یادداشت حج؛ موسم وحدت یادداشت حج؛ موسم وحدت یادداشت حج؛ موسم وحدت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
یادداشت حج؛ موسم وحدت یادداشت حج؛ موسم وحدت یادداشت حج؛ موسم وحدت یادداشت حج؛ موسم وحدت یادداشت حج؛ موسم وحدت

یادداشت حج؛ موسم وحدت

حج خاستگاه عبادی تنها ندارد. حج کارویژه دیگری نیز دارد که از آن به عنوان پیامدهای اجتماعی و سیاسی حج یاد می شود.

حج خاستگاه عبادي تنها ندارد. حج كارويژه ديگري نيز دارد كه از آن به عنوان پيامدهاي اجتماعي و سياسي حج ياد مي شود. وقتي صدها هزار حج گزار در كنار هم و به يك شكل و هيات و با مناسكي مشترك و با كلامي هماهنگ و يكسان آداب ديني خود را رو به قبله اي مشترك بجا مي آورند، چه پيامي به ذهن متبادر مي شود؟!
آيا جز همدلي و همصدايي؟ جز همراهي و همقدمي؟ جز يكرنگي در يك راه و مسير مشترك؟ و آيا همه اينها گوياي ضرورت وحدت از نگاه اسلام و اتحاد مسلمين به عنوان يك فرآيند روشن حج ابراهيمي محسوب نمي شود؟
اساسا مناسك و آداب مشترك "اجتماعي" ميان مسلمين مثل نماز جماعت كه احاديثي بر شرف و شان آن تاكيد بسيار روشن دارد، بر اهميت وحدت ميان مسلمانان اصرار دارد.
وحدت سبب آگاهي از وضع و اوضاع آحاد مسلمين و جامعه و در بعد كلان تر از جامعه جهاني مسلمين مي شود. اين آگاهي كمك و ياري را بدنبال دارد و كمك و ياري دل ها را به هم نزديك و نزديك مي سازد! به اين شيوه و در پرتو جمع و نظارت و همياري جمعي، دين در دل ها و اذهان تقويت مي شود.
جامعه در سايه تعاون و پيشرفت جمعي شكل مي گيرد و جامعه مسلمين قدرتمند مي شود. اين قدرت هم به رفاه و آرامش و آسايش مسلمانان مي انجامد و هم كفار و جهان استكبار را از دست اندازي به امور و منافع مسلمانان، برحذر مي دارد!
متاسفانه به دلايلي وحدت در جامعه بزرگ اسلامي رخ نداده است!
شيطنت قدرت هاي استكباري، دور افتادگي از متن دين و ضعف ايماني برخي ملل مسلمان و فساد و دنياخواهي عمده حاكمان، دلايل اصلي تحقق نيافتن وحدت است.
حج موسم و فرصت و بهانه لازم براي وحدت و تحكيم وحدت است.
در وقتي و در عرصه اي كه عقيده كلان و مشترك "اسلام خواهي" در ميان است و انسان ها تلاش مي كنند "نفسانيت" را زير پا بگذارند، حج گزاران مي توانند به ارتباط سياسي و فرهنگي با يكديگر مشغول شوند، از حال هم جويا شوند و راهكارهاي حل معضلات بزرگ جهان اسلام را جستجو نمايند. نخبگان را برانگيزند و معارف ديني و الهي را ارتقا دهند و از تجارب معنوي و سياسي و اجتماعي يكديگر بهره گيرند.
ان‌شاءالله!


| شناسه مطلب: 55337




حج تمتع وحدت



مطالب مرتبط

نظرات کاربران