اخبار حج وزیارت در هفته‌ای که گذشت اخبار حج وزیارت در هفته‌ای که گذشت اخبار حج وزیارت در هفته‌ای که گذشت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اخبار حج وزیارت در هفته‌ای که گذشت اخبار حج وزیارت در هفته‌ای که گذشت اخبار حج وزیارت در هفته‌ای که گذشت اخبار حج وزیارت در هفته‌ای که گذشت اخبار حج وزیارت در هفته‌ای که گذشت

اخبار حج وزیارت در هفته‌ای که گذشت

برگزاری نخستین جلسه ستاد مرکزی اربعین با حضور وزیر کشور و سفیر ایران در عراق، تاکید بر داشتن گذرنامه و روادید برای زایران در اربعین، برگزاری مراسم چهلمین روز درگذشت شهدای فاجعه منا درتهران و استان‌های سراسر کشور از سوی بعثه‌ مقام معظم رهبری از مهم‌ترین اخبار حج وزیارت در هفته گذشته است.

سخنگوي وزارت خارجه عراق اعلام كرد؛ زائران اربعين رواديد بگيرند سخنگوي وزارت خارجه عراق از تمام زائران ايراني خواست فقط از راه نمايندگي هاي وزارت خارجه عراق در سراسر ايران اقدام به اخذ رواديدكرده و از راه دفاتر خدمات گردشگري و مسافرتي ايراني اقدام نكنند ، زيرا فقط نمايندگي هاي وزارت خارجه عراق تنها نماينده دولت رسمي عراق در ايران مي باشند و ديگر نمايندگي ها داراي مجوز نسيتند.
از سوي سازمان هواپيمايي كشوري؛ نرخ پروازهاي عتبات در ايام اربعين اعلام شد سازمان هواپيمايي كشوري به منظور ساماندهي عرضه بليت پرو‌ازهاي عتبات در ايام اربعين‌ حسيني، نرخ ثابتي براي پروازها از ۵ تا ۱۸ آذر تعيين كرد.بر اساس اعلام سازمان هواپيمايي كشوري شركت‌ ها به هيچ عنوان اجازه‌ ندارند نرخ بليت عتبات را در اين ايام بالاتر از نرخ مصوب بفروشند.
از سوي بعثه‌ مقام معظم رهبري صورت گرفت؛ برگزاري بزرگداشت چلهمين روز شهداي منا در حرم علوي مراسم بزرگداشت چلهمين روز جان باختن شهداي فاجعه منا، در داخل صحن حرم مطهر حضرت علي (عليه السلام)، مسجد عمران بن شاهين از سوي بعثه‌ مقام معظم رهبري و با حضور زايران و مجاوران حرم اميرمومنان علي(عليه‌السلام) برگزار شد.
حال و هواي نماز جماعت در حرم امام حسين + تصاوير نماز جماعت حرم امام حسين از صفا و جلوه ويژه اي برخوردار است و صفوف به هم فشرده نمازگزاران، ناگفته فرياد مي زند كه مردم، درس توجه به نماز را از مقتدا و پيشوايي ياد گرفته اند كه در كارزار عاشورا دست از نماز اول وقت برنداشت.
در يك نشست علمي صورت گرفت؛ «بررسي نظام اربعين در حركت به سوي جامعه آرماني» نشست علمي «بررسي نظام اربعين در حركت به سوي جامعه آرماني» از سوي مسجد مقدس جمكران در شهر قم و با حضور پژوهشگران و محققان حوزوي و دانشگاهي برگزار شد.در اين نشست علمي آيت‌الله محمدجواد فاضل لنكراني، حجت‌الاسلام الويري، حسن عباسي و محمدهادي همايون سخنراني كردند.
