الزام ویزا و گذرنامه برای زوار اربعین الزام ویزا و گذرنامه برای زوار اربعین الزام ویزا و گذرنامه برای زوار اربعین بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
الزام ویزا و گذرنامه برای زوار اربعین الزام ویزا و گذرنامه برای زوار اربعین الزام ویزا و گذرنامه برای زوار اربعین الزام ویزا و گذرنامه برای زوار اربعین الزام ویزا و گذرنامه برای زوار اربعین

الزام ویزا و گذرنامه برای زوار اربعین

درحالی کمتر از دو ماه به ایام اربعین باقی‌مانده و داشتن ویزا و گذرنامه برای رفتن به کربلا الزامی شده که همچنان به‌رغم وعده مسئولان کنسولگری عراق در مرز مهران و استان ایلام راه‌اندازی نشده است.

درحالي كمتر از دو ماه به ايام اربعين باقي‌مانده و داشتن ويزا و گذرنامه براي رفتن به كربلا الزامي شده كه همچنان به‌رغم وعده مسئولان كنسولگري عراق در مرز مهران و استان ايلام راه‌اندازي نشده است.
وارد ايام محرم شده‌ايم، اربعين در راه است و بازهم صداي پاي زائران كربلا به گوش مي‌رسد، خيلي‌ها شوق رفتن دارند مثل سال گذشته كه جمعيت چندميليوني از كشورمان با عشق به حسين(ع) ساعت‌ها پياده‌روي كردند.
مشتاقان زيادي از هم‌اكنون خود را براي رفتن به كربلا از طريق مرزهاي زميني كشور آماده كرده‌اند، ولي براي رفتن به اين سفر بايد جدا از مسائل مذهبي و اعتقادي به قوانين ورود به يك كشور ديگر نيز توجه كنند.
مرز مهران به‌عنوان مهم‌ترين مرز زميني كشور سال گذشته در يك هفته ميزبان يك‌ميليون و ۵۰۰ هزار زائر بود، خيلي‌ها بدون ويزا و گذرنامه وارد عراق شدند و شايد براي كسي مشكلي پيش نيامد ولي اين تجربه دليل خوبي براي اجرا نكردن قانون نيست.
امسال هم دولت جمهوري اسلامي ايران و هم مسئولان دولت عراق مصمم به اجراي قانون يعني داشتن ويزا و گذرنامه براي زائران در ايام اربعين هستند و قطعاً زائران عزيز بايد به موارد توجه ويژه داشته باشند.
جدا از بحث‌هاي ويزا و گذرنامه، هم‌اكنون بخش‌هاي مختلفي در استان ايلام براي تسهيل دررفت و آمد زائران كربلا طي اربعين در حال فعاليت هستند كه البته بخشي از آن‌ها نيز مثل كنسولگري هنوز به سرانجام نرسيده است.
تاكنون مسئولان كشوري مرتبط جلسات متعددي را در قالب قرارگاه اربعين در استان برگزار كرده اند كه از آن جمله مي توان به سفر فرمانده نيروي انتظامي، فرمانده مرزباني كشور در قالب اجلاس مشترك مرزبانان ايران و عراق در مرز مهران، معاونان وزير راه، مدير كل امور مرزي وزارت كشور و... اشاره كرد.
ويزا و گذرنامه اجباري است و نداشتن اين دو در خاك عراق يعني جرم
سردار علي دولتي فرمانده انتظامي استان ايلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: كمتر از دو ماه ديگر به ايام اربعين مانده و لازم است زائران عزيز حتماً براي خروح از مرزهاي زميني كشور ازجمله مرز مهران به اطلاع‌رساني‌ها توجه ويژه داشته باشند.
وي بيان داشت: ويزا و گذرنامه دو اصل مهم براي رفتن به كربلا در ايام اربعين است و بدون شك از ورود افراد بدون گذرنامه و ويزا در مرز مهران جلوگيري مي‌شود.ويزا و گذرنامه دو اصل مهم براي رفتن به كربلا در ايام اربعين است و بدون شك از ورود افراد بدون گذرنامه و ويزا در مرز مهران جلوگيري مي‌شود
فرمانده انتظامي استان ايلام با اشاره به اينكه طبق توافق انجام‌شده بين مرزباني كشورمان و عراق از ورود افراد بدون ويزا در داخل خاك كشور نيز جلوگيري مي‌شود و حتي اگر كسي بدون ويزا و گذرنامه وارد عراق شود، مجازات حبس تعيين‌شده است.
دولتي بيان دشت: از مردم و زائران عزيز خواهش مي‌كنيم به بحث داشتن ويزا گذرنامه توجه ويژه داشته باشند تا براي كسي مشكلي پيش نيايد و قطعاً اين مهم براي همه قانون است.
تكميل زيرساخت‌هاي ايلام به‌خوبي پيش مي‌رود اما كافي نيست
وي راجع به وضعيت زيرساخت‌هاي مختلف استان ايلام براي ايام اربعين گفت: خوشبختانه از سال گذشته تاكنون اقدامات قابل قبولي در بحث زيرساخت‌هاي مرز و استان انجام‌شده ولي اين اقدامات همچنان كافي نيست.
