رهبر معظم انقلاب اسلامی در در دیدار وزیر امور خارجه و سفرا و کارداران جمهوری اسلامی:

تصمیم گرفتن کشورهای دیگر درباره نظام حکومتی سوریه ... رهبر معظم انقلاب اسلامی در در دیدار وزیر امور خارجه و سفرا و کارداران جمهوری اسلامی:

تصمیم گرفتن کشورهای دیگر درباره نظام حکومتی سوریه ... رهبر معظم انقلاب اسلامی در در دیدار وزیر امور خارجه و سفرا و کارداران جمهوری اسلامی:

تصمیم گرفتن کشورهای دیگر درباره نظام حکومتی سوریه ... بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رهبر معظم انقلاب اسلامی در در دیدار وزیر امور خارجه و سفرا و کارداران جمهوری اسلامی:

تصمیم گرفتن کشورهای دیگر درباره نظام حکومتی سوریه ... رهبر معظم انقلاب اسلامی در در دیدار وزیر امور خارجه و سفرا و کارداران جمهوری اسلامی:

تصمیم گرفتن کشورهای دیگر درباره نظام حکومتی سوریه ... رهبر معظم انقلاب اسلامی در در دیدار وزیر امور خارجه و سفرا و کارداران جمهوری اسلامی:

تصمیم گرفتن کشورهای دیگر درباره نظام حکومتی سوریه ... رهبر معظم انقلاب اسلامی در در دیدار وزیر امور خارجه و سفرا و کارداران جمهوری اسلامی:

تصمیم گرفتن کشورهای دیگر درباره نظام حکومتی سوریه ... رهبر معظم انقلاب اسلامی در در دیدار وزیر امور خارجه و سفرا و کارداران جمهوری اسلامی:

تصمیم گرفتن کشورهای دیگر درباره نظام حکومتی سوریه ...
رهبر معظم انقلاب اسلامی در در دیدار وزیر امور خارجه و سفرا و کارداران جمهوری اسلامی:

تصمیم گرفتن کشورهای دیگر درباره نظام حکومتی سوریه بدعتی خطرناک است

رهبر انقلاب درباره سوریه نیز تأکید کردند: حرف ما در این زمینه، مستحکم ترین حرفهاست ما معتقدیم معنی ندارد کشورهای دیگر دور هم جمع شوند و راجع به یک نظام حکومتی و رئیس آن حکومت تصمیم بگیرند، این بدعتی خطرناک است که هیچ حکومتی در جهان اجرای آن را درباره خود نمی پذیرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز (يكشنبه) در ديدار وزير امور خارجه و سفرا و كارداران جمهوري اسلامي، با تبيين «اصول و راهبردهاي ثابت و پايدار سياست خارجي در قانون اساسي و الزامات ناشي از اين اصول و سياستها»، راه حلهاي منطقي و مستحكم ايران درباره مسائل مهم منطقه از جمله سوريه، يمن و بحرين را تشريح و تأكيد كردند: اهداف امريكا در منطقه، ۱۸۰ درجه با اهداف ايران، متفاوت است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، سياست خارجي كشور را همان سياست خارجي نظام در قانون اساسي خواندند و خاطرنشان كردند: اين سياست خارجي متخذ از اسلام و منبعث از اهداف و آرمانهاي انقلاب است و مسئولان وزارت خارجه و سفرا و كارداران در حقيقت «نمايندگان، سربازان و خدمتگزاران اين اصول و آرمانها» هستند.
ايشان در همين زمينه افزودند: سياست خارجي كشور مانند همه كشورهاي جهان بر منافع بلند مدت و اصول و ارزشها استواراست و با رفت و آمد دولتها با سلايق سياسي گوناگون، تغيير نمي كند، دولتها فقط در تاكتيكها و ابتكارات اجراييِ راهبردهاي سياست خارجي تأثيرگذار و دخيلند.
رهبر انقلاب افزودند: همه تاكتيكهاي ديپلماسي در دولتهاي مختلف بايد در خدمت پيشبرد اصول سياست خارجي در قانون اساسي باشد و نمايندگان سياسي ايران در خارج، خود را نماينده و مدافع جدي و منطقي سياستهاي نظام بدانند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تبليغات پرحجم بيگانگان درباره «تغيير اجباري يا خود خواسته» در سياست خارجي جمهوري اسلامي افزودند: اين تحليل خوش خيالانه غربي ها، در حقيقت ناشي از فشار اين واقعيت است كه سياست خارجي جمهوري اسلامي، لااقل در سطح منطقه همچون سدّي مستحكم و صخره اي استوار، مانع از يكه تازيهاي قدرتهاي سلطه گر بويژه امريكا شده است و آنها، هميشه در آرزوي تغيير اين سياستها هستند.
رهبر انقلاب سياستهاي امريكايي ها در منطقه بسيار حساس غرب آسيا را، علت اصلي اوضاع نابسامان منطقه برشمردند و افزودند: برخلاف نظر برخي افراد، امريكا بخش عمده مشكلات منطقه است نه بخشي از راه حل مشكلات.
ايشان با تأكيد مجدد بر اينكه سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران، ساخته اين و آن نيست بلكه مبتني بر اصول مستحكم قانون اساسي است افزودند: در قانون اساسي، اسلام معيار سياست خارجي است بنابراين موضع گيري در مقابل كشورها و مسائل مختلف، بايد مختصات ديني داشته باشد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، با اشاره به ديگر اصول سياست خارجي در قانون اساسي از جمله تعهدات برادرانه به همه مسلمانان جهان، حمايت بي دريغ از مستضعفان جهان، طرد كامل استعمار و جلوگيري از نفوذ اجانب در همه زمينه ها، حفظ استقلال همه جانبه، دفاع از حقوق همه مسلمانان، عدم تعهد به قدرتهاي سلطه گر، روابط صلح آميز متقابل با دولتهاي غير محارب، خودداري از هرگونه دخالت در امور داخلي ملتها و حمايت از مبارزات حق طلبانه مستضعفان در مقابل مستكبران در هر نقطه از جهان افزودند: اين اصول جذاب، نو و والا، ذهن ملتها بخصوص نخبگان را به خود جلب كرده است.
ايشان افزودند: سياست خارجي جمهوري اسلامي با اين راهبردها و مختصات، سياست خارجي انقلابي است و اگر در اجرا با راهكارهاي هوشمندانه همراه شود، آثار شگفت انگيزي به همراه مي آورد و ظرفيت حل بخش مهمي از مشكلات جهان اسلام را داراست.