رئيس اتحاديه قاريان كربلا: آستان مقدس حسيني از حضور قاريان ايراني استقبال مي‌كند رئيس اتحاديه قاريان كربلا وابسته به آستان مقدس حسيني گفت: هم اينك نام بسياري از قاريان و موذنان ايراني در محافل قرآنيِ جهان برده مي شود و ما نيز در آستان مقدس حسيني از حضور و تلاوت قاريان ايراني استقبال مي كنيم و گاهي برنامه هاي مشترك داريم.
خانواده شهداي مدافع حرم، مهمان حرم شدند تجليل از خانواده شهداي مدافع حرم در بعثه‌ كربلا+عكس نماينده بعثه‌ مقام معظم رهبري در عراق در آئين تجليل از جانبازان و خاتواده هاي شهداي مدافع حرم به نقش ويژه حضرت ابوالفضل عليه السلام در حراست از خاندان اهل بيت در جريان كربلا اشاره و تصريح كرد: آنهايي كه امروز به دفاع از حريم اهل بيت در سوريه و عراق اهتمام دارند، از حضرت عباس الگو گرفته اند.
نماينده بعثه‌ مقام معظم رهبري در عراق مطرح كرد؛ براي دانشجويان، بهترين ارمغان سفر كربلا چيست؟ نماينده بعثه‌ مقام معظم رهبري در عراق بهترين ارمغان دانشجويان از سفر به عتبات را دستيابي به فرهنگ عاشورايي و انتقال آن به دانشگاه دانست و بيان داشت:‌ فرهنگ عاشورا به نماز، امر به معروف و نهي از منكر، ايثار، عزت طلبي و دشمن ستيزي است؛ فرهنگ عاشورا، همان فرهنگ قرآن و نجابتخش بشريت است.
مسؤول كميته فرهنگي و آموزشي ستاد اربعين خبر داد؛ پايگاه‌هاي فرهنگي اربعين در تهران فعال مي‌شود مسؤول كميته فرهنگي و آموزشي ستاد اربعين گفت: در جلسه‌اي كه روز گذشته با ستاد اربعين شهرداري تهران داشتيم، قرار شد كه همزمان با اعزام زايران ايراني به عتبات عاليات در اربعين حسيني، پايگاه‌هاي فرهنگي نيز در شهر تهران به همين منظور فعال شود.
مشاوره نماينده ولي فقيه در حج و زيارت خواستار شد؛ برنامه‌ريزي ويژه براي برنامه‌هاي فرهنگي و تبليغي در عتبات مشاوره نماينده ولي فقيه در حج و زيارت در نشست روحانيون كاروان ها در كربلا گفت:‌ با توجه به تعطيلي عمره و پايان يافتن موسم حج، جدي ترين ظرفيت تبليغي در خارج از كشور، در سفر عتبات متمركز خواهد شد از همين رو بايد برنامه ريزي ويژه اي براي برنامه هاي تبليغي در اين سفر داشته باشيم.
مشاور توليت حرم حضرت عباس بعثه‌ رهبري در عراق، اخلاق عالي و حسن تعامل داشته است مشاور توليت حرم حضرت عباس عليه السلام در ديدار نماينده بعثه‌ مقام معظم رهبري در عراق از اخلاق عالي و حُسن تعامل مسئولان بعثه‌ رهبري در عراق تشكر كرد و ابراز داشت: خوش اخلاقي، سيره اهل بيت عليهم السلام بوده است.
همزمان با چهلمين روز عروج؛ مراسم بزرگداشت شهداي منا در كربلا برگزار شد+ عكس همزمان با چهلمين روز عروج شهداي منا، مراسم بزرگداشت شهدا در كربلا در سالن اجتماعات بعثه‌ مقام معظم رهبري در كربلا با حضور مسئولان و نمايندگاني از نهادهاي ايراني مستقر در كربلا، مديران، روحانيون و مداحان كاروان هاي زيارتي برگزار شد.
براساس تصميم ستاد مركزي اربعين؛ داشتن گذرنامه براي زايران اربعين اجباري است مسؤول كميته فرهنگي و آموزشي ستاد اربعين، داشتن گذرنامه را براي سفر به عتبات در اربعين حسيني اجبار دانست و اظهار داشت: در جلسه‌اي ستاد مركزي اربعين كه با حضور وزير كشور برگزار شد بر داشتن گذرنامه در اربعين حسيني تاكيد شد.