وي بيان داشت: هنوز در چند نقطه از محورهاي ارتباطي استان ايلام داراي مشكل هستيم كه اميدواريم هرچه سريع‌تر حل شود و زائران به‌راحتي از مرز مهران طي ايام اربعين تردد داشته باشند. احداث پاركينگ بزرگ مهران و حل مشكل ترافيك در داخل شهر
مراد ناصري فرماندار شهرستان مهران نيز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: خوشبختانه زيرساخت‌هاي شهرستان مهران روزبه‌روز در حال تكميل شدن است و پاركينگ بزرگ شهر مهران با ۶۰هكتار مساحت و ظرفيت ۲۰هزار وسيله نقيله در حال ساخت است.
وي بيان داشت: اين پاركينگ قطعاً براي اربعين آماده مي‌شود و بخش مهمي از مشكلات سال گذشته كه شهر مهران خود به پاركينگ ماشين‌ها تبديل‌شده بود را حل مي‌كند.
ناصري اظهار داشت: هم‌اكنون مشكلات زيرساختي مرز مهران در زمينهٔ سرويس بهداشتي، آب، گيت‌هاي ورود و خروج، روشنايي و ...تا حدود زيادي حل‌شده است.هم‌اكنون مشكلات زيرساختي مرز مهران درزمينهٔ سرويس بهداشتي، آب، گيت‌ها ورود و خروج، روشنايي و ...تا حدود زيادي حل‌شده است
فرماندار مهران با اشاره به اينكه قرار است از دو كنارگذر در شهرستان طي ايام اربعين استفاده شود گفت: هم‌اكنون مراحل آسفالت كنارگذر غربي شهر مهران در حال اجرايي شدن است.
كنسولگري عراق در ايلام هنوز ايجاد نشده است
احمد شوهاني عضو كميسيون امنيت ملي و نماينده مردم ايلام در مجلس شوراي اسلامي نيز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: يكي از مهمترين نيازهاي شهرستان مهران بحث كنسولگري عراق در استان ايلام كه تاكنون اين مسئله محقق نشده است.
وي بيان داشت: با پيگيري‌هاي به‌عمل‌آمده قرار است به‌زودي يك نمايندگي از كنسولگري عراق در استان كرمانشاه به ايلام منتقل شود و به‌زودي يك نمايندگي از كنسولگري عراق در استان كرمانشاه به ايلام منتقل شود كارهاي مربوط به صدور ويزا در استان نيز به‌راحتي امكان‌پذير شود.
شوهاني با اشاره به اينكه مرز مهران پذيراي بيش از ۷۰ درصد زائران كربلا است، گفت: سال گذشته يك‌ميليون و ۵۰۰ هزار زائر از مرز مهران تردد داشته و امسال پيش‌بيني‌شده بيش از سه ميليون زائر از اين مرز تردد كنند.
نماينده مردم ايلام در مجلس بيان داشت: اين حجم زائر در مرز مهران نيازمند زيرساخت‌هاي مطلوب در استان ايلام، شهرستان مهران و پايانه مرزي است.
وي گفت: هم‌اكنون كارهاي مهمي در محور ارتباطي ايلام به مهران، پايانه مرزي مهران، پل دوم زائر و... در حال انجام است كه نياز است شتاب بيشتري براي اربعين به روند كار بخشيده شوند.
شوهاني با اشاره به اينكه علاوه بر طرح‌هاي كوتاه‌مدت براي خدمات‌رساني به زائران در مرز مهران بايد برنامه‌هاي بلندمدت نيز اجرايي شود، گفت: قطعاً راهپيمايي اربعين در سال‌هاي آينده شلوغ‌تر خواهد بود و زيرساخت‌هاي استان نظير راه‌آهن و فرودگاه مهران بايد تكميل شوند. لزوم همكاري و كمك‌هاي مردمي براي خدمات‌رساني به زوار
سيد محمد علوي فر رئيس كميته مشاركت‌هاي مردمي اربعين در استان ايلام نيز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال جاري به منظور خدمات‌رساني بيشتر به زوار اربعين كميته مشاركت‌هاي مردمي در استان ايلام تشكيل‌شده است.
وي بيان داشت: هم‌اكنون اين كميته در شهرستان‌هاي مختلف استان تشكيل برگزارشده و قطعاً كمك‌هاي مردمي به‌صورت سازماندهي‌شده و بانظم و انضباط بيشتري نسبت به سال گذشته در اختيار زائران قرار مي‌گيرد.
وي عنوان كرد: از همه مردم كشور و استان تقاضا داريم براي ارائه خدمات مطلوب به زائران چه نقدي و چه غير نقدي اين ستاد را ياري كنند.
علوي فر تصريح كرد: ستاد مشاركت‌هاي مردم اربعين داراي شماره‌حساب ۰۱۱۲۸۴۴۰۷۰۰۱ بانك ملي است.
به هر روي با توجه به اينكه زمان زيادي تا ايام اربعين براي اجرا و تكميل پروژه ها وجود ندارد، مرز مهران به عنوان مهمترين و نزديك ترين مرز كشور به عتبات عاليات نيازمند تكميل زيرساخت‌ها است كه تامين آنها نگاه ويژه مسئولان مرتبط را مي طلبد.
همچنين اميد مي‌رود در ايام اربعين زائران به مسئله تهيه ويزا و گذرنامه توجه ويژه داشته باشند تا براي تردد از مرز مهران و ورود به كشور عراق به مشكل برنخورند.


| شناسه مطلب: 56854




اربعين



نظرات کاربران