رهبر انقلاب، با اشاره به برخي آثار مثبت اجراي راهبردهاي سياست خارجي افزودند: اجراي سياستهاي انقلابي در هر زمينه، از جمله عرصه ديپلماسي باعث افزايش اقتدار و تأثيرگذاري، ارتقاي جايگاه كشور و عزت و اعتبار ايرانيان در ميان ملتها مي شود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، با تأكيد بر تداوم بي وقفه راهبردهاي ثابت سياست خارجي افزودند: ادعا نمي كنيم به همه اهداف خود رسيده ايم يا حتي نزديك شده ايم چون اجراي «سياست خارجي انقلابي» در عمل با برخي غفلتها، كم كاريها، ناهوشمنديها و موانع خارجي همراه بوده است اما جايگاه عزتمند فعلي كشور، مديون همين سياستهاي حكيمانه است و اگر به اين اصول عمل نكرده بوديم، خدا مي داند در داخل مرزها، با چه مشكلات و ضربات عجيبي، دست به گريبان مي شديم.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در جمع بندي اين بخش از سخنانشان، خطاب به مسئولين وزارت خارجه و سفرا و كارداران تأكيد كردند: با «استحكام و اقتدار و افتخار»، ادامه اصول انقلابي و راهبردهاي ثابت سياست خارجي را تكرار كنيد تا بيگانگان و دنباله هاي داخلي آنان، به تغيير در سياست خارجي جمهوري اسلامي دلخوش نكنند.
رهبر انقلاب در ادامه سخنانشان، به الزامات ناشي از پايبندي به اصول و راهبردهاي سياست خارجي پرداختند.
ايشان خاطرنشان كردند: توجه داشته باشيد كه تاكتيكهاي سياست خارجي بايد در خدمت مباني راهبردي باشد نه اينكه به اسم تاكتيك، بر ضد اصول عمل شود.
رهبر انقلاب «اعتماد به نفس، صراحت و استحكام در مواجهه با عوامل مخالف و موانع» را از ديگر الزامات سياست خارجي خواندند و در عين حال افزودند: البته هنر ديپلماسي اين است كه ايده ها و موانع را طوري بيان كند كه تأثيرگذار باشد.
ايشان منطق جمهوري اسلامي در مسائل منطقه را دنياپسند و محكم برشمردند و در تشريح راه حلهاي ايران براي اين مسائل افزودند: در مسئله فلسطين ما ضمن نفي رژيم غاصب و جعلي و محكوميت شديد فجايع و جنايات روزانه اين رژيم، برگزاري انتخابات با حضور همه فلسطيني ها را پيشنهاد كرده ايم كه با موازين جاري دنيا نيز كاملاً منطبق است.
ايشان افزودند: هر دولتي از دل آراي ملت فلسطين بيرون بيايد تكليف صهيونيستها و ساكنان سرزمينهاي اشغالي را مشخص خواهد كرد البته در مخالفت با پيشنهاد منطقي ما گفته اند اين به معناي فروپاشي رژيم غاصب است كه طبيعي است اين رژيم جعلي بايد دچار فروپاشي شود.
رهبر انقلاب درباره سوريه نيز تأكيد كردند: حرف ما در اين زمينه، مستحكم ترين حرفهاست ما معتقديم معني ندارد كشورهاي ديگر دور هم جمع شوند و راجع به يك نظام حكومتي و رئيس آن حكومت تصميم بگيرند، اين بدعتي خطرناك است كه هيچ حكومتي در جهان اجراي آن را درباره خود نمي پذيرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: راه حل مسئله سوريه، انتخابات است و براي اينكار بايد با قطع كمكهاي نظامي و مالي به معارضين، ابتدا جنگ و ناآرامي پايان پذيرد تا مردم سوريه در محيطي امن و آرام، هركس را مي خواهند انتخاب كنند.
ايشان در همين زمينه با رد تجزيه كشورها و تبديل آنها به واحدهاي كوچك قومي افزودند: مرجع قرار دادن يكي از گروههاي مسلح براي تصميم گيري و تشكيل دولت، منطقي و مورد قبول نيست و اينگونه فرمولها عملاً باعث ادامه يافتن جنگ مي شود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي درباره عراق نيز گفتند: تقسيم اين كشور به مناطق عرب شيعه، عرب سني و كُرد، كاملاً مخالف منافع مردم، عملي نشدني، بي معنا و غيرقابل قبول است.
ايشان خاطرنشان كردند: وحدت سرزميني، تماميت ارضي عراق و مرجع بودن آراي مردم، اصول راه حل ايران درباره عراق است.
رهبر انقلاب درباره يمن نيز افزودند: قطع فوري جنايات سعودي و آغاز گفتگوهاي يمني – يمني، مي تواند پايان بخش درگيريهاي اين كشور باشد.