با حضور وزير كشور و سفير ايران در عراق؛ جلسه ستاد مركزي اربعين در وزارت كشور برگزار شد جلسه ستاد مركزي اربعين، ساعتي پيش با حضور وزير كشور و سفير جمهوري اسلامي ايران در عراق و تمامي اعضاي اين ستاد در وزارت كشور برگزار و تصميماتي در خصوص ساماندهي زايران اربعين گرفته شد.
آيت الله مدرسي اعلام كرد؛ دعوت از پاپ براي حضور در مراسم اربعين امسال آيت الله مدرسي در ديدار مسئولان بعثه‌ مقام معظم رهبري در عراق گفت: ‌ در سفري كه به واتيكان داشتم، از پاپ دعوت كردم تا بيايد از نزديك اين مراسم بزرگ را مشاهده كند زيرا ديدن با آنچه از اخبار مي شنوند فرق مي كند. تا ببيند ما چه داريم. آنچه كه ببينند با آنكه در اخبار بشنوند فرق دارد.
در نشست روحانيون كاروان ها مطرح شد؛ پاسخگويي به مسائل شرعي بانوان ايراني در كربلا دو تن از بانوان مبلغه اعزامي از سوي بعثه‌ مقام معظم رهبري، جهت پاسخگويي مسائل شرعي بانوان در كربلا حضور دارند كه علاوه بر تماس هاي تلفني، صبحها با حضور در حرم امام حسين و خيمه‌گاه حسيني، و شبها در حرم حضرت ابوالفضل بين بانوان حاضر بوده و مسائل آنان را پاسخ مي گويند.
توصيه‌هاي چهارده گانه وزارت خارجه به زائران اربعين وزارت امور خارجه توصيه‌هايي را خطاب به زائران اربعين اعلام كرد و نوشت: هموطنان عزيز صرفا با داشتن گذرنامه معتبر و از طريق مرزهاي قانوني نسبت به خروج از كشور و بازگشت به كشور اقدام كنند. توصيه مي‌شود هرچه زودتر نسبت به اخذ رواديد ورود به كشور عراق از سفارت يا سركنسولگري‌هاي آن كشور اقدام كرده و از موكول كردن اين امر به روزهاي پاياني (نزديك به اربعين) و همچنين حركت به سمت مرزها قبل از اخذ رواديد، خودداري كنند.
مديرعامل شركت شمسا خبر داد؛ ورود 600 اتوبوس براي حمل و نقل زايران اربعين در عراق مدير عامل شركت شمسا در ديدار نماينده بعثه‌ مقام معظم رهبري در عراق با اشاره به ورود 100 دستگاه اتوبوس در سال قبل گفت: امسال بين 600 تا 700 دستگاه اتوبوس براي حمل و نقل زايران اربعين وارد عراق خواهد شد.
عزاداري شيعيان بُهره هندي در كربلا + عكس جمعي از شيعيان بُهره كه از كشور هند به كربلا آمده بودند، با حضور در خيمه‌گاه حسيني به عزاداري پرداختند.در اين آئين معنوي، مداح كاروان، به زبان محلي شان، مقداري روضه مي خواند و سپس مقداري نوحه خواني مي كرد و حاضران سينه مي زدند.
نماينده بعثه‌ مقام معظم رهبري در عراق مطرح كرد چرا امام حسين(ع) دردانه خداست؟ شرايط زمانِ امام حسين به گونه اي بود كه تكليف الهي آن حضرت، اموري را اقتضا كرد كه زمانِ ائمه ديگر، چنين اقتصائي وجود نداشت و امام حسين، يكسري امور را انجام داد كه هيچيك از ائمه انجام ندادند، متقابلا خداوند هم اموري را به امام حسين اختصاص داد كه به هيچكس نداده است.
