداشت

حجاج کمپین «نه به گشت و گذار در بازار» راه بیندازند یادداشت

حجاج کمپین «نه به گشت و گذار در بازار» راه بیندازند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
یادداشت

حجاج کمپین «نه به گشت و گذار در بازار» راه بیندازند یادداشت

حجاج کمپین «نه به گشت و گذار در بازار» راه بیندازند یادداشت

حجاج کمپین «نه به گشت و گذار در بازار» راه بیندازند یادداشت

حجاج کمپین «نه به گشت و گذار در بازار» راه بیندازند یادداشت

حجاج کمپین «نه به گشت و گذار در بازار» راه بیندازند
یادداشت

حجاج کمپین «نه به گشت و گذار در بازار» راه بیندازند

*محمدجواد رنجبر

ذي القعده كه از راه مي رسد، حال و هواي حج تمتع، دل‌هاي عاشقان سرزمين وحي را نوازش مي دهد و همه اين عاشقان افسوس و غبطه به حال زائراني مي خورند كه قرار است امسال فرصت بي نظير تنفس در شهر معطر پيامبر(ص) و حضور عبادي و شوق آور در مكه معظمه و خانه خدا را تجربه كنند.
در موسم حج همه دل هاي بيدار آرزوي پا گذاشتن در صحراي عرفات، مني، مشعر، مزدلفه و ... را دارند. آرزوي جا پاي قائم آل محمد(عج) گذاشتن را دارند و حال اين كه امسال تنها 64 هزار زائر ايراني توفيق درك اين فرصت را دارند.
حضرت آقا شنبه گذشته در ديدار دست اندركاران و كارگزاران حج و سفرهاي عتبات، زيارت خانه خدا و مناسك حج را، فرصتي بي نظير براي تطهير روح، نزديكي به پروردگار و فراهم كردن توشه تمامي عمر دانستند و خطاب به زائران خانه خدا افزودند: تك تك اعمال حج را قدر بدانيد و روح و جانتان را در سرچشمه اين نعمت بزرگ، پاكيزه و سيراب كنيد.
ايشان براي چندمين بار امسال نيز تاكيد كردند كه "مبادا حجاج محترم فرصت بي نظير تنفس در شهر معطر پيامبر(ص) و حضور عبادي و شوق آور در مكه معظمه و خانه خدا را با كار بسيار غلط گشت و گذار در بازار و خريد كالا از دست بدهند و حسرت استفاده نكردن كامل از فرصت بي نظير و نشاط آور حضور در مسجدالحرام و مسجدالنبي را براي همه عمر بر دل خود بگذارند."
رهبر معظم انقلاب 11 مهرماه سال 1390 نيز در ديدار كارگزاران حج فرمودند: " من با سوغاتي خريدن مخالف نيستم، اما با اين بازارگردي ها چرا؛ خيلي بد است. يك عده اي عطش بازارگردي دارند؛ اينها ملت شما را، مردم شما را سبك مي كند؛ حيف است.
مي روند يك جنس هايي را مي خرند، غالباً هم جنس هاي بي كيفيت از كشورهاي دوردستِ سودجو كه با همان كمپاني هاي داخل آن كشور ميزبان بندوبست دارند. براي حجاج جنس بدلي و بي كيفيت درست مي كنند مي آورند توي اين بازارها مي ريزند، شما هم مي رويد اين ارز خودتان را و عِرض خودتان را مي ريزيد براي اينكه اين كالاهاي بي كيفيت را خريداري كنيد. امروز در كشور ما خوشبختانه كالاهاي داخلي با كيفيت خوب، متنوع، زيبا، ساخته شده دست كارگر ايراني - برادر خودتان - فراوان است. بعضي ها قبل از اينكه سفر مكه بروند، سوغاتي هاي سفر را در اينجا مي خرند - كار خوبي است - نگه مي دارند؛ بعد كه برگشتند، همانهايي را كه در بازار شهر خودشان تهيه كرده اند، به عنوان سوغاتي مي دهند. هديه سفر است ديگر، خوب است. اين كار، خيلي كار خوبي است."
واقعيت اين است كه متاسفانه چه در موسم عمره و چه در موسم حج شاهديم كه برخي زائران ايراني به جاي استفاده كامل از فرصت ناب زيارت سرزمين وحي كه شايد براي بعضي اولين و آخرين بار باشد، وقت خود را در بازارهاي مكه و مدينه آن هم به خريد كالاهاي اكثرا بي كيفيت چيني يا كالاهايي كه قيمت آن در كشورمان كمتر از عربستان است، به بطالت مي گذرانند و ثواب هايي را كه به راحتي مي توانند توشه سفر آخرت خود كنند، مثل آب خوردن از دست مي دهند.
متاسفانه مواردي ديده شده كه زائران ايراني در هنگام تعطيلي فروشگاه هاي مكه و مدينه براي اقامه نماز اول وقت، نه تنها براي انجام فريضه عبادي نماز در مساجد حاضر نشده اند، بلكه پشت در منتظر مانده اند تا فروشگاه دوباره باز شود و خريد خود را ادامه دهند! و اين در حالي است كه اجناس با كيفيت تر و با قيمت هاي مناسب در داخل كشور توليد مي شود.
بعضي معتقدند كه بايد از سفر حج براي اقوام و خويشان و دوستان سوغاتي آورد و قطعا امري پسنديده است؛ اما چه سوغاتي بهتر از دعا و طواف و نماز براي دوستان و آشنايان و اقوام و آنهايي كه دوستشان داريد و به شما التماس دعا گفته اند. حداكثر مي توان تسبيحي براي يادبود براي اين افراد تهيه كرد و علاوه بر اين كه ارز از كشور خارج نشود، فرصت گران بهاي حضور در سرزمين وحي كه شايد براي زائري، اولين و آخرين بار باشد، هدر نرود و صرف "گشت و گذار در بازار و خريد كالا" نشود.
چه خوب است 64 هزار زائر ايراني حج تمتع امسال كمپين "نه به گشت و گذار در بازار و خريد كالا" راه بيندازند تا فرصتي طلايي در زيارت خانه خدا، مسجدالنبي و قبور ائمه مظلوم بقيع را از دست ندهند و يك عمر حسرت آن را نخورند.


| شناسه مطلب: 55239




حج تمتع



مطالب مرتبط

نظرات کاربران