ايشان خاطرنشان كردند: رفتار سعودي ها در يمن و سوريه، يك بام و دو هواست آنها درباره يمن مي گويند به درخواست رئيس جمهور مستعفي و فراري يمن در اين كشور دخالت نظامي كرده اند اما درباره سوريه حاضر نيستند به درخواست رئيس جمهور قانوني اين كشور، از حمايت از معارضين مسلح دست بكشند.
رهبر انقلاب درباره بحرين نيز افزودند: مردم بحرين هيچ چيزي جز حق رأي و حق انتخاب نمي خواهند و ما اين درخواست آنها را منطقي مي دانيم.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي پس از بيان راه حلهاي جمهوري اسلامي براي حل مشكلات منطقه افزودند: عامل اصلي اين ناامني ها، حمايت امريكا از رژيم صهيونيستي و گروههاي تروريستي است و اين سياستها با سياستهاي جمهوري اسلامي صد و هشتاد درجه متفاوت است.
رهبر انقلاب با رد مذاكره با امريكا درباره مسائل منطقه اي، خاطرنشان كردند: امريكايي ها، دنبال تحميل منافع خود هستند نه حل مسائل، آنها مي خواهند ۶۰، ۷۰ درصد خواسته هايشان را در مذاكره تحميل كنند و بقيه اهدافشان را هم بطور غيرقانوني، عملاً اجرا و تحميل كنند پس مذاكره چه معنايي دارد؟
ايشان در ادامه سخنانشان توسعه مستمر روابط با همسايگان، كشورهاي اسلامي و كشورهاي افريقايي را از ديگر الزامات سياست خارجي برشمردند.
حضرت آيت الله خامنه‌اي همچنين تعبير رزمندگان و جنگ‌آوران خطوط مقدم در عرصه بين‌الملل را شايسته شغل و شأن مسئولان و كاركنان وزارت خارجه خواندند و افزودند: وزارت خارجه با توجه به اهداف و وظايف خود بخوبي فعال است و به‌خصوص در تجربه اخير مذاكرات هسته‌اي، آقاي دكتر ظريف و همكارانشان آزمون خوبي، از سر گذراندند.
رهبر انقلاب با تحسين تلاش و جديت تيم مذاكره كننده گفتند: احساس قدرت و نشستن در مقابل ۶ قدرت جهاني، دفاع از اهداف و تثبيت حضور و وجود خود به طرفهاي مقابل، از جمله نقاط قوت مذاكره كنندگان كشورمان در مذاكرات هسته اي بود.
ايشان، تدين را مهمترين نقطه قوت آقاي ظريف خواندند و افزودند: بنده مكرر براي شما عزيزان دعا مي‌كنم.
رهبر انقلاب افزودند: در اجراي برجام نيز بايد نكات مهم و مورد نظر را دنبال كنيد كه تحقق اين موارد هم امكان‌پذير است، همچنانكه آقاي رئيس‌جمهور نيز به بنده گفتند دستيابي به برخي از نتايج ابتدا باورپذير نبود اما شما ايستاديد و ما هم ايستاديم و ممكن شد.
بخش سوم و پاياني بيانات حضرت آيت الله خامنه‌اي، توصيه‌ها و تذكراتي خطاب به سفيران و نمايندگان جمهوري اسلامي در خارج از كشور بود.
«تثبيت و تكيه بر مؤلفه‌هاي قدرت و اقتدار ملي» از جمله «نقش پر رنگ و تعيين كننده مردم در كشور»، «نيروي انساني كارآمد، زبده، جوان و پر شمار» و «پيشرفتهاي شگفت‌انگيز علمي و فناوري»، «پايبندي عميق سفيران و نمايندگان خارجي به موازين ديني و روحيه انقلابي»، و «استفاده از ظرفيت كشورهاي عدم تعهد و نقش آفريني در تحقق اقتصاد مقاومتي از جمله اين توصيه ها بود.
پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، دكتر ظريف وزير امور خارجه با اشاره به شرايط حساس منطقه، تاكيد كرد: دستورات و خطوط ترسيم شده از جانب رهبر معظم انقلاب مبناي كار وزارت خارجه بوده و در دوران پسابرجام نيز نامه اخير ايشان به رييس جمهور در مورد نحوه اجراي برجام مبناي كار خواهد بود.
دكتر ظريف با اشاره به توجه وزارت امور خارجه به مسئله مقابله با نفوذ و همچنين اجراي اقتصاد مقاومتي، گفت: در همايش امسال سفرا و كارداران تلاش مي كنيم از وضعيت كنوني براي پيشبرد اهداف اقتصاد مقاومتي و نيز تقويت جريان مقاومت در منطقه و حل و فصل مشكلات غرب آسيا بر اساس موازين مورد نظر جمهوري اسلامي ايران استفاده كنيم.


| شناسه مطلب: 57184




سوريه رهبر انقلاب



نظرات کاربران