رئيس هيئت ها و حسينيه هاي عراق خبر داد؛ تشرف 30 ميليون در اربعين/حضور 6 هزار هيئت در كربلا رئيس هيئت ها و حسينيه هاي عراق گفت: در ايام اربعين، تعداد زائران سيدالشهداء از دهم صفر تا بيستم صفر به 30 ميليون مي رسد، اما اوج زيارت ها در 19 و 20 صفر است كه 15 ميليون نفر در كربلا مي آيند.
حجت‌الاسلام احمدي خبر داد؛ راه‌اندازي كميته‌هاي فرهنگي و آموزشي اربعين در استان‌ها مسؤول كميته آموزشي و فرهنگي ستاد اربعين از راه‌اندازي كميته‌هاي فرهنگي و آموزشي اربعين در استان‌هاي سراسر كشور خبر داد و اظهار داشت: اين كميته‌هاي در استان‌ها وظيفه آموزش زايران و هماهنگي با دستگاه‌هاي فرهنگي را برعهده دارند.
از سوي كميته فرهنگي و آموزشي ستاد اربعين صورت گرفت؛ راه‌اندازي «كانال آموزش و فرهنگ اربعين» در تلگرام در آستانه فرارسيدن ايام اربعين حسيني و اعزام ميليون‌ها زاير به عتبات عاليات،‌ كميته فرهنگي و آموزشي ستاد اربعين حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج وزيارت، «كانال آموزش و فرهنگ اربعين» را در شبكه اجتماعي تلگرام راه اندازي كرد.
تداركات استانداري كربلاي معلي براي اربعين معاون استاندار كربلا از ادامه آمادگي ها و تداركات براي برگزاري هر چه بهتر و باشكوه تر مراسم اربعين حسيني خبر داد و اظهار داشت: دولت محلي درصدد آماده كردن مجموعه اي از ميادين به عنوان پاركينگ و محلي براي توقف و تنظيم سير حركت خودروهايي خبر داد كه در طرح ويژه حمل و نقل مراسم اربعين حسيني در بيستم صفر آينده شركت خواهند كرد.
وزير ارتباطات در گفت‌وگو با پايگاه‌ حج خبر داد؛ توسعه اينترنت و شبكه در عراق در ايام اربعين وزير ارتباطات در حاشيه سفر خود به عراق گفت:‌ همكاري هاي سخت افزاري و نرم افزاري از جمله تسهيلات و توسعه در زمينه اپراتورهاي ايراني و عراقي براي ايام اربعين از مهمترين برنامه هاي سفر به عراق است.
رييس سازمان حج و زيارت خبر داد؛ اعلام وضعيت 25 مفقود ايراني فاجعه منا تا 10 روز آينده رييس سازمان حج و زيارت با اشاره به پيدا شدن 68 پيكر از جانباختگان در سردخانه هاي عربستان گفت: شرايط بد نگهداري اين پيكرهاي مطهر سبب شده جنازه اين بزرگواران قابل شناسايي نباشند؛ از اين رو براي بررسي بهتر «دي.ان.اي» بدست آمده از خانواده آنها همراه با يادداشت وزارت امور خارجه را تحويل عربستان داده ايم. روند بررسي« دي.ان.اي» بدست آمده از اين پيكر هاي مطهر در عربستان به مدت 10 روز طول خواهد كشيد.
حضور رئيس سازمان حج و مسئولان ايراني بر مزار جان باختگان فاجعه منا در مكه+تصاوير در چهلمين روز عروج ملكوتي شهداي فاجعه منا، رئيس سازمان حج و زيارت و جمعي از مسئولان ايراني و خانواده‌هاي شهدا بر مزار جان باختگان مظلوم فاجعه منا در مقبره الشهداي مكه مكرمه حضور يافته و ياد اين عزيزان را گرامي داشتند.
