خاکسپاری قربانیان پاکستانی فاجعه منا در عربستان بدون اجازه‌‌ خانواده آنان خاکسپاری قربانیان پاکستانی فاجعه منا در عربستان بدون اجازه‌‌ خانواده آنان خاکسپاری قربانیان پاکستانی فاجعه منا در عربستان بدون اجازه‌‌ خانواده آنان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
خاکسپاری قربانیان پاکستانی فاجعه منا در عربستان بدون اجازه‌‌ خانواده آنان خاکسپاری قربانیان پاکستانی فاجعه منا در عربستان بدون اجازه‌‌ خانواده آنان خاکسپاری قربانیان پاکستانی فاجعه منا در عربستان بدون اجازه‌‌ خانواده آنان خاکسپاری قربانیان پاکستانی فاجعه منا در عربستان بدون اجازه‌‌ خانواده آنان خاکسپاری قربانیان پاکستانی فاجعه منا در عربستان بدون اجازه‌‌ خانواده آنان

خاکسپاری قربانیان پاکستانی فاجعه منا در عربستان بدون اجازه‌‌ خانواده آنان

پس از گذشت دو هفته از فاجعه منا، روزنامه "داون" پاکستان در گزارشی ضمن اشاره به دفن بدون اجازه یکی از قربانیان این حادثه غم‌بار در عربستان، به سرگردانی خانواده پاکستانی پرداخته است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، در اين گزارش آمده است: "يكي از افراد خانواده زبير احمد 33 ساله كه از زمان وقوع حادثه منا تاكنون خبري از وي در دست نبوده، در تماس با روزنامه "دان" گفته كه مقامات سعودي زبير احمد را بدون اطلاع خانواده‌اش در منا دفن كرده‌اند. وي و چهار عضو خانواده‌اش در حادثه منا مفقود شده بودند. اجساد دو عضو ديگر خانواده يعني پروفسور افتخار احمد و پروفسور تلميذ احمد در سردخانه‌اي در منا پيدا شده و در اين ميان تنها همسر پروفسور تلميذ احمد به سلامت به پاكستان برگشته است.
جستجو براي يافتن خانم رانا، همسر پروفسور افتخار احمد و فرزند آنان زبير احمد همچنان ادامه دارد. اطلاعاتي كه به دست خانواده زبير احمد رسيده به دليل ارتباطات يكي از اقوام اين خانواده به نام سليم احمد با مقامات سعودي بوده و بيشتر خانواده‌هاي پاكستاني كه چنين ارتباطاتي را ندارند، همچنان سرگردان و بي‌اطلاع از سرنوشت عزيزان خود بوده و به هر دري مي‌زنند تا شايد بتوانند اطلاعاتي را در اين رابطه كسب كنند."
"داون" در ادامه مي‌افزايد: كنسولگري پاكستان در جده نيز هيچ اطلاعي درباره سرنوشت پاكستاني‌هاي مفقود شده و يا جان‌باخته ندارد. عظما خليق كه به دنبال اطلاع از سرنوشت خواهرش بشرا خليق است، به اين روزنامه گفته كه برادر آنها كه در منا حضور دارد، هنوز نتوانسته هيچ اطلاعي درباره سرنوشت خواهرش كسب كند.
وي مي‌افزايد: ما خبرهايي درباره نگهداري اجساد تكه‌تكه شده در كانتينرها شنيده‌ايم، اما گرفتن اجازه بازديد از چنين مكان‌هايي بدون داشتن ارتباطات ويژه با مقامات سعودي بسيار دشوار است. بشرا خليق در رياض مربي يك شركت هواپيمايي است كه به همراه دو تن از دوستانش به نام خديجه سعيد و رضا ايمان در حادثه منا مفقود شده است."
در حاليكه دولت پاكستان در قبال فاجعه منا كاملاً منفعل و دست بسته عمل مي‌كند، خبر دفن بدون اجازه زائرين پاكستاني اين فاجعه توسط روزنامه‌هاي پاكستاني به تدريج منتشر مي‌شود.
گفتني است هر روز آمار منتشره در وب‌سايت وزارت امور مذهبي پاكستان تغيير مي‌كند، به طوريكه آمار ابتدايي اين وزارت كه نشان مي‌داد كمتر از 10 نفر در فاجعه قرباني شده‌اند، در جديدترين آمار خود خبر از جان باختن 80 نفر، مجروح شدن 47 نفر و مفقود شدن 54 حاجي پاكستاني داده است.
اين در حالي است كه حامد سعيد كاظمي، وزير سابق امور مذهبي پاكستان دولت را به پنهان‌كاري در اعلام تعداد قربانيان فاجعه منا متهم كرده و تعداد حاجيان پاكستاني جان‌باخته در فاجعه منا را قريب به 300 نفر برآورد كرده است.
از سوي ديگر سناتورهاي پاكستاني مراتب نارضايتي شديد خود را نسبت به عدم ارائه آمار دقيق قربانيان و مفقودين به امين الحسنات، وزير مشاور و نفر دوم وزارت در امور مذهبي اعلام كرده و از بدرفتاري مامورين سعودي با اجساد و عدم تشخيص هويت قربانيان توسط عربستان شكايت كردند.


| شناسه مطلب: 56594




پاكستان منا



نظرات کاربران