ناگفتههای نجات ۶۰۰ حاجی حادثه مِنا تشریح شد؛
چگونه آمار ۴۶۴ جانباخته ایرانی فاجعه منا به ۱۰۰۰ نفر نرسید
چگونه آمار ۴۶۴ جانباخته ایرانی فاجعه منا به ۱۰۰۰ نفر نرسیدمدیر عملیات پزشکی حج پس از ۱۳ روز عملیات امدادی و درمانی از ناگفتههای نجات ۶۰۰ حاجی در حادثه مِنا گفت و دلایل چگونگی نرسیدن آمار ۴۶۴ جانباخته ایرانی فاجعه منا به یک هزار نفر را نیز تشریح کرد.
مدير عمليات پزشكي حج پس از 13 روز عمليات امدادي و درماني از ناگفتههاي نجات 600 حاجي در حادثه مِنا گفت و دلايل چگونگي نرسيدن آمار 464 جانباخته ايراني فاجعه منا به يك هزار نفر را نيز تشريح كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از ادارهكل روابط عمومي و ارتباطات مردمي جمعيت هلال احمر پيرحسين كوليوند با اشاره به اينكه در همان ساعات اوليه وقوع فاجعه منا گروهي امدادي از قسمتهاي مختلف و با عبور از از لايههاي امنيتي دولت سعودي وارد صحنه حادثه شدند؛ اظهار كرد: علاوه بر پيدا كردن و امداد رساني به مصدومان در برخي چادرها، شروع به شناسايي اجساد ايراني و يادداشت اسامي و فيلمبرداري از اجساد كردند كه متاسفانه دوربين فيلمبرداري مركز، توسط نيروهاي امنيتي سعودي ضبط شد و با وجود همه مشكلات تا ساعت 3 بعداز ظهر، نيروها به طرق مختلف توانستند كار شناسايي انجام دهند كه 93 نفر از اجساد جان باختگان ايراني شناسايي شد.
وي يكي از كارهاي شاخص صورت گرفته در ميدان حادثه در ساعات اوليه را امداد رساني و نجات جان حدود 600 نفر از زائرين ايراني و غير ايراني از محل حادثه دانست و گفت: همزمان با اين كار ستاد اطلاع رساني مصدومين در منا تشكيل و اسامي مجروحان بستري در بيمارستان مكه مكرمه و منا و همچنين جان باختگان شناسايي شده در محلي در منا در اختيار كاروانها قرار گرفت و اطلاعات مربوط به زائراني كه همچنان مفقود بودند نيز ثبت شد.
كوليوند در خصوص تشكيل تيمهاي شناسايي نيز گفت: تيمهايي در ظهر روز حادثه تشكيل و جهت شناسايي بيماران بستري به بيمارستانها مكه و منا اعزام شدند.
آخرين اخبار مربوط به مصدومان به طور مستقيم به خانواده ها اطلاع داده شد
مدير عمليات پزشكي حج با بيان اينكه با پايان عمليات تشريق و انتقال زائرين به مكه مكرمه از منا، شماره تلفنهاي دفتر ستاد اطلاع رساني مصدومان در اختيار رسانهها قرار گرفت، تاكيد كرد: خانوادههاي ايراني نيز آخرين اخبار مربوط به مصدومان را به طور مستقيم دريافت و آخرين وضعيت جسماني آنها را بررسي مي كردند.
وي اصليترين كار اين ستاد را هماهنگي با مسئولان سازمان حج و زيارت و گردآوري آخرين اطلاعات و اسامي مجروحان عنوان كرد و گفت: يافتن مفقودان احتمالي به صورت شبانه روزي و اطلاع رساني به هموطنان با در اختيار قراردادن دو شماره اختصاصي يكي ديگر از اقدامات خوب اين مركز بود.
به گفته كوليوند، اين شمارهها به صورت وسيع در سراسر كشور پخش شد. عكسهايي نيز از مجروحان مجهول الهويه از طريق اين ستاد در اختيار رسانهها قرار گرفت.
جست و جوي لحظه به لحظه زائران ايراني در بيمارستانها
مدير عمليات پزشكي حج ابعاد فاجعه را وسيعتر از حد تصور و كارشكنيهاي دولت سعودي را به دور از رفتارهاي انساني دانست و گفت: تمامي بيمارستانهايي كه در روز حادثه بيماران را پذيرش كرده بودند را جست و جو ميكرديم طبعاً لحظه به لحظه به ليست مصدومين اضافه ميشد، اطلاعات آنها در اختيار رسانهها و مديران كاروانها قرار ميگرفت.
وي ادامه داد: يكي از چالشها و مشكلات ما در خصوص شناسايي مصدومان جابهجايي مكرر آنها توسط ماموران سعودي در بين بيمارستانهاي خودشان بود.
كوليوند، مراجعه روزانه نزديك به يكهزار مورد و تماسهاي تلفني نزديك به 5 هزار مورد در اين مركز در چند روز نخست وقوع حادثه را كه به طور 24 ساعته جريان داشت يكي از ركوردهاي آماري دانست و افزود: تماسهايي كه ناشي از دغدغه خانوادهها و گاهي هم ناشي از پخش شايعاتي بي اساس در دنياي مجازي بود.
وي گفت: روزهاي سختي براي خانواده بازماندگان و شايد سختتر براي پاسخگويان به خانوادهها و گاهي سختتر و جانكاهتر از همه هنگاميكه مصدومي به جمع جانباختگان ميپيوست بود.
سرنوشت مفقودان چالش اصلي ستاداطلاع رساني مصدومان
كوليوند سرنوشت مفقودان را يكي از مسائلي مهمي دانست كه ستاد اطلاع رساني مصدومين را دچار چالش ميكرد، افراديكه نه در ليست مصدومان قرار داشتند و نه در ليست جانباختگان. دولت عربستان نيز كه تا قبل از هشدار رهبر انقلاب در شناسايي جانباختگان كوتاهي ميكرد. تمام تلاشها بر اين بود كه خانوادهها در ايران اطمينان خاطر پيدا كنند اما شرايط عربستان، شرايط كاملاً متفاوتي از ايران داشت.
وي گفت: ضرورت تشكيل تيمهاي حمايت روان براي بازماندگان پس از چندي احساس شد و در مكه اين تيمها مشغول به فعاليت شدند و ضرورت حمايتهاي رواني به خانوادهها در ايران نيز به مسئولان امر در ايران اطلاع رساني شد.
معاون حج و عمره مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمر در خاتمه خاطرنشان كرد: مسئولان هلال احمر چه در حادثه سقوط جرثقيل و چه در حادثه منا، ميدانستند كه خانوادههاي ايراني در چه اضطراب و رنجي بسر ميبرند، لذا تمام توان خود را به منظور كاهش آلام اين عزيزان در پيش گرفتند؛ اما بر اين نكته نيز واقفيم كه كارگزاران حكومتي عربستان اگرچه در امر ايجاد حادثه و امدادرساني به صحنه حادثه و درمان زير بار مسئوليت نرفتند، اما ميتوانستند حداقل در خصوص اطلاع رساني به بازماندگان فرايندي بهتري را پيش رو بگيرند، مساله اي است كه اگر رعايت ميشد، ميتوانست درد و اندوه ناشي از فاجعه را تا حدودي تسكين دهد.