گزارش تصويري/ آيين بزرگداشت چهلمين روز درگذشت جانباختگان مظلوم فاجعه منا در تهران آيين گراميداشت چهلمين روز پرواز جانباختگان فاجعه منا با حضور مسئولان و جمعي از خانواده هاي داغدار در مسجد مدرسه عالي شهيد مطهري در تهران برگزار شد. شركت كنندگان دراين مراسم معنوي با گراميداشت ياد و خاطره حجاج فاجعه منا با نوحه سرايي مداحان اهل بيت عصمت و طهارت درسوگ از دست دادن مومنان مهاجر الي الله اشك ريختند.
آيين بزرگداشت اربعين جانباختگان حادثه منا در تهران برگزار شد درآيين بزرگداشت چهلمين روز عروج جانباختگان فاجعه منا درتهران شركت كنندگان با قرائت فاتحه ياد و خاطره مهاجران مظلوم اين حادثه غمبار را گرامي داشته و با خانواده هاي بي تاب داغدار ابراز همدردي كردند.
رونمايي از كتاب مجموعه اشعاردرسوگ منا با حضورسرپرست حجاج ايراني حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكرنماينده ولي فقيه درمراسم رونمايي از كتاب مجموعه اشعار در سوگ منا گفت كار كارشناسي قوي براي جلوگيري ازتكرارشدن اين گونه حوادث ضروري است ضمن آن كه بايستي روش هاي مديريت حج تغيير يافته و عربستان دراين مسيرازمشورت مردم وافكارعمومي جهان اسلام بهره گيرد.
فردا در حرم مطهر حضرت معصومه برگزار مي‌شود؛ محفل انس با قرآن به مناسبت اربعين جان باختگان منا محفل انس با قرآن كريم روز سه شنبه دوازدهم آبان ماه به مناسبت چهلمين روز فاجعه جان باختن تعدادي از زائران خانه خدا در منا برگزار مي شود.در اين مراسم قاريان ممتاز و بين المللي حاج احمد ابوالقاسمي، مهدي عادلي و صالح اطهري فرد به تلاوت آياتي از قرآن كريم مي پردازند و ثواب آن را به روح جانباختگان اين فاجعه تقديم مي كنند.
ربيس سازمان حج و زيارت خبر داد؛ راه‌اندازي دبيرخانه متمركز پيگيري فاجعه منا در ايران مهندس اوحدي گفت: روز گذشته اولين جلسه كميته تبيين راهكارها ، سياست ها و راهبرد ها براي تحقق منويات مقام معظم رهبري در خصوص فاجعه تلخ منا با حضور نمايندگاني از وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در سازمان حج تشكيل شد كه اميدواريم با تصميمات اتخاذ شده، دبيرخانه متمركزي براي پيگيري اين امر تشكيل شود و يك صداي واحدي در اين خصوص بگوش برسد.
ديدار اعضاي ستاد بزرگداشت قاريان مهاجرالي الله با سرپرست حجاج ايراني حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكردرديداربا اعضاي ستاد بزرگداشت قاريان مهاجر الي الله پيگيري حقوقي حادثه منا در مجامع بين المللي و حقوق بشر را ضروري خواند و تاكيد كرد نبايد بگذاريم اين حادثه به راحتي ازذهن ها پاك و به فراموشي سپرده شود.
رييس سازمان حج و زيارت خبر داد ؛ شناسايي سه پيكر جديد از جان باختگان فاجعه منا رئيس سازمان حج و زيارت از سفر قريب الوقوعش به عربستان بمنظور پيگيري وضعيت جان باختگان ايراني دفن شده در مكه و همچنين مفقودين ايراني فاجعه منا خبر داد و گفت: طي روزهاي گذشته سه پيكر جديد از جان باختگان ايراني فاجعه پيدا شده كه با اين حساب در مجموع از وضعيت 33 تن از مفقودين ايراني فاجعه منا اطلاعي در دست نيست.
درتهران و ساير استان ها ي كشور برگزار مي شود : مراسم بزرگداشت چهلمين روزعروج حجاج فاجعه منا مراسم بزرگداشت چهلمين روزعروج جان باختگان فاجعه منا درتهران و سايراستان هاي كشور از سوي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت و سازمان حج و زيارت برگزار خواهد شد.
معاون حقوقي رييس جمهور: دولت عربستان بايد با كميته حقيقت ياب همكاري كند معاون حقوقي رييس جمهور گفت: تمام مستندات پزشكي قانوني و دادستاني حادثه منا جمع آوري شده و دولت عربستان بايد در اين زمينه با كميته حقيقت ياب همكاري كند. عربستان بايد در اين خصوص عذرخواهي كند و تضمين دهد كه در سال آينده شاهد چنين حوادثي در اين كشور نخواهيم بود.
رييس سازمان ديانت تركيه‌: حادثه منا قابل توجيه نيست/امسال، غم‌‌انگيزترين حج بود گورمز، با اشاره به حادثه تلخ سقوط جرثقيل و منا، اظهار كرد: متأسفانه برخي از مفاهيم مانند حمايت و كمك به ديگران در هنگام حوادث مورد غفلت قرار مي‌گيرد، براين اساس بايد تدابير لازم در جهت تأمين‌ امنيت و آسايش حجاج فراهم شود، زيرا اين حوادث در دنياي معاصر قابل توجيه نيست.
رييس سازمان حج و زيارت بيان كرد؛ علت بستن خيابان و هدايت زائران به سمت خيابان 204 مهندس اوحدي در خصوص علت بستن خيابان و هدايت زائران به سمت خيابان 204 گفت: سعودي ها در جلساتشان كه بعد از حادثه منا برگزار شد، به ما گفتند اين خيابان تحت عنوان شارع جديد هست و ما آنروز صبح ديديم كه اين خيابان ترافيك كمي دارد لذا احساس كرديم كه بار ترافيك سوق العرب و جوهره كه البته اين خيابانها فقط مختص تردد زائران ايراني نيست و كشورهاي ديگر هم هستند را بدين وسيله بگيريم .
لاريجاني در منزل آيت‌الله مويدي: فاجعه منا تا روشن شدن سرنوشت بقيه مفقودين بايد پيگيري شود رئيس مجلس شوراي اسلامي ضمن حضور در منزل آيت‌الله مويدي قمي بر ضرورت روشن شدن سرنوشت مفقودان فاجعه منا تاكيد كرد. وي با اشاره به تشكيل كميته حقيقت‌ياب، گفت: از طريق اين كميته در حال پيگيري هستيم و همچنين از طريق بين‌المجالس كشورهاي اسلامي، سازمان ملل متحد و ... هم دنبال مي‌كنيم تا ابعاد حادثه مشخص شود.
سخنگوي دولت اعلام كرد؛ پيگيري حقوق زائران آسيب ديده در فاجعه منا سخنگوي دولت با بيان اين كه از ساز و كارهاي رسمي و غيررسمي حقوق زائراني كه در حادثه منا آسيب ديدند، پيگيري خواهيم كرد، گفت:اين موضوع در عرصه هاي رسمي و ديپلماتيك در حال انجام است و از همه ظرفيت هاي جمهوري اسلامي براي استيفاي حقوق زائراني كه در حادثه منا جانشان را از دست دادند و يا مجروح شده اند استفاده خواهيم كرد.
دسترسي آسان بانوان به ضريح امام رضا (ع) ميسر شد معاون اماكن متبركه و امور زائران آستان قدس رضوي از فراهم شدن امكان دسترسي آسان بانوان به ضريح متبرك امام رضا (ع) در روضه منوره خبر داد و اظهار داشت: از آنجا كه همه زائران مشتاق به لمس ضريح هستند و افراد مسن و بيمار در ميان هجوم جمعيت آسيب جسمي مي بينند از اين رو زيارت بانوان در روضه منوره ساماندهي شد.




نظرات کاربران